Készült: 2024.04.29.20:32:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

20. ülésnap (1998.10.26.), 47. felszólalás
Felszólaló Dr. Lentner Csaba (MIÉP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:53


Felszólalások:  Előző  47  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LENTNER CSABA (MIÉP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény módosítása kapcsán az általános vitában a Magyar Igazság és Élet Pártja kifejtette azt, hogy az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal jogkörének kiterjesztésével egyetért. Azonban lényeges azt hangsúlyoznom, hogy csak a jogoknak a jogszerű alkalmazásával ért egyet. Tehát nem szeretnénk, ha ez a felruházott jogkörökkel való - úgymond - kibővülés az adóhatóság munkájában az adózók kárára érvényesülne.

A beterjesztett módosító javaslatokról szólva elöljáróban szeretném azt hangsúlyozni, mindazokkal, amelyek az érdemi joggyakorlást érintik, egyet fogunk érteni, meg fogjuk szavazni.

Ugyanakkor hadd utaljak néhány lényeges dologra. Az adóhatóság jogkörének kiterjesztése az elmúlt években is, az előző kormány idején is napirenden volt. Akkor ez a kiterjesztés jobbára egy olyan ellenőrzési, főleg áfaellenőrzési tervnek a bevezetésére vonatkozott, amely tulajdonképpen a kis- és középvállalkozásoknál lépett volna hatályba. Tehát az ellenőrzések sűrűsége a kis- és középvállalkozások szintjén történt volna.

A beterjesztett kormányjavaslat kapcsán lényeges arra utalnunk, hogy amennyiben az adóhatóság jogkörbővülése csak és kizárólag a kis- és középvállalkozások irányában csúcsosodna ki, úgy ezzel mi nem fogunk egyetérteni. Tehát lényeges az, hogy mind az adózás rendjéről szóló törvényben, mind a beterjesztett kormányjavaslatban alapvetően arról van szó, ha ez a jogkörgyakorlás a külföldi vállalkozásokat, a nagyobb vállalkozásokat nem érinti, és az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal az erőforrásait kimondottan az ellenőrzések sűrítésével a kis- és középvállalkozásokra összpontosítja, úgy nem lesz szerencsés a törvénynek a végrehajtása.

Tehát itt alapvetően a törvényen túl olyan adóhatósági belső lépésekről, illetve joggyakorlásról van szó, amely már kimondottan az adóhatóságon múlik. Azonban generálisan nekünk azt tudnunk kell, hogy alapvetően egyetemesen kellene hogy érintse valamennyi vállalkozási méretet a beterjesztett törvényjavaslat.

A konkrét törvényjavaslatokról szólva, a 4. és az 5. módosító indítvány kapcsán szeretnék utalni arra, ami tulajdonképpen egy kifejezés körül tornyosul, ez pedig a rendeltetésszerű joggyakorlásnak a kérdése. Az 5. módosító javaslatban képviselőtársunk, Bauer Tamás azt indítványozza, hogy a rendeltetésszerű joggyakorlás a törvény szövegéből maradjon ki, és helyette úgy fogalmaz, hogy "tilos az adójogviszonyokban a joggal való visszaélés". Ennek kapcsán szabadjon megjegyezni azt, hogy a polgári törvénykönyv általánosságban tiltja a joggal való visszaélést. Itt tehát - véleményünk szerint - nem kell külön erre utalni. Ez - hogy tilos az adójogviszonyokban a joggal való visszaélés - jelentheti azt is, mintha máshol esetlegesen szabad volna.

Ezen konkrét 5. módosító javaslat kapcsán azonban engedjék meg, hogy egy általánosabb jelenségre is utaljak: a rendeltetésszerű joggyakorlás - amelyet mi helyesnek ítélünk meg a kormány által beterjesztett módosító csomagban -, illetve a joggal való visszaélés között alapvető különbség van. Ez az alapvető különbség a mi értelmezésünkben a rendeltetésszerű joggyakorlás mellett szól.

 

 

(17.30)

 

 

Ez ugyanis egy konkrétabb behatárolása az adózók magatartásának, másrészt pedig közgazdasági tartalmat érint.

Szeretnék utalni arra, hogy a számviteli törvényben egy nagyon fontos számviteli alapelv a tartalom elsődlegessége a formával szemben. Pont a rendeltetésszerű joggyakorlás fejezi ki az adózás rendjéről szóló törvényben azt, amit a számviteli törvényben a tartalom elsődlegessége a formával szemben kifejez. Egy konkrét példával rávilágítanék, hogy miért tartjuk alaposnak a kormányzat beterjesztését ebben a tárgykörben. Azért tartjuk alaposnak, mert sajnos gyakori jelenség az adózók részéről az adóelkerülési kijátszások érdekében, hogy olyan fiktív költségeket állítanak be az üzletvitelükbe, amelyeknek a mértéke, összegszerűsége erősen vitatható. Teszem azt, egy tanácsadói számla elfogadása a joggal való visszaélést valójában nem merítheti ki, hiszen ha valaki egy tanácsadó céggel egy tanácsadói szerződést köt, egy megbízási jogviszonyt létesít, akkor az adó jogviszonyában tulajdonképpen a joggal nem él vissza. Ugyanakkor, ha a törvényben benne hagyjuk azt, hogy a rendeltetésszerű joggyakorlás történjen meg, akkor itt lehetőség van arra, hogy ha ez a tanácsadói számla a tanácsot kérő ügyfél részéről túlzott mértékű, és tulajdonképpen a profitnak az adótanácsadói díj formájában való kiszivattyúzását indítványozza, akkor a "rendeltetésszerű joggyakorlás" kulcsfogalomnak a törvényi rangra emelésével ezt a valójában adókikerülő magatartást szankcionálni tudjuk.

A továbbiakban szeretnék utalni arra, hogy egy-egy adótörvény adott évi beterjesztése hűen visszatükrözi az adott kormány pénzügy-politikai elképzeléseit. Való igaz, hogy a Fidesz-Magyar Polgári Párt választási programjában számos olyan tényezőt, követendő magatartást fogalmazott meg, amelyekre - mint most erre lehetőséget kapott - a működése négy évében lehetőséget kap. Való igaz, hogy az adózás rendjéről szóló törvényben az adóhivatal szervezetének megerősítése a felruházott többletjogokkal megtörténik.

Ugyanakkor az olyan választási ígéretek, mint hogy megszigorítják a gyanúsan kimagasló jövedelmek ellenőrzését, nem érzékelhető még ebben a most beterjesztett törvénycsomagban. Ugyancsak így történik, hogy a kis- és középvállalkozások számára mérséklik az adóterheket. Ez is a választási ígéretek között volt, de a mostani törvénycsomagból, a '98 utolsó hónapjaiban, a most októberben előterjesztett anyagból ez hiányzik. Ez a magatartás pont a kis- és középvállalkozásokat fogja majd arra "ösztönözni", hogy adókikerülő magatartásokat eszközöljenek.

Azonban a Magyar Igazság és Élet Pártja azt szeretné, ha az adóhatóság magatartása jogkövető volna, úgymond, vállalkozási méretnagyságtól függetlenül történnének meg egyforma mértékben az adózási ellenőrzések. És tulajdonképpen itt csak azon óhajunkat tudjuk kifejezni, hogy a pénzügyi kormányzat az adóhatóság működésének ellenőrzése során ezen szempontokat fokozottan veszi figyelembe.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a MIÉP padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  47  Következő    Ülésnap adatai