Készült: 2024.09.23.19:52:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

32. ülésnap (2006.11.16.), 252. felszólalás
Felszólaló Tatai-Tóth András (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:53


Felszólalások:  Előző  252  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TATAI-TÓTH ANDRÁS (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Répássy képviselő úrnak megígérem, hogy igyekszem elkerülni, hogy olyan kijelentéseket tegyek, ami visszaélést jelentene azzal, hogy már nem tudnak rá reagálni. Bár lenne igény rá, hogy mondjak ilyen dolgokat, de nem teszem.

Tisztelt Országgyűlés! A beterjesztett törvényjavaslatot elsősorban abból a szempontból szeretném nagyon röviden minősíteni, hogy annak a területnek, amelynek az életpályám okán felelősének érzem magam, az iskolarendszer ügyének, az oktatás ügyének mennyiben tesz eleget a törvényjavaslat, mennyiben segíti azt.

A kormányprogramban néhány fontos dolgot tűztünk ki magunk elé; nevezetesen: a közoktatás rendszerének olyan átalakítását, amely a társadalom talán legnagyobb problémájának, a szociális és kulturális kettészakadásnak a megállításában a maga szerepét betölti. Tehát az oktatási rendszer úgy kell hogy működjön, hogy a feladatokra fordított közpénz felhasználása hatékony legyen, hogy a költségvetésben az oktatásra biztosított források a gyermekek érdekét szolgálják, és azok fejlődését biztosítsák. Tehát ezt a szempontrendszert kísértem figyelemmel, és megállapítható, hogy a beterjesztett törvényjavaslat biztosítja a következő évre a közoktatás és általában az oktatási rendszer kiegyensúlyozott működését.

Szűkös források állnak rendelkezésre, de ha ezeket szakszerűen használjuk fel, akkor megkapják a gyerekek azt az oktatási ellátást, azt a szolgáltatást, amely az államnak kötelessége.

Néhány elemet emelek ki, amelyek alapvető változásokat hoznak a közoktatás rendszerének finanszírozásában. Az év első nyolc hónapjában, tehát a folyamatban levő tanév végéig az oktatási intézmények finanszírozása általánosságban megfelel az előző évinek, tehát tanév közben a művészeti iskolák egy részének kivételével nem következnek be olyan változások a finanszírozásban, amelyek év közben késztetnék az intézményeket, az intézmények fenntartóit változásokra.

Az új tanévben az alapnormatívák tekintetében egy új típusú tervezés, normatíva lép életbe, amely meggyőződésünk szerint jobban fogja szolgálni a gyermekek érdekét, arra ösztönzi az iskolafenntartókat, hogy a gyerekek számára jobb, hatékonyabban működő iskolákat szervezzenek, és jobb minőségű oktatáshoz, neveléshez jussanak a gyerekek.

Három terület van, amellyel a végszavazásig még meglehetősen sokat kell foglalkoznunk. A teljesítménymutató bevezetése mellett a kiegészítő normatívák is 2007 szeptemberétől egy merőben új felfogás alapján kerülnek ki az iskolafenntartókhoz és az intézményekhez. Hogy érthető legyen a változás, egy nemzetiségi gyermek példájával próbálom meg érzékeltetni. A nemzetiségi gyermeknek alapvető joga ahhoz van, például egy német nemzetiségű gyermeknek, hogy számára az anyanyelvén folyjon az oktatás vagy annak egy része, el tudja sajátítani az anyanyelvét, és nem úgy valósul meg a német nemzetiségű gyermek alapvető alkotmányos joga, hogy ha utána a képzésére szánt állami kiegészítő normatívát a fenntartó ugyan igénybe veszi, de esetleg nem tartják meg a németórákat a gyermeknek.

Tehát olyan automatizmusokat építünk be a következő évi költségvetésbe, amelyek lehetőleg csak akkor juttatják el a forrást ehhez a német nemzetiségű gyermekhez, ha számára meg is tartja az intézmény azt az órát, amire neki szüksége van. Ha ezt akár a sajátos nevelési feltételeket igénylő gyermekek esetére is végiggondoljuk, akkor jó lelkiismerettel ajánlhatjuk az Országgyűlésnek, hogy ezt a változást fogadja el, hiszen a beterjesztett törvényjavaslat garanciát jelent arra, hogy a nehéz körülmények között élő, sajátos nevelést igénylő gyermekek számára a megfelelő foglalkozásokat az intézményrendszer biztosítani is fogja.

(21.10)

Hasonlóképpen a kistérségi együttműködés szabályozásában - még a hátralévő időszakban - bizonyos változtatásokat, finomításokat kell végrehajtanunk. Ha ezen a három területen, tehát a művészeti iskolák területén, a sajátos nevelési igényű gyermekek tekintetében és a kistérségi társulásoknál elvégezzük a szükséges módosításokat, akkor olyan költségvetésünk lesz, amelynek eredményeként a gyermekek jól működő iskolarendszerben fognak tanulni 2007-ben is.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  252  Következő    Ülésnap adatai