Készült: 2024.09.22.19:10:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

53. ülésnap (2007.03.05.),  59-65. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:56


Felszólalások:   53-59   59-65   65-71      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Mivel a képviselő úr nem fogadta el a választ, kérdezem az Országgyűléstől, elfogadja-e azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 207 igen szavazattal, 12 nem ellenében, és 4 tartózkodás mellett elfogadta a választ.

Balla Mihály, a Fidesz és Nagy Andor, a KDNP képviselői, interpellációt nyújtottak be a gazdasági és közlekedési miniszterhez: "Miért akarják tovább rontani a Nógrád megyei közlekedési helyzetet vasúti szárnyvonalak megszüntetésével?" címmel. Balla Mihály képviselő úré a szó.

BALLA MIHÁLY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A kormány reformnak álcázott megszorító intézkedései sajnos nem kerülik el Nógrád megyét sem. Az elmúlt hetekben értesültünk róla, hogy megszüntetik a Romhány-Diósjenő, és hogy majd megszüntetik a napi 12 járatot, a Balassagyarmat és Ipolytarnóc közötti mintegy 41 kilométeres szakaszt.

Miniszter úr bizonyára tudja, hogy Ipolytarnóc szerepel az UNESCO világörökség-listáján őskori leleteivel, régészeti múzeumával, közkedvelt kirándulóhelyként. Nógrád megye az ország egyik legelmaradottabb megyéje, ahol a jövő kitörési pontjai között a legfontosabbnak még az önök által összeállított nemzeti fejlesztési terv is a turizmust s az ezzel összefüggésben is bemutatni kívánt egyedülálló természeti értékek jobb megközelítését segítő infrastrukturális fejlesztést tartja.

Mit is jelent mindez, miniszter úr? Ebben a térségben a közlekedési infrastruktúrát nem leépíteni, hanem az uniós források igénybevételével fejleszteni kellene. A fejlesztésekkel nemcsak a turisztikai lehetőségek nyílnának meg, hanem ezzel együtt párhuzamosan az Ipoly-hidak tervezett újjáépítésével fellendülhetne a nemzetközi regionális forgalom, a kereskedelem, megjelenhetnének a befektetők, csökkenne a munkanélküliség, megindulna a gazdasági fejlődés.

Miniszter úr, önnek nem ez a szándéka? Egy vonatkozó példával élve: a határ túloldalán a szlovák fél a vasút fejlesztésével nyereségessé tette a vasúti közlekedést és a teherszállítást. Meg lehet próbálni vonatokat buszjáratokkal kiváltani, de aki ismeri a környék útjait, tudja, hogy nagymértékű felújítást igényelnének, mert rossz állapotban vannak. Nem is beszélve a teherfuvarozásról, a környezetvédelemről, amely hosszú távon lényegi kérdéssé fog válni. A vasúti vonalak helyi fejlesztése akár nemzetközi szinten is összekapcsolható lenne a szlovák forgalommal Kassától Pozsonyig.

Tisztelt Miniszter Úr! A fentiek alapján kérdésünk a következő: ön szerint megalapozott döntést hoznak az érintett szárnyvonalak leépítésével?

Tisztelettel várjuk válaszát. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)

ELNÖK: Az interpellációra Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter válaszol.

Öné a szó.

DR. KÓKA JÁNOS gazdasági és közlekedési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Szeretném először nagyon határozottan és világosan megválaszolni a végén feltett kérdését: igen, a döntéseink megalapozottak.

Ön a felszólalásában azt mondta, hogy a vasútvonalak, a személyszállítás nyereségessé is tehető. Szeretném elmondani, hogy kétféleképpen tehető nyereségessé; az egyik, ha jelentősen megnöveljük az utasok terheit. Körülbelül ötszörösére kellene növelni a vasúti jegyek árát ahhoz, hogy nyereséges legyen önmagában a vasút. A másik lehetőség, hogyha állami, költségvetési pénzeket, értsd: adófizetői pénzeket teszünk be 10, 100 és 1000 milliárd forintos nagyságrendben, hogy finanszírozni tudjuk. Ez kerül ma minden egyes magyar családnak 44 ezer forintjába attól függetlenül, hogy felül egy vasúti szerelvényre, vagy esetleg egész évben nem veszi igénybe a vasút szolgáltatását.

Szeretném elmondani, hogy az alacsony forgalmú vasútvonalakon a személyszállítás szüneteltetésével a kormány célja nem a leépítés, hanem a közösségi közlekedés terén egy magasabb színvonalú szolgáltatás. A mellékvonalak szüneteltetésével évente mintegy 2 milliárd forintos megtakarításra számítunk. Ezeken a mellékvonalakon mindenhol autóbuszok üzemeltetésére kerül sor. Ez negyedannyiba kerül utaskilométerenként, mint a vonatoké. Ezen túl egyetlen kilométeren mintegy 700 forinttal kíméljük az adófizetők pénzét.

Szeretném azt is elmondani, hogy Magyarországon több mint 3100 település található. Ezek közül mindössze 800 rendelkezik vasútállomással. Közel 1100 település érhető el vasúttal, kétharmaduk pedig csak autóbusszal közelíthető meg. Azoknál a vasúti szakaszoknál döntöttünk a szüneteltetés mellett, ahol átlagosan havi 3, 4, 5, 6, esetleg 10-15 utas közlekedik. Ahol 6-7 utas közlekedik egy nap, ott nem érdemes fenntartani ezeket a szolgáltatásokat. Erről egyébként az önök kormánya is korábban meg volt győződve. Ilyen igénybevétel mellett környezetvédelmi előnyökről sem beszélhetünk, de szeretnék mindenkit megnyugtatni, sehol sem marad ellátatlan település, lehetőségek nyílnak meg a vasúti fejlesztések előtt, maguk a sínek megmaradnak, a vasúti teherszállító szolgáltatásra továbbra is lehetőség van, és az elővárosi közlekedés, valamint ütemes menetrend oldalán a helyközi közlekedés valóban kihasznált ágazatai pedig fejlődhetnek ebben az időszakban.

Nagyon jól ismertek ön előtt is azok a fejlesztések, amelyek ezekben az években Nógrád megyét érintik. Vasúti fejlesztésekről is szeretnék szólni. Hatvan és Salgótarján között a vasútvonalat 2007 és 2013 között fejleszteni szeretnénk, a 21-es utat részben már négysávosítottuk, megyünk tovább. A salgótarjáni tehermentesítő út építése szintén folyamatban van, az Ipoly-hidakról meg végre úgy tűnik, hogy sikerül aláírni a megállapodást a szlovák féllel, tehát úgy gondolom, hogy Nógrád megye kifejezetten nagyon fontos célpontja ebben a hét évben a fejlesztéseknek.

Nógrád megyében március 4-étől a 76-os Diósjenő-Romhány és a 84-es Kisterenye-Kálkápolna vonalak érintettek. Átlagos utasszámuk egyébként alig érte el a hat főt. A képviselő urak információitól eltérően a 78-as Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonat sorsáról nincsen végleges álláspont. Ígérhetem, hogy megfontolt és az ellátás biztonságát szem előtt tartó döntést hozunk.

Még egyszer szeretném hangsúlyozni, hogy a forgalomszüneteltetés nem jelenti a vonalak végleges bezárását, nem terjed ki az áruforgalom szüneteltetésére, és amennyiben Nógrád megyében lesznek olyan fejlesztések, amelyek indokolják a személyforgalom visszaállítását, nem zárkózunk el a döntés újragondolásától sem.

Kérem képviselő urat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjen.

Köszönöm. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Nagy Andor képviselő urat kérdezem, elfogadja-e a választ.

DR. NAGY ANDOR (KDNP): Tisztelt Miniszter Úr! Tudom, hogy a mocsár lecsapolása előtt a békákat nem szokás megkérdezni, de mint a szüneteltetés által érintett térség másik országgyűlési képviselője, hadd mondjak én is valamit viszontválaszban.

Nem én mondom, hanem Ipolytarnóc polgármestere, hogy a Balassagyarmat és Ipolytarnóc közötti szárnyvonalat nem szüneteltetni kell, hanem továbbfejleszteni. Továbbfejleszteni kell, mert ez egy elmaradott térség, ahol az emberek keresik a kiutat ebből az elmaradottságból, és ez nem szüneteltetést, hanem továbbfejlesztést jelentene.

(15.10)

Fejlesztik a turizmust, nemrég kapott 300 millió forintot a nemzeti park arra, hogy a palóc Pompeinek nevezett ősleletet be tudja mutatni, de 23 ezer ember jár el, ezek egy része osztálykirándulásra jön vonattal, fiatalok pedig biciklivel. Ezek nem fognak autóbuszra szállni, hogy ide eljuthassanak. És ott van nem messze Losonc, amely adja magát, hogy összekapcsoljuk a Trianon által elválasztott térségeket, és ehhez is szükség lenne az önök közreműködésére.

A választ ezért nem tudom elfogadni. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)

ELNÖK: A képviselő úr nem fogadta el a választ. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 128 igen szavazattal, 105 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett a választ elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Kovács Zoltán és Kontrát Károly, a Fidesz képviselői, interpellációt nyújtottak be a gazdasági és közlekedési miniszterhez: "Ha elindul az utolsó vonat, a szívem majdnem megszakad. Önnek nem fáj a Pápa-Csorna és a Pápa-Környe vasútvonalak bezárása, miniszter úr?" címmel. Kontrát Károly képviselő úré a szó.




Felszólalások:   53-59   59-65   65-71      Ülésnap adatai