Készült: 2024.09.24.15:08:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

183. ülésnap (2012.04.24.), 88. felszólalás
Felszólaló Dr. Bohács Zsolt (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:45


Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BOHÁCS ZSOLT (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A közadatok újrahasznosításáról szóló T/6585. számú törvényjavaslatról az alábbiakat kívánom elmondani.

A javaslat hatálya a közfeladatot ellátó szervek által kezelt azon közadatok újrahasznosítására terjed ki, amelyek újrahasznosítása vagy a szerv engedélye alapján lehetséges. A személyi és tárgyi hatály megfogalmazása ugyan eltér a PSI-irányelv definícióitól, az alkalmazott kifejezések azonban amellett, hogy lefedik az irányelvben szereplő meghatározásokat, összhangban állnak a hazai információszabadságra vonatkozó jogszabályokban használt fogalmakkal. Az irányelvtől eltérő fogalomhasználat célja, hogy a hazai jogrendszerrel való legteljesebb összhang megteremtését és a jogalkalmazás megkönnyítését lehetővé tegye.

A PSI-irányelv rendelkezéseivel összhangban a javaslat nem teszi kötelezővé minden közadat esetében az újrahasznosítás céljából történő rendelkezésre bocsátást. A tagállamok gyakorlata szerint az adatok újrahasznosításáról általában az adatot kezelő szerv dönt. A javaslat a jogalkalmazás megkönnyítése és a jogbiztonság érvényre juttatása érdekében fő szabály szerint miniszteri rendeletben, illetve az önkormányzatok feladat- és hatáskörében kezelt adatok tekintetében önkormányzati rendeletben rendeli el meghatározni az újrahasznosításra kötelezően rendelkezésre bocsátható közérdekű adatok körét. Erre vonatkozó külön igény esetén a javaslat lehetőséget biztosít az adatkezelőnek arra, hogy a végrehajtási rendeletben meghatározott adatkörbe nem tartozó adatok újrahasznosítását is lehetővé tegye. Az ilyen módon rendelkezésre bocsátott adatok esetében természetesen a javaslat minden rendelkezése alkalmazandó, azaz az egyszer már rendelkezésre bocsátott adatokat a javaslat alapelvei szerint minden további igénylőnek azonos feltételek és díjazás mellett kell rendelkezésre bocsátani, illetve ha a közfeladatot ellátó szerv a későbbiekben nem teszi lehetővé az ilyen módon rendelkezésre bocsátott adatok újrahasznosítását, e döntését is következetesen és megkülönböztetésmentesen kell alkalmaznia minden igénylő irányában.

A javaslat kizárólagos célja, hogy a közszféra információinak további felhasználásáról szóló 2003/98/EK. irányelv, azaz a PSI-irányelv megfelelően átültetésre kerüljön a magyar jogrendszerbe. A PSI-irányelv átültetésének elmaradása miatt jelenleg kötelezettségszegési eljárás van folyamatban Magyarország ellen. A Bizottság több alkalommal kiemelte, hogy a hazai információszabadságra vonatkozó szabályozás erre a területre nem elegendő, és a hatályos PSI-irányelv tételes átültetését kérte számon. A hatályos PSI-irányelv megvalósítása, illetve átültetése mindenféleképpen már jóval hamarabb megkezdődött, mint említésre került, már 2007-ben, az előző kormány időszakában, és a kormány a szöveget folyamatosan egyezteti az Európai Bizottsággal.

(12.50)

A javaslat a PSI-irányelv rendelkezéseit ülteti át tehát, és ezért azt veszi alapul, hogy a közszféra által előállított egyes, piaci jelentőséggel bíró adatokat hogyan, miként tudják felhasználni a sikeres piaci szolgáltatások nyújtása során. Itt már megemlítésre került, hogy ezeket a térképészeti adatok alapján miként tudják hasznosítani a különböző műholdak, illetve GPS-ek alkalmazása során. Az ilyen szolgáltatások nyújtásához azonban szükséges, hogy a közszféra által előállított adatokhoz, adatbázisokhoz kizárólag megfelelő feltételekkel, versenysemleges módon juthassanak hozzá a vállalkozások. A javaslat az erre vonatkozó jogi kereteket teremti meg, és a rendelkezésre álló adatok alapján megfelelő jogszabályi hátteret biztosít.

Az előzőekben elhangzott már, hogy ez a javaslat milyen fontos részekből tevődik össze. Az egyik legfontosabb része, hogy a közadatok egy részének újrahasznosítása elrendelésre kerülhet, tehát egy régebben felhasznált közadatot is újra lehet hasznosítani, és fő szabályként végrehajtási rendelet fogja majd szabályozni azt, hogy hogyan és miként tudják majd újrahasznosítani ezeket az adatokat.

A következő fontos része volt, ami már említésre került: nem alkalmazhatnak megkülönböztető feltételeket, és itt fontos, hogy a versenysemlegességet biztosítania kell ennek a jogszabálynak. Illetve az is elhangzott már, hogy ezeknek az adatoknak a kiadására 20 munkanap áll majd rendelkezésre, ennyi időn belül ki kell majd adni a kérelmezőnek ezt az adatot. Illetve az is elhangzott már, hogy az informatikai eszközökkel automatikusan feldolgozható formátumban kell majd biztosítani az adatigénylőnek ezeket az adatokat, illetve hogy költségalapú árazást lehet majd csak felszámolni. A javaslat rendelkezései kizárólag az adatigénylő önkéntes nyilatkozata alapján alkalmazhatóak, tehát ez alapján indulhat majd csak az eljárás.

A javaslat nem érinti az információszabadságra vonatkozó hatályos szabályokat. A javaslat a nem közérdekű adatok megismeréséről szól, mindössze az igénylő önkéntes nyilatkozata alapján biztosít lehetőséget arra, hogy a professzionális célú közadatigénylések esetében az ehhez jobban igazodó adatigénylési rendszer szerint lehessen eljárni. Az adatkezelő szervek ezt a nyilatkozatot nem kényszeríthetik ki, és az igénylések célját sem vizsgálhatják, az információszabadsághoz való jog semmilyen mértékben nem sérülhet.

Meg lehet említeni itt, hogy a javaslat a komplett adatbázisok rendszeres, feldolgozható formátumban történő kiadását segíti elő, az adat átadásának módját határozza meg. Az információszabadság ezzel szemben a közadatok tartalmára helyezi a hangsúlyt, azaz arra, hogy az állampolgár megismerhesse az állami szervek gazdálkodását, átláthassa annak működését, illetve a többi egyéb ilyen feladatát. A javaslat ezt a jogot nem sérti, illetve nem korlátozza.

A javaslat a jelenlegi szabályozatlan hazai újrahasznosítási gyakorlatnak teremt egységes jogi környezetet. A közadatok piaci újrahasznosításának jelenleg is működő gyakorlata van hazánkban, ez a gyakorlat azonban nem egységes. Ez az új törvényjavaslat próbálja megteremteni a lehetőséget arra, hogy egy egységes jogi szabályozás alakulhasson ki Magyarországon, illetve, mint már említettük, az eddigi rendezetlen jogi helyzet miatt folyik Magyarország ellen ez a kötelezettségszegési eljárás.

Az itt elhangzottak, illetve a vitában elhangzottak, biztos vagyok benne, hogy segíteni fogják a kormány munkáját, és azok a javaslatok, amik bekerülhetnek, illetve módosító indítványok a későbbi vita során egy harmonikus, egységes jogi környezetet fognak biztosítani ennek a törvényjavaslatnak. Kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a vitában, illetve a részletes vitában is elhangzottakat követően a szavazáson támogassák ezt a törvényjavaslatot.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai