Készült: 2024.04.30.00:14:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

20. ülésnap (1998.10.26.), 85. felszólalás
Felszólaló Dr. Lotz Károly (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:36


Felszólalások:  Előző  85  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LOTZ KÁROLY (SZDSZ): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Magam is ebben a valorizációban utazom, hogy így mondjam. Ezzel kapcsolatban szeretnék egy-két gondolatot elmondani. Hasonlóan Kovács Tiborhoz, az általános vitában már elmondtam, hogy itt veszélyes, mondhatnám, az infláció szempontjából alattomos hatásról van szó - ezt mindannyian tudjuk -, a legkellemetlenebb hatást az inflációra mindig is az üzemanyagárak jelentették. Az elmúlt években valóban úgy igyekeztünk az üzemanyagárakkal, illetve az adótartalommal operálni, hogy lehetőség szerint a várható inflációnak csak mintegy 70-80-85 százalékát tegye ki az emelés mértéke.

 

(18.50)

 

 

Én azt hiszem, hogy azok az indokok, amelyek a valorizáció érdekében az ólmozottról az ólmozatlanra történő átállást teszik első számú indokká ebben a tekintetben a várható 10-11, ma már azt halljuk, hogy 9-10 százalékos - bár így lenne! - inflációmértékhez képest a legalább 30-35 százalékkal magasabb emelést, valorizációt, tulajdonképpen ezt az átállás teszi szükségessé az ólmozottról az ólmozatlanra. Ez nincs kellően megindokolva, tehát változatlanul el kell mondani, hogy hiányoznak azok a hatáselemzések, amelyek ezt bizonyítanák. Egy ilyen komoly dolgot nem lehet egyetlen mondattal indokolni, mint ahogy ez a jelenlegi indoklás ezt tartalmazza.

Sem a jelenlegi törvényjavaslat szövegéből, sem az indoklásából nem derülnek ki például olyan dolgok - ezt az indoklásban lehetett volna megemlíteni -, hogy bizony az ólmozott benzinről az ólmozatlanra történő áttérés bizonyos gépkocsitípusoknál járulékos anyagi kihatásokkal jár. Köztudott, hogy egyes gépkocsitípusoknál az ólmozatlan benzin használatánál külön adalékanyagra van szükség, ami megnöveli az üzemanyag-vásárlás költségeit. Ezen gépkocsitípusok üzemanyagköltségeinél például az ólmozott, illetve ólmozatlan benzin adótartalmának különbségét az adalékanyag ára csaknem teljes egészében, mintegy 80 százalékosan felemészti.

Tehát ha ilyen lényeges elemek vannak, akkor a hatáselemzésekre még inkább szükség lenne. Hatáselemzések hiányában nem lehet biztonsággal következtetni az ólmozottról ólmozatlan benzinre történő átállás költségeinek valós alakulására, ezáltal az inflációra gyakorolt hatásra.

Módosító indítványom ezért azt a célt szolgálja, a javaslatok között - több ilyen javaslat is született, éppen az imént felszólalt képviselőtársaim által - én egy olyan középutat választottam, hogy a tervezett inflációval arányosan változzon az ólmozott és ólmozatlan motorbenzin adója. Áprilisban történne ez a váltás. Meggyőződésem, hogy ennél magasabb adóemelés további súlyos bonyodalmakat fog jelenteni, elsősorban az inflációra gyakorolt hatás következtében.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps az SZDSZ padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  85  Következő    Ülésnap adatai