Készült: 2024.09.20.16:09:23 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

18. ülésnap (1998.10.19.),  19-43. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita megkezdése
Felszólalás ideje 1:28:35


Felszólalások:   19   19-43   19-21,45-54      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A Házszabály értelmében a határozathozatal előtt képviselőcsoportonként legfeljebb egy képviselő felszólalhat.

Megkérdezem, hogy kíván-e bármelyik frakció is élni ezzel a lehetőséggel. (Nincs jelentkező.) Nem jelentkezett senki sem.

A határozathozatal következik. Ismételten felhívom a figyelmüket, hogy a Házszabálytól való eltéréshez a jelen lévő képviselők 4/5-ének igen szavazata szükséges. Kérdezem tehát a tisztelt Országgyűlést, hogy a Házbizottság H/262/3. számú javaslatának megfelelően eltér-e a Házszabálytól. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 261 igen szavazattal, 2 nem ellenében, 4 tartózkodás mellett az előterjesztést elfogadta.

 

Soron következik ma kezdődő ülésünk napirendjének megállapítása. A házbizottság mai ülésén megállapodás született a napirendi pontok tárgyalását illetően. Ennek megfelelően az önök által ismert, tehát korábban kiküldött napirendi javaslatot teszem fel szavazásra. A pénteki postával megkapták; ezen a mai házbizottsági ülés érdemben nem változtatott.

Kérdezem tehát a tisztelt Országgyűlést, hogy egyetért-e a házbizottság által előterjesztett napirendi javaslattal. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.) Köszönöm. Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirendi javaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitájának megkezdése. Az előterjesztést T/203. számon, a bizottságok ajánlásait pedig T/203/1-3. számokon kapták kézhez az Országgyűlés tagjai.

Tisztelt Országgyűlés! A pénzügyminiszter úr jelezte, hogy az illetéktörvény módosításáról, a társasági és osztalékadó-törvény módosításáról, illetve az általános forgalmiadó-törvény módosításáról szóló törvényjavaslatok expozéját együttesen kívánja ismertetni. Megadom a szót Varga Mihály úrnak, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkárának.

 

VARGA MIHÁLY pénzügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Országgyűlés! A mai napon általános vitára kerülő javaslatcsomag a társasági adóról és az osztalékadóról, az általános forgalmi adóról és az illetékekről szóló törvény módosítását tartalmazza.

Mint az a kormányprogramból ismert, csak a 2000. évtől tervez a kormány adóreform értékű változásokat az adórendszerben. Ezért az önök előtt levő, a mai és a holnapi napon általános vitára kerülő javaslatok a legszükségesebb változtatásokat, így az otthonteremtés elősegítésére, az adminisztráció egyszerűsítésére, az európai jogharmonizációból adódó feladatok végrehajtására vonatkozó és természetesen az adóztatás, az adóbeszedés eredményességét javító intézkedéseket tartalmaznak.

Hölgyeim és Uraim! A társasági adó az alacsony adókulcs, a nemzetközi összehasonlításban is elfogadható amortizációs szabályok, a beruházási, befektetési adókedvezmények által kedvezőbb feltételeket biztosít a befektetni szándékozók számára. Alapvetően ez tette lehetővé, hogy a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény 1999. évi módosítása viszonylag kis terjedelmű, kevés változtatást tartalmaz, biztosítva ezáltal a vállalkozások számára az adóztatás stabilitását és kiszámíthatóságát. E kis számú módosítás a közhasznú társaságokra, a beruházási adókedvezmények igénybevételének feltételeire és a Magyarországon alapított, de kizárólagosan külföldön tevékenységet végző szervezetekre vonatkoznak, illetve pontosító jellegűek.

Tisztelt Ház! Az általános forgalmi adóról szóló törvény módosítását tartalmazó javaslat az 1999. évre lényeges módosítást nem tartalmaz, így megőrizhető az áfarendszer évek óta tartó stabilitása. A törvény jogharmonizációja az Európai Közösségek hozzáadott érték típusú forgalmiadó-rendszeréhez példaértékű, de a jogharmonizáció folytatása érdekében további lépések szükségesek. Ilyen az úgynevezett kombinált nómenklatúrára való áttérés a termékazonosításban. Ennek lényege, hogy a termékek azonosítása a jelenleg alkalmazott ipari termékjegyzéken alapuló - rövidítve ITJ - besorolás helyett vámtarifaszám alapján történik.

Az új termékazonosító rendszer alkalmazására az adózóknak fel kell készülniük. Ezt segíti elő a KSH termékbeazonosítási gyakorlathoz hasonló információs és ügyfélszolgálati rendszer kialakítása és folyamatos működtetése. Az új termékazonosító rendszerre történő átállás kapcsán - annak ellenére, hogy a besorolási alapelvek lényegesen nem módosulnának - kikerülhetetlen, hogy adókulcsváltozással kisebb módosításokra kerüljön sor. Ilyen például a gyógyászati termékek besorolásának módosítása.

Az általános forgalmi adóról szóló törvény módosítása a szabályozásban egyszerűsítéseket és az adminisztratív terhek csökkentését is célul tűzte ki. Könnyítést jelent a legkisebb forgalmú adózói körnek az éves adóbevallási kötelezettség bevezetése. Likviditási könnyítés az adózók számára, hogy a termékimportnál és az úgynevezett importszolgáltatásoknál a jövőben az adófizetési kötelezettség, levonási jogosultság időpontja lényegében egybeesne. Így azoknál az adóalanyoknál, akik az adó levonására jogosultak, a fizetendő és levonható adó ugyanabban az adóbevallásban szerepelne, illetve összevezethető lenne.

Ezen túlmenően a törvénymódosítás a szokásos éves felülvizsgálat eredményeképpen szükségessé váló kiigazításokra, pontosításokra tesz javaslatot. Ilyen például, hogy a különbözet szerinti adózás választhatóságát újból fogja a törvény szabályozni.

Az egységes jogértelmezés érdekében tartalmazza a javaslat a gazdasági társaságok átalakulásához kapcsolódó adómentesítés egyértelmű előírását. Az áfaelkerülést szigorítja a készfizető kezesi felelősséget előíró különös szabály módosítása azzal, hogy nemcsak az engedményezéssel szerzett követelés beszámítását, hanem semmilyen beszámítással járó ügyletet nem ismer el megfizetésnek.

 

 

(15.50)

 

Tisztelt Ház! Az illetéktörvény módosításáról szóló törvényjavaslat egyes bírósági és államigazgatási eljárások illetékének felülvizsgálatára, valamint az illetéktörvénynek a mögöttes jogintézmények változtatását követő, illetve egyes kedvezmények újrafogalmazását célzó, közepes terjedelmű korrekciójára szorítkozik.

A vagyonszerzési illetékek területén a törvényjavaslat négy lényeges módosítást tartalmaz. Elsőként említem meg azt az új rendelkezést, amely a kormány programjával összhangban a fiatalok első lakásszerzését az egyébként fizetendő illeték 50 százalékáig, de legfeljebb 40 ezer forintig terjedő illetékkedvezménnyel támogatja. A kedvezményre az jogosult, aki az illetékkötelezettség keletkezésekor a 35. életévét még nem töltötte be, és az általa megszerzett lakás forgalmi értéke a 8 millió forintot nem haladja meg. A jogintézmény működése a szerző fél nyilatkozatán alapul, ezért a törvényjavaslat gondoskodik a kedvezményt jogosulatlanul igénybe vevők szankcionálásáról is.

A másik figyelemre méltó változás a cserét pótló adásvételhez fűzött illetékalap-kedvezményhez kapcsolódik. A mai szabályozás szerint lakástulajdon vásárlása esetén, ha a vevő a másik lakástulajdonát a vásárlást megelőző vagy az azt követő egy éven belül eladja, az illetéket nem a vásárolt lakás forgalmi értéke, hanem a megvásárolt és az eladott lakás forgalmi értékének különbözete után kell megfizetni. A kedvezmény minden olyan lakásvásárlás esetén alkalmazható, amellyel szemben egy éven belüli lakáseladás felmutatható. A parttalanná vált kedvezményt a törvényjavaslat leszűkíti, igénybevételét kizárólag magánszemélyek számára és ötévenként egy lakás megvásárlásához biztosítja. A kedvezmény így eredeti céljának megfelelően reményeink szerint a családok minőségi lakásigényének önerőből történő kielégítését fogja szolgálni.

A harmadik változás ugyancsak kedvezményi szabályt érint. A törvényjavaslat az ingatlanforgalmazási célú vagyonszerzésekre megállapított 2 százalékos kedvezményes illetékkulcs alkalmazását további feltételekhez köti. Az új szabály szerint fő tevékenységként ingatlanforgalmazást végző vállalkozó, valamint az ingatlanok pénzügyi lízingjét fő tevékenységként folytató vállalkozó csak akkor jogosult erre a kedvezményre, ha az ingatlant továbbeladás, illetve pénzügyi lízingbeadás céljából vásárolta, és ennek megfelelően azt a vagyonszerzéstől számított két éven belül eladja, pénzügyi lízingbe adja.

Az eladásra előírt határidő elmulasztása esetén meg kell fizetni a kedvezményes illetékkulccsal megállapított illeték és a vagyonszerzés után az általános szabályok szerint járó illeték különbözetét. A megszorítás az üzletszerű ingatlanforgalmazást nem akadályozza, ugyanakkor kiszűri a kedvezményt jogosulatlanul igénybe vevő vállalkozókat.

Végezetül szólnom kell a vagyonszerzési illetékek mértékét érintő egyetlen változásról, amely a gépjármű megszerzése után fizetendő illetékhez kapcsolódik. A gépjármű-hajtómotor hengerűrtartalmának minden köbcentiméterét jelenleg terhelő 8 forint illeték 1997. január 1-jén került bevezetésre. Az illeték mostani emelése kifejezetten az illetékbevétel reálértékének megőrzését célozza.

Tisztelt Országgyűlés! Mindenki előtt ismert, hogy az igazságszolgáltatási reform keretében végrehajtott szervezeti változások alapján kialakult a négyszintű bírósági rendszer. Az ítélőtáblák létrehozása együtt jár a helyi és a megyei bíróságok közötti arányosabb munkamegosztással, amely a megyei bíróságok elsőfokú hatáskörének bővülését is eredményezte.

A változásokat követve a törvényjavaslat megállapítja az ítélőtáblák előtti peres és nem peres eljárásban fizetendő illeték alapjául szolgáló értéket, egyidejűleg módosítja a fővárosi és a megyei bíróságok, valamint a Legfelsőbb Bíróság előtti eljárásokban 1993 óta alkalmazott és azóta értéküket vesztett illetékalapokat.

Mindezeken túl a törvényjavaslat valorizálja néhány cégbírósági eljárás 1993-ban, illetve 1995-96-ban meghatározott illetékét. Az emelés a százalékos illeték alá eső eljárásoknál csak az illetékminimumot és -maximumot érinti. Változatlan marad a cégkivonat, a cégbizonyítvány, valamint a cégmásolat illetéke.

Az államigazgatási eljárásokhoz kapcsolódó illetékmértékek az elmúlt években csak érintőlegesen és részlegesen módosultak. A korábban megállapított általános tételű és speciális mértékű illetékek elértéktelenedtek, az eljárások költségigényét még az átalányjelleggel sem közelítik meg. Különösen igaz ez az illetéktörvény mellékletében meghatározott eljárásokra, amelyek közül néhánynak az illetéke a törvény 1991. évi hatálybalépése óta nem változott.

A törvényjavaslat az illeték és az eljárási költség közötti arány helyreállítása érdekében módosítja az úgynevezett általános tételű illetéket, a fellebbezési eljárás és a felügyeleti intézkedés iránti eljárás illetékét, továbbá a hajólajstromozási, a vízügyi, a környezetvédelmi és természetvédelmi, valamint az építésügyi hatósági eljárások után fizetendő illeték mértékét.

Tisztelt Ház! Mint minden alkalommal, most is hangsúlyozni kívánom, hogy az eljárási illetékmértékek módosulásai senkit nem akadályozhatnak a jogérvényesítésben. Ennek garanciáját jelenti, hogy változatlanul érvényesül az illetéktörvénynek az a rendelkezése, amely úgy az államigazgatási, mint a bírósági eljárásokat illetően elismeri a külön jogszabályon alapuló, az illetékmentességet is magában hordozó költségmentesség intézményét.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Végezetül bízom abban, hogy a részletes vita során a benyújtott törvényjavaslatokkal egyetértenek, megerősítik a kormány adótörvényekkel kapcsolatos szándékát, a törvényjavaslatokhoz benyújtandó módosító indítványokkal segítik a törvényalkotás folyamatának hatékonyabbá tételét. Ennek jegyében kérem, hogy a törvényjavaslatokat a tisztelt Ház megtárgyalni és ezt követően majd elfogadni szíveskedjen.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Az együttes expozé után most az illetéktörvény módosításáról szóló előterjesztés vitájával folytatjuk a munkánkat.

Elsőként megadom a szót Csúcs László úrnak, a költségvetési bizottság alelnökének, a bizottság előadójának.

 

DR. CSÚCS LÁSZLÓ, a költségvetési és pénzügyi bizottság előadója: Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Az Országgyűlés költségvetési bizottsága október 6-án megtartott ülésén első helyen kijelölt bizottságként megvitatta az illetékekről szóló '90. évi XCIII. törvény módosítása tárgyában készült T/203. számú törvényjavaslatot, és azt a Házszabály 95. § (2) bekezdése alapján egyhangúlag általános vitára alkalmasnak találta.

A bizottság egyúttal felkért arra, hogy mint bizottsági előadó ismertessem a törvényjavaslat vitájában elhangzott fontosabb észrevételeket. Ezek a következők - elöljáróban általános észrevételek összegzését terjesztem a tisztelt Ház elé -: a Házszabály 97. §-ának (2) bekezdésében foglaltak szerint a törvényjavaslat indokolásában meg kell jelölni az elfogadása esetén várható társadalmi és becsült gazdasági hatásokat.

Az előterjesztés a hivatkozott rendelkezésben foglaltaknak csak részben tesz eleget. Így például a törvényjavaslat a vagyonszerzési illetékeket módosítva jelentősen érinti az önkormányzatok bevételét, pluszban és mínuszban egyaránt, azzal együtt a korábbinál lényegesen differenciáltabb, mondhatni, helyenként bonyolultabb szabályok számottevő adminisztrációs többletterhet jelentenek az önkormányzati hivataloknak; hogy mekkorát, erről az indoklás nem szól.

Kifogásolható, hogy az egyes államigazgatási és bírósági eljárási illetékek valorizálása nem párosul érdemi hatáselemzéssel sem a lakosság, sem a vállalkozók körét illetően, de még a központi költségvetést illetően sem. Felmerült, hogy igen gyakran módosulnak az illetékszabályok, ami önmagában is nehezíti az önkéntes jogkövetést, a törvény végrehajtását.

Az természetesen akceptálható, hogy az illeték mint úgynevezett tapadó jog, szükségszerűen követi az egyes jogintézmények változását, tehát ezért módosul. A javaslat tárgyát képező módosítások azonban az ilyen okkal indokolható kört lényegesen meghaladják.

 

 

(16.00)

 

 

Részleteiben a következő észrevételek merültek fel a bizottsági vitában. A bizottság támogatja a fiatalok első lakásszerzésének illetékkedvezményben részesítését. Ugyanakkor aggályként merült fel az, hogy a kedvezmény alkalmazásának feltételei, így különösen a feltételek megnyugtató ellenőrzésének ingatlan-nyilvántartási háttere rendezetlen. Ez a helyzet visszaélésekre ad lehetőséget, azzal együtt számottevően és indokolatlanul csökkentheti a vagyonszerzési illetékbevételt.

Ugyanez az aggály elmondható az úgynevezett cserét pótló vétel szabályainak szigorítására is, ahol többek között az illetékkedvezmény alkalmazásának feltétele az, hogy a vásárlás időpontjában a magánszemély tulajdonában a vásárolt lakástulajdonon kívül más lakástulajdon nincs. E követelmény érvényesítése is feltételezi az egységes, naprakész, azaz hiteles ingatlan-nyilvántartást, amellyel köztudottan nem rendelkezünk. Megjegyzem: az ingatlan-nyilvántartás fejlesztésére az elmúlt években 4,8 milliárd forintot fordítottak. Ha ehhez hozzászámítjuk az 1990 előtti 3 milliárd forintos ráfordítást, akkor megállapítható, hogy ma közel 7,8 milliárd, pontosabban közel 8 milliárd forint ellenében nincs naprakész, hiteles ingatlan-nyilvántartás. Itt az ideje, hogy örökségünk ezen részével is szembesüljünk, és végre érdemben foglalkozzunk.

A gépjármű tulajdonjog-változásához kapcsolódó vagyonszerzési illeték mértéke már ma is túlzott, további 25 százalékkal való felemelése annak veszélyét jelenti, hogy a túlhajtott illetékteher tovább gyarapítja a hatóság látómezejéből, azaz nyilvántartásából kieső gépjárművek számát. Ha pedig azzal is számolunk - amivel egyébként kell hogy számoljunk -, hogy milyen további adók és biztosítási terhek sújtják a gépjármű-tulajdonosokat, akkor ebbe a gazdasági környezetbe illesztve még inkább aggályos a gépjármű tulajdonváltozásához kapcsolódó illeték növelése. Most fogjuk tárgyalni a gépjárműadó 50 százalékkal történő felemelését is.

Felmerült a bizottsági vitában, hogy igen jelentős mértékben emelkednek az államigazgatási és a bírósági eljárási illetékek. Ezek igenis, jelzem, veszélyeztethetik az egyes alkotmányos jogok érvényesítését, hiszen tudjuk, hogy az illetékmentességről és a költségmentességről szóló rendelkezések csak korlátozottan érvényesülnek és érvényesíthetők. Az illetékek javasolt felemelése egyre inkább elszakad az eljárási illetékek alapfunkciójától. Ez utóbbi lényege az, hogy az illeték a hatóság, illetőleg a bíróság szolgáltatásának árát fejezze ki átalányjelleggel, azaz közelítő nagyságrendben a költségarányosság érvényesüljön.

A vagyoni értékhez kötődő százalékos mértékű eljárási illetékek mértékének felemelése lassan már egy sajátos, egyszeri vagyonadójelleget ölt, még akkor is, ha az elvonás alsó és felső határértékét a törvény rögzíti. Mindez súlyos terhet jelent az eljárást kezdeményező magánszemélyeknek, de nincs összhangban a közép- és kisvállalkozók pozíciójának célzott javításával sem - különösen a cégbírósági eljárási illetékek drasztikus felemelésének javaslata. Ne feledjük a cégbírósági ügyek kapcsán, hogy a cégjogi illetékek a társaságokat jellemzően abban a fázisban terhelik, amikor még egy fillér jövedelmet sem termeltek.

A bizottsági vitában felmerült aggályok és észrevételek ellenére - amint arra már elöljáróban utaltam - általános vitára alkalmasnak találta a bizottság a törvényjavaslat módosítását. Ugyanakkor a bizottság a kormány figyelmébe ajánlja az exponált elvi és gyakorlati szabályozási gondokat - nem kis gondokról van szó -, remélve azt, hogy a 2000. évre ütemezett adóreform keretében a várhatóan ugyancsak megújuló illetéktörvényben azok hasznosulnak.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

ELNÖK: Megadom a szót Pozsgai Balázs úrnak, az önkormányzati bizottság előadójának.

 

POZSGAI BALÁZS, az önkormányzati és rendészeti bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Az önkormányzati és rendészeti bizottság szeptember 30-án tárgyalta a most előttünk fekvő törvényjavaslatot. A vitában kormányzati oldalról elhangzott, hogy a törvénymódosítással kapcsolatban leginkább a kedvezményekben bekövetkezett változások érintik az önkormányzatokat. A törvényjavaslat a díjtételek tekintetében valorizálásra törekszik mind a bírósági eljárási illetékek esetében, mind az államigazgatási eljárási illetékek esetében.

Az illetékbevételek a központi költségvetés és az önkormányzatok között oszlanak meg, ezért tehát minden olyan módosulás, amely a bevételekre kihatással van, érzékenyen érinti az önkormányzatokat. A felügyeleti intézkedési eljárás illetéke és egyes speciális illetékek módosítására az alaptörvény elfogadása óta nem került sor, így ezen esetekben a teljes elértéktelenedés megállítására volt szükség a díjtételek emelésével.

Ellenzéki oldalról módosításokkal tartják elfogadhatónak a törvényjavaslatot. A fiatal lakásszerzőknek nyújtott illetékkedvezmény támogatása mellett érdemes tisztázni a megyei jogú városok és a megyei önkormányzat közötti illetékmegoszlást, mivel ebben a körbe nem a teljes illetékbevétel, hanem a vagyonátruházási illetékek tartoznak. A fiataloknak nyújtott kedvezmények csökkentik az önkormányzatok bevételeit; természetesen nem egyformán érinti a nagyobb és a kisebb méretű önkormányzatokat, de az elvárható - valószínűleg úgy is fog történni -, hogy a kisebb önkormányzatoknál mégis jelentősebb lesz az ebből adódó költségvetési kiesés.

Nem indokolható a bírósági illetékek 1500 forintra történt növelése, mivel az 1997-ben megállapított díjtétel 50 százalékkal nő. Ez nem inflációkövető! De jó néhány, négy-öt éve megállapított tétel is 200 százalékos növekedéseket tartalmaz. Vannak még ennél nagyobb mértékű tételnövekedések, de ezek mértéküknél fogva nem túl magasak. Meglátásunk szerint problémát fog jelenteni, hogy az állampolgárok az önkormányzatoknál találkoznak a megemelt díjtételekkel, amiért a polgármesteri hivatalokat fogják hibáztatni.

Összességében a bizottság ellenszavazat nélkül általános vitára alkalmasnak találta a törvényjavaslatot. Köszönöm. (Taps az MSZP soraiban.)

 

ELNÖK: Megadom a szót Hegedűs Lórántnak az emberi jogi bizottság előadójának.

 

IFJ. HEGEDŰS LÓRÁNT, az emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Képviselőtársaim! Az emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság a plenáris ülést megelőzően tárgyalta az előttünk fekvő törvényjavaslatot. A vitában sorra kerültek alapján képviselőtársaim figyelmét felhívnám a törvényjavaslat azon pozitívumára - amely itt már elhangzott -, miszerint a fiatalok első lakáshoz jutásának támogatását célozza az az illetékkedvezmény, melyet ez a törvényjavaslat 40 ezer forintban maximál. Felmerült a bizottság ülésén, hogy ez a kritérium, ez a maximálás vajon kellő kedvezményt nyújt-e az ifjú házasulandóknak, de a kezdeményezést a bizottság egyhangúlag pozitívnak értékeli. Hasonló módon merült fel a cégbírósági eljárásoknál a cégalapítás illetéke megemelésének kérdése, hogy vajon szükség van-e ilyen mértékű emelésre.

Összességében véve az emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság az előttünk fekvő törvényjavaslatot egyhangúlag általános vitára alkalmasnak tartotta.

Köszönöm. (Taps a MIÉP soraiban.)

 

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Most az írásban előre jelentkezett képviselőknek adom meg a szót, közülük is elsőként Bernáth Ildikó képviselő asszonynak, Fidesz-Magyar Polgári Párt; őt követi majd Soós Győző képviselő úr, az MSZP részéről.

(16.10)

 

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvényt az elmúlt években több alkalommal módosította már a parlament. A most benyújtott törvényjavaslat összhangban van a jogrendszerünkben bekövetkezett változásokkal, valamint azokkal a társadalmi, gazdasági változásokkal, amelyek az elmúlt években bekövetkeztek. Ezek közül talán a legfontosabb a tavaszi választás, amelynek eredményeként megalakult a polgári kormány.

Örömmel hallottuk Varga Mihály államtitkár úr expozéjában, hogy a kormányprogrammal összhangban a kormány beterjeszti az első lakásvásárláshoz kapcsolódó kedvezményt. Örülünk annak, hogy a 35. életévét be nem töltött fiatalokat érinti elsősorban ez a kedvezmény, hiszen ők azok, akik még viszonylag szerény anyagi körülmények között alacsony jövedelemmel rendelkeznek, és ők azok, akiknek ebből fakadóan a legnagyobb problémát okozza a lakásvásárlás és a családalapítás. Ez a kedvezmény, amennyiben elfogadásra kerül, számításaink szerint mintegy 60-70 ezer fiatalt érinthet. Ennek a költségvetési kihatása mintegy 2,5 milliárd forint.

Ez a kedvezmény lehetőséget nyújt arra, hogy ezek a fiatalok, akiknek a jövedelmi helyzete viszonylag szerény, lehetőleg hozzájuthassanak első lakásukhoz, és természetesen ez a kedvezmény elsősorban a kis értékű lakások vásárlását biztosítja.

A kedvezmény mellett természetesen szólnunk kell azokról az illetékemelkedésekről, illetéknövelésről, amelyek a törvényjavaslatban szerepelnek. Ilyenek például az államigazgatási eljárásokhoz kapcsolódó illetékek, illetve a bírósági eljáráshoz kapcsolódó illeték.

Az emelésnél általában két célkitűzésnek kell egyidejűleg megvalósulnia; egyrészt annak, hogy a növekedés költségarányos legyen. Az elmúlt években voltak olyan eljárási illetékek, amelyek 1991 óta vagy 1993 óta nem változtak. Mindenképpen szükséges ezek emelése. Természetesen ez az emelés nem lehet akadálya annak, hogy valaki a jogait érvényesítse. Megnyugtató számunkra, hogy külön garanciát biztosít az illetéktörvény, illetve a külön törvények az illetékmentességre, költségmentességre.

A növekedés nemcsak az eljárási illetékeket érinti, hanem a gépjárműszerzési, -átírási illetéket is, amelynek mértéke 25 százalék. Ebből a bevételből a várható növekedés körülbelül 2 milliárd forint, amely számításaink szerint fele-fele arányban oszlik meg az állami költségvetés és az önkormányzatok között. Természetesen a jelenlegi szabályokat nem ez a törvény rögzíti, hanem a költségvetési törvény. Amennyiben ezen módosítás várható, akkor a költségvetési törvény vitája során kell ismét erre a témára visszatérnünk, magyarul arra, hogy az állami költségvetés és az önkormányzatok közötti illetékmegosztás változzon-e és ha igen, milyen arányban.

Végül szeretnék néhány szót szólni arról, hogy a főbb adó- és adó jellegű bevételek között az illeték milyen arányban szerepel - nem éri el a 2 százalékot sem. Évekre visszamenőleg ez az arány általában 1,4-1,7 százalék között mozog. Az 1998. évi várható arány - hasonlóan az 1997. évihez - 1,7 százalék, míg az 1999. évi várható emeléseket követően ez az arány továbbra is 1,7 százalék. Abszolút összegben természetesen ez nem kicsi összeg, hiszen az 1998. évi várható bevétel az illetékeknél mintegy 60 milliárd forint, míg a növekedést figyelembe véve az 1999. évi bevétel az illetékekből 65 milliárd forint körül várható.

Összegezve azokat a változásokat, amelyeket a törvényjavaslat tartalmaz, figyelembe véve államtitkár úr expozéját is, kérjük és javasoljuk a törvénytervezet vitáját és elfogadását. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiból.)

 

ELNÖK: Megadom a szót Soós Győző képviselő úrnak, Magyar Szocialista Párt; őt követi majd Turi-Kovács Béla képviselő úr, a Független Kisgazdapárt részéről.

 

DR. SOÓS GYŐZŐ (MSZP): (A szónoki emelvényről:) Köszönöm, elnök úr. Elnök Úr! Tisztelt Ház! Gondolom, az a korábban elfogadott szabály, mely szerint a hozzászólásokat itt mondjuk el, nem változott, úgyhogy kérek engedélyt, hogy itt mondhassam el a hozzászólásomat.

Valóban, az illetéktörvény vitája kapcsán nem szokott éles vita lenni a parlamentben, nem jellemző az, hogy túlzott, nagy érdeklődést váltana ki az illetéktörvény. Most egy kicsit talán más a helyzet, elsősorban a tételes illetékek emelése, valorizálása miatt. Tulajdonképpen az illetéknél van egy bejárt rendszer, sok évtizedes gyakorlat, amelyen igazában változtatni nem is igen kell. Itt végül is az illetéktörvény meghatározza a vagyonszerzési illetékeket, eljárási illetékeket, ebben alapvető változtatások nincsenek. Van egy pontja - és erre majd kitérnék - az illetéktörvénynek, ez az igazgatási és bírósági szolgáltatási díj szabálya, amelyet az illetéktörvény szerint külön jogszabály állapít meg - erre a kérdésre vissza fogok térni.

Végül is elhangzott itt az expozéban is, hogy az illetéktörvény módosítására most miért kerül sor; részben a szervezeti változtatás miatt a bíróságoknál - teljesen indokolt a változtatás. A valorizáció miatt is indokolt valamilyen mértékű változtatás, hogy nem ennyi, ez már elhangzott itt a parlamentben, és én is ki fogok erre is térni; a szigorítások, ami két esetben megjelenik az illetéktörvény-módosításban; és a fiatalok lakáskedvezménye mint egy új konstrukció.

A valorizációnál a fő kérdés az, hogy a tételeknek az inflációhoz való igazítása ténylegesen megfelel-e az infláció mértékének, vagy eltér attól. Végül is helyeselhető kormányzati célkitűzés az inflációellenes politika, az infláció visszaszorítása. Úgy gondolom, ebben már ma is vannak komoly eredmények, ami az elmúlt időszak gazdaságpolitikájának tulajdonítható. Ennek tulajdonítom én azt, hogy jövőre 11 százalékos inflációval lehet kalkulálni. De ahhoz, hogy ez valóban megvalósuljon, sok mindennek meg kell valósulnia, sok feltételnek teljesülnie kell. E feltételek közül most csak egyre hivatkoznék, mégpedig arra, hogy az államnak nagyon visszafogottan kell a közterhekkel bánnia, és akárhogy is nézzük, az illeték is közteher. Tehát az illetékmértékek megállapításánál lényegesen nagyobb visszafogottságot kell az államnak tanúsítania ahhoz, hogy ténylegesen ez a jövő évi 11 százalékos infláció megvalósítható legyen, pontosabban csak ilyen mértékben valósuljon meg, és ne legyen nagyobb.

Az illetéktörvény-módosítás a tételes illetékek esetében néhány területen többszörösére emeli az illetékeket, ami nyilvánvalóan súlyos terhet jelent az érintetteknek, de gazdaságpolitikai okokból is ellenezzük, és ellenzem. Konkrét példákra szintén vissza fogok térni, de hivatkoznék a bizottsági előadók által korábban elmondottakra, különösen a költségvetési bizottság alelnökének a bizottsági véleményt tolmácsoló előadására; valóban nem értünk egyet ezzel a mértékkel.

De először visszatérnék a szolgáltatási díjakra. Ez nem új módosítás, nem valamifajta módosítás az illetéktörvényben, hanem régóta benne levő megoldás.

 

 

(16.20)

 

Látható azonban, hogy egy jó szándékú rendszerrel mostanság visszaélnek az országban. A törvény, amikor a díjakról szól, akkor egy külön jogszabályról beszél, amely ezt megállapítja. A jogszabályok mibenlétéről pedig - hogy ki adhat ki jogszabályt és milyen jogszabályokat - a jogalkotásról szóló törvény szól. Ez esetben, én úgy gondolom, hogy miniszter vagy minisztérium adhat ki rendeletet, és ma egyébként úgy tűnik egyébként - és kérem képviselőtársaimat, nézzenek szét a saját területükön -, hogy elég nagy anarchia van a díjak körül, igen magas díjakat állapítanak meg egyes területeken. Nem akarok itt most konkrét intézményeket megnevezni ezen a helyen, de nagyon szívesen elmondom az általam tapasztaltakat képviselőtársaimnak.

Úgy gondolom, hogy ez a rendszer, ami most már egy kicsit elszabadult, kezdi szétverni az egész illetékrendszert. Ezt most azért mondtam el az illetéktörvény módosítása kapcsán, mert ez olyan pont, amely ugyan módosításként nem szerepel az illetéktörvényben, de úgy érzem, a kormánynak fel kellett volna figyelnie erre, és valamifajta módosítással elérnie a szigorítást.

A konkrét benyújtott javaslatok közül szó esett a cserét pótló adásvételről, vagyis az eladott és vett lakás különbözeti illetékének a szigorításáról - ezzel tulajdonképpen egyet tudunk érteni -, valamint az ingatlanforgalmazóknál a kedvezmény igénybevételének időhatárhoz kötéséről. Ez is egy szigorítás, amivel szintén egyet tudunk érteni. Kedvező változtatásnak minősítjük az úgynevezett ifjúsági kedvezményt - a módszere itt elhangzott, tehát én nyilván arra nem térek ki -, úgy gondolom, ez valóban csökkenti a fiatalok lakáshoz jutásának a költségeit, persze legfeljebb 40 ezer forinttal, de ez is nagyon jó és nagyon fontos, így ez is támogatandó. Viszont én nem tartom megnyugtatónak az igénybe vevő nyilatkozat alapján való jogosultságát, mert rengeteg problémát okozott már korábban is a hasonló jogi megoldás. Tehát azt hiszem, az nem valódi garancia, hogy garanciának minősülne a bírság és a szankció, ha valaki nem megfelelő vagy nem valós nyilatkozatot tett.

És van az én szememben egy másik kérdés is. Ha valamifajta ilyen kedvezményt próbálunk törvénybe beiktatni, akkor mindig megjelennek valamifajta kiskapu-lehetőségek vagy valamifajta igazságtalanságok. Azt hiszem, hogy már most csírájában ott van egy nagy igazságtalanság, hiszen gondoljanak bele, ha egy fiatal örököl egy lakásrészt - márpedig egyre többen fognak örökölni, hiszen nagyon sok lakás magántulajdonba került az elmúlt évek során, tehát az elkövetkezendő években nyilvánvalóan sok lakásöröklés lesz majd -, tehát örököl egy lakásrészt, mondjuk, egyötöd részben, egyhatod részben, akkor ő már lakáshoz jutott fiatal? És ezek után majd a nyilatkozatát úgy kell megadnia, hogy neki már van lakása? Pedig hát ez a lakás neki nem lakás, mert oda soha nem fog tudni beköltözni, legfeljebb eladhatja, de akkor már volt lakása. Tehát a törvény nyilvánvalóan nem tud minden ilyen kérdést szabályozni, ezért nagyon nehéz ilyenfajta kedvezményeket törvénybe beiktatni.

Visszatérve a módosítani szándékolt tételes emelésekre, tehát az illetéktételek emelésére, nagyon súlyos a tehernövekedés a cégbírósági bejegyzési illetékeknél. Ezekből a tételes emelésekből nyilván csak kiragadok néhányat, mert nem szeretném az egészet felsorolni Nagyon-nagyon sok olyan emelés van, amellyel nem tudunk egyetérteni a mértéke miatt. Tehát visszatérve a cégbírósági bejegyzési illetékre, kiemelem, hogy a jogi személyiségeknél a minimum illetékbejegyzés 10 ezer forintról 60 ezer forintra emelkedik, tehát hatszoros az emelkedés. Jogi személyiség nélküli társaságoknál 5 ezer forintról 20 ezer forintra emelkedik, négyszeres az emelkedés. A többi eljárás is legalább megduplázódik. Ezt különösen a jogi személyiség nélküli társaságoknál tartom sérelmesnek, hiszen a kormány politikájának egyik eleme a kis- és középvállalkozások segítése. Na már most, ha a jogi személyiség nélküli társulásokat ily mértékben sújtják a cégbírósági bejegyzéseknél, akkor ezen a területen ez a politika biztosan nem valósul meg.

A bírósági eljárási illetékek növekedése is lényegesen meghaladja az inflációt - és ez már semmiképpen nem valorizálás -, vagy pedig említeném az államigazgatási határozat elleni fellebbezés illetékét. Itt a fellebbezésnél vitatott összeg minden megkezdett 10 ezer forintja után korábban 100 forint volt az illeték mértéke a jelenlegi törvény szerint, és ez 200 forintra emelkedik, megduplázódik. Én kétségbe vonom, hogy ezek után teljes mértékben megvalósul az a bizonyos elv, amely szerint ne sérüljön senki jogérvényesítési lehetősége akár az államigazgatási eljárásban, akár a bírósági eljárásban, még akkor is, ha valóban lehet illetékfeljegyzési jogot, illetve illetékmentességet kérni az eljárások kapcsán. Mert tandíjmentességet is lehetett korábban kérni, tisztelt képviselőtársaim, és nagyon sokan éltek is vele, az egyetemre járók mintegy 20 százaléka, önök mégsem tartották ezt megfelelőnek és elegendőnek.

A kérdés tehát a jogérvényesítés lehetősége és teljeskörűsége. Egyáltalán nem indokolható a gépjármű tulajdonjogának megszerzésekor a 25 százalékos illetékemelés: a köbcentiméterenként 8 forintról 10 forintra történő emelés. Valóban, a költségvetési bizottságban elhangzott, alelnök úr is elmondta: miközben előttünk van egy 50 százalékos emelés a gépjárműadóban, miközben természetesen a fogyasztási adót is majd valorizáljuk az üzemanyagoknál, tehát én nem féltem olyan nagyon az autósokat, nem értük ejtek könnyeket, de azért mégiscsak meg kell nézni, hogy meddig terhelhetek, különösen ha azt vesszük figyelembe a gépjármű-átírási illetéknél, hogy nem elsősorban a gazdag, módos emberek szoktak használt gépkocsikat venni, hanem általában azok a vidéki szegény emberek, akiknek megélhetési lehetőségük valamifajta használt autó, amivel el lehet gurulni a szőlőig, és meg lehet művelni adott esetben, és ehhez egy százezer forintos használt autó is megfelelő, amire fizethet további tízezer forint illetéket az átíráskor.

Tehát még egyszer hangsúlyoznám, hogy sérülni látszik az alapelv, az az alapelv, hogy az illeték nem adó. És szintén elhangzott a költségvetési bizottság ülésén, hogy az illeték nem tartalmazhat burkolt adóztatást, kizárólag a ténylegesen felmerülő közigazgatási és bírósági költségek megtérítésére kerülhet sor az illetékek kifizetése kapcsán.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Kormányzati Képviselők! Kérem, fontolják meg az általam elmondottakat, kérem, fontolják meg a költségvetési bizottság alelnöke által a költségvetési bizottságban kialakított véleményt. Kérem, hogy ha mindez kevés, akkor olvassák el a bizottság októbert 6-ai ülésről készült jegyzőkönyvet, ott a bizottság kormánypárti témában szakértő alelnöke szintén elmondta mindezt, vagy részben elmondta azt, amit itt én is elmondtam. Úgy érzem, hogy ezek a vélemények szakmailag megalapozottak. Mindenféleképpen módosító indítványokat fogunk benyújtani a tételekre vonatkozóan az illetéktörvény tárgyalásához, és remélem, hogy legalább részben támogatni fogják, és ilyen módon egy közösen kialakított új, módosított illetéktörvényt fogadhat el a parlament.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

 

ELNÖK: Megadom a szót Turi-Kovács Béla képviselő úrnak, Független Kisgazdapárt; őt követi majd Kis Zoltán képviselő úr, a Szabad Demokraták Szövetsége részéről.

Csak tájékoztatásul mondom: nem kötelező a pulpitusról beszélni, az előbb ebből volt egy kis félreértés, ahogy jólesik a képviselő úrnak, ha a helyéről kívánja, a helyéről mondja el, ha ki kíván fáradni, akkor innen mondja el. (Dr. Turi-Kovács Béla a képviselői helyéről mondja el hozzászólását.)

 

DR. TURI-KOVÁCS BÉLA (FKGP): Köszönöm szépen. Elnök Úr! Tisztelt Ház! A vagyonátruházás után fizetendő illeték hosszú ideig az egyetlen olyan közvetlen elvonás volt, amelyet adó jellegű fizetésként értékelt a közvélemény, mindenféle elméleti megfontolástól függetlenül. Ennek megfelelően az illetéket szabályozó törvény a közfigyelem központjában volt, és nézetem szerint maradt is. Az illetékszabályok változása, annak gyakorisága olyan mértékben vált általánossá, hogy a jogszolgáltatásokat igénybe vevő polgárok az éppen esedékes év második felében általában azzal keresik meg a joghoz értőt, hogy tájékozódjanak: milyen mértékű illetékemelés várható.

 

 

(16.30)

 

 

A polgár nem használ olyan kellemes fordulatot, hogy változás, hanem többnyire nevén nevezi a dolgokat, és pontosan azonosítja a módosulást az illeték tételes emelésével. Lassan általánossá válik az a vélekedés is, hogy az illeték egyetlen irányba képes mozdulni: felfelé. Az időnként megjelenő kedvező változást többnyire véletlennek fogják fel az emberek, és biztosak abban, hogy ez nem tartozik az általános tendenciához. És az a furcsa, hogy még az sem győzte meg az embereket arról, hogy ez a tendencia valóban létezik - nevezetesen hogy akár csökkenhet is az illeték, hiszen az 1945. év előtt is tartósan 7 százalékos vagyonátruházási illeték föltornázta magát 19 százalékra, majd innen az általános vagyonátruházási illeték csökkent 10 százalékra; az igazi áttörést pedig az hozta, amikor a lakásszerzésre vonatkozó illetékkulcs illetékalaptól függően 2, illetve 6 százalékban került megállapításra.

A változást azonkívül, hogy a lakásszerzést kívánta elősegíteni, motiválta az is - és ez jelenleg sem hagyható figyelmen kívül -, hogy a jogszabályalkotó kénytelen volt felismerni azt az állandó körülményt, hogy magas illeték és általános elvonás esetén enyhén szólva is meredeken romlik az illetékfizetési készség, ami ingatlanok esetében például elsősorban a szerzési érték egyoldalú mérséklésében, magyarul az illetékalap eltagadásában jelentkezik.

Úgy tűnik, hogy a Ház által most tárgyalt T/203. törvényjavaslat jelentős mértékben igazolja a polgárok várakozását, azaz a változás többnyire azonos az illetékkulcsok emelkedésével. A törvénymódosítás többségében magasabb illeték fizetését kívánja elérni; az illetéktételek emelkedését részben a korábbi szabályozás óta eltelt idővel, valamint az ezzel összefüggő inflációs értékváltozásokkal indokolja.

Nehezen vonható kétségbe az, hogy az illetékek állandósága nem tartható a korábbi években jelentkező inflációs hatások figyelembevételével. A javaslat készítője érzékelte azt, hogy az ingatlanok forgalma esetében az inflációra való hivatkozás nyilván nem foghatna helyt, hiszen az ingatlanok értékemelkedése, ha nem is érte el az infláció mértékét, közelítette azt. Viszont a lakásszerzést előmozdítani hivatott 2, illetve 6 százalékos és igen alacsonyan megállapított illetékkulcs valóban csak akkor indokolt - és ebben a törvény javaslattevőjének igaza van -, ha az a szerző fél oldalán a saját célú lakás megszerzését segíti elő. Az ingatlanokkal való "kereskedést" - és itt mindenekelőtt arra kell gondolni, ha az értékesítés és a vétel túlságosan gyakran követi egymást - nyilvánvalóan már nem kívánja a törvényalkotó preferálni.

Indokolt a törvényjavaslat előterjesztőjének az olyan értelmű törvénymódosításra vonatkozó kezdeményezése is, amely azt célozza, hogy az üzletszerűen folytatott ingatlanforgalmazás esetén kétségtelen legyen, hogy a tevékenységre jogosult cég, illetve vállalkozó az, amely e tevékenységet folytatja és a kedvezménnyel megállapított illetékkulcsot igénybe veszi. Csak üdvözölni lehet azt a körülményt, hogy a javaslat a kormány programjának megfelelően a fiatalok otthonteremtéséhez illetékkedvezményt biztosít, még ha - a magam részéről hozzátenném - az érték megállapítására tekintettel ez inkább gesztus értékű.

Külön kell foglalkozni a javaslat azon részével, amely a bírósági eljárási illetékek módosítását, egyszóval emelését tartalmazzák. Az indokolás szerint "a javaslat a kirívóan alacsony illetéktételek mértékét aktuálisan igazítja az értékviszonyokhoz vissza". Az aktuálisnak megfelelően, és ettől kezdve a tételek emelésének a sora következik. Aligha vitatható, hogy az elmúlt évek során a bírósági eljárások mértéktelenül elhúzódtak. Nem ritka, hogy egy-egy ügyben a jogerős befejezésig 4-5 év telik el, és ezalatt az egyszer befizetett illeték alapján folytatja a bíróság az eljárást. A költségek tehát ez okból - és nyilván számos más közreható körülmény miatt is - jelentősen emelkedtek. Az már egy másik kérdés - és megérdemli, hogy egyszer ezt is megvizsgáljuk -, hogy a polgár joggal teszi fel azt a kérdést, hogy miért kellene neki viselnie az igen gyakran indokolatlanul elhúzódó perek emelkedő költségeit.

A bírósági eljárás költségeinek emelkedése nézetem szerint felveti azt a kérdést is, hogy mennyiben jelenti ez a jövőben a polgár számára esetleg megfizethetetlen perbeni költség a jogérvényesítés gátját és így az alkotmányban biztosított jog gyakorlásának is akadályát. Az államigazgatási eljárásban az illetéktételek emelkedését azzal indokolja a javaslattevő, hogy a kiigazítások a korábbi években elmaradtak. Az államigazgatási eljárásokban túlnyomórészt a polgárok szükségszerűen vesznek részt, eltekintve persze a notórius hatóságrongálóktól, így a felmerülő illeték ezekben az ügyekben is jogérvényesítés gátja lehet. Különösen igaz ez az építésügyi hatósági eljárásokra, amelyeket szükségszerűen kell igénybe vennie a polgárnak.

Nézetem szerint szükséges a szankcionálás - és ebben szintén egyet kell érteni a javaslattevővel - akkor, ha a törvény által biztosított kedvezményt indokolatlanul vagy szabálytalanul veszik igénybe. Az már megint másik kérdés, hogy a jelenlegi szabályozás mellett van-e, és mennyi esélye annak, hogy a szankció érvényesül is.

Külön szólni kell arról, hogy érthető indoka van a javaslatban szereplő és az önálló bírósági végrehajtó részére biztosítani kívánt illetékmentességnek. El kell azonban gondolkodni azon is, hogy jogos igényét érvényesíteni kívánó, jogerős bírói ítélettel rendelkező végrehajtást kezdeményező az esetek jelentős részében az önálló bírósági végrehajtónál jelentkező igen jelentős költséget képtelen megelőlegezni. Természetesen mondhatjuk, hogy most nem a bírósági végrehajtást tárgyalja a tisztelt Ház, a példával azonban azt kívántam érzékeltetni, hogy az illetékszabályozásnak számos olyan területe van, amelyek a jelenlegi javaslatot meghaladóan módosításra szorulnak.

Összegezve az eddigieket: a T/203. szám alatt az illetéktörvény módosítását tartalmazó javaslatot a Független Kisgazdapárt frakciója azzal tudja támogatni, hogy az adóreform keretében az illetéktörvény egészének felülvizsgálatára, hosszú távra érvényes szabályozásra kell hogy sor kerüljön.

Addig is nézetünk szerint sürgősen a költségmentesség alkalmazásáról a bírósági eljárásban 6/1986. szám alatti IM-rendelet módosításával biztosítani kell, hogy a jog-, időnként igazságkereső polgárok jogérvényesítését elősegítsük.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps.)

 

ELNÖK: Megadom a szót Kis Zoltán képviselő úrnak, a Szabad Demokraták Szövetsége részéről; őt követi majd Németh Zsolt képviselő úr, a Magyar Demokrata Fórum részéről.

 

DR. KIS ZOLTÁN (SZDSZ): Tisztelt Elnök Úr! Kedves Képviselőtársaim! Egy olyan törvény, amely az állampolgárok zsebére, az állampolgárok kötelezettségeire, költségeire vonatkozik, és nevezzük nevén a gyereket, ez a törvény is azok közé tartozik, amely az állami költségvetés bevételeit hivatott szolgálni úgy, hogy az fedezze az itt megjelenő költségeket, és még oda is juttasson ebből, ami a másik oldalon mint kiadás a kormányprogramban megígértek szerint kifizetésre kerül.

Egy ilyen komplex csomagban - amit most hallottunk az államtitkár úr előadásában, ami már az áfával, az illetékekkel, a több irányú befizetéssel is foglalkozik - mindenféleképpen célszerű lett volna egy olyan költségelemző hatástanulmány letétele, amelyet annak idején bizony joggal kértek számon tőlünk is képviselőtársaink, mert a jogalkotásról szóló törvény ezt kötelezően elő is írja. Ezt a hatástanulmányt, sajnos, nem láttuk, és hallomásból tudjuk - már az előző fölszólalók, illetve bizottsági előadók jelezték -, hogy körülbelül milyen bevételre lehet számítani, 60 milliárd, 65 milliárd. Nem tudjuk, hogy ezek mennyiben fedezik a költséget, illetve bizonyos körökre nézve az ügyforgalom figyelembevételével milyen többlet terhet fognak jelenteni, s ez hogyan hajtható be, illetve esetleges tehernövekedés miatt mennyire számolhatunk az esetleges eltagadással az illetéknél, és mennyiben számolhatunk olyan jellegű visszafogottsággal, ami esetlegesen - a Kisgazdapárt vezérszónokának előadásában is hallottuk - az állampolgár alkotmányos jogait kényszerpályára viszi, és az esetleg éppen a megnövelt illetékterhek miatt nem tud élni azokkal a lehetőségekkel, amelyek őt alkotmányos alapjogként megilletik.

Ebben a törvényben számos olyan új elem jelenik meg, amely kedvezményeket biztosít, nagyvonalú, és azt hiszem, hogy célszerű megoldásokat is tartalmaz. A másik oldalról még érződik az a fiskális szemlélet, hogy ahol az ügyforgalom nagyobb, ott emeljünk egy kicsit többet az átlagos inflációs mértéknél, nyilvánvalóan a költségvetési bevételekhez ez is hozzátartozik, és talán akkor a következő évet úgy tervezhetjük, ami a megállapított, korábban jóváhagyott hiányon belül marad.

 

 

(16.40)

 

 

Az első ilyen a lakásértékesítés forgalmiérték-különbözete. Most az új szabályozás egy évre korlátozza, ha egy éven belül veszünk egy másik lakást, akkor az értékkülönbözet után fizetünk illetéket, egyébként ez a kedvezmény megszűnik. Indokolható és jó megoldás, hogy valóban a forgalmi érték körüli illetékbevétel ne terjeszkedjen túl azon a szándékon, amit a törvényalkotó eredetileg is célzott. De nem lenne talán haszontalan, ha elgondolkodnánk azon, hogy előfordulhat, hogy valaki nem saját magának kíván értékkülönbözettel lakást venni, hanem éppen a meghirdetett új családpolitika jegyében a polgári család polgári gyerekének szeretne majd egy másik lakást vásárolni. Ezt azonban egy éven belül nem tudja teljesíteni, mert az anyagi lehetőségei ehhez még nem adottak, és ebben az esetben ő ezzel az illetékkedvezménnyel, ami a két forgalmi érték közötti különbözetet illeti, nem tud élni. Tehát azt gondolom, hogy jó lenne - még egyszer hangsúlyozom, egyetértve a kormány szűkítő szándékával -, ha ebben a rendelkezésben bizonyos családpolitikai szempontokat érvényesítenénk.

Amit üdvözölni lehet és valóban dicséretes, az az ingatlanforgalmazó cégeknek az ingatlan forgalmazásából keletkező illetékbefizetési kötelezettsége. Ez szigorodik, és megfelelő szankciórendszerrel kiszámítható és valóban definiált módon történik. Nagyon helyes, nagyon jó, láttuk, hogy itt számos olyan visszaélésre került sor az utóbbi években, ami nemcsak az illetékbevételt vonta el az államtól, hanem egyes helyzetekben bizony az ingatlan valódi tulajdonjogának a követhetőségét is nehezítette.

Ami érdekes, az a gépjárműadó 25 százalékos emelése. 1997. január 1-jével viszonylag drasztikus emelésre került sor, amit a kormány most 25 százalékkal kíván überelni, és itt abban a szándékában, hogy valóban kövessen egy számított inflációt - reméljük, ez azért nem lesz 25 százalékos, mint ahogy az emelésben jelezve van -, olyan forgalmat próbál korlátozni vagy valamelyest mederben tartani, ami a mindennapi életben bizony nem egészen a jogbiztonságot fogja szolgálni. Sokan emiatt sem íratják át a kocsijukat, mert már ez az átírási költség is igen magas.

Felvetődik a kérdés: alkalmazható-e egy ilyen módosításban az, amit már a helyi adóknál megszoktunk? Nevezetesen, hogy a helyi adó a gépjármű esetében különbséget tesz a hengerűrtartalom alapján és az úgynevezett környezetbarát gépkocsik, tehát a katalizátorral felszerelt gépkocsik esetében és az 1500 köbcentinél alacsonyabb kategóriáknál kedvezményt biztosít. Ha mi 25 százalékos emeléssel kívánjuk támogatni - illetve a kormány szándéka szerint megengedve, de el nem fogadva - ezt az előterjesztést, akkor mindenféleképpen el kell gondolkodni azon, hogy megtesszük-e azt a lépést, amely igazítja ezt a helyi adók viszonylatában, és terhet csökkent az átírásnál azáltal, hogy köbcentihez köti, és a környezetbarát gépkocsik futtatásánál különböző csökkentő tételként jelenhet meg.

A Fidesz-Magyar Polgári Párt programjában a fiatalok lakáshoz juttatása igen hangsúlyos szerepet kapott, ami üdvözölhető és valóban kívánatos dolog is. Megjelenik ez itt, az illetéktörvényben is, 35 év alattiaknál az egyébként fizetendő illetékkel szemben legfeljebb 40 ezer forintos kedvezményt biztosít, amiről hallottuk, hogy egy jelképes összeg. Nálam ez a 35 év is jelképes korhatár, emlékeztet a korábbi Fidesz-tagsági korhatárra, amely később megszűnt, nagyon helyesen, bővítve így azt a társadalmi bázist, amelyre a párt építhet. Ezt esetleg az illetéktörvénynél is figyelembe lehetne venni úgy, hogy az első lakástulajdont megszerzőknél ezt a jelképes összeget - az előbb hallottuk, hogy jelképes - megadná. Ugyanis nagyon sokan 35 éves korukra sem jutnak olyan helyzetbe, hogy első lakásukat meg tudják venni. Tehát ennek a korhatárnak így a törvényben való megjelenítése nem biztos, hogy jó és támogatásra méltó.

Az államigazgatási eljárásokról hallottuk, hogy az illeték 50 százalékkal nő. Ez azt az ügyforgalmat hivatott kordában tartani, ami egyes eljárások indokolatlan megindítását és már a költségekkel nem arányban álló terheit jelenti. Ez az 50 százalékos emelés azonban igen problematikus azokban az esetekben, amikor kényszereljárásról van szó. Tehát én nem akarok államigazgatási eljárást indítani, de a szomszédom állandóan odaülteti a borostyánbokrot a falam tövébe, ami leveri a vakolatot, ezért birtokháborítási eljárást vagyok kénytelen indítani. Indítgatom ötször-hatszor, aztán kötelezik az illetőt, mindenben nekem van igazam, de az eljárás végén nincs meg az a lehetőség, ami egy bírósági eljárás során, vagyis hogy a perköltségek során elszámolható és a pernyertesség arányában visszatéríthető a befizetett illeték is. Itt nem! Tehát ha kényszerből indul eljárás, valóban az én jogaimat sérti, és igazat kapok, akkor ott az eljárási illetéknek valamiféle, az indítványozó, kezdeményező fél részére történő visszajuttatására módot kellene teremteni. Csak zárójelben jegyzem meg, hogy erre nézve az SZDSZ még 1993-ban benyújtott egy törvénytervezetet, amelyet azóta sem tárgyalt a Ház, sőt azóta már a harmadik kormányt látjuk, amely ezzel a költségvetés szempontjából összegében egyáltalán nem mérhető, de a helyi életet és a közvéleményt nagyban foglalkoztató üggyel foglalkozik. Most itt a lehetőség, talán meg kellene próbálni!

Többen említették és teljes joggal a bírósági illetékek emelkedését. Én nem is azzal foglalkoznék, hogy ez most sok vagy kevés, mert az illetéknek is kell hogy legyen egy olyan szerepe, amely a felesleges, indokolatlan pereskedést egy kicsit korlátozza, ez azonban nem járhat valódi jogok sérelmével. Tehát én abból a szempontból közelíteném meg ezt a kérdést, hogy ne azt nézzük, most hány százalékkal és hány forinttal indítjuk a bírósági eljárásokat, mert nyilvánvalóan ez sem az értékhez meghatározott munkát jelenti, lehet egy 50-100 ezer forintos perben is iszonyatos nagy munka, iszonyatos költség, és többmilliós per is pillanatokon belül rendezhető, tehát nem mindig a pertárgy értéke igazítja a költségeket. De ahhoz, hogy valaki élhessen ezekkel a jogaival, mindenféleképpen szükséges - és itt csatlakoznék azokhoz, akik ezt fel is vetették: a költségvetési bizottság, illetve a Kisgazdapárt vezérszónoka -, hogy az illetékfeljegyzési jogról és a költségmentességről szóló igazságügyi minisztériumi jogszabályok igazodjanak ahhoz, hogy igen, költséges a pereskedés, de azoknak, akiknek akár anyagi, akár egyéb feltételek miatt e mellett az illetékbefizetés mellett ez nem oldható meg, ott szélesedjen az a kör, de taxatívan meghatározott feltételekkel, akik ezt az illetékfeljegyzési jogot, illetve a költségmentességet kezdeményezhetik. Mert most, ha valakinek 25 ezer vagy 26 ezer forintos nyugdíja van, egyedülálló, ő nem fogja megkapni a személyes költségmentességet, jó esetben kap egy illetékfeljegyzési jogot. És nézzük meg a pertárgyértéket, ha egy ingatlanról, egy gyenge vidéki ingatlanról beszélünk, minimum egy-másfél millió forint, és ha ki kell fizetni ezt az illetéket, akkor azt mondja - nálam sokszor jelennek meg így panasznapon ügyfelek, akik egyszerűen nem képesek eljutni a bíróságig -: drága jó képviselő doktor bácsi, mondja már meg, hogy miből fogom én kifizetni ezt a 40-50 ezer forintot; és a bíróság bizony ilyen esetben nem mindig engedélyezi a személyes költségmentességet. Tehát ennél mindenféleképpen indokolt lenne a jogszabályi rendelkezések hozzáigazítása a megemelt illetékekhez.

Nagyon jó, hogy ezzel foglalkozik egy helyen a törvénytervezet, nevezetesen a 12. §-ban, ahol azt mondja, hogy a feleket jövedelem- és vagyoni viszonyokra tekintet nélkül illetékfeljegyzési jog illeti meg, és ide behozza a csődeljárás, a felszámolási eljárás és a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásait. Nagyon jó! Nagyon jó, tehát valóban dicséretes, hogy ez megjelenik, de ehhez, mint az előbb említettem, szükséges lenne az egyéb jogszabályok igazítása, hogy ezt a más, alapvető jogokat érintő eljárásban, a perindítási és a képviseleti jog vonatkozásában mindenki számára elérhető igazságkeresést - bár azt szokták mondani, hogy inkább jogszolgáltatást várunk a bíróságoktól, mint igazságszolgáltatást -, tehát a jogszolgáltató lehetőséget igénybe vehesse valaki.

Megbújt a 17. §-ban egy érdekes módosítás a forgalmi érték tekintetében. Nem hallottam, hogy ezt itt valaki említette volna. A forgalmi érték megállapításakor a lakottsági érték mindig csökkentő tényezőként jelenik meg, és ez alapján kell az illetéket befizetni. Hivatkozik az indoklás arra, hogy ha én megveszem a bérlakásomat, akkor én már nem vagyok bérlő, tehát a forgalmi értéket ne a lakottsági fok után állapítsák meg, és ne az alapján kelljen illetéket fizetni, hanem mintha az egy beköltözhető lakás lenne.

 

 

(16.50)

 

Jó, mert azzal is vissza lehet élni, hogy először bérbe veszek egy lakást, aztán mint bérlő megvásárolom. De van egy kategória, az úgynevezett önkormányzati bérlakások kategóriája, ahol nem a legvagyonosabb emberek élnek, mint ahogy azt körülbelül sejtjük is. Ezek az emberek még mindig nem tudtak bekerülni abba a hullámba, amikor ennek a dömpingje volt. Most azonban még mindig arra várnak, hogy esetlegesen ezt a lakást megvásárolhassák, amivel úgy is épp elég bajuk lesz, hiszen fel kell újítani, rendbe kell tenni, mert harminc év alatt nem látott se tatarozót, se kőművest, se üvegest, legfeljebb, ha a gyerekek csúzlizták be az ablakot - most viszont szeretné megvásárolni. Ezért jó lenne, ha majd erre gondolnánk a módosító indítványok során: abban az esetben, ha valaki eldönti - az összegyűjtött forintja alapján -, hogy az önkormányzati bérlakás megvásárlását meg akarja valósítani, akkor ennek érdekében legalább ezt az illetékkedvezményt - a korábbi gyakorlatnak megfelelően - fenntartanánk.

A díjak kérdése - a különböző igazolások, a forgalmi engedély, a jogosítvány és ez, az, amaz - mint új kategória jelenik meg. Tehát egyszer fizetünk illetéket egy szolgáltatásért, majd díjat is egy tevékenység ellátásáért. Tudjuk, hogy a díj és az illeték nem ugyanaz a dolog: az illeték megy a központi költségvetésbe, illetve megosztottan az önkormányzatokhoz, a díj viszont annak a szervezetnek a kasszájába kerül, amely azt a tevékenységet végzi. Ez is jó dolog; ilyen már megjelent két évvel ezelőtt, amikor az ingatlan-nyilvántartási eljárásnál megjelenítettük az úgynevezett tulajdonilap-kiadási díjat, ami már nem mint illeték funkcionál. Ott maradt helyben azon szervezeteknél, amelyekre ez éppen ráfér, hogy egy kicsit fenn is tudják tartani, és modernizálhassák is azt a szervezetet, amely ezt a tevékenységet végzi. Azonban a kettőt most és ilyen gyorsan, drasztikusan összekapcsolni, nem biztos, hogy jó dolog, azzal, hogy megemelem az illetéket, és még új kategóriaként ugyanazon szolgáltatásért díjat is fizetek. Inkább a megemelt illetéket kellene megosztani, hogy abból mi az, ami díj jelleggel ott marad a szervezetnél, és mi az, ami illeték vonatkozásában a költségvetést illeti meg.

Még egy dolog, amit, azt hiszem, ugyancsak meg kell hogy említsünk, ez pedig a melléklet 18. pontjában jelenik meg, az ingatlan tulajdonjogának külföldi személy által történő megszerzésénél. Itt 500 százalékkal emelkedik az a díj, amely az engedélyt jelenti, hogy valaki, tehát egy külföldi természetes jogi személy ingatlant szerezhessen. Csak azért elkérni 50 ezer forintot, hogy egyáltalán engedély legyen arra, hogy megvásárolhassak egy ingatlant - mint külföldi -, és ezután még kifizessem az illetéket, valamint az ezzel járó egyéb terheket is, talán egy kicsit sok. Különösen akkor, ha arra gondolunk, hogy számos olyan magyar anyanyelvű külföldi van, aki Magyarországon szeretne letelepedni, szeretne ingatlant vásárolni, az állampolgárságot még nem kapta meg, hisz ez egy hosszadalmas procedúra.

Úgy gondolom, itt mindenféleképpen méltányos lenne, ha ennél - mert ez a 18. pont hivatkozik arra, hogy külön jogszabályban meghatározott feltételek szerint - ez a külön jogszabály tartalmazna egy olyan kitételt, hogy azok a külföldi természetes személyek, akik Magyarországon kívánnak letelepedni, és már az állampolgársági kérelmüket a hatósághoz benyújtották, ez alól az engedély alól teljes vagy részleges felmentésben részesedhetnének.

Ennyit kívántam elmondani az illetéktörvénnyel kapcsolatosan. Összegezve megjegyezném, hogy a szándék valóban sok helyen jó és kívánatos, a terhek növelése nem áll arányban a bekövetkező értékváltozással és a feladatteherrel sem, valamint olyan igazságtalanságokat is megjelenít, ami nem tükrözi a teljes és mindnyájunk által annyira óhajtott közteherviselést. Ennek szellemében kívánunk mi módosító indítványokat benyújtani. Amennyiben e módosító indítványok az Országgyűlés által elfogadásra kerülnek, úgy az illetéktörvény módosítását támogatjuk.

Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

 

ELNÖK: Megadom a szót Németh Zsolt képviselő úrnak, a Magyar Demokrata Fórum részéről. Utána - az előre jelzettek szerint - 15 perces szünet következik.

 

NÉMETH ZSOLT (MDF): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A törvényjavaslat az általános indoklás szerint az állami és önkormányzati feladatok megvalósításához szükséges bevételi forrás gyarapítását tűzi ki célul. Ez a változtatás filozófiájának egyik alapja. Változások követik a jogi környezet 1999-től hatályba lépő bírósági szervezeti átalakulás következtében történő módosulását, mértékükben nem akkorák, hogy bárkit megakadályozzanak a jogérvényesítésben, ugyanakkor a költségarányosabb hozzájárulás következtében megfontoltabb eljárás kezdeményezésére ösztönzik a polgárt. A törvény a vagyonátruházási illetékek körében fenntartja a differenciáltságot, a lakás szerzését továbbra is kedvezményezi, és támogatja a fiatalok első lakásszerzését. Módosul a gépjármű-beszerzési illeték, 25 százalékkal emelkedik, amely körülbelül a korábbi illeték megállapítása óta bekövetkezett inflációt követi.

Tisztelt Képviselőtársaim! A törvény az előttünk lévő adótörvények szellemének megfelelően igyekszik kiküszöbölni a jogtalan előnyök megszerzését, az illeték elkerülését. Ennek érdekében pozitív változtatásnak tartom, hogy szabályozza az ingatlanforgalmazók tevékenységének körét, pontosabban előírja az ingatlanforgalmazók számára, hogyha két éven belül nem adják el, illetőleg nem adják pénzügyi lízingbe a kedvezményes 2 százalékos kulccsal megszerzett ingatlanokat, akkor visszamenőleges hatállyal a szerzés időpontjától esedékes késedelmi pótlékkal megnövelt teljes illetéket kell kifizetniük. A törvény viszont az illetékkedvezményt csak főfoglalkozású ingatlanforgalmazók számára teszi lehetővé.

A törvényjavaslat ugyanakkor korlátozza a cserét pótló adásvételhez, tehát a kvázi cseréhez kapcsolódó kedvezményt. Mindezek szerint csak magánszemélyekre vonatkozna, és azok közül is csak azokra, akik más lakástulajdonnal nem rendelkeznek, illetve ha igen, azt egy éven belül eladják. Ezzel a szigorítással egyetértünk. A törvényjavaslat szerint ezt a kedvezményt öt éven belül csak egyszer lehet igénybe venni, amit túl szigorú korlátozásnak tartunk, hiszen ez az amúgy is nehézkes lakásmobilitást tovább gátolja. A törvényjavaslat 3. §-a az elektromos hajtómotorral ellátott gépjárművek esetében a motoros gépjárműveknél magasabb, 33 százalékos illetékemelést ír elő. Helyesebbnek tartanánk, ha az emelés - különös tekintettel a környezetvédelmi szempontokra - nem haladná meg a benzinmotorral működő gépjárművek illetékemelésének szintjét.

Tisztelt Ház! A bevezetőben már említettem, de még egyszer hangsúlyozni kívánom, hogy ez a törvény is visszatükrözi a kormány családtámogatást előtérbe helyező politikáját, mivel a fiatalok otthonteremtésével járó illetékterheket enyhíti az egyébként járó illeték 50 százalékáig, de legfeljebb 40 ezer forintig az első lakásvásárlás esetében. Ez ugyan a lakásgondok megoldásában csupán igen kis előrelépést jelent, de jelzi azt az utat, amelyet a kormány ezen a területen követni fog.

A javaslat bővíti a tárgyi illetékmentes eljárások körét, a nemzeti és etnikai kisebbségekről szóló 1993. évi LXXVII. törvény alapján kijavított anyakönyvi kivonatok esetében. A törvény szerint a kisebbséghez tartozó személynek joga van családi és utónevét anyanyelve szabályai szerint anyakönyveznie és hivatalos okmányaiban feltüntetnie. Ezek kiállítása - kérésére - kétnyelvű is lehet.

 

 

(17.00)

 

A törvény ezt a módosítást első alkalommal illetékmentessé teszi.

A legnagyobb léptékű változásokat az illetékekben az államigazgatási, közigazgatási hatóságok és bíróságok ellátási illetékeire tervezi a törvény. Az általános tételű eljárási illeték 50 százalékkal, a fellebbezési illeték 100 százalékkal emelkedne, az értékhatárok pedig másfélszeresükre.

Ugyancsak jelentős illetékemelést tervez a törvény a fellebbezési, felülvizsgálati eljárások esetében. Ezekben a kérdésekben a törvényjavaslat vitája során várhatóan többekben fel fog merülni, hogy az illetékemelést szerényebb szinten kellene végrehajtani. Ugyanakkor tudjuk, hogy az eljárások költségei az ilyen mértékű illetékemelést indokolják.

Változik, komoly mértékben emelkedik a cégbejegyzéssel és az adatok módosításával kapcsolatos illetékek köre. A cégbejegyzésekkel kapcsolatos illeték-értékhatárok emelésével egyenértékű, ugyanakkor a cégnyilvántartásba bejelentett adatok változásával bejelentett illetékek kétszeresére való emelését indokolatlannak tartjuk, mert éppen az államnak lenne érdeke a gazdálkodókat abba az irányba terelni, hogy a cégnyilvántartás aktualizálási kötelezettségeinek minél inkább eleget tegyenek. Az illetéknövekedés pedig értelemszerűen a módosítások bejelentése ellen hat.

Pozitívuma ugyanakkor a törvényjavaslatnak, hogy a cégkivonat, a cégbejegyzés, a cégmásolat elkészítésének illetéke nem változott.

Jelentősen növekednek a speciális ellátások illetékei is. Ezek közül legjelentősebb az iskolai bizonyítványok, oklevelek, valamint azok másolatának, másodlatának kiállítási illetéke, amely 400 forintról 1500 forintra nőtt. Jelentősen, duplájára, 5000 forintról 10 ezer forintra nő a névváltozások illetékemelése, és jelentősen emelkednek az építési hatóságok eljárásainak illetékei is. Ilyen nagy mértékű emeléseket nem tartunk indokoltnak.

Összefoglalásul megállapíthatjuk, hogy az illetékekről szóló törvénytervezetnél a változások terjedelme nem túl nagy, egyes esetekben azonban nagyon jelentős. A Magyar Demokrata Fórum reméli, hogy a vita során az előterjesztő ezeket a jelentős változásokat érdemben részletesen is indokolni fogja.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

 

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Most 15 perc szünet következik, és utána Fenyvessy Zoltán képviselő úr, a Magyar Igazság és Élet Pártja képviselője folytatja a vitát.

 

 

(Szünet: 17.03-17.17)

Elnök: Gyimóthy Géza

Jegyzők: Kapronczi Mihály és Herényi Károly)

 

 

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Folytatjuk munkánkat az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. számú törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitájára előre jelentkezettekkel. Szólásra következik Pozsgai Balázs, MSZP; őt követi Fenyvessy Zoltán.

 

POZSGAI BALÁZS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításának célja, mint a többi adótörvénynek is, elsősorban ismét az illetékbevételeknek a növelése.

Bár a törvénytervezet készítői leírják, hogy az előterjesztés célja nem bizonyos rétegek kiszorítása az eljárások kezdeményezéséből, mégis, az emelés mértéke óhatatlanul ezt a látszatot kelti. Különösen igaz ez az általános tételű eljárási illeték 50 százalékos emelésére, amely - miután a jelenleg hatályos, 1000 forintos, már korántsem alacsony illeték 1997. január 1-jén lépett életbe - semmivel sem indokolható.

Az előterjesztő szemérmesen megfontoltabb eljáráskezdeményezésre késztetőnek nevezi ezt a módszert, ennél azonban az esetek egy részében lényegesen többről van szó.

Sajnálom, elnök úr, hogy közben keresem az előterjesztőt, de most csak a jegyzőkönyvnek beszélek.

 

ELNÖK: Igen. Konstatálom, képviselő úr. Megkérem a teremőröket...

 

POZSGAI BALÁZS (MSZP): Folytatom, gondolom, majd megnézi a szakértői gárda.

 

POZSGAI BALÁZS (MSZP): Köszönöm, államtitkár úr.

Az illetékek ilyen mértékű emelése sok vonatkozásban a köznyilvánosság, illetve közhitelesség alapintézményeinek megvalósulását korlátozza az árak által. Nem ritka ugyanakkor az olyan tételes illeték - bár ezek előfordulási valószínűsége kétségtelenül alacsonyabb -, amelyeknél 100, sőt, 200 százalékos illetékemelésre tesznek javaslatot. Az ilyen mértékű, egylépcsős emeléseket nem lehet tiszta lelkiismerettel támogatni, még akkor sem, ha négy- vagy ötéves tételekről van szó. Talán ennyire, ilyen mértékben azért nem romlott a forint.

Különösen kiugró a másolat illetékének 300, 500 százalékos megemelése, amelyet a költségek emelkedése semmiképpen nem indokol. Különösen ha nem hitelesített másolatról van szó, hiszen az semmivel nem követ el többet, mint a kereskedelemben elérhető szolgáltatás.

A lakásszerzés illetékének szabályozásával a fiatalok első lakáshoz jutásával kapcsolatos módosításokat, gondolom, támogatni lehet, bár nem igazán értem, hogy miközben a kormányprogram a családok támogatásáról beszél, a korábbi szabályozáshoz képest itt miért támogatja sokkal inkább az együttélés egyéb formáit. Meg kell ugyanakkor jegyezni, hogy a szabályozás az ingatlan-nyilvántartás kétségtelen fejlesztése ellenére ma még nem képes érdemben szankcionálni az esetleges visszaéléseket. Elvileg helyeselhető, hogy a kedvezmény csak meghatározott összeghatárig érvényesül, a felette lévő részre már nincs kedvezmény, azonban meggondolandó, hogy az összeghatár legalább egy kétszobás, 53 négyzetméteres panellakás megszerzését mindenhol biztosítsa. Nem véletlenül utaltam erre az 53 négyzetméteres, kétszobás lakásra.

Egyet lehet érteni az ingatlanforgalmazási tevékenység pontosabb értelmezését lehetővé tévő szabályozással, bár meg kell jegyeznem, hogy ez komoly feszültségeket fog kiváltani. A nagy ingatlanbefektetőknél bevett gyakorlat, hogy külön kft.-t hoznak létre minden egyes ingatlanuk működtetésére, illetve tulajdonlására. Ezek a kft.-k viszont ezzel a szabályozással elesnek a kedvezménytől.

A szabályozás nem teljesen egyértelmű az ingatlanalapok kérdéskörében. Itt a kétéves korlát nem alkalmazható, ez ugyanis az alapok alapfunkciójával lenne ellentétes. Kérdés ugyanakkor, hogy az ilyen pozitív diszkrimináció nem vezet-e majd az ingatlanalapnak nevezett szervezetek burjánzásához.

Problematikusnak tartom ugyanakkor az ingatlanközvetítés fő tevékenységként való megkövetelését a mentességhez. Jelenleg az ingatlanforgalmazás nem képes önmagában eltartani annyi vállalkozást, amennyi ezzel ma foglalkozik, ezért más bevételi forrást is kell maguknak biztosítani. Ugyanakkor a piac fokozatos kialakulása elengedhetetlenné teszi a vállalkozások széles körének egymás mellett létezését. Ha ezzel a szabállyal sokakat versenyképtelenné teszünk, akkor az kedvezőtlenül fog visszahatni a piaci forgalomra.

Ennél is veszélyesebbnek tartom a piacra gyakorolt hatás szempontjából a cserét helyettesítő vétel kialakítását a kedvezményezett kategóriák közül. Bár kétségtelen, hogy az indoklásban szereplő tényezők, visszaélési lehetőségek fennállnak, az ingatlan-nyilvántartás hiányosságai miatt nem a valós igényeket kielégítő csereformát kellene ellehetetleníteni.

 

 

(17.20)

 

 

Ez a szabályozás az amúgy is a kívánatosnál lényegesen alacsonyabb területek közötti migrációt gyakorlatilag leblokkolja, hiszen annak valószínűsége, hogy két, egymással kapcsolatban nem lévő település között megtalálható legyen két cserepartner, gyakorlatilag nulla. Meg kell jegyezni, hogy az indokolás ebből a szempontból meglehetősen féloldalas, hiszen a kétségtelen problémák mellett egyszerűen elhallgatja a javaslat igen kedvezőtlen mellékhatásait.

Ugyanakkor pozitívuma a tervezetnek - és ennek támogatása talán indokolt is -, hogy a nemzeti etnikai kisebbségek számára illetékmentesen teszi lehetővé az anyakönyvi dokumentumok kétnyelvű, illetve saját helyesírásuknak megfelelő kiállítását, illetve a korábbiak korrekcióját. Ezt mint pozitív üzenetet a szomszédos országok felé erőteljesen meg kellene jeleníteni.

Furcsa módon a gépjármű-átírási illetéknél a tervezet készítői megelégedtek egy 25 százalékos, a többihez képes alacsonyabb és majdnem reális mértékű emeléssel. Nem lehetséges, hogy ezen a szinten állapítanák meg a többi illetékemelés arányát is?

Összességében: a javaslat bizonyos elemeinek kétségtelen indokoltsága mellett a javaslatban szereplő illetékemelések egy része eltúlzott, azokat jelenlegi formájukban nem indokolt támogatni. Az önkormányzatok szempontjából különösen az általános tételű eljárási illeték 50 százalékos, illetve a másolatok, hatósági bizonyítványok illetékének többszörösére emelése válthat ki veszélyes indulatokat. Az ingatlanmobilitást korlátozó hatások pedig utóbb fogják negatív hatásukat kifejteni, közvetlen hatásuk kevéssé lesz érzékelhető. Bevételi szempontból ezekből az illetékekből származó tételek nem olyan súlyúak, hogy a választókkal való konfliktust érdemes lenne felvállalni.

Kérem a javaslatok megfontolását. Köszönöm figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)

 




Felszólalások:   19   19-43   19-21,45-54      Ülésnap adatai