Készült: 2024.09.21.02:27:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

276. ülésnap (2005.12.05.), 180. felszólalás
Felszólaló Dióssy Gábor
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka kérdés megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 1:57


Felszólalások:  Előző  180  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DIÓSSY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Valóban, a kormánynak van köze természetesen a nagyvárosok tömegközlekedéséhez, de ahogy azt valószínűleg képviselő úr is és a teremben ülők is nagyon jól tudják, a helyi közforgalmú tömegközlekedési szolgáltatás szervezése, lebonyolítása, ennek a szolgáltatásnak az ellátása az önkormányzati törvény alapján az érintett település önkormányzatának hatáskörébe tartozó feladat.

A főváros 2001-ben elfogadott közlekedési rendszerfejlesztési terve tartalmazza a 4-es metró nyugati irányú meghosszabbítását is két megállóval, az M1-es és M7-es autópályák bevezető szakasza melletti budaörsi virágpiacig. Tehát arról a helyről beszélünk, amit a képviselő úr is felvetett mint egy lehetséges meghosszabbítási helyet. A 4-es metróprojekt azonban jelenleg a Kelenföldi pályaudvar és a Bosnyák tér közötti 14 állomásos szakaszt tartalmazza. Ennek az összesen 10,5 kilométer hosszúságú vonalnak az állami támogatásáról szól a 2005. évi LXVII. törvény, melyet az Országgyűlés nyár elején fogadott el, a forgalmi vizsgálatok ugyanis azt támasztották alá, hogy a 4-es metró Kelenföldi pályaudvar és Keleti pályaudvar közötti első szakaszát a Bosnyák térig tartó szakasszal folytatva indokolt megépíteni. Amennyiben a főváros kezdeményezi a 4-es metró nyugati irányú meghosszabbítását, akkor a kormányzat természetesen kész megvizsgálni a beruházás finanszírozásának módját.

A jelenlegi metrószakaszok döntően EIB-hitelből, tehát európai hitelből épülnek, ettől eltérően a 2007 és 2013 közötti időszakban több finanszírozási konstrukció is szóba jöhet. A II. nemzeti fejlesztési terv keretében már európai uniós források igénybevételére is mód nyílhat, mivel az uniós támogatási politika a fenntartható városi közlekedési projekteket kiemelten kezeli.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Szórványos taps az MSZP soraiból.)




Felszólalások:  Előző  180  Következő    Ülésnap adatai