Készült: 2024.04.26.04:59:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

22. ülésnap (2006.10.17.), 82. felszólalás
Felszólaló Tállai András (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:39


Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÁLLAI ANDRÁS (Fidesz): Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Egy megjegyzéssel kezdem: véleményem szerint az ezt a vitát követő zárszámadási törvényjavaslat öt óráját is ehhez a nemzeti fejlesztési tervhez, illetve az Új Magyarország fejlesztési tervhez kellene csatolni, és akkor érne ez a vita valamit, hogyha valójában nem egy politikai vitanappá alakult volna, hanem mondjuk, egy országgyűlési határozat vagy egy törvényjavaslat került volna ennek kapcsán benyújtásra. De hát ilyen helyzetben vagyunk, hogy 15 órában tárgyaljuk most a 2005-ös zárszámadást, néhány órában pedig Magyarország jövőjét.

Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy látom, és arra kell rádöbbennünk, hogy az Európai Unióban nagy harc van a nemzetek, az országok között sok tekintetben, például a nemzeti fejlesztési források megszerzése tekintetében is. Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy a fejlesztési terv elfogadása és a projektek megvalósítása során országon belül is kell harcolnunk ezekért a forrásokért, és a régiók között is bizony nagyon komoly harc kell hogy megmutatkozzon. Ebből én most itt az Országgyűlésben nem sokat érzek. Na, ezt a hiányosságot szeretném én kiegészíteni.

Én valójában a mezőkövesd-mezőkeresztesi, jelenleg állami tulajdonban lévő, használaton kívüli volt katonai repülőtér hasznosítása ügyében szólalok most föl. Úgy gondolom, Magyarország elemi érdeke, hogy a Közép-Európában megvalósulandó - egy biztosan, de esetleg több - intermodális logisztikai központ és cargo-repülőbázis helyszíne elemi érdekünk, hogy Magyarországon legyen. Más nemzetek is küzdenek ezért; lásd Szlovákiát, Ausztriát, de mondhatnám Lengyelországot is. Ha jól fogunk lobbizni az Európai Unióban, ez Magyarországon fog megvalósulni. Azonban nem mindegy, hogy Magyarországon melyik helyszínen. Véleményem szerint három repülőtér jöhet szóba. A Ferihegyi repülőtér az egyik. Azt a fejlesztési terv is tartalmazza, hogy légi forgalmának növekedése miatt, a légtér zsúfoltságának csökkentése érdekében nem realitás, hogy ez a Ferihegyi repülőtéren valósuljon meg. Akkor marad két repülőtér: a taszári repülőtér és a mezőkövesd-mezőkeresztesi repülőtér. Engedjenek meg néhány szakmai érvet - és majd rávilágítok, hogy miért mondom ezeket el - amellett, hogy miért Észak-Magyarországon kell hogy megvalósuljon Mezőkövesd és Mezőkeresztes térségében ez a bizonyos intermodális logisztikai központ.

Először: Mezőkövesd és Mezőkeresztes mellett már megvalósult az autópálya, tehát ki van építve az autópálya, működik, létezik Budapesttől egy órányira. Taszár térségében ez nincsen meg; az előzetes tervek szerint 2015-ben fog megvalósulni.

Másodszor: ki van épülve két sávon főközlekedési vasútvonal, tehát nyilván ez is amellett szól, hogy Mezőkövesden valósuljon meg.

Harmadszor: a mezőkövesdi repülőtér kifutópályája 3,8 kilométer, tehát nem szükséges a repülőtéren belül a kifutópálya bővítése, míg Taszáron sajnos ez szintén szükséges.

Negyedszer: nézzük meg a földrajzi elhelyezkedését a repülőtérnek... Örülök egyébként, hogy ilyen jól szórakoznak szocialista képviselők rajta; biztosan tetszik, amit mondok. Tehát a földrajzi elhelyezkedése a mezőkövesd-mezőkeresztesi repülőtérnek lényegesen kedvezőbb, hiszen egyrészt a Dunántúl ellátottsága, másrészt a keleti régiók felé nyitás lehetősége is mindenképpen amellett szól, hogy ez Mezőkövesden valósuljon meg.

Ötödször: ha a két térséget összehasonlítjuk, akkor azt kell hogy mondjuk, hogy az észak-magyarországi, borsodi térség a legelmaradottabb térség az egy főre jutó GDP tekintetében, de ha a munkanélküliek számát vesszük alapul, akkor is. Ha megnézzük azt, hogy hová megy előbb a befektető, a Dunántúlra vagy Észak-Magyarországra, ez is amellett szól, hogy nyilván segíteni kell Észak-Magyarország elmaradottságának csökkentését, hogy előre tudjon lépni, tehát ez is mind-mind Észak-Magyarország mellett szól.

Hatodszor: a mezőkövesd-mezőkeresztesi repülőtér projektjének az előkészítettsége lényegesen kedvezőbb, hiszen egy 20 milliós tanulmány, amit a regionális fejlesztési tanács támogatott, lényegében mindent leír 3 ezer oldalon, hogy mit kell megvalósítani ennek érdekében.

Hetedszer: szeretném elmondani, hogy nagy politikai összefogás van a térségben ebben a kérdésben; az előbb hallhattuk Sós Tamástól, ő is kiemelte ezt a kérdést, és a választások előtt márciusban Gyurcsány Ferenc maga is Miskolcon nyilatkozott arról, hogy támogatja ennek a projektnek a megvalósulását. Egyetértek azokkal, akik azt mondják, ez nem Mezőkövesd érdeke, nemcsak Borsod megye, hanem egész Magyarország érdeke. Figyeljünk oda Észak-Magyarországra, és ha új Magyarországot akarunk építeni, akkor segítsünk azokon is, akik eddig hátrányban voltak. Ehhez kérem a szocialista képviselők segítségét is és az ébresztőt. Képviselő urak, Sós Tamás, Kormos Dénes, akik nincsenek itt, Szűcs Erika képviselő asszony, ébresztő! Mert ha nem figyelünk, akkor Taszár Mezőkövesdtől el fogja vinni ezt a projektlehetőséget. Azért fogja elvinni, mert tudjuk, hogy a politikai lobbiereje Taszárnak lényegesen kedvezőbb azáltal, hogy Kolber István volt miniszter és Lamperth Mónika jelenlegi területfejlesztési miniszter is abból a térségből származik. Én nagyon tisztelem őket, hogy küzdenek azért, hogy ez ott valósuljon meg, de be kell látniuk, hogy semmilyen szakmai, politikai és gazdasági érv nem szól emellett.

Tehát figyeljünk oda, mert a kettes és a hármas Új Magyarország fejlesztési tervben csak egy mondat változott - fölolvasom, hogy mi. A kettes változatban még az van: "Valamint néhány más helyi jelentőségű repülőterünk fejlesztésére kell figyelni." Repülőtér-fejlesztésre.

(14.20)

A harmadik változatba mi került be? "Valamint néhány más, helyi jelentőségű repülőterünk földi megközelíthetőségének fejlesztésére." Mezőkövesden nem kell a földi megközelíthetőséget fejleszteni, Taszáron viszont kell. Erről szól a nemzeti fejlesztési terv.

Tisztelt észak-magyarországiak, ébresztő! Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki padsorokban. - Göndör István és dr. Magda Sándor közbeszól.)




Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai