Készült: 2019.10.22.22:48:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

80. ülésnap (2019.07.01.),  107-114. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:15


Felszólalások:   99-106   107-114   115-116      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! László Imre képviselő úr, a DK képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni az innovációért és technológiáért felelős miniszternek: „Sok bába közt az Etele tér” címmel. Tisztelt Képviselő Úr! Miniszter úr halaszthatatlan közfeladat ellátása miatt válaszadásra Cseresnyés Péter államtitkár urat jelölte ki. (Dr. László Imre bólint.) Köszönöm szépen az ön metakommunikációját, amivel jelzi, hogy elfogadja a válaszadó személyét. Tisztelt Ház! László Imre képviselő úré a szó. Parancsoljon!

DR. LÁSZLÓ IMRE (DK): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Ha van a „sok bába közt elvész a gyerek” mondásnak tankönyvbe illő illusztrációja, az az újbudai Etele tér, ami maga az őskáosz, a bibliai tohuvabohu. Itt van a Kelenföldi pályaudvar a 150 éves lepusztult, felújításért kiáltó műemlék állomásépülettel. Ezt a MÁV most kiüríti, és további sorsáról senkinek sincs fogalma. Itt a 4-es metró végállomása, ami a főváros, és az autóbusz-pályaudvar, ami viszont az állam irányítása alá tartozik. Itt létesült az 1-es villamos új végállomása, de hol másutt, mint a térnek a 19-es és 49-es villamosok végállomásával átellenes oldalán. A BKK ez irányú próbálkozását a kerületi önkormányzat hiúsította meg, mert az a környéken élőknek kényelmetlenséget okozott volna. Végül itt a 7-es busz végállomása, ami a járat útvonal-módosítása miatt immár funkcióját vesztette. A kerületi önkormányzat a területet gyalogos használatú városi köztérré alakítaná át, jelentős zöldfelülettel, minthogy azonban a tér a főváros tulajdona, erről nem dönthet. Ha pedig mindez még nem elég: korábban ide képzelték el a dél-budai szuperkórházat, ami annyiban nem volt rossz terv, hogy legalább a tömegközlekedéssel való megközelíthetőség meg lett volna oldva, de a létesítményt azóta egy erősen ingatlanmutyi-gyanús döntés következtében a Dobogóra tervezik. Volt szó itt kézilabdacsarnok létesítéséről is, e pillanatban viszont egy szuperpláza építése folyik a területen.

Az imént említett tohuvabohunak az Úr a „legyen világosság!” szavakkal vetett véget. Kérdezem államtitkár urat: ki teremt majd világosságot az Etele tér ügyében? (Taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Cseresnyés Péter államtitkár úrnak adok szót. Parancsoljon, államtitkár úr!

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A világosság kedvéért akkor nézzük: 53 milliárd forint, ennyi volt az a hitelállomány, amit 2010 előtt a balliberális Demszky Gábor által vezetett fővárosi vezetés felhalmozott a BKV Zrt.-nél, és amit mi, a polgári kormány konszolidáltunk.Kettő: több mint 217 milliárd forint, ez volt az az érdemi fejlesztések megvalósítása nélkül felhalmozott hitelösszeg, amit Budapest Gyurcsány Ferenc által támogatott vezetése miatt az Orbán-kormánynak kellett konszolidálnia.

Mintegy 300 milliárd forint  ennyi volt azoknak a kintlévőségeknek az összege, amelyekbe a Magyar Államvasutakat a 2010 előtti balliberális kormányok lassú kivéreztetésre törekvő politikája belekényszerített. Innen indulva kellett 2010 után helyreállítanunk a magyar vasutat.

Ezek a szédületes összegek mutatják, hogy mennyire érdekelte Budapest, a főváros közösségi közlekedésének sorsa 2010 előtt a baloldali kormányzó pártokat és főpolgármesterüket. Ugyanúgy, ahogy az Etele tér és Kelenföldi pályaudvar helyzetével, állapotával kapcsolatban valóban kérdései vannak, akkor először tudakolja meg párttársaitól, ezt javaslom, hogy miért hagyták a végletekig leromlani a főváros közterületeit és közlekedését, miért vontak el jelentős forrásokat az önkormányzatoktól, ezzel egyidejűleg újabb és újabb feladatokat telepítve hozzájuk.

Ezzel szemben 2010 óta a kormány és a főváros közösen csak a közlekedésfejlesztés terén több mint 700 milliárd forintnyi budapesti beruházást valósított meg. Még a baloldali városvezetés zászlóshajó projektjét, a 4-es metrót is a polgári kormánynak kellett befejezni, miután önök vagy az ön elődei a munka elvégzése helyett inkább széthordták ezt a beruházást is.

Tisztelt Képviselő Úr! Természetesen, válaszolva az ön kérdésére, a nekem jutó egy percben Kelenföldről is szeretnék néhány szót említeni. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Egyperces viszonválaszra képviselő úré a szó. Parancsoljon!

DR. LÁSZLÓ IMRE (DK): Köszönöm szépen. Szokás szerint a mellébeszélésből kiváló, a személyeskedésből viszont ötös. Tudom, hogy a tárcának most a legfőbb gondja az MTA kivégzése, a magyar tudomány helyének felszántása és sóval történő behintése, a kutatási célokra várható uniós támogatások lenyúlásának megszervezése; ilyen apró-cseprő, mindössze néhány százezer embert érintő ügyekkel nincs érkezésük foglalkozni. Mindazonáltal a kormány-, miniszterelnöki és miniszteri biztosokból már egy kisebb ütőképes zászlóaljat is ki lehetne állítani, még a kerékpározásnak és az aktív kikapcsolódás fejlesztésének és népszerűsítésének is van kormánybiztosa.

Mi az akadálya az Etele tér problémái megoldásának koordinálására, az érintettek érdekeinek és elképzeléseinek összehangolására legalább egy miniszteri biztost kinevezni?

Őt is ugyanolyan bőségesen ki lehetne stafírozni, mint a többit, de ennek kivételesen értelme is lenne. (Taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Egyperces viszonválaszra államtitkár úré a szó. Parancsoljon!

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Úgy látszik, hogyha jól sejtem, ez a felszólalás csak arra volt jó, hogy az egyébként szokásos DK-s fröcsögést vagy kritikahalmazt el tudja mondani, és nem is igazán Kelenföldről akart ön beszélni, hanem azokat a szólamokat mantraszerűen ismételni, amit az elmúlt időszakban folyamatosan elmondtak. De szögezzük le: az MTA-ra és a magyar tudományos munkára, innovációra, fejlesztésre 32 milliárd forinttal több fog jutni 2020-tól. Mi ez, ha nem a tudományra, a fejlesztésre, az innovációra való odafigyelés?De visszatérve Kelenföldre: egy nagyon komoly fejlesztésen megy át ez a terület. A terület közlekedési rendszerét a 4-es metró befejezésén túl is olyan intézkedések fejlesztik, mint az 1-es villamos és a fonódó villamos meghosszabbítása, az Etele úton a zöldfelületek megújítása és kerékpársáv kiépítése vagy a dél-budai agglomerációs buszközlekedés újjászervezése. A MÁV Zrt. jelenleg vizsgálja a Kelenföldi pályaudvar hasznosításának kérdését. Kormányzati döntés van az autóforgalmat mérséklő új Duna-hídról és déli körvasút fejlesztéséről is.

Kelenföld tehát újra életteli részévé válik Budapestnek ezeknek a fejlesztéseknek a hatására. Több milliárd forint fejlesztésre való elköltése történik meg ezen a területen. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:   99-106   107-114   115-116      Ülésnap adatai