Készült: 2024.04.27.08:55:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

99. ülésnap (1999.11.10.), 82. felszólalás
Felszólaló Kovács Kálmán (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:52


Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KOVÁCS KÁLMÁN (SZDSZ): Elnök Úr! Tisztelt Ház! A szabad demokraták módosító javaslatai gyakorlatilag három területre terjednek ki.

Egyrészt, ahogy azt Wekler Ferenc képviselőtársam már elmondta, az önkormányzatok támogatását szeretnénk kiigazítani, a kormány tervezési hibáját, és ezért 72 milliárd forintos többletet kívánunk adni különböző formában az önkormányzatoknak feladatuk ellátása érdekében.

A második terület az infrastruktúra fejlesztése, ahol mintegy 40 milliárd forintnyi forrást kívánunk erre a területre átcsoportosítani.

A harmadik nagy terület az a szociális csomag, amellyel a nehéz helyzetben lévőkön kívánunk elsősorban segíteni, tehát a nehéz helyzetben lévőknél is szeretnénk, ha a gyermekvállalás nem okozna ellehetetlenülést, ha a fogyatékos, hátrányos helyzetű embereknek is jutna valami a költségvetésből.

(10.20)

Nos, az infrastruktúrára visszatérve, azt gondolom, hogy a rendszerváltás egyik fő gondolata és fő érdeme volt, hogy felismerte, hogy a jólét megteremtésének igazi akadálya, az egyik gazdasági értelemben vett igazi akadálya a infrastruktúra hiánya. Hiszen mi a fő probléma országszerte? A statisztikai kimutatások ellenére a munkanélküliség magas aránya, a munkahelyek hiánya országszerte. A vidék fejlesztése, a megtartóerő biztosítása az egyik fő feladat.

A gondok felszámolása nem a meglévő források újraelosztásával történhet - ez meggyőződésünk -, hanem a források bővítésével - ezt szolgálja az önkormányzati csomag - és új források megteremtésével, a források bővülésének megteremtésével. Ezt szolgálja az infrastruktúra-csomag.

Az elmúlt időszakban - ma már erre utaltam -, '90 és '94 között, tehát az első választási ciklusban például a közúti közlekedés területén 2 százalékkal meghaladta a közlekedési beruházások aránya a nemzetgazdaságit. A rákövetkező időszakban, tehát az előző kormányzati ciklusban már 22 százalékos növekmény volt. És ez nagyon fontos! Ennyivel meghaladta a nemzetgazdasági szintet, tehát felismerés történt.

Ehhez képest, ha ránézünk a kormány tervezetére és megvizsgáljuk, láthatjuk - mert a kormány benyújtotta - akár 2002-ig is, tehát a teljes ciklusra vonatkozó tervezést, akkor például a közúti közlekedési tevékenységnél azt látjuk, hogy '98-ban, az utolsó békeévben, 148 milliárd volt, '99-ben 124 milliárd a tervezett, 2000-ben 134 milliárd és 2001-ben 148 milliárd. Tehát még nominálisan is csak 2001-ben éri el a '98-ban megvalósult közúti közlekedési tevékenységre fordított összegeket. Ez, az inflációt figyelembe véve, 25 százalékos csökkenés. Ennyit tehát arról, hogy mi a szavak és a tettek közötti különbség!

Ezért szeretnénk ezen a trenden változtatni. Mert ugyanebben az időszakban - például csak '98 és '99 között - csak a benzin üzemanyagból befolyó többletadó több mint 100 milliárd forint volt. Ehhez képest 23 milliárddal kevesebbet költöttünk közutainkra.

Nos, ezért a módosító csomagunk a következő elemekből áll: a fejlesztés területén az árvízre és a szennyvízkérdésekre plusz 4 milliárdot, a közúti, vasúti, és egyéb közlekedési feladatokra plusz 24 milliárdot, a cél-, címzett támogatásokra 2 milliárdot szeretnénk adni.

Nagyon fontosnak tartjuk, hogy az árvízkárok kérdésében a Felső-Tisza vidékére, a Bodrog vidékére több forrás jusson. Az időjárás most lehetővé teszi, hogy elvégezzük azokat a fejlesztéseket, amelyek a következő vagy soron következő árvizek esetén megvédik a térséget, ezért a Felső-Tisza vidékére 1,2 milliárdot, a Bodrogközre és egyéb vízvédelmi létesítmények fejlesztésére 0,9 milliárdot javaslunk.

A vízminőség és a felszíni, felszín alatti vízminőségünk védelme érdekében javasoljuk, hogy növekedjenek ezek a források, hiszen a tavalyi értéket sem érik el, és ezért csak az inflációnövekedést kalkuláltuk be. Ez a csatornafejlesztésben 1,2 milliárdot, a Balaton és egyéb vízfelületeink és vízbázisunk védelmében 400 millió forint többletet jelent. Szeretném itt megjegyezni, hogy én személy szerint nagy megütközéssel láttam, hogy a Fidesz egyik, a kormányzat által is támogatott módosításában például a csatornaberuházásból vesz el több száz millió forintot, a kiemelt városokban. Tessék megnézni, képviselőtársaim, a kiemelt városok szennyvízkezelési programjából tetszettek elvenni! Ezt megdöbbentőnek tartom! Kérem, hogy ezt még a szavazásig tekintsék át.

A közlekedési területen a járműpark korszerűsítése mind a vasút, mind a Volán területén, azt hiszem, nem igényel különösebb indoklást. Értékében elmarad '98-hoz képest - '98-hoz képest! - a jövő évi terv, még nominálisan is, ezért ennek helyreállítását javasoljuk. Ez 4,3 milliárd.

A közutaknál - és ezt nagyon fontosnak tartom kiemelni -, kedves képviselőtársaim, javaslom, hogy a gyorsított autópálya-program esetén nézzék meg, hány kilométer épül. Nulla! Nulla! És ezt többször megkaptuk a parlamentben, hogy azért módosítja a kormány az autópálya-programot, hogy gyorsabb, hatékonyabb építést tegyen lehetővé. Szóval, nulla kilométer készült, és ha a mai újságokat elolvassuk, akkor azt is látjuk, hogy a sokszor beígért, mára már elvégzendő M7-es felújítása még az idén meg sem lett hirdetve, mert újabb - most éppen talajvizsgálati - feladatokat kívánnak elvégezni a kormány részéről. Az mindenesetre valóban sokkal olcsóbb, mint elkezdeni végre ezt a beruházást.

Szóval, ha megnézzük a többi nagy közutas beruházást, a kiemelteket - mint a Székesfehérvárt elkerülő, Miskolcot elkerülő, 6-os út, 74-es út, Zalaegerszeget elkerülő, 10-es út beruházása -, azt látjuk, hogy mindegyik beruházás szerepelt már egy kivételével a '97 végén elfogadott költségvetésben, és egyik sem lesz még csak be sem indítva. Hiszen aki ért egy kicsit is a szakmához, tisztelt volt államtitkár úr, az tudja, hogy 100 millió forintos ráköltés például a Székesfehérvárt elkerülőre vagy a miskolcira semmi mást nem jelent, csak azt, hogy további tervezési költségeket adunk el.

Mikor indulnak ezek a beruházások? Tessék megnézni a kormány által kiadott anyagot! 2002-re jelennek meg a milliárdos összegek, addig csak 100 millió; magyarul: majd a kormány utolsó esztendejében. Akkor éppen két és félszeresre nőnek ezen utak fejlesztési költségei.

Ezért azt javalljuk, hogy ebből legalább kettő érdemben induljon el, és a továbbiaknál is gyorsuljon fel a munka. A Székesfehérvárt elkerülőre 600 milliót, a Miskolcot elkerülőre 400 milliót, a 6-os útra - ami európai folyosó, és miniszteri ígéret is van rá -, 1 milliárd forintot, a zalaegerszegi elkerülő útra plusz 400 milliót, és a 10-es útra, amire az M1 autópálya díjasítása miatt nyilvánvalóan rendkívül nagy terhek hárulnak, további 900 millió forintot javaslunk.

Több képviselőtársam említette, hogy több forrás megy a gyorsforgalmi utakra. Szeretném elmondani, hogy nettóban is kevesebb! Tessék megnézni, hogy hány kilométer épült az elmúlt négy évben! Segítek: 165 kilométernyi út épült - autópálya vagy autóút - Magyarországon. Most nullánál tartunk! Nem hiszem, hogy csak 20 milliárd forintnyi kell; ez még a projekt beindításához is kevés.

A korszerű fuvarozásra - mint a kombinált fuvarozás, a logisztika és a kikötők - is javaslunk összegeket, hiszen európai formában kívánjuk az úthálózatunkat fejleszteni; és a cél-, címzett támogatásra 2 milliárdot. Szeretném még egyszer hangsúlyozni: nem öncélú ez a fejlesztés!

Tessék elhinni nekem, hogy azokon a vidéki településeken, ahol nincs csatorna, vagy amit nem lehet jól megközelíteni közúton, nem lesz munkahely! Éppen a környezet védelmében hangzottak el nagyon fontos megállapítások. Igen, nagyon helyesen, engedélyt sem kapnak a szolgáltatásra azokon a településeken, ahol a szennyvízkezelést vagy -elvezetést nem tudják megoldani.

Hogyan akarjuk, hogy a településen legyen legalább egy ipari tevékenység vagy szolgáltatás, ha nincs megoldva a szennyvízprobléma, vagy ha nem lehet a közúti közlekedési feltételeket biztosítani?! Ezért erre szeretnénk forrást adni. Honnan? Nos, azt a bizonyos 40 milliárdot az infrastruktúrában: az ÁPV Rt.-től 25 milliárdot kívánunk elvenni, a Miniszterelnöki Hivataltól 11 milliárdot, tehát semmivel sem növeljük a költségvetés belső kiadásait, csak átcsoportosítunk, és a kormányképjavítás 4,4 milliárdját kívánjuk felhasználni - ugyan ezzel a 40 milliárddal nem tudjuk a gondokat megoldani.

Bogár államtitkár úr a miniszterelnök úr nevében azt válaszolta nekem, amikor a 4,4 milliárdos kormánykép-javítási programot megkérdőjeleztem, azt mondta: én is beláthatom, hogy olyan sok a tennivaló, hogy nem hiszi, hogy én ne látnám be, hogy 4,4 milliárd nem lesz elég.

Valóban nem lesz elég, de talán egy kicsit javíthat, ha jobb célra használjuk. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai