Készült: 2024.09.24.14:56:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

50. ülésnap (1999.02.12.),  1-25. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 1:15:22


Felszólalások:   1   1-25  Előző      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Köszöntöm az Országgyűlés jelen lévő tagjait és mindazokat, akik figyelemmel kísérik a munkánkat. Az Országgyűlés tavaszi ülésszakának 5. ülésnapját megnyitom. Bejelentem, hogy az ülés vezetésében Kocsi László és Herényi Károly jegyzők lesznek a segítségemre.

A bizottsági elnöki értekezlet javaslata alapján ajánlás készítésére, illetőleg tárgysorozatba-vételről való döntésre az Országgyűlés elnöke kijelölte a bizottságokat, erről az érintett bizottságok közvetlenül kaptak értesítést. Az érdeklődő képviselők a szokásos módon tájékozódhatnak erről.

Tisztelt Országgyűlés! Most soron következik az alkotmányjogi panasz alapján alkotmányellenessé nyilvánított jogszabály konkrét esetben történő alkalmazhatóságának visszamenőleges kizárására irányuló eljárás megteremtéséről szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. Az előterjesztést T/516. számon, az alkotmányügyi bizottság ajánlását pedig T/516/1. számon kapták kézhez.

Megadom a szót Hende Csaba igazságügyi minisztériumi államtitkárnak, a napirendi pont előadójának.

DR. HENDE CSABA igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! E mostani törvényjavaslat olvasásakor rögtön szembeötlik annak rendkívül hosszú és bonyolult címe, a nehézkesség azonban látszólagos, inkább egyfajta olyan pontosságot hordoz, amely sajátossága a jognak, különösen pedig az eljárásjognak. A javaslat célja a legáltalánosabb megfogalmazásban: olyan speciális eljárási szabályok megteremtése, amelyek egyértelműsítik, hogy az alkotmányban biztosított jogok védelme teljes és hiánytalan. A védelem eljárásjogi eszközei egyúttal törvényben is részletesen rögzítve vannak, ezért a jogalkalmazó szerveknek és az állampolgároknak nem maguknak kell a védelem útját kitaposniuk. A bizonytalanság és a késedelem kizárt, hiszen a törvényi út adott, így az ügymenetében felbukkanó eljárásjogi akadály nem gátolhatja az alkotmányosság érvényesülését. Most lássuk tehát pontosan, mit is szabályoz a javaslat!

Az Alkotmánybíróságról szóló törvény alapján az alkotmányban biztosított jogainak megsértése miatt, jogai védelmében bárki az Alkotmánybírósághoz fordulhat. Ezt a jogorvoslati eszközt alkotmányjogi panasznak nevezzük. Ha az alkotmányjogi panasz megalapozott, az Alkotmánybíróság megsemmisíti azt az alkotmányellenes jogszabályt, amelynek alkalmazása a panaszos sérelméhez vezetett. Ha pedig a panaszos különösen fontos érdeke indokolja, kimondja, hogy a panaszos ügyében az alkotmányellenes jogszabály nem alkalmazható, azaz az alkotmányellenes helyzetet az Alkotmánybíróság a panaszos ügyében visszamenőleges hatállyal szünteti meg. A panaszos ezzel a határozattal azonban még nem jut révbe, ügyében korábban már közigazgatási határozatokat hoztak, vagy bírói ítéletek születtek. Ezért ezeket az eljárásokat újból meg kell nyitni, legalább részben, végeredményben pedig a döntéseket kell úgy megváltoztatni, hogy az alkotmánnyal összhangba kerüljenek. A javaslat ezeket az eljárásokat teremti meg, és a korrekció kiszámítható rendjét alakítja ki.

Tisztelt Ház! A hatályos szabályok csak azt mondják ki, hogy az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt elbírálja, az alkotmányellenes jogszabályt megsemmisíti, a panaszos ügyében hozott bírói határozatokról azonban már nem rendelkezhet. A javaslat ezért mintegy végigfuttatja az ügy korábbi lépcsőfokain is az Alkotmánybíróság döntésének következményeit, ez pedig úgy történik, hogy a panaszos az Alkotmánybíróság határozatával a kezében a Legfelsőbb Bírósághoz fordulhat, ahol kérelmére meghatározzák, hogy panasza orvoslásának mi a leggyorsabb, leghatékonyabb módja, vagyis milyen eljárásokat kell részben vagy egészben újból lefolytatni az ügyben. A Legfelsőbb Bíróság beavatkozása azért szükséges, mert a különböző ügytípusok különféle orvoslási módot kívánnak, így a megoldást az esethez igazodva, egyedileg célszerű megadni. Mivel a Legfelsőbb Bíróság mozgásterét a törvény pontosan körülírja, nem diszkrecionális jogköre, csupán egyfajta útbaigazító szerepe van, ha pedig a panaszos ügyében a bíróság korábban nem járt el, a megfelelő közigazgatási szervnek kell intézkednie.

Tisztelt Országgyűlés! Engedjenek meg egy olyan fontos kitérőt, ami a javaslat mögött meghúzódó szándékot is világosabbá teheti, s amelyből kitűnik az is, valójában mi a jogalkotó szerepe a hatalommegosztás rendszerében.

A javaslat kidolgozására az Alkotmánybíróságnak egy 1998 júniusi határozata hívta fel az Országgyűlést, e határozat szintén alkotmányjogi panasz alapján született. Az ügy hátterében egy másik alkotmánybírósági határozat húzódott meg, ebben az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek találta, hogy a büntetőeljárásban alaptalannak bizonyult elítélésért járó állami kártalanítás és visszatérítés tárgyában akár büntető-, akár polgári eljárásban dönthetett a bíróság, de különböző eljárások szerint. Ez azzal járt, hogy az azonos igényt illetően a két esetben nem volt azonos a félnek nyitva álló jogorvoslatok száma, ez pedig megengedhetetlen különbségtétel. Az alkotmányellenességet tehát a jogorvoslati lehetőség hiánya idézte elő, ezért az Alkotmánybíróság a panaszos számára az adott ügyben biztosítani kívánta a hiányzó jogorvoslatot, mégpedig az úgynevezett felülvizsgálatot. A panaszos ezt kezdeményezte is, a Legfelsőbb Bíróság mégis érdemi vizsgálat nélkül elutasította kérelmét, eljárási szabályra hivatkozással.

E döntés ellen a panaszos ismét az Alkotmánybírósághoz fordult, az őt a polgári bírósághoz utasította, amely azonban ismét elutasította a kérelmét azzal az érveléssel, hogy az irányadó eljárásjogi szabályok ilyen esetben felülvizsgálatot nem tesznek lehetővé. Összefoglalva tehát: a rendes bíróság két ízben utasította el a panaszost, aki így nem tudott érvényt szerezni az Alkotmánybíróság határozatának.

Az elutasítást a Legfelsőbb Bíróság arra alapozta, hogy önmagában az a szabály, amely szerint az Alkotmánybíróság döntése mindenkire kötelező, még nem elegendő ahhoz, hogy a konkrét ügyben a panaszos alkotmányos védelemben legyen részesíthető, ha ez ellentétben áll a hatályos eljárásjogi szabályokkal, azaz e szabályok felett nem lehet átlépni pusztán az Alkotmánybíróság határozata alapján. A Legfelsőbb Bíróságnak ebben az ügyben két norma érvényesítése között kellett döntenie: vagy az eljárásjogi kódexek tárgyiasult rendjét követi, vagy megfelel annak a szabálynak, miszerint az Alkotmánybíróság döntése mindenkire nézve kötelező. A bíróság jogalkalmazói ügymenetéhez ragaszkodva határozott úgy, hogy inkább az eljárási szabályok keretei között marad, mintsem hogy az Alkotmánybíróság egyedi döntését hajtsa végre. Egyfajta bírói típusú reagálásról beszélhetünk, mivel ezt a gondolkodásmódot áthatja a követelmény, mely szerint úgy kell eljárni, hogy a fél a bírói elfogulatlanságot és pártatlanságot soha, semmilyen körülmények között ne kérdőjelezhesse meg, ennek pedig fontos eszköze az, hogy a bíróságok a törvényben előre lefektetett szigorú eljárási rendet kövessék.

(9.10)

Ugyanis ha már az eljárási lépések során is szabadon mérlegelne a bíró, az a vesztes félben az elfogultság gyanúját ébresztheti. Ezért kívánatos, hogy az eljárásjog precíz, pontos és részletező legyen, és ezért ragaszkodik a bíróság szívesebben a részletes normához, mint az egyedi döntéshez. Esetünkben minden bizonnyal ez idézte elő, hogy a Legfelsőbb Bíróság a tételes, a saját eljárását közvetlenül meghatározó jogszabályok érvényesítése mellett határozott a közvetlen alkotmányosság rovására. A bíróság tehát úgy döntött, ahogy az a hatalommegosztás rendszerében tőle elvárható.

A törvényalkotónak azonban - jelesül a tisztelt Országgyűlésnek - nem választania kell, hanem fel kell oldania az ellentmondást. A jogbiztonság érdekében az eljárásjoghoz kötöttséget és a közvetlen alkotmányossági követelményt egyaránt szolgálnia kell. Az Alkotmánybíróság a konkrét ügyben természetesen önkorlátozó módon járt el, s tartózkodott az adott ügyben hozott bírói határozatok konkrét felülbírálásától, mivel számára a törvény erre nem is ad felhatalmazást. Eljárása felfüggesztésével azonban a törvényalkotót egyúttal felhívta a helyzet megoldására, s ezzel nem hozott olyan döntést, amely valamely alkotmányos elv végleges sérelmét eredményezte volna.

A törvényalkotó egyébként az ellentmondás feloldása során - a javaslatban megfogalmazottakkal ellentétben - akár úgy is dönthetne, hogy kifejezetten feljogosítja az Alkotmánybíróságot a bírói határozatokkal való rendelkezésre. Közjogi hagyományainkat követve mégis úgy döntöttünk, hogy a kérdés megoldására olyan javaslatot teszünk, amely a jogállami jogbiztonságra törekvés követelményét jobban szolgálja.

Ezért nem az Alkotmányíróságot kívánjuk feljogosítani az eljárásjogi következmények egyedi meghatározására, hanem - a lehetőségekhez képest - a rendes fórumok előtti egyértelmű kimenetelű eljárási rendet teremtünk. Ez a szándékunk az alkotmányos jogaik védelmében fellépők számára nagyobb kiszámíthatóságot teremt.

Kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy támogassa a javaslatot. Köszönöm szépen. (Taps.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Először az írásban előre jelentkezett képviselőknek adom meg a szót a következő sorrendben: elsőként Salamon Lászlónak, Fidesz-Magyar Polgári Párt; őt követi majd Hack Péter, Szabad Demokraták Szövetsége.

DR. SALAMON LÁSZLÓ (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az általános vita funkcióját szem előtt tartva elsősorban a törvényjavaslat szükségességével és szabályozási elveivel kívánok foglalkozni.

A törvényjavaslat által felvetett kérdéskörben a törvényalkotás szükségességét egyértelművé és megkerülhetetlenné teszi az Alkotmánybíróság már említett 23/1998. számú határozata.

Vitathatatlan, hogy az alkotmányjogi panasz által az egyes jogszabályokat érintően esetlegesen feltárt alkotmánysértés megszüntetése, az alkotmányellenes jogi norma megsemmisítése még nem jelent orvosságot azon egyéni jogsérelmekre nézve, melyeket az alkotmánysértő norma alkalmazása az egyének részére okozott.

Az ilyen sérelmek reparációját büntetőeljárás-jogunk, a büntető ítélkezés területén már biztosítottuk. Teljesen indokolt és megalapozott az Alkotmánybíróságnak az a rendelkezése, hogy a törvényhozás - a büntetőeljárás-jog területén kialakított megoldáshoz hasonlóan - az egyéb bírósági, illetve hatósági eljárásokban is teremtse meg az alkotmányellenes norma alkalmazása következtében az egyént ért jogsérelem orvoslásának lehetőségét.

A most tárgyalt törvényjavaslat ezt, az Alkotmánybíróság által kifejezetten előírt törvényhozási feladatot kívánja megoldani. A törvényjavaslat tehát elengedhetetlenül szükséges szabályozást tartalmaz, amely egyben a jogállamiság épületén még fellelhető apró hiányosságok megszüntetését szolgálja.

A törvényjavaslat alapvető koncepcionális kérdése, hogy az alkotmányellenes jogszabály alkalmazásából keletkező egyéni jogsérelem elhárítása átkerüljön-e az Alkotmánybíróság hatáskörébe, vagy maradjon továbbra is az egyedi jogviták elbírálására hivatott bíróságok feladata. Ez a kérdés tulajdonképpen alkotmányjogi alapkérdés, és mikénti megválaszolása magából az alkotmányból, a bíróságok, illetve az Alkotmánybíróság alkotmányban rögzített feladatmeghatározásából adódik.

Az egyedi ügyek elbírálására hivatott bíróságok és az Alkotmánybíróság viszonyából következően alapvető alkotmányos követelmény, hogy az Alkotmánybíróság nem válhat az egyedi ügyek elbírálására hivatott bíróságok fellebbviteli fórumává, vagyis az Alkotmánybíróság nem válhat szuperbírósággá.

Ennek megfelelően ez a törvényjavaslat is megőrzi azt az alapelvet, hogy az alkotmányos normakontroll és az egyedi ügyek elbírálása határolódjék el, az Alkotmánybíróság tevékenysége ne lépjen túl a normakontrollon.

Az alkotmányjogi panasz sajátossága ugyanakkor, hogy azt az alkotmányellenes jogszabály alkalmazása miatt jogsérelmet szenvedő fél terjeszti az Alkotmánybíróság elé. Itt az Alkotmánybíróság olyan hatásköréről van tehát szó, amikor az egyedi jogsérelem és a normakontroll iránti igény egymásból folyik és ezért együtt jelenik meg. Így a törvényjavaslat elkerülhetetlenül tartalmaz olyan elemet, amellyel az Alkotmánybíróságnak egyedi ügyre kiható döntési jogkört biztosít. Nevezetesen: az Alkotmánybíróságnak kell döntenie arról, hogy a konkrét esetben a jogszabályt - annak alkalmazhatósága visszamenőleges kizárásával - nyilvánítja alkotmányellenessé vagy sem. Véleményünk szerint e megoldással együtt a törvényjavaslat - a büntetőeljárás-jogi megoldáshoz hasonlóan - megfelelő módon veszi tekintetbe az előbbi alkotmányos alapelvet, és ennek tiszteletben tartásával alakította ki az egyéni jogsérelem orvoslásának módját.

A törvényjavaslatban kidolgozott megoldás egészében is és főbb irányaiban is megfelel a megoldandó feladat szabta követelményeknek és céloknak. Így egészében véve az előttünk fekvő szabályozás megfelelően biztosítja azt, hogy az alkotmányellenesnek nyilvánított jogszabály alkalmazása folytán az egyént ért jogsérelem minden indokolt esetben orvoslást nyerjen.

Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat tárgyköre óhatatlanul ráirányítja a figyelmet egy olyan kérdéskörre, melyre maga a törvényjavaslat nem terjed ki. Nevezetesen arra, hogy az egyes jogszabályok alkotmányellenességének kimondása és ennek következtébeni megsemmisítése hogyan hat ki azokra, akik maguk is az alkotmányellenes norma miatt szenvedtek jogaik érvényesítésében csorbát, de akik maguk emiatt alkotmányjogi panasszal nem éltek.

(9.20)

E kérdéskör több irányú problémát is felvet, melynek lényegét abban az ellentmondásban lehet összegezni, ami a jogviták végleges lezáródásához fűződő érdek - a jogbiztonság követelménye -, valamint a jogszerűség érvényesüléséhez fűződő érdek szembenállásában észlelhető. Ezzel a problematikával kapcsolatban tulajdonképpen az Alkotmánybíróság határozatai visszaható hatályának a kérdése általánosságban is felmerül.

A jelen törvényjavaslat e kérdéskör megválaszolására nem vállalkozik, de a problémakör az előttünk fekvő törvényjavaslat elfogadásától függetlenül is rendezhető. Ha szólnak is szempontok amellett, hogy ezt a felvetett problémát kössük össze a törvényjavaslat tárgyát képező kérdés rendezésével - csak zárójelben jegyzem meg, ilyen szempont lehet az, hogy törvényeink módosítására lehetőség szerint ne szétaprózva, ne részletenként, hanem az egyes problémákat összefoglalva kerüljön sor -, az Alkotmánybíróság által is felrótt alkotmányos mulasztás mielőbbi kiküszöbölése érdekében nem tűnik célszerűnek a törvényjavaslat tárgykörének kibővítése. Mindenesetre ezt a felmerült kérdéskört a most tárgyalt törvényjavaslattól függetlenül átgondolandónak tartjuk.

A törvényjavaslat részleteit illetően összefoglalóan az a véleményünk, hogy az részleteiben is helyes és célszerű szabályozást tartalmaz. Néhány részkérdés újragondolása azonban indokolt lehet. Erre egyes módosító javaslatok, melyek eddig is benyújtásra kerültek, már most felhívják a figyelmünket. Természetesen - általános vita lévén - részletekbe most nem kívánok bocsátkozni, hiszen a részletek megtárgyalása a módosító indítványok kapcsán a részletes vita feladata.

Egy észrevételt azonban a részleteket illetően is szükségesnek tartok már most megemlíteni. Annak jelentősége miatt a törvényjavaslat a jogsérelem elhárításának eszközeit illetően - legalábbis elvi szinten - bizonyos mértékig ellentmondást mutat. A törvényjavaslat 1. §-a az egyént ért jogsérelem elhárításának a perújítást teszi általános eszközévé, és így a polgári perrendtartásban egy újabb sajátos perújítási jogot épít be. Ehhez képest a Legfelsőbb Bíróság előtt részletezett eljárásban - pontosabban a Legfelsőbb Bíróság hatáskörébe utalt eljárásban, amit ez a törvényjavaslat részletez - már kétféle eljárásjogi eszköz jelenik meg: anyagi jogszabály alkotmányellenessége esetén a perújítás, eljárási jogszabály alkotmányellenessége esetén pedig az eljárásnak egy meghatározott szakasztól történő megismétlése formális perújítás nélkül. Bár a Legfelsőbb Bíróság a konkrét ügyekben nyilvánvalóan világos iránymutatást fog adni a jogsérelem elhárítását igénylő félnek a konkrét teendőkről, és ezért úgy tűnik, ennek az ellentmondásnak nagyobb gyakorlati jelentősége nincs, mégis helyesebbnek látszana, ha sikerülne a törvényjavaslatban foglalt eszközrendszer elemeit elvi síkon is teljesen egyértelművé tenni.

Hogy nem minden gyakorlati jelentőség nélküli az, amiről említést tettem, legyen szabad rámutatnom a törvényjavaslat 4. §-ának rendelkezésére, mely illetékmentességet rendel el az e törvényben megteremtett perújítás esetére. Felmerül a kérdés, hogy ez az illetékmentesség csak az anyagi jogszabály alkotmányellenessége esetén igénybe vehető perújításra vonatkozik-e, vagy pedig a jelen törvénnyel lehetővé tett valamennyi eljárásra is. Például ha egy eljárást a fellebbezési szaktól kell megismételni, vonatkozik-e ez a fellebbezési vagy, mondjuk, a felülvizsgálati eljárásra?

Tisztelt Országgyűlés! Befejezésül a törvényjavaslat egészével kapcsolatosan összegzem a Fidesz-Magyar Polgári Párt véleményét. Egészében véve a törvényjavaslat alkalmas a megoldandó kérdések rendezésére, ezért a Fidesz-Magyar Polgári Párt képviselőcsoportja a törvényjavaslatot egészében és általánosságban támogatja, és elfogadásra ajánlja.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Megadom a szót Hack Péter képviselő úrnak, a Szabad Demokraták Szövetsége részéről; őt követi majd Tímár György, a Független Kisgazdapárt részéről.

DR. HACK PÉTER (SZDSZ): Köszönöm szépen, elnök úr. Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Mindenekelőtt engedje meg, hogy némiképp megdöbbenésemnek adjak hangot az ügyben, hogy a miniszter asszony nem jött el a törvényjavaslat előterjesztése érdekében a mai parlamenti ülésre. Nyilván annak idején, amikor még minden héten több alkalommal is ülésezett a Ház, nem volt elvárható a miniszterektől, hogy minden időben készek legyenek a parlament rendelkezésére állni. De az új háromhetes munkarend - amit a miniszter asszony oly lelkesen védelmezett a Ház falai között a hétfői napirend előtti felszólalás kapcsán - azt sugallta, mintha a miniszterek háromhetente egyszer szabaddá tudnák tenni magukat az Országgyűlés kedvéért.

Sajnálom, hogy nem így történt. Lehet, hogy a miniszter asszony attól tartott, hogy tömegiszonya lesz a Házban, hiszen azt mondta, hogy a heti rendes ülésezés üres padsorokat eredményezett. Kérem, államtitkár úr, tájékoztassa a miniszter asszonyt, hogy legközelebb nyugodtan eljöhet, hiszen nincsenek nagyobb tömegek most sem, mint akkor, amikor hetente két ülésnap volt. (Dr. Balsai István: Az SZDSZ-ből csak te vagy itt! - Derültség.) Az SZDSZ-ből csak én vagyok itt, de az SZDSZ-ből nem is támogattuk ezt a javaslatot. Az MDF-ből pedig az előterjesztés idején senki nem volt itt, a kötelezően jelen lévő jegyző úron kívül senki nem volt itt a képviselők közül - az államtitkár urak nem képviselők. (Moraj a kormánypárti padsorokban.) Mindenesetre a miniszter asszony ítélőképessége abban a tekintetben, hogy ez a háromhetenkénti ülésezés tömöttebb padsorokat fog eredményezni, mint a korábbi, megkérdőjelezhető. (Demeter Ervin: Az SZDSZ jóvoltából!)

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Ház! Sajnálom, hogy az idillt megbontottam ezekkel a szavakkal. De hogy az idillhez visszatérjek, szeretném elmondani, hogy az SZDSZ képviselőcsoportja egyébként a törvényjavaslatot támogatja. A javaslat elfogadásával megítélésünk szerint lehetővé válik, hogy az Alkotmánybíróság valamelyest elmozduljon a hierarchikus jogszabályi rend őrzőjének szerepkörébe. Nem tartható ugyanis az a jelenlegi gyakorlat, hogy érdemben - értem ez alatt azt, hogy eredményében - nincs különbség az utólagos normakontroll és az alkotmányjogi panasz eljárása között.

Azzal, hogy nem az Alkotmánybíróságnak kell meghatároznia a jogorvoslás módját a konkrét eljárásban, átláthatóvá válik ennek az alkotmánybírósági hatáskörnek a terjedelme. Ebben a vonatkozásban egyébként a javaslatot - szemben az előttem szólóval - koherensnek tartom. Úgy ítélem meg, hogy az eljárásjogi hiba és az anyagi jogi hiba kiküszöbölésének a módját nem lehet úgy harmóniába hozni, ahogy azt a Fidesz vezérszónoka sugallni igyekezett. Az előterjesztésben rejlő megkülönböztetés megítélésem szerint szükségszerű, és a magam részéről helyesebbnek tartom a kormány által javasolt megoldást, mint valamifajta erőltetett összevonását a kétfajta hiba orvoslásának.

Ahogy említettem, a javaslat elmozdulást jelent a mai helyzethez képest. A valóságos elmozdulás egyébként azonban csak akkor következhet be, ha a jelenlegi, nem valódi alkotmányjogi panaszt valóságos alkotmányjogi panasz váltja fel. Megítélésünk szerint ehhez az szükséges, hogy az alkotmánybírósági törvény átfogó újraszabályozása keretében az alkotmányjogi panasz jelenlegi kettős feltételéből az egyik megszűnjön, vagyis az alkotmányellenes normán alapuló alapjogi sérelem helyett az alkotmányjogi panasz előterjesztéséhez elegendő legyen csupán az, hogy az alkotmányban biztosított jog megsérült. Ebben az esetben a polgárok minden olyan ügyben, amikor úgy ítélik meg, hogy alkotmányos jogukat egy hatósági döntés megsértette, anélkül, hogy ez a döntés alkotmánysértő jogszabályon alapult volna, anélkül is Alkotmánybírósághoz fordulhatnak majd, és ez teszi az alkotmányjogi panaszt valódi alkotmányjogi panasszá.

Addig is, ameddig ez a koncepcionális váltás be nem következik, az előterjesztett törvényjavaslat szükséges törvényalkotási lépés, összhangban van a szabályozás tartalma a 23/1998-as alkotmánybírósági határozattal, és annak elfogadását az SZDSZ támogatja.

(9.30)

El kell azt is mondanom, az SZDSZ nyitott arra, hogy az alkotmánybírósági törvény immár nyolc éve húzódó felülvizsgálatáról tárgyalások induljanak meg, illetőleg az ebben a kérdésben korábban az Alkotmánybíróság bevonásával is elindult tárgyalások folytatódjanak, hogy feloldjuk a törvényalkotó másik nagy mulasztását, az Alkotmánybíróság ügyrendjének a hiányát. Változatlanul elfogadhatónak és talán időszerűnek is tartjuk az alkotmánybírósági törvény megalkotásának 10. évfordulója közeledtével, hogy a jelenlegi alkotmányos szinten háromszintű szabályozás - a valóságban évtizede változatlanul csak két szinten létező szabályozás - az alkotmány szintjén is kétszintű szabályozás legyen, kerüljön be az alkotmányba egy sor olyan rendelkezés, ami az alkotmánybírósági törvényben van jelen pillanatban, kerüljön be az alkotmánybírósági törvénybe egy sor olyan rendelkezés, amit jelenleg az Alkotmánybíróság maga által elfogadott ügyrendje szabályoz, és az Alkotmánybíróság belső működését valóban az ügyrend - a bíróság által és nem az Országgyűlés által elfogadott ügyrend - szabályozza.

Megítélésünk szerint ezek a kérdések is megoldhatók az alkotmánybírósági törvény remélhetőleg még ez évben megtörténő átfogó reformja keretében. Ehhez képest javasoljuk és támogatjuk a törvény korlátozott, de szükséges tartalmú módosítását. Köszönöm a türelmüket. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

ELNÖK: Mielőtt megadnám Tímár Györgynek a szót, engedje meg - Hende Csaba államtitkár úr jelentkezett, és miután nem vezérszónoki körben tárgyaljuk most ezt a törvényjavaslatot, természetesen lehetőség van a hozzászólásra -, hogy megadjam a szót államtitkár úrnak.

DR. HENDE CSABA igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Amikor köszönetemet fejezem ki Hack Péter képviselő úrnak a törvényjavaslatot érdemében támogató felszólalása miatt, ugyanakkor kénytelen vagyok reagálni a tárgyhoz egyáltalán nem tartozó és megítélésem szerint a hatályos jogszabályok szellemével és szövegével nem adekvát bevezető szavai miatt. Szeretném emlékeztetni képviselő urat arra, hogy a miniszterek és államtitkárok jogállásáról szóló törvény, amely az előző ciklusban, 1997-ben született - éppen az önök kormánya előterjesztésében, és amelyet önök megszavaztak -, egyértelműen rögzíti, hogy az Országgyűlésben a politikai államtitkárok teljes jogkörben, tehát teljesértékűen helyettesítik a minisztereket, akik ennélfogva egyéb irányú közfeladataik ellátása esetén magukat ővelük képviseltethetik.

Szeretném tájékoztatni önt arról, hogy az igazságügy-miniszter asszony halaszthatatlan közfeladatának ellátása miatt van távol az ülésről, de úgy gondolom, minden felmerülő kérdésben a szükséges felvilágosítást meg tudom adni önnek a törvényjavaslat tárgyában.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti képviselők és a MIÉP padsoraiban.)

ELNÖK: Ugyancsak kétperces hozzászólásra jelentkezett Hack Péter képviselő úr.

DR. HACK PÉTER (SZDSZ): Köszönöm szépen államtitkár úr tájékoztatását. Szeretném biztosítani, meggyőződésem, hogy államtitkár úr alkalmas személy arra, hogy helyettesítse a miniszter asszonyt, és a beszédet, amit előre elkészítettek, nagyon kitűnően olvasta fel.

Miniszter asszony távollétét - újra szeretném jelezni - pusztán csak azért tettem szóvá, mert a miniszter asszony hétfőn fontosnak tartotta a parlament ülésén személyesen megvédeni a háromhetes munkarendet. Szeretném megfogalmazni azt az elvárhatóságot, hogy most, hogy a parlament jóval ritkábban ülésezik, a minisztereknek az ön által említett törvény elfogadásához képest sokkal egyszerűbb a dolguk, amikor a parlamenti munkájukat szervezni kell. Ezért úgy ítélem meg, hogy egyfajta jelzés értéke van - és ezt az Országgyűlés jegyzőkönyvében fontosnak tartom rögzíteni -, hogy egy miniszter, adott esetben a konkrét változást a parlament ülésén megvédő miniszter úgy ítéli meg, hogy bármilyen más elfoglaltság fontosabb, mint az Országgyűlésen való jelenlét. Úgy ítélem meg, hogy a megváltozott helyzetben a minisztereknek végig kellene gondolni, hogy programjaikat hogyan szervezik, és ebben az ügyben nem az Országgyűlés tekintélyét erősíti, ha a miniszterek az ilyen, viszonylag ritkára szabott jelenléti lehetőségeikkel nem élnek.

Ezt kívántam szóvá tenni, nem az államtitkár úr helyettesítési jogkörét vagy képességét vontam kétségbe. Vitánk pedig nem érinti a törvényjavaslatnak adott és ígért támogatásunkat.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

ELNÖK: Ugyancsak kétperces hozzászólásra jelentkezett Balsai István képviselő úr, Magyar Demokrata Fórum. Ugyanakkor azt szeretném kérni, javasolni, hogy a hozzászólók maradjanak a tárgynál, hiszen a tárgy az alkotmányjogi panasszal kapcsolatos kérdések megvitatása.

Képviselő urat illeti a szó.

DR. BALSAI ISTVÁN (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Eszem ágában sem lett volna felszólalni, ha nem érinti Hack Péter képviselőtársam az MDF-frakcióhoz tartozó igazságügy-miniszter személyét. Nagyon örülök, kedves képviselőtársam, hogy ennyire ragaszkodik a miniszter asszony személyéhez, és tolmácsolni fogom neki.

Emlékeztetem arra, hogy a Magyar Országgyűlés legutóbbi hathónapos tevékenysége alatt ő az a személy, aki legtöbbször felszólalt miniszteri helyéről. Erre vonatkozóan a parlamenti kimutatások az ön rendelkezésére is állnak. Ettől függetlenül természetesen önnek igaza volna, ha nem lenne halaszthatatlan, más elfoglaltsága miniszter asszonynak. De mint hallottuk - államtitkár úr szavaiban, azt hiszem, képviselő úr sem kételkedik -, ma ez a helyzet állt elő. Nem volt még arra példa egyébként az elmúlt fél év alatt, hogy saját előterjesztéseként ne lett volna itt személyesen vagy azt meghaladóan is.

Amit ő védelmezett, és magunk mint kormánypárti képviselők, a parlament új ülésrendjének a támogató érvei között felsoroltunk, természetesen nem azt jelenti, hogy a parlament ötnapos ülésén keresztül valamennyi kormánytagnak akkor is jelen kell lennie, ha az ügyben nem érdekelt, bár ebben az esetben nem erről van szó, hanem azt jelenti, hogy a miniszterek a munkában a saját személyüket érintő kérdésekben természetesen nyilván részt fognak venni olyankor, amikor hozzájuk intézendő kérdésre vagy egyéb, munkájukat érintő, ellenőrzésre vonatkozó jogokat gyakorol akár kormánypárti, akár ellenzéki képviselő.

Szeretném megnyugtatni képviselőtársamat és mindenkit, aki e tekintetben kétségek között vergődik, hogy az Országgyűlés plenáris ülése nem egy előadásszerű esemény. Ott az elnöklő személyen kívül az előterjesztőnek, a hozzászólónak és egy jegyzőnek kell jelen lennie. Jóval többen vagyunk.

Köszönöm. (Taps a kormánypárti képviselők és a MIÉP padsoraiban.)

ELNÖK: Szintén kétperces hozzászólásra jelentkezett Turi-Kovács Béla. Még egyszer hadd kérjem a jelenlévőktől, hogy a tárgytól eltérő felszólalásokat ne fogalmazzanak meg.

DR. TURI-KOVÁCS BÉLA (FKGP): Köszönöm, elnök úr, a szót. A magam részéről, amennyire egyetértek Hack Péter képviselőtársammal egy bizonyos kérdésben, nyilvánvalóan legalább annyira nem értek egyet más, a miniszter asszonyra vonatkozó előadásával, de ezzel én most nem kívánnék foglalkozni. Kizárólag annyit szeretnék megjegyezni, hogy én személy szerint kifejezetten intellektuális örömet érzek, ha itt van a miniszter asszony, különösen akkor, ha hozzá is szól ahhoz, ami történik, de a magam részéről természetesnek tekintem, hogy ma nincs jelen.

Amihez hozzá szeretnék nagyon röviden szólni, és amit támogatandónak gondolok a saját pártom részéről is: ezt a mai javaslatot, ami végül is az Alkotmánybíróságnak egy olyan döntésén alapszik, én olyan értelemben tekintek iránymutatónak, hogy itt maga az Alkotmánybíróság ad útmutatást arra vonatkozóan, hogy a jövőben az Alkotmánybíróságot bizonyos kérdésekkel talán nem kellene terhelni, más kérdéseknél pedig nagyon be kellene határolni, mik azok a lehetőségek, amelyek az Alkotmánybíróságra vonatkozó törvényből következnek. Azaz a Független Kisgazdapárt a maga részéről szükségszerűnek és időszerűnek gondolja, hogy az Alkotmánybíróságra vonatkozó törvény szintén ide kerüljön a Ház elé, és annak a módosításait megtárgyaljuk. Ez a mai előterjesztés tulajdonképpen az Alkotmánybíróságnak megítélésem szerint egy olyan kezdeményezése, amelyből következik az, hogy ezt az átgondolást folytatni kell.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti képviselők és a MIÉP padsoraiban.)

(9.40)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Tímár György képviselő úrnak, Független Kisgazdapárt; őt követi majd Fenyvessy Zoltán a MIÉP részéről.

DR. TÍMÁR GYÖRGY (FKGP): Köszönöm a szót, elnök úr. Mélyen tisztelt Képviselőtársaim! Igen tisztelt Előterjesztő!

Mindenekelőtt szeretnék rámutatni arra, hogy rendkívül tiszteletre méltó ennek a törvényjavaslatnak a beterjesztése - pusztán az a tény, hogy a Ház hozzákezdhet ennek az alkotmányos problémának a rendezéséhez.

Rá kell mutatnom, hogy a jogalkotónak a magyar alkotmányból folyó kötelezettsége maga a jogalkotás. Sajnálatos, hogy a több mint tíz éve húzódó problémakör csak most került eldöntésre, rendezésre a Ház elé, de most viszont itt van, és úgy gondolom, hogy az igen tisztelt Alkotmánybíróságon kívül elsősorban az előterjesztő érdeme ez. Nem kívánom képviselőtársaim elé tárni a már említett alkotmánybírósági határozat rendelkező részét, és indokolásában történt megállapításait, azonban tekintettel arra, hogy a nem sokkal korábban előttem felszólalt, és általam nagyon nagyra becsült Salamon képviselőtársam, illetőleg államtitkár úr azért néhány érdemi kérdést is érintett megszólalásában, engedjék meg, hogy ezekkel kapcsolatban felhívjam az önök figyelmét alapvető jogi tényekre, olyan kötelmekre, amelyek a jelen jogalkotást érdemben kell hogy befolyásolják.

Az államtitkár úr szavait nem pontosan idézve, de a lényege az volt, hogy érdemben kell hogy kihasson az a rendezési út, eredmény a panaszt előterjesztő jogaira, illetőleg jogsérelmére, amely kapcsán az Alkotmánybíróság helyt adott az alkotmányjogi panasznak, illetőleg visszamenőleges hatályt biztosított a rendezésnek. Szeretnék rámutatni, hogy majd a részletes vita során kifejtésre kerülő disszonancia lényegét érzem a javaslat egyes elemeiben akkor, amikor az alapul vett és alapul fekvő alkotmányos alapvető emberi jog sérelmét - tehát amely alapján az Alkotmánybíróság helyt adott a panasznak - olyan út felhasználásával irányozza elő rendezni - megítélésem szerint tévesen -, amely holmi tényállásbeli nóvumot kívánna meg, magyarul: a perújítást jelöli.

Kérem, az alkotmánybírósági eljárásban fel sem merült új tény, hanem a jogokon belüli disszonancia. Az ennek megfelelő eljárási út a rendes bírósági eljárási eljárás keretén belül a felülvizsgálat.

Ebben az esetben elégülne ki az az alkotmányos igény, amelyet akceptált az Alkotmánybíróság, amikor helyt adott a panasznak, és akkor nem lenne elutasítható formális okokkal majd a rendes bírósági eljárás keretén belül a panaszos kérelme.

Még egyszer hangsúlyozom, enélkül pusztán és csak formális elégtételről lehetne szó. Vagy az egész jogrendszert újraalkotja a Ház, és kiterjeszti a perújítások körét az Alkotmánybíróság által a jelen esetben alkalmazott alkotmányjogi panasz helyt adásával - de akkor egészében újra kell rendezni az eljárásjogot -, vagy pedig ezt a disszonanciát feloldja.

Visszatérve az alkotmánybírósági határozatra, teljesen egyetértek az államtitkár úrral, amikor azt mondta ki ezen a helyen, hogy az Alkotmánybíróság határozata mindenkire nézve kötelező.

Elsősorban igaz ez a jogalkotásra. Akkor, amikor ez az alkotmánybírósági határozat önmaga több részében - tehát a rendelkező részében, az indokolási részében - megismételve is a felülvizsgálatot írja elő, akkor, úgy gondolom, egy megalapozatlan jogi álláspont lenne minden ettől eltérő rendezési kísérlet - vagy pedig tévút.

Befejezésül még egyszer hangsúlyozni kívánom, több mint egy évtizedes mulasztásnak tesz eleget egyrészt az előterjesztő, másrészt az igen tisztelt Ház, amikor ezt a súlyos problémát rendezi, azonban ennek a rendezésnek az útja a jogelvek és a magyar alkotmány előírásaival összhangban kell hogy majd megtörténjen.

Köszönöm szépen. (Taps.)

ELNÖK: Megadom a szót Fenyvessy Zoltán képviselő úrnak, Magyar Igazság és Élet Pártja; őt követi majd Wiener György a Szocialista Párt részéről.

DR. FENYVESSY ZOLTÁN (MIÉP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Ahogy már az előttem szóló is jelezte, hosszú évek óta várat magára annak a problémának az intézményes megoldása, hogy milyen lehetősége van annak a sérelmet szenvedő félnek, akinek egy utóbb alkotmányellenesnek nyilvánított anyagi vagy eljárásjogi jogszabály alapján nem sikerült a jogos igényét érvényesítenie.

Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény alkotmányjogi panaszról szóló 48. §-a csak az alkotmányjogi panasz benyújtásának törvényi feltételeiről rendelkezik, de nem ad útbaigazítást arra nézve, hogy a panasz alapossága esetén a konkrét jogsérelem orvoslására az Alkotmánybíróságnak milyen törvényi lehetősége van. Ilyen rendelkezést a büntetőeljárás felülvizsgálatának az elrendelésével csak a büntetőügyekben tartalmaz az Alkotmánybíróságról szóló törvény 43. §-ának (3) bekezdése, de ugyanezen szakasz (4) bekezdése a közigazgatási vagy a polgári ügyekben nem ad az Alkotmánybíróság eljárására iránymutatást.

A törvényalkotásra vár tehát az a feladat, hogy az eljárásjogi módozatokat szabályozza. E tárgykörben az Alkotmánybíróság és a Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága korábban már a törvényalkotóhoz is eljuttatott következő együttes állásfoglalását fogalmazta meg: "A megfelelő eljárásjogokban rendelkezni kell arról, hogy megalapozott alkotmányjogi panasz esetén az Alkotmánybíróság határozata következtében a félnek az eljárás újrafelvételére van alanyi joga."

(9.50)

Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint az alkotmányjogi panasz jogorvoslat. Az alkotmányellenesség az alkotmány 57. § (5) bekezdése alapján pusztán már azon az alapon is megállapítható, hogy a törvényhozó elmulasztotta-e a jogorvoslati alapjog érvényesüléséhez szükséges eljárásjogi szabályok és garanciák megalkotását. A törvényhozónak tehát alkotmányos kötelessége olyan eljárásjogi szabályok megalkotása, amelyek alkalmazásával a jogsérelem valóságosan orvosolhatóvá válik.

 

(A jegyzői székben Herényi Károly helyét
Vidoven Árpád foglalja el.)

Ahhoz, hogy az alkotmányjogi panasz jogorvoslati funkcióját betöltse, a törvényhozónak megfelelő eljárásjogi szabályok megalkotásával lehetővé kell tenni, hogy az eredményes panaszló útjából elháruljon az alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán beállott jogerő. Az Alkotmánybíróság eddig is igyekezett ugyan az elbírált ügyek sajátosságaihoz igazodó jogorvoslatot nyújtani a megalapozott panasz előterjesztőjének. Így például a 32/1990. AB határozattal elbírált ügyben biztosította a panaszosnak a jogsérelmet okozó államigazgatási határozat törvényességének bírósági felülvizsgálatát; vagy a 22/1991. AB határozattal felhívta az illetékes államigazgatási hatóságot, hogy a panaszt előterjesztő állampolgárok ügyében hozott államigazgatási határozatokat semmisítse meg, és kötelezze az eljáró szerveket új eljárás lefolytatására és jogszerű határozat hozatalára. De hasonlóan említhetnénk a 34/1991. AB határozatot is, amely pedig az alkotmányellenes rendelkezésnek a panaszos konkrét polgári perében való alkalmazhatóságát kizárta. És lehetne tovább sorolni az eseteket, de nem érdemes.

Az Alkotmánybíróságnak ugyanis nem az a feladata, hogy a jogsérelem orvoslásának módját ő maga határozza meg. Az 57/1991.(XI.8.) AB határozatában dr. Kilényi Géza és dr. Schmidt Péter alkotmánybírák a jogorvoslás módját illetően különvéleményt fogalmaztak meg, amelynek lényege, hogy az Alkotmánybíróság sem tehet meg mindent a jogorvoslás érdekében, amit az alkotmányosság érdekében egyébként szükségesnek tart. Mindezek késztették arra az Alkotmánybíróságot, hogy a 23/1998.(VI.9.) AB határozatában kimondja: az Országgyűlés alkotmányellenes mulasztást követett el azzal, hogy a büntetőeljáráson kívüli eljárásokban nem szabályozta az Alkotmánybíróság által alkotmányellenessé nyilvánított jogszabálynak a konkrét esetben történő alkalmazhatósága kizárásának eljárásjogi következményeit.

Ezért az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy erre vonatkozó jogalkotási feladatának 1998. december 31. napjáig tegyen eleget. Ezt a határidőt ugyan már nem lehet tartani, de reméljük, hogy a késés nem lesz túlságosan hosszú.

Amit hiányolunk a tervezetből, az bizonyos határidők beépítése, vagy határnapok megállapításával, vagy sürgős soronkívüliség elrendelésével. A panaszos ugyanis már rengeteg időt veszített a rendes eljárás során, amikor nem az ő, hanem a törvényhozó hibájából nem tudta a jogait érvényesíteni. Ha a perújítás során az új eljárás ismét elfoglalja a helyét az eljárások sorrendjében, az ismét jelentős időveszteséget jelent, vagyis teljesen méltánytalanul sújtja újra a panaszost.

Teljesen egyetértünk azzal, hogy az alkotmányellenes jogszabály alkalmazása során jogsérelmet szenvedett fél végre jogorvoslathoz jusson. Azzal is egyetértünk, sőt természetesnek tartjuk, hogy az e probléma miatti perújítás illetékmentes. A probléma azonban az, hogy a fenti javaslat elfogadása is csak az adott jogszabály alkotmányellenességét az Alkotmánybíróság elé terjesztő panaszos problémája vonatkozásában oldja meg, és azt is csak a jövőre nézve. Pedig nyilván igen sok ügyben születhetett hasonló döntés, mint a sikeresen panaszlók esetében, csak éppen a többi hátrányt szenvedő vagy nem volt jogvégzett, vagy nem ismerte fel a vele szemben alkalmazott eljárás jogellenességét, alkotmányellenességét. Az ő részükre e javaslat elfogadásával nem nyílik lehetőség az alkotmányellenes jogszabály alkalmazásával számukra okozott jogsérelem orvoslására - mint ezt már előttem Salamon László képviselőtársam is említette.

Mindezek figyelembevételével a Magyar Igazság és Élet Pártja üdvözli e hosszú évek óta hiányzó törvényjavaslatot, és bár a fentiek alapján nem tartjuk teljes körűnek a múltban ilyen jellegű jogsérelmet szenvedettek problémáinak megoldatlanul hagyása miatt, úgy gondoljuk, hogy e javaslat nem is nyújt teljes megoldást, de a megoldás irányában tett pozitív lépés. Kérjük egyúttal az előterjesztőt annak átgondolására, hogy milyen módon lehetne a múltban alkotmányellenesnek bizonyult jogszabályok alapján azon hátrányt szenvedettek részére is biztosítani az őket is megillető jogorvoslatot, akik panaszt nem nyújtottak be, a panaszosnak pedig valamilyen sürgősségi eljárást biztosítani a méltánytalan időhúzás miatt.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártok és a MIÉP padsoraiban.)

ELNÖK: Megadom a szót Wiener György képviselő úrnak, Magyar Szocialista Párt.

DR. WIENER GYÖRGY (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Politikai Államtitkár Úr! A beterjesztett törvényjavaslat - mint erre már az eddigi felszólalók is utaltak - alapvető jelentőségű kérdést kíván rendezni. Ez a rendkívül hosszú és bonyolultnak tűnő című, ám mindössze öt paragrafusból álló javaslat az alkotmánybíráskodás, az alkotmánybíráskodás és a bíráskodás, valamint az ügyfelek és az állam kapcsolatának alapvető jelentőségű kérdéseit érinti.

A mai nap folyamán már több alkalommal elhangzott, hogy egy alkotmánybírósági döntés - a 23/1998.(VI.9.) számú alkotmánybírósági határozat - kötelezte a törvényalkotót, az Országgyűlést mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség kiküszöbölésére, mulasztásának felszámolására. Az alkalmazott, a javasolt megoldás azonban számos elvi jelentőségű problémát vet fel. Ezek egy részére Salamon László és Hack Péter képviselőtársaim már utaltak.

Salamon László egyfelől behatóan elemezte azt a problémát, hogy mi történik azokkal, akik alkotmányjogi panaszt nem nyújtottak be, az ő sérelmeiket mikor orvosolják, hiszen mint ez a törvényjavaslat címéből is kitűnik, az alkotmányellenesnek minősített jogszabály csak konkrét esetben történő visszamenőleges alkalmazásának kizárására irányul a beterjesztett törvényjavaslat - egyébként összhangban az Alkotmánybíróság döntésével és a hatályos alkotmánybírósági törvénnyel -, és nem ad választ arra, hogy mi lesz a sorsuk azoknak, akik ilyen panaszt nem nyújtottak be.

Hack Péter képviselőtársam egy általános, elvi problematikára hívta fel a figyelmet. Utalt arra, hogy álláspontja szerint szükséges lenne az alapjogi bíráskodás megteremtése Magyarországon. Nyilvánvaló, hogy ha a Hack Péter által javasolt útra lépünk, akkor az egész magyar alkotmánybírósági rendszer átfogó reformja történik meg, hiszen eddig a magyar Alkotmánybíróság csupán jogforrásokkal, jogszabályokkal, illetőleg az államirányítás egyéb jogi eszközeivel foglalkozhatott, egyedi határozatokkal, döntésekkel csak kivételes esetben, és ezek közé eddig nem tartoztak - nem is tartozhattak - bírói döntések, ítéletek vagy végzések.

(10.00)

Kétségtelen, hogy a Hack Péter által felvetett probléma számos mai gondra megoldást találna, azonban javaslata az egész alkotmánybírósági rendszer, az egész alkotmánybíráskodási koncepció átfogó felülvizsgálatát igényelné - mint erre már az előbb utaltam -, ezért ennek a kérdéskörnek a megtárgyalása nagyon hosszú előzetes vizsgálódást igényel, annak ellenére, hogy jól tudjuk, vannak nyugat-európai országok, ahol az alapjogi bíráskodás kiválóan működik. E felvetés mindenekelőtt a Legfelsőbb Bíróság és az Alkotmánybíróság kapcsolatának újrarendezését igényelné. Közismert az is, hogy e tárgykörben az Alkotmánybíróság és a Legfelsőbb Bíróság vezető meghatározó személyiségei között az elmúlt években komoly, alapos, de még végig nem vitt szakmai polémia folyt.

Az eddigi felszólalásokon túlmenően azonban más elvi jelentőségű kérdések is felmerülnek. Így mindenekelőtt az, hogy szükséges-e a polgári perrendtartással kapcsolatos törvénymódosításoknál a javaslatban szereplő megoldást alkalmazni, avagy sem. Tímár György képviselőtársam már utalt arra, hogy álláspontja szerint a perújításnál szerencsésebb lenne a felülvizsgálati kérelem intézményének az alkalmazása, hiszen itt döntően jogkérdésről van szó - mármint az ezen törvényjavaslatban tárgyalt problémára gondolok itt -, nem pedig ténykérdésről, ami a perújítást igényelné.

De felmerül más probléma is: mindenekelőtt az, hogy az alkotmányjogi panasz - mint ezt az 57/1991. számú alkotmánybírósági határozat már kimondta - jogorvoslatnak minősül, ha nem is rendes jogorvoslatnak, általános jogorvoslatnak, de mindenképpen jogorvoslásra irányuló, a peres féltől származó szándéknak. Amennyiben tehát az a megoldás, amelyet a törvényjavaslat tartalmaz, kerülne elfogadásra, akkor a jogorvoslati igény pozitív elbírálása után a peres felet a polgári eljárás, a polgári perrendtartás keretében még további kérelmek beterjesztésére kötelezi ez a törvényjavaslat, hiszen először a Legfelsőbb Bírósághoz kell fordulnia, hogy a sui generis eljárás meginduljon, melynek alapján a Legfelsőbb Bíróság meghatározza a további teendőket, attól függően, hogy anyagi jogi vagy eljárásjogi sérelemről van-e szó. Majd amennyiben anyagi jogi sérelem miatt hoz a Legfelsőbb Bíróság határozatot, akkor a peres félnek még egy kérelmet be kell nyújtania, most már a perújítás megindítása céljából. S noha a törvényjavaslat úgy fogalmaz, hogy ilyenkor az első fokon eljárt perbíróság mérlegelés nélkül köteles megindítani a perújítást, arról tulajdonképpen határozatot sem hoz, mégis újabb kérelem beadására késztetjük a peres felet.

Vitathatatlan, hogy a klasszikus polgári eljárásjogi felfogás, a bíróságok szerepéről kialakult klasszikus álláspont a tárgyalási elvet követi, vagyis azt, hogy a bíróság kizárólag kérelemre járhat el. Tehát e megközelítés alapján indokolt az, hogy először a peres fél a Legfelsőbb Bírósághoz nyújtson be kérelmet a sui generis eljárás lefolytatására, majd anyagi jogi jogsérelem miatt - ha erről van szó - az első fokon eljárt perbírósághoz nyújtson be kérelmet a perújítás lefolytatására.

Elképzelhető azonban egy másik megoldás is. Ha elfogadjuk az 57/1991-es alkotmánybírósági határozat álláspontját, mely szerint itt jogorvoslatról van szó, akkor a peres fél, az ügy ura már kifejtette a véleményét azzal, hogy a 60 napos határidő lejárta előtt benyújtotta az alkotmányjogi panaszt, hiszen egyéb jogorvoslatra nem nyílt lehetősége vagy már minden jogorvoslati lehetőséget kimerített.

Természetesen amennyiben az alperesről van szó, aki elvileg nem az ügy ura, de érintett, a helyzet hasonló, hiszen ugyanúgy jogosult jogorvoslati kérelem benyújtására. E megközelítés esetén el kellene gondolkodni azon, hogy a megoldás más legyen, vagyis a peres félnek ne kelljen kérelmet benyújtania, hanem az Alkotmánybíróság küldje meg a Legfelsőbb Bíróságnak is alkotmányjogi panasszal kapcsolatos határozatát, ennek alapján a Legfelsőbb Bíróság folytassa le a sui generis eljárást, majd a perújításra, vagy ha Tímár György képviselőtársam álláspontját fogadjuk el, akkor a felülvizsgálati kérelemre vonatkozóan hozzon határozatot.

Hozzá kell tennem az eddigiekhez azt, hogy ha nem is térnénk el a klasszikus polgári eljárásjogi felfogástól, a bíróságok tárgyalási elv alapján történő működésétől, még akkor is lehetőség nyílna arra, hogy az érintett peres félnek ne két, hanem csak egy kérelmet kelljen benyújtania a Legfelsőbb Bírósághoz a sui generis eljárás lefolytatására. S amennyiben ennek helyt ad a Legfelsőbb Bíróság - és az Alkotmánybíróság döntése után tulajdonképpen nincs is másra lehetősége -, akkor rendelje el a perújítás lefolytatását, vagy amennyiben Tímár György képviselőtársam álláspontját fogadjuk el, történjen meg a felülvizsgálati kérelemmel kapcsolatos eljárás megindulása.

Annak ellenére, hogy ezeket a változtatásokat szükségesnek ítélem a peres felek jogainak hatékonyabb érvényesítése, terhei csökkentése érdekében, ezzel kapcsolatos módosító indítványt nem nyújtottam be, tisztelve a polgári peres eljárással kapcsolatos klasszikus felfogást.

Nem lehet azonban már ezt a mértéktartást képviselni a 2. § esetében, amikor az államigazgatási, közigazgatási eljárás során lehet csupán orvosolni az alkotmányjogi panaszt benyújtó felet ért alkotmányos jogsérelmet. A többször módosított, az államigazgatási eljárásról szóló 1957. évi IV. törvény 71. §-ában foglalt felügyeleti intézkedés ugyanis e törvény alapján is hivatalból történik. Amennyiben a felettes állami közigazgatási szerv érzékeli a jogsérelmet, abban az esetben a jogsértő határozatot megváltoztatja vagy az első fokon eljárt szervet új eljárásra kötelezi. Ilyenkor a felügyeleti intézkedésnél, az intézkedés jellegéből és az államigazgatási eljárás természetéből következően, szükségszerű az, hogy az államigazgatási szerv hivatalból eljárjon, bármiféle kérelem nélkül.

Ennek következtében álláspontom szerint abban az esetben lehet elfogadni a beterjesztett törvényjavaslatot, ha legalább az államigazgatási eljárás esetében - amely egyébként szűk kört érint, hiszen a bíróság által felülvizsgálható közigazgatási határozatok szférájában már a polgári peres eljárással kapcsolatos 1. § előírásai érvényesülnek - könnyítünk az ügyfél helyzetén. Ez esetben az államigazgatási szerv, a felettes közigazgatási szerv számára az Alkotmánybíróság megküldené az alkotmányjogi panaszt elbíráló határozatát, s a felettes közigazgatási szervnek hivatalból kellene eljárnia, a 71. §-ban szabályozott módon döntenie, természetesen azon helyes feloldó kritériumok figyelembevételével, melyek a b) és c) pontra vonatkoznak. Tehát nem lehet figyelembe venni a jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogokat, valamint azt, hogy már egy év eltelt a határozat jogerőre emelkedése óta. Ezen 2. § módosítására frakciónk nevében egyébként módosító javaslatot nyújtottam be.

Még néhány megjegyzés a törvényjavaslattal kapcsolatosan. Sajnos ennél a törvényjavaslatnál is érvényesül az a gyakorlat, hogy szabályozatlan kérdéseket megoldani kívánunk olyankor is, amikor azok az alapvető tárggyal nem függenek össze. Kétségtelen, hogy a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény elmulasztotta az igazságügy-miniszter, illetőleg az Országos Igazságszolgáltatási Tanács részére megadni a felhatalmazást az ügyviteli és a statisztikai adatszolgáltatás rendezésére.

 

(10.10)

Ezt a hiányosságot kívánja pótolni a törvényjavaslat mind a büntetőeljárásnál, mind a polgári perrendtartásnál, a polgári peres eljárásnál. Itt csupán egy egyszerű felhatalmazásról van szó mindkét esetben. Ezek mégsem illeszkednek a tárgykörhöz, ennek következtében ezt a rövid törvényjavaslatot is némiképp eklektikussá teszik. Ez esetben természetesen nem okoz nehézséget a módosítás felismerése, illetőleg a felhatalmazó rendelkezés megtalálása, hiszen mindössze öt paragrafusból áll a javaslat. Hosszabb törvényjavaslatok, illetőleg elfogadott törvények esetében azonban ez már komoly problémát jelent.

Ki lehetne térni még arra is, hogy valóban az-e a helyes megoldás, hogy ezeket a felhatalmazásokat ebben a törvényben, ne pedig a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló törvényben, annak módosításával adjuk meg. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen nagy, átfogó, ráadásul kétharmados törvény egyparagrafusos módosítása problematikus lenne. Erre a mellékkérdésre csupán azért szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy a jogszabályok előkészítői - itt nem politikai, hanem szakmai problémáról van szó - gondolják végig ezt a törvényszövegezési technikát, és próbáljanak megoldást találni ezekre a kérdésekre.

Végezetül annyit jegyeznék meg a Magyar Szocialista Párt parlamenti frakciója nevében, hogy amennyiben módosító javaslatainkat figyelembe veszik, a törvényjavaslat elfogadását támogatom, támogatjuk.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)

ELNÖK: Az írásban előre jelentkezett felszólalók sora véget ért, most természetesen további felszólalásokra kerülhet sor.

Kétperces hozzászólásra jelentkezett Salamon László, Fidesz-Magyar Polgári Párt.

DR. SALAMON LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Azért kértem szót, hogy kifejezésre juttassam megelégedettségemet amiatt, hogy ettől a vitától a rossz értelemben vett pártpolitikai szempontok, a pártpolitikai presztízs távol maradt. Itt olyan hozzászólások hangzottak el minden oldalról, amelyek az elmondottak tartalmi lényegét illetően - legalábbis amelyek a törvényjavaslathoz kapcsolódtak - a konstruktív hozzáállás jegyeit mutatták.

Az új munkarend következtében most nem egészen két hét, de legalább 10-11 nap van az alkotmányügyi bizottság üléséig, tehát bőséggel áll idő rendelkezésre arra, hogy azokat a gondolatokat, amelyek itt az Országgyűlés mindkét oldalán elhangzottak és megfogalmazódtak, ismételten kicseréljük, végiggondoljuk, hogy a frakciók között az egyeztetést lefolytassuk - a kormány képviselőivel is természetesen -, hogy ne csak a módosító javaslatokat illetően szülessenek tényleg megalapozott és alaposan végiggondolt döntések, hanem adott esetben az alkotmányügyi bizottságban bizottsági indítványok integrálhatják bizonyos elképzelések pozitív elemeit is.

Tehát én szeretném kifejezni az optimizmusomat az iránt, hogy itt most egy olyan konstruktív munka lehetősége nyílott meg, legalábbis ebben a törvényjavaslatban, amely biztos, hogy az egyébként jónak ítélt - félreértés ne essék, az egyébként általunk egészében jónak ítélt - és támogatandó törvényjavaslatot talán még tökéletesebbé tudják tenni. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Megkérdezem, kíván-e még valaki felszólalni. (Nincs jelentkező.) Jelentkezés nem történt. Megadom a szót Hende Csaba államtitkár úrnak, aki válaszolni kíván a vitában elhangzottakra.

DR. HENDE CSABA igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés!

Nagyon röviden kívánok reagálni. Őszintén szólva sajnálom, hogy a törvényjavaslat tárgya olyan bonyolult szakmai kérdés, amely igen távol áll a közérthetőségtől, sőt, sok esetben még jogász kollégák sem biztos, hogy minden részletét követni tudják. Ezzel együtt is megköszönöm a támogató felszólalásokat, és különösen azokat a megjegyzéseket, amelyek szinte minden felszólalást áthatottak, amelyek kivétel nélkül utaltak a javaslat hiánypótló és mulasztást orvosló jellegére.

A felvetésekből az elvi jelentőségű kérdések közül röviden reagálnék néhányra. A jelen törvényjavaslat keretein túlmutató felvetések is elhangzottak, ezek közül utalnék Hack Péter képviselő úr szavaira, amikor is sürgette az Alkotmánybíróságról szóló törvény átfogó revízióját és felülvizsgálatát.

Szeretném tájékoztatni a tisztelt Házat arról az egyébként már ismert körülményről, hogy programunkba felvettük ezt a kérdést, készen állunk, tervezzük ezt az egyeztetést. Természetesen széles körű politikai és szakmai egyeztetés kell hogy megelőzze ennek a javaslatnak a benyújtását.

Egy másik kérdés a megsemmisített jogszabály alapján korábban lefolytatott eljárásban ügyfélként szereplő állampolgárok jogi helyzete, esetleges sérelmének az orvoslása; ez valóban túlmutat a jelen javaslat keretein. Csak annyit jegyeznék meg, hogy rendkívül súlyos elvi, ugyanakkor igen komoly gyakorlati problémákat is felvet ennek a kérdésnek a rendezése. Kérem azt, hogy közösen gondolkodjunk ebben, és a kormány nevében mondhatom, hogy nyitottak vagyunk az előrevivő javaslatokra.

Ami a törvényjavaslat keretei közé illeszkedik - a MIÉP képviseletében felszólalt képviselő úr szavaira reagálnék -, ott nyitottak vagyunk a soronkívüliség megteremtése vonatkozásában. Úgy tudom, hogy be is nyújtottak már erre vonatkozó módosító indítványt. Ez tehát az ügyfél sérelmét bizonyos mértékig enyhíti és orvosolni fogja.

Ami pedig a Wiener képviselő úr által felvetteket illeti - abból is a bírósági ügyviteli szabályzatot, illetőleg a statisztikai adatszolgáltatás szabályozását -, itt kapcsolódnék Salamon képviselő úr szavaihoz. Bízom abban, hogy az új parlamenti munkarend alkalmat fog nyújtani mind a törvény-előkészítő kormányzatnak, mind pedig a képviselőknek arra, hogy az ilyen jellegű mulasztásokat, törvényszerkesztési hibákat - amelyek senki által sem vitatottan ebben az oly fontos kérdésben az 1997-es bírósági reform törvénycsomag kapcsán bizony előfordultak, mert hiszen nem szabályoztak megfelelően olyan alapvető jelentőségű kérdést, mint a bírósági ügyvitel; jogász kollégák tudják, hogy a népszerű nevén "büsz"-nek becézett rendtartás milyen alapvető jelentőségű a bírósági eljárásokban - az új parlamenti munkarend kiküszöbölhetővé, mi több, megelőzhetővé teszi.

Köszönöm támogató szavaikat és megtisztelő figyelmüket. (Taps.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát lezárom. A házbizottsági megállapodásnak megfelelően a módosító javaslatokat ma délután 14 óráig lehet előterjeszteni.

Most soron következik a Balaton kiemelt üdülőkörzet egyes településein az építési tevékenység átmeneti szabályozásáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. Az előterjesztést T/717. számon, a bizottsági ajánlásokat pedig T/717/1-2. számokon kapták kézhez.

Megadom a szót Szabadi Béla államtitkár úrnak, a napirendi pont előadójának.




Felszólalások:   1   1-25  Előző      Ülésnap adatai