Készült: 2024.09.19.07:26:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

224. ülésnap (2012.10.02.), 460. felszólalás
Felszólaló Dr. Apáti István (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:05


Felszólalások:  Előző  460  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. APÁTI ISTVÁN (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Valóban, teljesen egyértelmű, hogy mi a törvényjavaslat legvitatottabb részének, az előzetes regisztráció jogintézményének a célja. Ennek a javaslatnak egyetlen célja van, mégpedig az, hogy önök már most, 2012 végén belátták, hogy teljesítményükkel, munkájukkal, programmal, tartalommal képtelenek lesznek megnyerni a következő választásokat, éppen ezért formai, technikai, adminisztrációs eszközökkel próbálják ledolgozni az egyre növekvő hátrányukat.

Semmi más cél nem vezeti önöket, de ha tudják, legalább ezt elmondhatták volna, akkor legalább azt mondanánk, hogy önök őszinték. Bevallották, nem köntörfalaznak, nem beszélnek mellé, legalább teljesen egyértelművé tették számunkra, hogy mi a valós céljuk.

Ugyanakkor rengeteg valós problémát nem akarnak megoldani. Nem akarják például megoldani - vagy legfeljebb három képviselőjük tartja ezt igazi gondnak - a láncszavazás jelenségének a megszüntetését. Ennek leghatékonyabb eszköze a borítékok megszüntetése lenne, ráadásul rögtön két legyet ütnénk egy csapásra. Azért mondtam az előbb, képviselő úr, hogy 262-ből hárman látják ezt valóban akkora problémának, hogy érdemes lenne kezelni, ugyanis két legyet ütnénk egy csapásra, egyrészt rengeteg pénzt megtakarítanánk azzal, ha megszüntetnénk a borítékolást, a borítékok használatát, másrészt pedig a láncszavazás intézménye alól kihúznánk a talajt. Nem indulhatna el az a jelenség, ami egyébként óriási károkat okoz, óriási veszélyeket hordoz magában, és nemegyszer szavazóköri eredmények érvényességét is súlyosan veszélyezteti.

Próbálják már azt is megmagyarázni, hogy az előzetes regisztráció bevezetésével egyébként hogy lesz egyszerűbb, olcsóbb meg rövidebb a kampány. Nem egyszerűbb lesz, hanem bonyolultabb, nem olcsóbb lesz, hanem sokkal drágább, és nem rövidebb lesz, hanem lényegesen hosszabb. Hiszen, ha így elfogadja ezt a kétharmados többség, akkor a kampány gyakorlatilag már jövő év szeptember elejétől, vagy lehet, hogy jövő év nyarának második felétől megkezdődik, hiszen rögtön az első akadályt, az önök által támasztott akadályt kell biztosan venni, nevezetesen minél több választónak kell regisztrálnia magát, ami egyébként teljesen felesleges. Ahogy itt a több mint négyórás vitában elmondták a képviselőtársak, nem óhajtom még egyszer megismételni, épp elég volt ezt egyszer vagy akár többször is végighallgatni, ilyen formában, ilyen felállásban teljesen példátlan.

(0.40)

Amit pedig az egyik, pontosan a helyzetet elvileg jól ismerő képviselő, Lipők Sándor mondott - aki már rég nincs az ülésteremben, valószínűleg már az igazak álmát alussza odahaza, nem tartott minket érdemesnek arra, hogy végigvárja, végigülje ezt a vitát -, hogy a kisebbségi névjegyzék mintájára szeretnék ezt a jogintézményt megalkotni, és a kisebbségi névjegyzék módszerével vagy annak az analógiájának az alkalmazásával próbálják ezt kiterjeszteni. Az előbb említettem, most egy kicsit bővebben is ki tudom fejteni, hogy ennek az a lényege, az a valós eredménye és a gyakorlati tapasztalata, hogy max. 10-15 százaléka - de lehet, hogy már ezzel is sokat mondok, lehet, hogy megvan, és az önök javára tévedek -, legyen legfeljebb a kisebbségekhez tartozóknak, a mi vidékünkön jellemzően a cigány kisebbséghez tartozóknak egy, mondjuk, 600-700 lelkes cigány közösségből, mondjuk, azon a településen, ahol korábban jegyzőként dolgoztam, körülbelül 45 vagy 60 ember ment el. Egész egyszerűen nem tartják ezt fontosnak, vagy nem hívják fel rá a figyelmüket, akkor mennek el esetleg többen, ha mondjuk, a vezetőik felhívják erre a figyelmüket valamilyen módon, meggyőzik őket arról, hogy mégis fontos lenne névjegyzékbe vetetni magukat, de a világon semmi mást nem fognak elérni.

Továbbá felhívom azoknak a figyelmét, hogy akiknek gyakoribb a nevük - Kiss, Nagy, Kovács, Horváth, sorolhatnám még hosszan - igen komoly veszélybe kerülnek. Számos történetet lehet hallani, talán mindannyian tudnánk ilyet mondani, hogy a településen azonos nevű emberek, akiket legfeljebb a becenevükről, gúnynevükről, csúfnevükről lehetett csak megkülönböztetni, és ezt még nem tüntették fel, ráfaragtak arra, hogy mondjuk, a névrokonuk sokszor csak brahiból, sokszor csak szórakozásból, vagy éppen azért, hogy kipróbálja magát a közéletben, és előfordult például az én szülővárosomban is olyan, hogy a biztosítások világából közismert, egy ötezres településen igen közismert személyt összecseréltek, összetévesztettek az egyik helyi villanyszerelővel, és ez a villanyszerelő, aki egyébként csak rápróbált arra, hogy be tud-e kerülni a testületbe, vagy sem, nyilvánvalóan bizonyítható, tudható módon annak köszönhette négy évre a helyi képviselői mandátumát, hogy összetévesztették a nála sokkal ismertebb, azonos nevű névrokonával. Ez, ugye, pusztán csak a véletlenek összjátéka, a véletlenek műve, de mi lesz akkor, ha a pártok tudatosan elkezdenek erre rádolgozni, ami gyakorlatilag bizonyíthatatlan lesz egyébként a kampány során, és elindítanak majd, mondjuk, Kiss Sándorokat, Kovács Sándorokat, Kiss Pistákat, Nagy Józsefeket és hosszan sorolhatnám. Jelzem, itt önöket sem védi meg semmi, tehát ez önökre nézve is rendkívül veszélyes. Itt teljesen mindegy, hogy valaki kormánypárti vagy ellenzéki, kormányon akar maradni vagy ellenzékből szeretne kormányra kerülni, ez mindenkire egyformán veszélyes, túl azon, hogy komolytalanná teheti a választásokat.

Ahogyan Szávay képviselőtársam mondta, teljesen szétveri az egész választási rendszert, sőt el lehet indítani településeken belül is önjelölt jelölteket, akik esetleg majd a nagyobb vagy a kisebb pártoktól szednek el értékes szavazatokat. Új értelmezést nyerhet, mondjuk, esetleg bizonyos téren a kisebbségi szavazatok megvásárlása, de ezt a problémát sem kezelik! És elhiszem én, hogy könnyű adni a bakot, meg azt is elhiszem egyébként, hogy nem mindegyikőjük érintett ebben, főleg azok a képviselők, akik az ország azon részeiről kerültek be, ahol mondjuk, a legnagyobb hazai kisebbség jellemzően nincs jelen, vagy csak alacsony hányadban vagy lélekszámban van jelen. Mert lehet itt szépeket beszélni, lehet itt mellébeszélni, lehet itt eltitkolni bármit, vagy lehet itt hülyének nézni a másikat - már elnézést a kifejezésért -, de tagadhatatlan, hogy a 13 hazai kisebbség közül nem kizárólagosan, de jellemzően az elmúlt több mint 20 évben a cigány kisebbség szavazatainak a vásárlására állt rá, nyugodtan ki merem jelenteni, a mindenkori nemzeti radikális pártokat kivéve mindenki. Tehát azok a pártok is, amelyek már rég nincsenek itt az Országgyűlésben, azok is, akik már rég a történelem meg a politika süllyesztőjébe vagy a szemétdombjára kerültek, és azok is, akik a mai napig itt vannak. Nyilván a két legjobb vagy legrosszabb példa erre a Fidesz, illetőleg az MSZP. A 2010-es választásokon konkrétan a Fidesz járt élen az ilyen választási galádságok elkövetésében, amelyeket természetesen vagy nagyon nehéz, vagy egyenesen lehetetlen bizonyítani.

Én a mátészalkai választókerületben indultam, országos listáról sikerült mandátumot szereznem. A kampány minden napját, minden percét végigéltem, és nagyon jól tudom, jöttek a visszajelzések, hogy az ottani Fidesz-kampány hogyan zajlott. De így zajlott Szabolcs-Szatmár-Bereg megye nagy részében, főleg az északi és a keleti megyék nagyobb részében is. Lejárt szavatosságú száraztésztákkal, konzervekkel, főzésekkel, bográcsozásokkal, disznóölésekkel, nem szilvapálinkával, mert akkor legalább jól jártak volna, ittak volna életükben egyszer valami finomat, hanem szilvaízű pálinkával, kommersz italokkal, tüzes vízzel kábították a cigány kisebbség tagjait, és vásárolták meg a szavazataikat. És hogyha önök közül oly sokan, teljesen alaptalanul minket tartanak rasszistának, minket náciznak le, meg minket tartanak szélsőségesnek, akkor most, e helyen szeretném kijelenteni, ezen a késői órán, hogy ez a rasszizmus, tisztelt hölgyeim és uraim! Ez a rasszizmus, ez a lenézés, ez mások megalázása, ha úgy tetszik, rossz magyarsággal mondhatom, a választási rasszizmus, amikor egy kisebbséget szándékosan hülyének néznek, bepaliznak, és csak és kizárólag olcsó szavazatszerzésre használják fel ezeket az embereket. Ígérnek nekik fűt, fát, bokrot, összehordanak mindent. Ilyenkor el tudnak járni cigánybálokba, el tudnak járni olyan közösségi rendezvényekre, ahol a cigányság nagy számban van jelen, megígérnek nekik mindent, és azután eltelik 4 év, nem csinálnak semmit, nem mennek a cigánytelepek közelébe, nem foglalkoznak a cigányság problémáival, csak majd az újabb választási kampány kezdetekor próbálják ezt a kártyát megint előhúzni. És ezek után még a Jobbikra, ránk merik azt mondani, hogy rasszisták vagyunk! Pontosan önök azok, pontosan az elmúlt 20 év pártjai azok, a radikális pártokat kivéve, akik erre ráutaztak, akik ebben meglátták az óriási lehetőséget, és most már több százezres nagyságrendben próbálják ezt az üzletet kiterjeszteni, ráadásul most ez is drágább lesz egyébként, mert eddig "csak egyszer" kellett megvenni, becsapni, megvezetni ezeket az amúgy is szegény sorban tengődő, alacsony iskolázottságú embereket, most majd kétszer kell. Egyszer majd rá kell venni őket, hogy menjenek el regisztrálni, úgyhogy az önök pártkasszáért felelős személyeiknek is mondom, jól gondolják ezt végig pártköltségvetési szempontból is, hogy vajon megéri-e ez nekik egyszer a regisztráció, egyszer majd a szavazás esetében, vagy esetleg még, mondjuk, a jelöltajánlásnál is lehetne némi üzleti lehetőséget megsejteni.

Nagyon sokba fog kerülni. Most még nem tudjuk, hogy a Közgép kitermel-e ennyit, vagy esetleg milyen egyéb forrásokat tudnak mozgósítani, de az biztos, hogy milliárdos nagyságrendű pénzeket, bizonyíthatatlanul ugyan, de milliárdos nagyságrendű összegeket fognak erre kifizetni, és ennek a megszabályozása végett semmit nem akarnak tenni. Sőt jobbat mondok önöknek, mert azt mondják, hogy csak itt a levegőben beszélek, és hangulatot akarok kelteni. Kérem szépen, én 2010. április 25-én, a választások második fordulóján Rakamaz településen teljesítettem erkölcsrendészeti szolgálatot és választási jószolgálatot, hogy így fejezzem ki magam, ugyanis véletlenül éppen arra autóztam, és a településen tartózkodván meg akartuk akadályozni, hogy szervezett szállításokba kezdjenek, ki másnak, mint a Fidesz ottani egyéni képviselőjelöltje javára. Életveszélyes fenyegetőzésektől kezdve lincselési kísérletig mindenben volt részem meg részük a jelen lévő tagtársaimnak, bajtársaimnak. Rendőrségi ügy is lett a vége, még a bíróságra is jártam emiatt, természetesen mint sértett, úgyhogy a nem létező szervezett szállításokról, a cigányszavazatok nem létező megvásárlásáról csak ennyit. Természetesen ott is őket zavarta a legjobban, hogy blokkoltuk a jelenlétüket, féltek attól, hogyha videóra rögzítjük, hang- és képfelvételek készülnek, akkor az mégsem lenne számukra túlságosan előnyös. Egyértelmű volt, hogy kinek a javára próbálják ezeket a választási csalásokat elkövetni, és a világban erről egyetlen szó nincs, sem a normaszövegben, sem az általános, sem a részletes indokolásban. Tehát ahelyett, hogy a teljesen értelmetlen, felesleges és öncélú módon az előzetes regisztráció intézménye mellett hosszan érvelnek, és rosszabbnál rosszabb érveket hoznak fel, talán inkább ezzel kellene foglalkozniuk.

És még egy dolog, ami jellemző az önök furmányos, de mégiscsak könnyen átlátható észjárására, hogy hogyan próbálják a hatalmat megragadni. Önöknek semmi más nem számít - ez főleg azokra igaz, akik most egyébként sunyi módon nincsenek itt -, csak a hatalom megszerzése, megtartása. Beleszerettek, szerelmesek bele, imádják, reszketnek érte, mint a kisgyermek a csörgőért vagy a kedvenc játékáért, a világért nem akarják kiengedni a kezükből, épp ezért mindenre képesek. Mire gondolok itt? Ha az érdekük úgy kívánja, akkor tágítani, ha meg másképpen kívánja, akkor szűkíteni akarják a választójogot. Tavaly bedobtak egy jókora cupákot, egy ideig el lehetett rajta csócsálni, ugye, a gyermekek utáni szavazati jog nagyszerű intézményét. A Kubatov-listák itt, ugye, többszörösen hasznosíthatók lettek volna, hiszen jól tudjuk, hogy mely családokban alacsony és mely családokban magas a népszaporulat Magyarországon, és mindjárt egy egységnyi Kubatov-lista többszörös szavazatot ért volna, hiszen mindjárt le lehetett volna szavazni a gyerekek után, akkor mondjuk, egy tisztességesen dolgozó többségi társadalomhoz tartozó személy szavazata mondjuk akárcsak a nyolcadát, tizedét vagy huszadát érte volna egy társadalmilag kevésbé hasznos tevékenységet folytató, bőrszíntől, származástól függetlenül a család vagy a választópolgárok szavazatához képest.

(0.50)

Biztos, hogy volt ebben a dologban egyfajta lyukra futtatás, figyelemelterelés, hiszen gondolhatták, hogy azért kiveri az embereknél a biztosítékot - ez szerencsére meg is történt. Érdekes, hogy akkor a nemzeti konzultációra nagyon érzékenyek voltak. A miniszterelnök úr arról a pulpitusról elmondta, hogy hát erre még nem kész a magyar társadalom, nem elég érettek az emberek, és hát ők tudomásul veszik a magyar emberek többségi akaratát, és ha az emberek ilyen mértékben elutasítják a gyermekek utáni szavazati jog bevezetését, akkor ők ennek a jogintézménynek a bevezetésétől eltekintenek.

Nagyon érdekes, hogy most a legalább 70 százalékos elutasítottságot pedig nem veszik figyelembe az előzetes regisztrációnál, figyelmen kívül hagyják, elsiklik a figyelmük fölötte, hogy legalább 70 százaléka az embereknek a háta közepére sem kívánja az előzetes regisztrációt egy olyan állapotban, amikor valóban közönyössé váltak az emberek, a jelenlegi kormányzás meg az elmúlt húsz év kellően megutáltatta velük a politikát meg a politikusok nagy részét.

Tehát egyrészt ez figyelemelterelést is szolgált, másrészt tesztelték a társadalmat, hogy meddig tágíthatják a határokat, meddig mehetnek el, és aztán úgy gondolták, hogy még nagyvonalúan gesztust is tesznek azzal, hogy nahát, nagy nehezen csak lemondtak ennek a bevezetéséről, és lám mekkora demokraták önök, hiszen bár megtehetnék, de hát azért ezt mégsem fogják törvénybe foglalni.

És most úgy gondolják, hogy a tágítás helyett a szűkítés lesz egy megfelelő módszer, és akkor majd az előzetes regisztrációval minden el van intézve. Másfél év nagyon hosszú idő, még sok minden történhet, önök sem birtokosai annak a bizonyos kristálygömbnek, amivel a jövőbe lehetne látni, úgyhogy könnyen még a saját maguk által kovácsolt kardba dőlhetnek bele. Egyébként többszörösen jellemző is a Fidesz politikai pályafutására, de hát aki nem tanul a történelemből, az kénytelen lesz még egyszer átélni azt, ez viszont már majd az önök problémája lesz.

Másrészt valóban érdemes lenne megfontolni a Jobbiknak azon javaslatát, amely szerint általános iskolai vagy elemi iskolai végzettséghez lenne érdemes kötni a választójogot. És ez egyáltalán nem elvetemült vagy ördögtől való dolog, tisztelt hölgyeim és uraim. Ha a gépjárművezetői engedély megszerzésének feltételéül meghatároztuk - egyébként az önök javaslata volt, mi is egyetértettünk vele - a nyolc általános iskolai végzettséget, akkor vajon egy ország sorsát hosszú távon, de legalább négy évig befolyásoló döntés meghozatalához, szavazat leadásához vajon miért nem lehetne ezt a - nevezzük akár úgy - műveltségi cenzust meghatározni? Na ezen gondolkodjanak el, és ha ebbe az irányba mennénk, akkor sokkal értelmesebb vitákat tudnánk folytatni.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik soraiból.)




Felszólalások:  Előző  460  Következő    Ülésnap adatai