Készült: 2024.09.19.03:18:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

80. ülésnap (2019.07.01.), 221. felszólalás
Felszólaló Tordai Bence (Párbeszéd)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:16


Felszólalások:  Előző  221  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TORDAI BENCE (Párbeszéd): Köszönöm a szót, elnök úr. Gyakorlatilag mindenben csatlakozni tudok Arató Gergely képviselőtársamhoz. Az alapvető probléma az, hogy a Törvényalkotási bizottság nem egy szakbizottság, nem az a dolga, hogy érdemi javaslatokat ezen keresztül nyomjon át a kormánytöbbség a parlamenten. Tetszettek volna behozni a Kulturális bizottság elé, nyújtottak volna be a kormánypárti képviselők módosító indítványt, ha annyira fontosnak tartják ezt a szabályozást, amely valóban csütörtök estére derült ki, hogy egyáltalán a kormány szándékában áll, és amivel kapcsolatban azért van némi bizonytalanság, mert őszintén szólva eddig egyetlen épkézláb indoklást sem sikerült hallani, sőt értelmezést is csak egyfélét.

(18.20)

Úgyhogy akkor hadd idézzem Bódis államtitkár urat, amikor a bizottsági ülésen ezzel kapcsolatosan kérdezték, szó szerint a következőket mondta: „Az alternatív iskolákkal, illetve egyáltalán a kerettantervekkel kapcsolatos felvetésre pedig azt tudom mondani, hogy nem az a cél, hogy az alternatív iskolák szigorú, nehezebb feltételek között dolgozzanak, hanem rendezettebb feltételek között. Az, hogy két féléves munkarendben, tanrendben kell dolgozniuk, nem hiszem, hogy olyan komoly szigorítás, illetve a tantervi struktúra tekintetében pedig van egy plusz 30 százalékos mozgástér. Bízunk benne, hogy az alternatív iskolák, már a NAT-hoz viszonyítva meg fogják tudni találni minden olyan szempontjuk érvényesülését, ami az ő módszertanukhoz hozzátartozik.” Eddig az idézet.

Én nagyon szeretnék hinni az államtitkár úrnak. Nem vitatom el az ő személyes jó szándékát sem, de az a helyzet, hogy aki ezt a módosítót írta, az vagy nagyon máshogy gondolkodik, vagy nem ért ahhoz a területhez, amiről szó van, és amit a törvénymódosítás szabályoz. Ez a 30 százalékban meghatározott eltérés az állami kerettantervhez képest egyrészt értelmezhetetlen, másrészt betarthatatlan. Szerintem, aki ezt készítette, aki ezt kiagyalta, még nem látott közelről alternatív iskolát, nem ismerkedett meg az ő alternatív kerettantervükkel, vagy nem tudja, hogy mi az, amit számokban, százalékokban lehet mérni és mi az, amit nem. Ha valaki megmondja nekem, hogy egy alma hány százalékban különbözik egy körtétől, annak nagy meglepetést fog okozni, és meg fogom dicsérni a teljesítményét, mert meglehetősen nehéz dolga lenne.

Igazából most megpróbálok optimista lenni, megpróbálom azt feltételezni, hogy az államtitkár úr nem hazudott a bizottsági ülésen. Azért is hoztam be ezt a szó szerinti idézetet, hogy meglegyen a plenáris ülés jegyzőkönyvében is. Szeretném kérni, kérdezni a kormánypárti előterjesztőket, felelősöket, támogatókat, hogy vehetjüke készpénznek az oktatási államtitkár véleményét, valóban eze a törvényalkotó szándéka, és ennek megfelelően az ilyen szövegű módosítást visszavonják, vagy egy következő módosítóval törlik. Vagy esetleg mégis az a helyzet, amit Arató képviselőtársam megfogalmazott feltevésként, hogy önök el akarják lehetetleníteni az alternatív iskolákat? Kíváncsian várom a válaszukat.




Felszólalások:  Előző  221  Következő    Ülésnap adatai