Készült: 2024.04.30.01:15:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

233. ülésnap (2017.06.13.), 171. felszólalás
Felszólaló Dr. Lukács László György (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:18


Felszólalások:  Előző  171  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Miután a költségvetés számait most már ismerjük, a jövő évi költségvetés számait, és nagyjából le is tárgyaltuk mindezt, ami hozzátartozik, én mégis úgy gondoltam, hogy van egy olyan téma, ez pedig a Nagykunság fejlődési lehetősége, a Nagykunság jövőbeli lehetősége, amelyről mindenképpen szükséges itt a Házban beszélni. Éppen ezért most napirend utáni felszólalásom pontosan ezekre, azaz az általam leadott és a Nagykunság élete, a mindennapjai, a fejlődési lehetősége, illetve a kitörési lehetőségei szempontjából az egyik legfontosabb kérdésekre koncentrál, és azokat a módosító javaslatokat veszi sorra, amelyeket leadtam.

Kezdtem egyből, és talán túlsúlyba is került a költségvetési módosítókban az útfelújítás és infrastruktúra-fejlesztés, amikor magáról a választókörzetről gondolkodtam, hiszen a Nagykunság egy olyan szerencsétlen helyzetben van, hogy az ország talán egyetlen olyan területe, nem is tudom, talán Vas megyének vannak olyan területei, ahova autópálya nem vezet, Jász-Nagykun-Szolnok megyébe sem vezet autópálya, éppen ezért a leggyorsabb és legkényelmesebb megközelítési mód teljes egészében hiányzik. Így egy folyamatos versenyhátrányt kell elszenvednie az ország többi különböző térségeivel szemben.

Éppen ezért különösen fontosnak találtam, hogy egy kistelepülésnek, Nagyivánnak az egyébként nagyon rossz és tönkrement útviszonyait… ‑ ami a települést a 33-as, illetve a 34-es úttal, az egyik a 4-es főút felé vezet, a másik pedig a 3-as főút felé vezet, végre meg lehessen csinálni, hiszen enélkül az egész település egy zsákfaluvá, egy zsákutcává végződik. Hiszen maga az egész út, amelyen két irányból megközelíthető a település, olyan állapotban van, hogy sok szakaszán 20-szal sem lehet menni, ami egyébként a mezőgazdasági járművek vagy a korábban gyengébb minőségben megépített út, valamint a kopófelületnek ‑ az azóta egyetlenegyszer sem elvégzett cseréjének ‑ az elkopása és tönkremenetele miatt van. Így erre, bár összességében sok milliárd forint szükséges, de a tervezés megindításához legalább 2,5 milliárd forintra lett volna szükség.

A másik, hogy ne csak fizikális biztonságban lehessenek az emberek a közlekedésükben, hanem az egészségügyük, a mindennapi fizikális biztonságuk is meglegyen, az egész körzetet ellátó karcagi Kátai Gábor Kórház fejlesztésére is gondolni kell, gondolni kellett. Így mindenképpen szükséges megemlíteni azt a 300 millió forintos összeget – talán a mindennapi nyelvre lefordítva egy nagyon komoly összeget –, ami a költségvetés és a politika nyelvén fogalmazva egy nem elhanyagolható, de azért egy jóval kisebb összeget jelent a karcagi telephelynek egy részbeni korszerűsítésére, a karcagi kórházhoz tartozó kunhegyesi telephelynek egy részbeni korszerűsítésére, az ott lévő diagnosztikai eszközök felújítására, valamint a kunhegyesi telephely diagnosztikai eszközeinek a felújítására. És hogy milyen banális dolgokra is pénzt kell költeni, bizony a kórháznak nincs olyan tehergépjárműve, amellyel a két kórház közötti nagyobb áruforgalmat meg tudja oldani, márpedig a két telephely között számottevő, akár gyógyászati eszközök, akár más termékek mozgatását is meg kell oldani. Ilyenre egy új gépjárműnek a beszerzésére is szükség lenne.

Egyébként jól mutatja, hogy milyen nagy szükség van és mekkora égető szükség van ezekre a fejlesztésekre: annak idején, amikor a kormány a tartozások mérséklése érdekében egy 15 milliárd forintos nem tartozáscsökkentő, hanem egy fejlesztési keretet bocsátott rendelkezésre a kórházak számára, akkor ezt a 15 milliárd forintot 54 milliárd forint értékben pályázták túl a kórházak, tehát olyan fejlesztési igények lappanganak még az intézményekben, amelyek eddig nem kerültek fedezetre vagy nem tudta senki fedezni, és erre teremtene egy lehetőséget ez a javaslat.

De gondoltunk a 4-es főút egyik rákfenéjére is, a fegyverneki kereszteződésre. Ez az a kereszteződés, ahol heti szinten baleset van. Ez a településnek a ki-bekötő útja, illetve az Örményes felé, Szolnok felé, Karcag felé menő kereszteződés, amely egy rendkívül veszélyes kereszteződés. Egy 70-es táblával próbálják csillapítani az ottani forgalmat, de mind a gyalogosok, mind a busszal munkába igyekvők állandó veszélyben vannak, így egy 1 milliárd forint összegű beruházásból, úgy, hogy az M4-es nem is fog odáig megépülni, meg lehetne oldani biztonságosan a kereszteződés működését, és így nem lennének állandó személyi sérüléses balesetek, sem a munkába járás, sem az iskolába járás nem lenne veszélyben.

Végső soron a legnagyobb összeg az M4-es út folytatása lehetne, lenne, amely, mint tudjuk, a Nagykunságig nem fog elérni, annak a szívébe nem megy, csupán Fegyvernek előtt megáll, és ennek a folytatása, ennek a megépítése a régiónak, a környéknek a talpon maradását segíthetné.

Így erre a négy költségvetési módosítóra kívántam felhívni a tisztelt Ház és képviselőtársaim figyelmét, azért, hogy a Nagykunság fejlődhessen, azért, hogy a Nagykunság talpon maradhasson. Továbbra is ajánlom figyelmébe képviselőtársaimnak ezeket a remek javaslatokat. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  171  Következő    Ülésnap adatai