Készült: 2024.09.21.00:51:19 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

236. ülésnap (2005.06.13.), 71. felszólalás
Felszólaló Dióssy Gábor
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:00


Felszólalások:  Előző  71  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DIÓSSY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Amint azt a képviselő úr is bizonyára nagyon jól tudja, közútjaink jelenlegi állapota nemcsak az utóbbi évek, hanem sajnos az útfenntartási munkák több évtizedes elmaradására vezethető vissza. A motorizáció gyors fejlődése következtében az 1960. évi magyarországi 30 ezres gépjárműállomány mára megszázszorozódott, több mint 3 millió darabra nőtt, amellyel sajnos a közúthálózat fejlesztése és fenntartása valóban csak részben tudott lépést tartani, ez igaz az elmúlt évtizedre is. A hetvenes évek második felétől a településeken belüli közúthálózat-fejlesztések kerültek előtérbe, majd a települési elkerülő szakaszok építése következett mint prioritás; jelenleg pedig a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése élvez előnyt. Mindezek miatt az úthálózat fenntartására, felújítására a szükségesnél valóban kevesebb forrás jut.

A képviselő úr az utak tönkretételéért elsősorban az autópálya-építkezéseket okolja. Állításaival ellentétben azonban a Nemzeti Autópálya Rt. a vállalkozási szerződésekben minden esetben szerepelteti, hogy a szállítási útvonalakat ki kell jelölni, azokról állapotfelmérést kell készíteni, helyreállításukról pedig gondoskodniuk kell a kivitelezőknek.

A következő években a közúthálózat felújítása terén egyébként kedvező változást tervezünk, mivelhogy az Európai Unióhoz történt csatlakozást követően növekedett a meglévő úthálózatra fordítható források nagysága. Jelenleg a kivitelezés alatt álló KIOP-projektek keretében 84 kilométer hosszon 16 milliárd forint értékben végeznek felújítási munkákat; az ISPA-programon belül pedig folyamatban van a 3-as és a 35-ös főutak burkolatmegerősítése 135 kilométer hosszon, 11,5 milliárd forint költséggel. Ezenfelül előkészítés alatt áll jelenleg további öt főútvonal 300 kilométernyi szakaszának burkolatmegerősítése, 31 milliárd forintos költséggel. A 2007-2008. évre tervezett program pedig 1200 kilométer burkolat megerősítésére tartalmaz javaslatot. A mellékutakra vonatkozó ROP-pályázatok közül 36 támogatási szerződés került eddig aláírásra, 15 milliárd forint értékben. Azt gondolom, hogy ezek a szerződések meg fogják hozni a hatást.

Ami pedig a jelenleg kihelyezett lassítójeleket, táblákat illeti, az útállapotok, úthibák miatt a forgalom biztonsága érdekében összesen 2800 kilométer, ezen belül a főúthálózaton 560 kilométer hosszon találhatók ilyen korlátozások.

Az országos közúthálózat jelenlegi helyzetének megszüntetését célozza az ez év végéig elkészülő tízéves útfelújítási program, amelynek a finanszírozásához szükséges feltételek megteremtésén dolgozunk az európai uniós forrásokon kívül is. Készül a közúthálózat-fejlesztés, -üzemeltetés, -fenntartás új finanszírozási konstrukciója, az útpénztár, amely az annak idején a Fidesz-kormány által megszüntetett Útalap helyébe lépne; amelynek a pénzügyi mechanizmusa lehetővé tenné, hogy nemcsak a 30 ezer kilométernyi országos közút, hanem a 139 ezer kilométernyi önkormányzati kezelésű helyi utak felújítási programja is megkezdődhessen 2006-tól.

Az UKIG élére kinevezett, ön által említett új vezető pedig az utak egységes és összehangolt kezelése érdekében megkezdte az új, költséghatékony szervezet kialakítását. A 19 megyei kht. és az ÁKMI Kht. egyesülésével már ebben az évben 200 millió forint, jövőre pedig további 100 millió forint működésiköltség-megtakarítás várható. Ezenfelül a létrejövő magyar közút kht. hatékonyabb ingatlangazdálkodást, a beszerzések központosításával költségcsökkentést, valamint egységes szemléletű útfenntartást és -felújítást tud megvalósítani.

Kérem a képviselő urat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék. Köszönöm. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  71  Következő    Ülésnap adatai