Készült: 2024.05.11.17:02:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

276. ülésnap (2005.12.05.), 286. felszólalás
Felszólaló Szalay Gábor (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:42


Felszólalások:  Előző  286  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZALAY GÁBOR (SZDSZ): Tisztelt Képviselőtársaim! A közúti közlekedés gazdaságunk leggyorsabban fejlődő ágazata, így aztán érthető, hogy ezt az ágazatot, amit egy majdnem 20 éve érvényben lévő törvény, az 1988-as szabályoz, időszerű bizonyos szempontok szerint felújítani, módosítani, így például természetes, hogy az építési engedélyezés, a hatósági ellenőrzés és a fuvarozói és forgalmi igények változásai módosítási javaslatokat követelnek.

Tekintettel az idő jelentősen előrehaladott voltára, inkább csak szlogenszerűen szeretném kiemelni azt az öt pontját az előttünk lévő törvényjavaslatnak, amit talán a leglényegesebbnek tartok. Először is, a korszerű közúthálózat-fejlesztés cél- és döntésrendszere megköveteli az összhangot az Európai Unió közlekedéspolitikát deklaráló Fehér könyvének vonatkozó tételeivel és az EU-joganyagokban megfogalmazott stratégiai irányelvekkel, a nagyberuházásokra előírt vizsgálati követelményekkel. Ennek igyekszik eleget tenni az előttünk lévő törvényjavaslat. Valamennyien tanúi vagyunk a szemünk előtt gomba módra szaporodó bevásárlóközpontoknak, illetve az ezekhez épülő, ezeket kiszolgáló korszerű közlekedési létesítmények kialakításának, indokolt ezért velük kapcsolatban területrendezési és építési engedélyezési eljárások pontosítása. Így kerül sor ezen törvényjavaslatban a magánterület és a magánutak forgalmának és funkciójának tisztázására.

Harmadszor megemlíteném, ami elhangzott képviselőtársam felszólalásában is, hogy a közúti járművezetők és a közlekedési szakemberek képzésével és vizsgáztatásával kapcsolatos közlekedési hatósági engedélyezési hatáskörök pontosításával, illetve az engedélyezési feltételeket megszegő vállalkozások esetén, mármint a gépjárművezető-képző vállalkozások esetében alkalmazható szankciók hatékonyabb érvényesítésére nyílik lehetőség a törvényben foglaltaknál fogva. E pontosítások a képzés megfelelő szakmai tartalmának és az oktatási tematikák maradéktalan érvényesítésének lehetőségeit is segítik.

Megemlíteném negyedszer, hogy a közúti közlekedést ellenőrző hatóságok, tehát itt nemcsak a közlekedési hatóságról van szó, hanem a rendőrségről, határőrségről és vámhatóságról is, diszkriminációmentesen a közúti szállítások teljes körére kiterjedően a hazai és külföldi járművek esetében azonos módon kell hogy a közúti ellenőrzéseket és a kapcsolatos, esetleg ebből fakadó bírságolási eljárásokat lefolytassák. A bírságolás összeghatárai igazodnak az európai uniós tagállamok által alkalmazott gyakorlathoz ugyanúgy, mint a járművisszatartás lehetősége is. Ez részletesebben került kidolgozásra, mint a jelenleg érvényben lévő törvényünkben van. Kiemelném még azt a tényt, hogy a bírság összegének megfelelő letét fizetési lehetősége van, amely ugyancsak európai uniós gyakorlat.

Végül ötödszörre kiemelném, hogy a közlekedés biztonságát veszélyeztető járművek továbbközlekedésének megtiltására vonatkozó rendelkezések kiegészítésre és pontosításra kerülnek az előttünk lévő törvénymódosítási javaslatban. A továbbközlekedés megtiltásának, illetve a jármű forgalmi engedélyének elvételével megvalósított intézkedés utólagosan ellenőrizhetővé teszi a közlekedési hatóság számára a jármű szükséges javításainak elvégeztetését. A visszatartás lehetősége a jogosulatlanul túlterhelten, tehát az utat túlzottan igénybevevően közlekedő tehergépkocsik esetében jelentős mértékben hozzájárul a közutak műszaki állapotának fenntartásához.

Ugyancsak kiemelném, megemlíteném, bár ismétlésként hathat az államtitkár úr által előadottakhoz képest, hogy ezeknek a rendelkezéseknek a bevezetése szorosan kapcsolódik a fuvarozó vállalkozások szakmai érdek-képviseleti szervei és a kormány közötti tárgyalásokon megállapodottakhoz, illetve ezen tárgyalások befejeztével aláírt jegyzőkönyvben foglaltakhoz, a megállapodáshoz.

Ezért a Szabad Demokraták Szövetsége támogatja és támogatásra javasolja az előttünk lévő törvényjavaslatot.

Köszönöm a türelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  286  Következő    Ülésnap adatai