Készült: 2024.05.15.12:41:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

237. ülésnap (2001.11.07.), 336. felszólalás
Felszólaló Kiss Andor (MIÉP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:23


Felszólalások:  Előző  336  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KISS ANDOR (MIÉP): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Miniszter Úr! Kedves Képviselőtársaim! A T/5098. számú törvényjavaslattal kapcsolatban annak középső részével, a vasúttal szeretnék egy gondolatmenet erejéig foglalkozni, nem túlzottan húzva az időt különböző tiszteletkörökkel.

Az egyik mai üzleti napilap címoldalán egy kimutatás szerepel: a tagjelölt országok közül melyik hány fejezetet zárt le. Ebben Magyarország a második helyet foglalja el Ciprus után: 23-mal vezet Ciprus, 22-vel a második helyen van Magyarország, ily módon nyilván érthető, hogy ebben a versenyben a magyar kormány egy újabb jó pontot szeretne szerezni, ezért mindent megtesz a közlekedési fejezet lezárásáért. Ezért hozta a Ház elé ily sürgősen a vasútról szóló törvénnyel kapcsolatos törvénymódosítási részt is, bár az indoklási részből, illetve a miniszteri expozéból kiderült, hogy ez a szabályozás teljesen friss az Európai Unióban is, gyakorlatilag az idén jelent meg; a puding próbája, az evés még ott sem zajlott le. Ily módon gyakorlatilag az európai uniós szabályozás ottani életbe lépésével együtt kerül ez Magyarországon is törvényi szabályozásra. Bár szintén ez az üzleti napilap német diplomáciai forrásokra hivatkozva azt írja, hogy 2005 előtt nemigen várható az európai uniós csatlakozás a tíz ország esetében, ami várhatóan egyszerre lesz, ily módon talán indokolatlannak látszik egy kicsit ez a sietség. Miért is mondom ezt?

Bár hosszú évekig azt mondtam arról - annak kapcsán, amikor életemben egyszer, 1993-ban Kölnből Budapestre vonattal utaztam -, hogy mi a különbség a magyar vasút és a német vasút között, hogy annyi, hogy a magyar vasút legalább nem mondja magáról, hogy ilyen, mert az is ugyanolyan koszos volt, az is ugyanolyan pontatlan volt, mire Kölnből Frankfurtba értünk, alig kétórás késésben voltunk, amit aztán Budapestig majdnem sikerült behoznia vasútnak, de azért a MÁV állapotai még nem teljesen érettek arra, hogy versenyre tudjon kelni egy liberalizált piacon a nyugat-európai vagy európai uniós vasutakkal.

Jómagam és pártom is itt látja a legnagyobb veszélyét ennek a jogharmonizációnak, illetve liberalizációnak. Mert ha a MÁV ragyogóan ki lenne stafírozva, kifogástalan infrastruktúrával rendelkezne mind a pályavasút szinten, mind pedig a vállalkozói vasút szinten, akkor ennek tulajdonképpen semmi akadálya nem lehetne, mert akkor ragyogó tehervonataink a valószínűleg olcsóbb áraikkal piacot tudnának elhódítani a nyugat-európai fuvarozóktól. De azt hiszem, ez a veszély nem fenyeget, inkább az ellenkezője az, ami veszélyként jelentkezhet Magyarországon.

 

(21.40)

 

Ha a pályavasút, illetve a vállalkozói vasút azon belül is szétválik árufuvarozásra és személyszállításra, akkor valószínűleg az európai konkurencia Magyarországra való bejövetelével az árufuvarozás nem biztos, hogy azt a nyereséget tudja termelni, amiből jelenleg finanszírozható esetleg a személyszállítás vesztesége.

Tehát ilyen módon ezt a veszélyt mindenképpen látjuk, ezért felhívnánk a kormány figyelmét, hogy ameddig a MÁV olyan finanszírozást vagy olyan kistafírozást nem kap, hogy méltó versenytársa lehessen a nyugat-európai vasúttársaságoknak, addig elhamarkodott lépés a magyar piacra a liberalizáció ráengedése.

Felhívnám a figyelmet - és Lotz Károly képviselőtársam is említette mint környezetvédelmi bizottsági tag - a kombinált árufuvarozás minél nagyobb elősegítésére. Én itt a parlamentben, illetve a bizottságban már többször elmondtam, hogy ez nyilván csak akkor válik versenyképessé, hogyha mind időben, mind árban kedvezőbb, mint a közúti tengelyen történő szállítás. Tehát itt nyilván meg kellene oldani a támogatási rendszert, de amire többször felhívtam a figyelmet és talán nem árt újból, hogy az ön melletti - de nem jelen lévő - Pénzügyminisztérium, akihez a vám- és pénzügyőrség is tartozik, igen sokat tehetne a dolog érdekében, ha a megérkező ROLA-teherszerelvények vámkezelését sokkal rugalmasabban intézné, akkor valószínűleg a fuvarozók számára is elérhetőbbé, gyorsabbá válna ez a kombinált árufuvarozási mód.

Az engedélyek harmonizálása, megadása nyilván elég nehéz feladatot fog okozni a minisztériumnak, illetve a szakapparátusoknak. Ha csak belegondolunk, hogy egy egységes KRESZ, tehát közúti szabályozás megteremtése is milyen nehéz volt Európában, akkor egy sokkal bürokratikusabb vasútnál ez milyen komoly feladatot fog jelenteni.

Hasonlóképpen értékelem az infrastruktúra elosztására, a díjak meghatározására létrehozandó szervezet felállítását is. Azt hiszem, hogy az európai uniós csatlakozásig erre mindenképpen lesz talán módja a kormánynak felkészülni, elsősorban már a következő kormánynak.

 

 

(Az elnöki széket dr. Wekler Ferenc, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

 

Az elhangzottak alapján pártunk mint jogharmonizációs törvényjavaslatot támogatja az előterjesztést, és megfontolásra ajánljuk.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Szórványos taps.)

 




Felszólalások:  Előző  336  Következő    Ülésnap adatai