Készült: 2024.04.26.05:26:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

316. ülésnap (2013.10.25.), 168. felszólalás
Felszólaló László Tamás (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:45


Felszólalások:  Előző  168  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LÁSZLÓ TAMÁS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A költségvetés készítése, elfogadása, vitája minden évben ünnep kéne legyen, a demokrácia ünnepe. Még akkor is így gondolom ezt, ha a túloldalon csúsztatások, tudatos félreértések, álságos vádak, a költségvetési számok kétségbe vonása, és mint ahogyan az előbb hallottuk, súlyos tárgyi tévedések jelennek meg. Nevetséges az a vád, hogy ez csak a választásokig él majd, utána megszorítások következnek. Az ellenoldal, elsősorban az MSZP fő vádja az, hogy ez egy választási költségvetés. Meg kell mondjam, hogy mi nem tudunk az önök fejével gondolkodni, szavazatvásárlással önök foglalkoznak üzemszerűen, saját magukat leleplezve önök készítenek erről filmet. (Derültség a kormánypárti padsorokban.) Mi ezzel szemben a nemzet javára, a közjó megvalósulása érdekében költségvetést készítünk, önök filmeket.

Ez nem választási költségvetés, ez a stabilitás, a mértékletesség, a társadalmi-gazdasági céljaink elérése érdekében differenciált eszköztárral dolgozó költségvetés. Fő jellemzője a kiegyensúlyozottság, az átláthatóság, a megvalósíthatóság, az ellenőrizhetőség, a társadalmi igazságosság érvényesítése. Mire alapoz ez a 2014. évi költségvetés? Eredendően az előző három év döntéseire, arra a lépéssorozatra, amivel a legkülönbözőbb adósságaink rendezése megtörtént, megtörténik az egyéntől kezdve a helyi társadalomig, a helyi közösségekig, vagyis az önkormányzatokon át egészen az államig. Ezeket az adósságokat javarészt nem mi vettük föl, de nekünk kell helytállni értük az egyén, a kisközösség, az állam, a társadalom érdekében. Kiemelten gondolok az IMF-hitel visszafizetésére vagy az önkormányzati adósságkonszolidációra. Ezzel kapcsolatban Hegedűs Lorántné szintén tévedett, mert nemcsak a kamatról, hanem a tőke időarányos részéről is szó van.

Tisztelt Ellenzék! Önöknek az fáj, hogy mi a jövőt nem hitelből, a jóléti intézkedéseket nem kölcsönből kívánjuk fedezni, hanem saját erőnkből, mértékletesen, de optimistán. Gondoljunk csak a nyugdíjasokra, a családokra és mindazon társadalmi csoportokra, akiket ez a költségvetés pozitív módon érint! Önök elzálogosították az ország jövőjét, mi kiváltottuk onnan. Az ország eladósítása mélyen a szocializmusban kezdődött, csúcsra járatott volt 2002 és 2010 között, mi néhány év alatt gyökeres fordulatot értünk el ezen a téren. Ez a folyamat hasonlít a jászok XVIII. századi önkiváltására, a redemptióra, amivel a jászkun kerület visszanyerte szabadságát, és az új jogrendet, a földtulajdon védelmét és megújuló társadalmi berendezkedést eredményezett akkor.

Ugyanez folyt az országban a húsvéti feltámadási alkotmány megalkotásával, elfogadásával, amiben a költségvetést is érintő, hallatlan önmérsékletre intő passzusok vannak. Vagy gondoljunk a föld védelmét biztosító törvényre, vagy arra a tudatos gazdaság- és társadalompolitikára, amiben a közterheket válság közepette oda helyezzük, ahová az tehető, vagyis a bankokra, a multikra, azokra a gazdasági szereplőkre, akik korábban a közteherviselésben aránytalanul csekély mértékben vettek részt.

(14.20)

Az önkormányzatok szemszögéből nézve néhány mozzanatot kiemelek a költségvetésből. Korábbi döntések alapján megújult a közigazgatás rendszere, világos a szereposztás az önkormányzat és az állam között. Ebben egészen más a véleményem, mint Hegedűs Lorántnéé, mert az önkormányzatok azzal foglalkoznak ma már elsősorban, ami az alapvető hivatásuk, a helyi energiák felszínre hozatalával és erősítésével közvetlenül, illetve közvetve valójában a gazdaság élénkítésével. Az iskolarendszer átalakítása a fenntartói és működtetői feladatok szétválasztásával minden szempontból hatékonyabb és megújuló iskolarendszert eredményez.

2002-ben volt már egy pedagógusbér-rendezés, amit utána a következő évben nem követett semmiféle utókövetés. Ezzel szemben a pedagógus-életpálya, a pedagógusbérek jelentős emelése igazságosságot, a társadalmi értékelést állítja helyre. Ezzel a kisfalvak új életlehetőségekhez jutnak a kisiskolák újjászületésével, megmaradásával. Egészen más a véleményem a kistelepülésekről, mint az előbb hallottuk. Országszerte hatalmas iskolafelújítási programok kezdődtek, tornaterem-felújítások, -építések folynak. A XV. kerületben két hatalmas iskola felújítása folyik, számtalan iskolakert újul meg, az összes óvodakertet megújítjuk, bölcsődékben hatalmas felújításokat folytatunk. Csak ebben a ciklusban a közintézményeinkben 11 darab műfüves pályát építünk. A 2014. évi költségvetés e program folytatását hatékonyan biztosítja, köszönhetően az önkormányzati adósságkonszolidációnak. Ez részben visszaadja azt az elvonást, ami 2002 és 2010 között történt az önkormányzatoknál. Ez az adósságkonszolidáció minden érintett településen rendkívüli tehercsökkenést jelent, és ezzel az érintett önkormányzatok újabb életlehetőséghez, fejlesztési lehetőséghez jutnak.

Mi iskolákat, más intézményeket újítunk fel, sportcsarnokot kívánunk építeni, jelentős egészségügyi fejlesztéseket hajtunk végre. Ez érinti az alaporvosi ellátást és a járóbeteg-szakrendelést is. Megújult 12 kisebb-nagyobb tere a kerületnek, parkolókat, parkokat építünk. Óriási a jelentősége az adósságkonszolidációnak. Az immár 20 százalékos rezsicsökkentésnek is van az önkormányzatokra nézve jótékony hatása. Csökken az önkormányzati tulajdonú lakásokban élők lakbér- és rezsihátraléka, amit javarészt az önkormányzatok voltak kénytelenek eddig kifizetni; a távfűtéses lakásokban élők után, a hátralékok után az önkormányzatnak kellett helytállnia. Ez évente csak a mi kerületünkben 100-120 milliós nagyságrendű összeg volt, vagyis csökken ezen szorítás is. Csak ebben a ciklusban a XV. kerületben 1400 lakás felújítását végzi az önkormányzat, és ehhez járulnak még a közösségek felújításai is. Új elem a bölcsődei normatíva, támogatási rendszer megváltoztatása, a beiratkozott létszám után jár ez a korábbi tényleges napi létszámhoz képest. Ebből a bölcsődei ellátás megújítását, sőt jelentős felújításokat kezdeményezünk.

Tehát úgy gondolom, hogy minden lehetőséget, amit a költségvetés biztosít, azon a rendszeren belül forgatjuk vissza. Ilyen a közétkeztetés rendszere. Ez már ebben az évben megtörtént, egy 50 százalékos normatívaemelés. A kerületünkben ezt a növekményt konyhaüzemek 40 éve elmaradt felújítására fordítjuk. A közfoglalkoztatásról sokat lehetne beszélni. Fantasztikus dolog a közfoglalkoztatási program; csak a kerületünkben 460-an vesznek majd részt az elkövetkezendő hónapokban, a kerületet tisztára lehet tenni.

Minden "köz"-zel kezdődőnek különös jelentősége van a költségvetésünkben: a közintézményeknek, a közösségi közlekedésnek, a közbiztonságnak, a közszolgáltatásoknak, a közétkeztetésnek, a közteherviselésnek, a közmunkának. Ez a mi társadalmi-gazdasági filozófiánk, és az ennek jegyében született költségvetés elfogadását javaslom.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  168  Következő    Ülésnap adatai