Felszólalás adatai
41. ülésnap (2010.11.02.), 165-168. felszólalás | |
---|---|
Felszólalás oka | Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása |
Felszólalás ideje | 4:25
|
Felszólalások: 161-164 165-168 169-172 Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Bödecs Barna képviselő úr, a Jobbik képviselője, kérdést kíván feltenni a nemzeti fejlesztési miniszternek: "Mit kíván tenni a kormány a vidéki vasutak díjszabási versenyhátrányának megszüntetése érdekében?" címmel. Bödecs Barna képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon, képviselő úr!
BÖDECS BARNA (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Az előző kormány 2007-ben egységesítette a helyközi közösségi közlekedés tarifarendszerét. Az igazságosnak tűnő egységes díjszabás a valóságban mégsem felel meg elnevezésének, hiszen az nem szolgáltatótól független viszonylati díjszabás, hanem szolgáltatónként külön-külön megfizetendő díj. Ez a helyzet kifejezetten hátrányos a vidéken élő emberek és a vidéki vasutak szempontjából. A vasútállomások sokszor kedvezőtlen települési elhelyezkedése miatt az utasok külön helyi menetjegy megváltására kényszerülnek, más vasutakon a közúthoz képest eltérő útvonal miatt a vasúti menet- vagy bérletjegy magasabb díjszabási kategóriába esik, ezért jóval drágább, mint az autóbuszos. A napi bejáró bérletes utasok sok útvonalon nem választhatnak a vonat és a busz között, mert a megváltott bérlet kizárólagosan az egyik szolgáltató adott esetben hiányos menetrendjéhez köti őket.
Ismert előttünk, hogy az előző kormány idején a közlekedési szövetségek kialakítása milyen tetemes késedelmet szenvedett, gyakorlatilag nem tart sehol, ugyanakkor úgy gondoljuk, hogy a jelzett anomáliák feloldása nem tűr halasztást, és átmeneti megoldások alkalmazása is komoly előnyökkel, például jobb kapacitáskihasználással és működésiköltség-megtakarítással járhat a közösségi közlekedésben. Ilyenek lehetnek: virtuális díjszabási övezetek alkalmazása, az autóbusz-havibérletek elfogadása egyes vasúti viszonylatokon, a MÁV-Start és az érintett Volán-vállalatok közötti megállapodás alapján viszonylati bérletek bevezetése vagy a helyi közlekedés kedvezményes igénybevételének biztosítása a MÁV-Start és az érintett helyi önkormányzatok megállapodása alapján.
Kérdezem államtitkár úrtól, lát-e módot arra, hogy a fentiekben bemutatott megoldások megfelelő jogszabályi háttér mellett mihamarabb bevezetésre kerüljenek annak érdekében, hogy a közösségi közlekedés hatékonysága és színvonala javulhasson.
Köszönöm szépen megtisztelő válaszát. (Taps a Jobbik soraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A válaszra Fónagy János államtitkár úrnak adom meg a szót. Parancsoljon, államtitkár úr!
DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Mind megállapításaival, mind - ha más helyzet lenne - a javaslataival egyetértek. Úgy gondolom, abban egyetértünk, hogy az ön által javasoltak felszíni megoldások, átmeneti gyors megoldások lehetnek, de mi a megoldást az egységes magyar közösségi közlekedésben látjuk, és abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy már a kezünkben van annak a tervezete, és nagyon remélem, hogy az egységes törvényi szabályozását rövid időn belül a Ház elé, így önök elé is tudjuk terjeszteni.
Ettől az egységes személyi közlekedési törvénytől várjuk a közösségi közlekedés társadalmi és gazdasági prioritásainak a meghatározását, tehát az elsőbbségét az egyénivel szemben, az egységes magyar közösségi közlekedés szervezeti kereteinek a kialakítását, tehát az ön által is ismertetett anomáliáknak nem a felszíni kezelését, hanem a megszüntetését, az egységes tarifa-, jegy- és kedvezményrendszer alapelveinek és gyakorlatának megteremtését, tehát az "egy utas egy jegy" biztosítását, az egységes közszolgáltatási menetrend megalkotásának a módját és prioritását - ön is utalt erre a kérdésében -, és végül, de nem utolsósorban a személyszállító tevékenység engedélyezésének kereteit, módját és feltételeit, valamint a közszolgáltatásra vonatkozó, egyébként garanciális szabályok törvényi bevezetését. Kérem, hogy ha oda jutunk, támogassa ezt a törvényt.
Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)
Felszólalások: 161-164 165-168 169-172 Ülésnap adatai