Készült: 2024.09.21.23:31:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

214. ülésnap (2017.04.19.),  221-233. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 18:11


Felszólalások:   209-220   221-233   233-248      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására pénteken 16 óráig van lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a Magyarország és a Vietnami Szocialista Köztársaság között létrejött, a kölcsönös bűnügyi jogsegélyről szóló egyezmény kihirdetéséről szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/15055. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Elsőként megadom a szót Völner Pál úrnak, az Igazságügyi Minisztérium államtitkárának, a napirendi pont előterjesztőjének. Államtitkár úr, parancsoljon!

DR. VÖLNER PÁL igazságügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat célja a Magyarország és a Vietnami Szocialista Köztársaság között létrejött, a kölcsönös bűnügyi jogsegélyről szóló egyezmény kihirdetése. Az egyezmény célja a Magyarország és Vietnam közötti bűnügyi eljárási jogsegélyforgalom jogi kereteinek megteremtése. Az egyezményben Magyarország és a Vietnami Szocialista Köztársaság kötelezettséget vállal arra, hogy ilyen irányú megkeresés esetén bűnügyi jogsegélyt nyújtanak egymásnak. Az egyezmény meghatározza a jogsegélykérelem megtagadásának kötelező és mérlegelhető okait, rögzíti a jogsegélykérelmek megküldésére és fogadására kijelölt központi hatóságokat, a jogsegélykérelem tartalmi elemeit és kötelező mellékleteit, továbbá költségviselési és adatvédelmi szabályokat tartalmaz.

Az egyezmény kihirdetését törvényben szükséges megtenni, mivel az állampolgárok alapvető jogait és kötelezettségeit is érintő kérdésekben kell állást foglalni. Az egyezményben nem szabályozott kérdésekben a nemzetközi bűnügyi jogsegélyről szóló törvény rendelkezései az irányadók. Az egyezmény csak akkor léphet hatályba, ha a részes államok saját nemzeti joguknak megfelelően kihirdetik az egyezmény rendelkezéseit.

Tisztelt Országgyűlés! Kérem a tisztelt képvi­selőket, hogy fogadják el a törvényjavaslatot. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Most a vezérszónoki felszólalások következnek. Elsőként megadom a szót Dunai Mónika képviselő asszonynak, a Fidesz képviselőcsoportja vezérszónokának. Parancsoljon, képviselő asszony!

DUNAI MÓNIKA, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Asszony! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A Fidesz képviselőcsoportja támogatja a Magyarország és Vietnam között létrejött, a kölcsönös bűnügyi jogsegélyről szóló egyezmény kihirdetését.

Az egyre bővülő magyar és vietnami gazdasági és jogi kapcsolatok alapján indokoltnak tartjuk a korábbi szerződés felváltásaként az új bűnügyi jogsegélyegyezmény megkötését. Az egyezmény alkalmazása egyszerűbbé és hatékonyabbá teszi majd a két ország között a bűnügyi eljárási jogsegélyek teljesítését, és elősegíti a nemzetközi bűnözés elleni hatékonyabb fellépést. Támogatjuk az egyezmény fő cél­jait, nevezetesen, hogy fenn kell tartanunk és tovább kell erősítenünk a két ország között egyre bővülő gazdasági és jogi kapcsolatrendszert, hogy hatékonyabb együttműködést alakítsunk ki a bűnüldözés, a nyomozások, a büntetőeljárások terén, különösen a szervezett bűnözés és a terrorizmus elleni küzdelemben.

Megvizsgáltuk és megállapítottuk, hogy a jelen egyezmény összhangban áll a polgári, a családjogi és a bűnügyi jogsegély tárgyában Hanoiban, 1985. január 18-án aláírt szerződésben foglaltakkal.

Tisztelt Képviselőtársaim! A Fidesz képviselőcsoportja támogatja azt is, hogy a szerződés keretében a két ország széles körű segítséget nyújtson egymásnak a büntetőügyekben, amely kiterjed többek között a tanúk, áldozatok, szakértők idézésére, a bizonyítékok és nyilatkozatok beszerzésére, az elítélt személyek ideiglenes átszállítására, intézkedések meghozatalára a bűncselekményből származó jövedelem, valamint az elkövetésben használt eszközök felkutatása, megtalálása, visszatartása, befagyasztása, lefoglalása és elkobzása céljából.

Tisztelt Képviselőtársaim! A Fidesz képviselőcsoportja támogatja az egyezmény kihirdetését, mert az egyszerűbbé és hatékonyabbá teszi a két ország közötti bűnügyi eljárási jogsegélyek teljesítését, és elősegíti a nemzetközi bűnözés elleni még hatékonyabb fellépést. Ezek alapján az Országgyűlésnek elfogadásra javasoljuk a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Vejkey Imre képviselő úrnak, a KDNP képviselőcsoportja vezérszónokának.

DR. VEJKEY IMRE, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt elnök úr, köszönöm a szót. Csodálkoztam, hogy én következem, mert a lista alapján MSZP-s képviselőtársam jött volna, de úgy látom, hogy nincs itt. (Mesterházy Attila megérkezik az ülésterembe.)

ELNÖK: Öné a szó, képviselő úr; majd megoldjuk ezt a problémát, áthidaljuk, képviselő úr.

DR. VEJKEY IMRE, a KDNP képviselőcsoportja részéről: A Magyarország és a Vietnami Szocialista Köztársaság között az 1986. évi 8. törvényerejű rendelettel kihirdetett polgári, családjogi és a bűnügyi jogsegély tárgyában Hanoiban, 1985. január 18-án aláírt szerződés szabályozza a bűnügyi jogsegélyre, kiadatásra és az elítélt személyek átszállítására vonatkozó eljárást.

A vietnami igazságügyi minisztérium az országukban lezajlott jogszabályi változások miatt 2013-ban javasolta a polgári és bűnügyi jogsegélyforgalmat szabályozó új megállapodás létrehozását. A vietnami fél kezdeményezte így a polgári jogsegélyről, a bűnügyi jogsegélyről, a kiadatásról, illetve az elítélt személyek átszállításáról szóló külön-külön egyezmények megkötését, miután ez lehetővé tenné a jogsegély egyes formáinak részletesebb és megfelelőbb szabályozását.

A kölcsönös bűnügyi jogsegélyről szóló egyezmény szövegét a két ország szakértői a vietnami szakértői delegáció budapesti látogatása során 2015. január 26-28. között megrendezett tárgyalásokon hozták létre. A szövegtervezetet mindkét fél ellátta kézjegyével, vagyis parafálta 2015. január 28-án.

A Magyarország és a Vietnami Szocialista Köztársaság között a bűnügyi jogsegélyről szóló egyezmény szövegének végleges megállapítására a Magyar Közlöny 2015. évi 54. számában 1244/2015. (IV. 20.) kormányhatározat adott felhatalmazást.

A bűnügyi jogsegélyről szóló egyezmény aláírására 2016. március 16-án került sor Hanoiban. Az egyezmény célja Magyarország és a Vietnami Szocialista Köztársaság között a büntetőügyekben folytatott jogsegélyforgalom szabályozása, amely egyszerűbbé és hatékonyabbá teszi majd a két ország között a bűnügyi eljárási jogsegélyek teljesítését, és elősegíti a nemzetközi bűnözés elleni hatékonyabb fellépést.

Az egyezmény meghatározza a jogsegélykérelmek tartalmi és formai követelményeit, felsorolja a kérelem megtagadásának okait, rögzíti a központi hatóságokat. Az egyezmény tartalmazza az egyes jogsegélyformákra vonatkozó speciális szabályokat, az adatvédelmi rendelkezéseket, a költségviselés, a képviselet és a vitarendezés szabályait, és rendelkezik a más nemzetközi szerződéshez való viszonyokról is.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A KDNP frakciója támogatja a törvényjavaslatot, kérem, támogassák önök is. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Köszönöm megértését is. Tisztelt Országgyűlés! Most megadom a szót Mesterházy Attila képviselő úrnak, az MSZP képviselőcsoportja vezérszónokának.

MESTERHÁZY ATTILA, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm, elnök úr és tisztelt Ház, a rugalmasságot is a csere kapcsán. Ahogy képviselőtársam elmondta, nem akarnék a részletekbe jobban belemenni, hiszen pontosan körülírta azt, hogy miről szól ez a kölcsönös bűnügyi jogsegélyről szóló egyez­mény. Megítélésünk szerint ennek az egyezménynek a cikkei megfelelnek egy modern bűnügyi jogsegélyegyezménynek. Tehát ilyen értelemben abszolút bele­illik a nemzetközileg elfogadott rendelkezések sorába.

(21.30)

Azt gondoljuk, hogy egy ilyen egyezmény megkötése mindenféleképpen egyszerűbbé és hatékonyabbá teszi a két ország közötti bűnügyi együttműködést, és elősegíti a nemzetközi bűnözés elleni hatékonyabb fellépést is. Tehát, ha másért nem, már ezért is értelme volna ennek az egyezménynek a kihirdetésének.

Emellett, azt gondolom, nemcsak bűnügyi vagy éppen jogi szempontból hasznos egy ilyen egyezmény megkötése, hanem ennek igenis vannak akár gazdasági, akár politikai kapcsolatokra gyakorolt hatásai is. Hiszen minél több közös egyezmény köt össze két országot, annál erősebb kapcsolatok is fűzik össze ezeket az országokat. Magyarország számára Vietnam egészen biztosan gazdasági célország is, tehát fontos, hogy a politikai kapcsolatainkat is erősítsük, fontos, hogy különböző szakmai kapcsolatainkat erősítsük, és ezáltal újabb és újabb lehetőségeket szerezzünk a magyar vállalkozók számára is. Ez egészen biztosan diplomáciai és gazdasági szempontból is kiemelten fontos.

Ezért teljesen egyértelmű ezekből kifolyólag, hogy a Magyar Szocialista Párt frakciója támogatja ennek a törvénynek a kihirdetését. Köszönöm, elnök úr.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Gyüre Csaba képviselő úrnak, a Jobbik képviselőcsoportja vezérszónokának. Parancsoljon!

DR. GYÜRE CSABA, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Egy olyan javaslat van előttünk, amely, azt gondolom, nem a legfontosabb, de azért bizonyos szempontból valóban nagyon fontos.

A Vietnammal kötendő szerződések országgyűlési jóváhagyása most napirenden van, hiszen két héttel ezelőtt tárgyalta éppen az Országgyűlés az átszállítással kapcsolatos törvényjavaslatot, illetve a kiadatással kapcsolatos törvényjavaslatot, és már abban is elmondtuk a véleményünket. Elmondtuk ezek során, hogy milyen fontosak a vietnami és a magyar kapcsolatok, hiszen Vietnam egy feltörekvő ország, egy rendkívüli módon, nagyon dinamikusan fejlődő ország. Ha csak arról beszélünk, hogy a lakosságszáma hogyan alakult, 1960-ban még csak 35 millió lakosa volt, ’90-ben már megduplázta a lakosságszámát, 2016-ra pedig 95 millió lakosa lett. Tehát 1960 óta, 50-55 év alatt háromszorosára nőtt Vietnam lakossága, és komoly lakossággal rendelkező országgá vált.

De ugyanilyen fontos kérdés a GDP alakulása is. Éppen nemrégen volt erről értekezés itt a parlamentben, hogy mennyire fontos lenne, hogy Magyarország GDP-növekedése éves szinten 4 százalék fölé kerüljön, és hogy nem az a lényeg, hogy mondjuk, ebben az évben 4 százalék legyen, hanem éppen az, hogy tartósan 4 százalék fölött lehessen tartani, ami azt jelenti, hogy akár 5-6-8 éven keresztül is ily módon, ilyen dinamikusan nőjön a magyar gazdaság.

Hogy miért mondom ezt el? Azért, mert akkor mintát vehetnénk ilyen tekintetben Vietnamról, bár meg kell jegyezni, hogy a vietnami gazdaság nagyon mélyről indult, alacsony GDP-ről. De ha megnézzük a GDP fejlődését, akkor azt látjuk, hogy 1990-től 8 éven keresztül évi 8 százalék volt a GDP-növekedés ebben az országban, 2000 után pedig folyamatosan 7 százalékos GDP-növekedésről beszélhetünk. Ez azt jelenti, hogy több mint egy évtizedig, másfél évtizedig megvalósult a 7-8 százalékos évi GDP-növekedés, ami azzal járt, hogy a térség egyik legdinamikusabban fejlődő országává vált, és a kistigrisek között kezdték el emlegetni.

Ha politikai berendezkedését nézzük meg Vietnamnak, akkor azt látjuk, hogy elég érdekes ez az ország, hiszen leginkább Kínára hasonlít, hiszen, mint ahogy benne van a címben is, Vietnami Szocialista Köztársaságról van szó. Tehát egy olyan szocialista országról, amely megőrizte az egypártrendszerű berendezkedését. Azonban ugyanúgy, mint Kína, nyitott a gazdaság területén, illetve nyilván a kormány és a vietnami kommunista párt is olyan viszonyt folytat egymással, hogy általában az egypártrendszer nagyon erősen hat a kormány tevékenységére, és nagyon komolyak a személyi átfedések is a kormány és a párt vezetése között.

Mindezek ellenére ebben a rendszerben tudott elérni Vietnam egy nagyon komoly gazdasági fejlődést. Tehát, mint mondtam, 8 százalék, illetve 7 százalék volt másfél évtizeden keresztül, ami bizony nagyon komoly. Amikor erről beszélünk, akkor látni kell, hogy az ilyen országgal, ilyen dinamikusan fejlődő országgal a gazdasági kapcsolatot és a mindenfajta formában létrejövő kapcsolatot támogatni kell. Ezért is támogatta a Jobbik Magyarországért Mozgalom az átszállítással, illetve a kiadatással kapcsolatos, ugyanígy támogatja a bűnügyi jogsegéllyel kapcsolatos kölcsönös megállapodás aláírásának szentesítését is. Tehát azt a törvényjavaslatot, ami most előttünk fekszik.

Nem akarom végigelemezni, hogy mi szerepel ebben a törvényjavaslatban, de azért egy-két gondolatot elmondanék erről. Mit is jelent ez a jogsegélynyújtás, miben nyújtunk mi jogsegélyt egymásnak? Iratok kézbesítése, tanúk, áldozatok, szakértők idézése, bizonyítékok, nyilatkozatok beszerzése, büntetőeljárás felajánlása, lefoglalással, elkobzással kapcsolatos információk, dokumentumok megküldése. Tehát nagyon sokrétű, ami a bűnügyi jogsegélyben szerepel.

Ki fog ebben közreműködni? Nyilván Magyarországon az ilyen jogsegéllyel, kiadatással, átszállítással kapcsolatos ügyekben általában az igazságügyért felelős miniszter, illetve ebben az esetben a legfőbb ügyész is szerepel. Vietnamban pedig a Vietnami Népi Legfőbb Ügyészség lesz a partner. Amit talán, ha már itt tartunk, és erről beszéltem, akkor annyi problémát vetnék fel ezzel kapcsolatban, hogy saját ügyvédi tapasztalataimból tudom, hogy amikor külföldi állammal a bűnügyi jogsegélyszerződések alapján kellett együttműködésre lépni, és akár iratokat beszerezni, akár idézést kézbesíteni, az bizony nagyon-nagyon nehézkesen és nagyon lassan ment. Ilyenkor nagyon gyakran fél évre, egy évre kellett a bíróságnak határidőbe tenni az ügyeket, és addig az egész ügy állt.

Nagyon bízom abban, hogy a mai rendszerben, és az előző napirendre kicsit rácsatlakozva, az elektronikus eljárással kapcsolatos gyorsításokat is kihasználva ezek a jogsegélyegyezmények a jövőben már sokkal gördülékenyebben, sokkal rövidebb időt igénybe véve fognak működni. Akkor, azt gondolom, mindenkinek előnyére fog válni az, amikor ezeket az egyezményeket megkötjük, és ezeket a parlament által elfogadjuk. Mindazonáltal a Jobbik-frakció támogatja ezt a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Bana Tibor tapsol.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A vezérszónoki felszólalások végére értünk. Kérdezem képviselőtársaimat, kíván-e még valaki élni a felszólalás lehetőségével. (Nincs jelentkező.) Jelentkezőt nem látok.

Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát lezárom. Államtitkár úr jelzi, hogy nem kíván reagálni.

Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására pénteken 16 óráig van lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a pénz­mosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény­javaslat, valamint az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénz­­ügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló törvényjavaslat együttes ál­ta­­lá­nos vitája a lezárásig. A kormány-elő­terjesztések T/15063. és T/15064. számokon a parlamenti informatikai hálózaton elérhetőek. Bejelentem, hogy az előterjesztéseket uniós napirendi pontként tárgyalja az Országgyűlés.

Tisztelt Országgyűlés! Elsőként megadom a szót Hornung Ágnes asszonynak, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkárának, a napirendi pont előterjesztőjének. Államtitkár asszony parancsoljon!

(21.40)




Felszólalások:   209-220   221-233   233-248      Ülésnap adatai