Készült: 2024.04.29.02:59:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

249. ülésnap (2001.12.18.), 170. felszólalás
Felszólaló Dr. Lentner Csaba (MIÉP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:14


Felszólalások:  Előző  170  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LENTNER CSABA (MIÉP): Tisztelt Országgyűlés! A MÁV gazdálkodásának alakulása több millió magyar ember életminőségét és közel félezer milliárd forint értékű vasúti vagyon sorsát érinti. Ehhez képest a magyar vasútügy kezelésében egyre inkább a Malévnál és a Mahartnál is elkövetett vagyonfelélési, piacfeladási és létszám-leépítési hibák megismétlődése tapasztalható. A jobb sorsra érdemes magyar kisemberek milliói számára az a fő kérdés, hogy a MÁV Rt. társadalmilag, gazdaságilag is indokolt cégfeljavítása, azaz szervezeti egyben tartása következik-e be, vagy a Tony Blair szerint is befuccsolt brit minta szerinti szétszabdalása, illetve vadprivatizációja valósul-e meg a hazai vasúttársaságnak.

Az elmúlt évtizedben mandátumot kapott kormányok a MÁV problémáira érzéketlenek maradtak. Jelenleg a MÁV sajátpálya- és jármű-háttéripari cégeinek kiárusítása zajlik, miközben az eddigi vasút-privatizáció tanulságai és felelősei érdemi elemzésre és felelősségre vonásra várnak.

A 300 ezer főt kitevő magyar vasutas-társadalom, illetve a 150 milliónál is több elszállított utas érdekében azonban hathatós lépésekre lenne szükség. Ezzel ellentétben a MÁV Rt. a közelmúltban adott át egy 62 kilométeres vasúti pályát a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasúttársaságnak Szombathely-Sopron térségében. A nyugati határszélen az észak-déli irányú pályán jelentős forgalombővítésre nyílik lehetőség, hiszen a Burgenlanddal szomszédos régióban kiegyensúlyozott és kiemelkedő fejlődésre van lehetőség. Ugyanakkor az osztrák vasút adriai kikötőkbe irányuló teherforgalmának jelentős részét is várhatóan erre a pályára fogja terelni, sőt a Szombathely-Szentgotthárd szakasz is rövidesen átadásra kerülhet. Az osztrák vasút célja, hogy a jelentős magyar önrésszel, hitelfelvétellel, állami garanciával megvalósított új szlovén-magyar vasúti vonal irányában is terjeszkedjen.

A Magyar Államvasutak nagy áruforgalmat és jelentős hasznot biztosító pályáinak elprivatizálása tehát elkezdődött a nyugati határszélen. A Magyar Államvasutak helyzetét tovább rontja, hogy a 113 milliárd forintos vállalati kötelezettségállomány árbevétel-fedezete a MÁV szétdarabolásával és értékesebb részeinek a privatizációs eljárásokkal való szétszabdalásával folyamatosan megszűnik. Sőt, a kormány 2001. augusztus 27-ei határozatával a MÁV Rt.-t megfosztotta attól a korábbi állami kezességvállalástól, amellyel a fejlesztési hitelei mögé garanciát helyezett. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő lejártát.) Így a Magyar Államvasutak hitelképtelenné és árbevétel nélkülivé válik.

Kérdezem miniszter urat, mi lesz a Magyar Államvasutak sorsa. (Taps a MIÉP soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  170  Következő    Ülésnap adatai