Készült: 2024.05.07.09:05:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

21. ülésnap (2010.07.05.), 46. felszólalás
Felszólaló Tállai András (Fidesz)
Beosztás Belügyminisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:05


Felszólalások:  Előző  46  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÁLLAI ANDRÁS belügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Asszony! Kérdése valóban valós problémákat hoz felszínre újból, hiszen a 4-es metró kapcsán több kérdésre választ kell hogy kapjon a közvélemény, választ kell hogy kapjanak a magyar adófizetők.

Az első kérdés szakmai: egyáltalán megalapozott volt-e a metróépítés nyomvonala, vagy helyesebb lett volna-e a felszíni közlekedés bővítése? Erre a kérdésre, azt hiszem, hogy a nemzeti együttműködés kormányának készülődő közlekedési stratégiája fog választ adni.

(A másik kérdés súlyosabb, történtek-e a 4-es metró...)

PÉ/Schmitt-Szűcs-Göndör/(Tállai András)/bl

(14.40)

A másik kérdés súlyosabb: történtek-e a 4-es metró beruházása kapcsán törvénytelenségek, történt-e bűncselekmény a szerződéskötések, illetve a kivitelezés kapcsán? Felelősen bántak-e a döntéshozók a közpénzzel, minden forrást a beruházás érdekében használtak-e fel, egyáltalán történt-e visszaélés, hűtlen kezelés a kivitelezés kapcsán?

Mi az, amit eddig tudunk, és mi az, ami nyilvánosságra került? Például az, hogy a budapesti 4-es metró a világ legdrágább metrója, hiszen ahogy ön is említette, sokkal nehezebb műszaki kihívásokkal, kevesebb pénzből tudnak megfelelni más országokban; olcsóbban építenek ma metrót Németországban, Kínában, de az Egyesült Államokban is, mint Budapesten. Az is érdekes, hogy a metróberuházás kivitelezési költsége évről évre növekedett, különösen akkor, amikor Hagyó Miklós megjelent, hiszen akkor egy csapásra 70 milliárd forinttal növekedtek a kivitelezés költségei. De ezeket ismerjük a szocialista kormány autópálya-építése kapcsán.

Elképesztő az is, hogy 56 milliárd forintot bukott el a magyar nemzet, a főváros azzal - ahogy ön is említette -, hogy 11 közbeszerzést szabálytalanul folytattak le, és nem fogadta el az Európai Unió, holott már kihirdette a beruházásra a támogatást, majd az 56 milliárdot visszavonta. Azt is tudjuk, hogy jelentős pótigény van benyújtva, mintegy 35 milliárd a fúrások kapcsán. Ami egyszerűen elképesztő, az az, hogy 2005. július 18-án az Európai Beruházási Bank független ellenőrző mérnök alkalmazását írta elő a beruházás kapcsán, és ez mind a mai napig nem dolgozik, azaz öt éve nem hajtják végre a szerződésben vállalt kötelezettséget. Az is köztudott, hogy nem működött a tulajdonosi ellenőrzés, hiszen a BKV felügyelőbizottsága érdemben egyszer sem tárgyalta a beruházással kapcsolatos ügyeket, a szocialista, szabad demokrata képviselők rendre leszavazták a Fidesz által kezdeményezett napirendeket.

Az állam is próbálta ellenőrizni a beruházást, hiszen a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal rendszeresen folytatott ellenőrzést. Többek között megállapította, hogy több mint 100 milliárd forintot kell jogosulatlan igénybevétel miatt visszafizetni a beruházás kapcsán. De a KEHI azt a következtetést is levonta, hogy a beruházás feletti ellenőrzés a főváros számára nem volt biztosítva, és a magyar állam mint finanszírozó érdekei nem érvényesültek. Mindamellett a magyar államot képviselő Pénzügyminisztérium állami kontrollszerepe sem érvényesült.

Köztudomású, hogy 2009. december 2-án nyomozás indult a beruházás kapcsán, és a rendőrség alapos nyomozást folytat hivatali vesztegetés és hűtlen kezelés elkövetésének gyanúja miatt.

Tisztelt Képviselő Asszony! Azt tudom mondani, hogy a magyar kormány, a magyar közvélemény érdeke, hogy kiderüljön, hogy mi történik a 4-es metró beruházása kapcsán, a kormány tervezi, hogy a metróval kapcsolatban egy külön biztost fog kinevezni, aki vizsgálni fogja ezeket az ügyeket. De a választópolgároknak is van kötelezettségük, felelősségük, hiszen az októberi önkormányzati választáson a tulajdonos Fővárosi Önkormányzatot, a Demszky-érát le kell cserélni.

Tisztelt Képviselő Asszony! Én úgy látom, hogy a 4-es metró beruházása kapcsán is vannak Hagyó Miklósok, de ők még jelenleg szabadon vannak. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  46  Következő    Ülésnap adatai