Készült: 2024.09.19.03:07:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

6. ülésnap (2006.06.20.), 28. felszólalás
Felszólaló Dr. Kóka János (SZDSZ)
Beosztás gazdasági és közlekedési miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:17


Felszólalások:  Előző  28  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KÓKA JÁNOS gazdasági és közlekedési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Azzal kell kezdenem, hogy alapvetően egyetértek önnel. Magyarországon a 30 ezer kilométernyi országos közúthálózat kétharmadának, háromnegyedének az állapota rossz vagy elfogadhatatlanul rossz, azt szoktuk mondani, hogy 1000-1200 milliárd forint hiányzik a közutak rendbetételéhez. Azok a megoldások, amelyeket időről időre választunk, nyilvánvalóan nem alkalmasak a kérdés hosszú távú rendezésére.

Az egyik kérdése a kátyúvonalra vonatkozott. Elöljáróban is meg szeretném jegyezni, hogy a kátyúzás évről évre, miközben súlyos milliárdokat emészt fel, tartósan nem oldja meg a problémákat, mint ahogy ön sem kátyúzásra kér engem a 46-os főúttal kapcsolatban.

A 46-os főút hibáit ismerem, megengedhetetlennek tartom, hogy egy európai uniós országban tartósan ezek az állapotok maradjanak fenn. Sajnálattal kell azonban azt mondanom, hogy sok ezer kilométerre Magyarországon ugyanez az úthálózati minőség a jellemző. Kereshetjük az okokat az elmúlt tizenhat évben, kereshetjük az okokat abban, hogy hogyan szűnt meg 2001-ben az útpénztár intézménye, az Útalap intézménye, amellyel az akkor kormányzó frakciók úgy döntöttek, hogy évente több mint százmilliárd forintot vesznek ki a közútfelújításból.

De nem terhelném rá egyetlen kormányzati ciklusra, azt kell mondani, hogy az utóbb másfél évtizedben a költségvetés ehhez a megfelelő forrásokat soha nem tudta rendelkezésre állítani, miközben a közútkezelő nyilván mindent elkövet az országos közutak közlekedési helyzetének javítása érdekében, és kidolgoztuk a nemzeti útfelújítási programot, ahol európai uniós célprogramok pályázataiból igyekszünk forrásokat bevonni. A következő hét évben mostani becslésem szerint nagyjából 500-600 milliárd forint teremthető elő arra a célra, hogy ezeket a problémákat részben orvosoljuk, emellé nyilvánvalóan a folyamatos fenntartási költségek járulnak a költségvetésből.

A közlekedésbiztonság szempontjai kell hogy elsődlegesek legyenek. A közlekedésbiztonság szempontjából sajnos azt kell mondanom, hogy bár a 46-os út problémáit ismerem, ennek ellenére vannak sokkal súlyosabb közlekedésbiztonsági problémák akár az önök megyéjében is. A 46-os számú főút felújítására az útpénztár idei keretéből nem tudunk forrást biztosítani. A jövő évi költségvetést még nem ismerjük, de 2007. január 1-jétől indulnak az európai uniós pénzek felhasználásával azok a programok, amelyekkel, bízom benne, belátható időn belül Békés megye úthálózatának felújítására is forrásokat fogunk tudni biztosítani.

Ami a főút elkerülő szakaszait illeti, ott kétségtelen, hogy 2000-ben készült egy tanulmány, amely a Mezőtúr-Gyomaendrőd elkerülő szakaszának lehetséges fejlesztését vizsgálja meg, azonban erre nézve kiviteli tervek nem készültek. Akkor tudjuk ezeket elkészíteni, hogyha akár európai uniós célprogramokból reális lehetőség látszik ezeknek a megvalósítására.

Végezetül szeretném tájékoztatni a képviselő urat, hogy a kátyúvonal, amelyet a balesetveszélyes burkolathibák bejelentése és kijavítása érdekében hoztunk létre, január 19-e óta folyamatosan működik. Országosan több mint 59 ezer úthibát jelentettek be, és eddig az előre tervezett munkákkal együtt 76 600 úthibát javítottunk ki. Örömmel és büszkén mondom, hogy körülbelül a felére csökkent az úthibák kijavításához szükséges időtartam az utóbbi három hónapban. Békés megyében 159 darab úthibát jelentettek be, és 70-et már megszüntettek. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Júniusig összesen 19 200 úthibát számoltunk fel.

Kérem, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  28  Következő    Ülésnap adatai