Készült: 2024.09.23.14:06:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

95. ülésnap (2007.10.08.), 274. felszólalás
Felszólaló Arató Gergely (MSZP)
Beosztás oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka kétperces felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 2:17


Felszólalások:  Előző  274  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ARATÓ GERGELY oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Azt gondolom, most tértünk vissza a vitának arra a szakmaiságára, ahol már érdemes talán szót váltani tartalmi kérdésekről is.

Engedjék meg, hogy csak egy rövid megjegyzést hadd tegyek. Nem vitatja senki, hogy itt nem valamilyen valós igényről lenne szó, én magam is tanítottam úgy, hogy volt napi hét órám, és tudom jól, hogy ez kutya kemény, és nyilván mindannyian tudjuk, akik pedagógusok vagyunk itt a teremben - vagyunk jó páran -, hogy milyen erőkifejtést, szellemi és időnként fizikai erőkifejtést igényel egy hosszú tanítási nap.

De most nem erről beszélgetünk, és azt hiszem, itt van talán köztünk vita. Mert miközben egyetértek a képviselő asszonnyal abban, hogy a kiváló pedagógus a legfontosabb erőforrás, és azzal is egyetértek, hogy ezt az erőforrást kellene mozgósítani, de azt is mondom, hogy éppen ezt az erőforrást vesztegetjük el akkor, ha olyan állapotban hagyjuk az oktatásügyet, amilyenben ma van, és nem most alakult ki ez az állapot. Arról elvitatkozhatunk, hogy ki mit próbált jót tenni és javítani ezen a helyzeten. Lényeges változást nem tudott elérni egyik kormány sem az elmúlt tizenöt évben vagy akár mondhatnék többet is, de régebbre nem emlékszem vissza, de mondjuk azt, hogy az elmúlt három-négy kormány nem tudott ebben lényeges változást elérni.

Ma ugyanis a magyar közoktatást ugyanaz jellemzi ebből a szempontból, mint mondjuk, a nyolcvanas években jellemezte. Sok pedagógus van, mindenfajta nemzetközi összehasonlításban, ugyanakkor alacsonyak a fizetések, alacsonyak a teljesítménykövetelmények, és alacsony a tanított óraszám is átlagosan. Mert lehet azt felvetni, hogy egyébként mennyi többletfeladata van a pedagógusnak - de biztos, hogy a pedagógussal kell elláttatnunk egyébként adminisztratív feladatokat vagy akár szociális feladatokat az iskolában? És biztos, hogy az-e a megoldás, hogy most akkor mondjuk azt, hogy minden pedagógus olyan rengeteg órát dolgozik, mint amennyit Pettkó képviselő úr mondott, vagy esetleg mondjuk azt, hogy az a pedagógus, aki tényleg ennyit dolgozik, annak megfizetjük a munkáját, de nem adjuk oda ugyanezt a béremelést, ugyanezt a juttatást annak a pedagógusnak, aki megtartja a kötelező óráját, és utána hazamegy? (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Muszáj differenciálni, mert így lehet tartalékokat mozgósítani úgy, ahogy a képviselő asszony is szeretné.

Köszönöm, elnézést kérek.




Felszólalások:  Előző  274  Következő    Ülésnap adatai