Készült: 2024.09.21.18:10:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

43. ülésnap (2018.11.26.), 373. felszólalás
Felszólaló Z. Kárpát Dániel (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:14


Felszólalások:  Előző  373  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! „Meddig még?” című sorozatunk terveit felülírta a kormányzat bejelentése, amelyet a Nemzeti Eszközkezelő kapcsán tett, és amely egy átfogó megszorító csomag részének tűnik a kormányzat részéről, hiszen kezdődött mindez a lakáscélú előtakarékosság állami lábának megszüntetésével, ez egy 70 milliárdos nagyságrend; folytatódik most a munka törvénykönyve átírásával, ahol tulajdonképpen bevallott módon külföldi multicégek érdekében, profitérdekében szolgáltatja ki a kormányzat a magyar munkavállalók tömegét, egészségét, adott esetben jövőjét az idegen érdekeknek, és elmondható, hogy egy olyan környezetben, ahol 2010 óta 17 ezerről 23 ezerre növekedett a munkahelyi balesetek száma, a munkaerő további kizsigerelése által szó szerint életekkel játszik a kormány. Ugyanakkor megjelent a Nemzeti Eszközkezelő kapcsán a kormányzat felütése, miszerint visszakaphatják ingatlanaikat a korábbi tulajdonosok. Ezt pozitív hírként igyekeztek beállítani, egy olyan pozitív hírként, aminek következtében a kormányzat valamifajta kegyet gyakorol, áldást biztosít, miszerint visszaadja az érintetteknek az ingatlantulajdonukat. Nézzünk egy kicsit a folyamatok mögé!

A helyzet az, hogy eddig is bárki visszavásárolhatta az eszközkezelő konstrukcióján belül a saját ingatlanját, egy ötéves ablakperiódus működött erre az egészre, akkor, hogyha volt rá pénze. De ha egy kicsit is megvizsgáljuk azokat, akik az eszközkezelő rendszerén belülre kerültek, jellemző módon a keresetük 50 százaléka fölötti részt költöttek különféle hiteltörlesztésekre  hisz nagyon jól tudjuk, hogy a devizahitel és a másfajta tartozások sokszor kéz a kézben járnak , tehát annak az esélye, hogy valaki egy ilyen konstrukción belül vásárlóvá válhasson rövid időn belül, minimális volt. Ugyanakkor ez a lehetőség eddig is megvolt, tehát ebből semmit nem adott vissza a kormányzat.

Az is látszik ugyanakkor, hogy az a javaslat, amelynek az értelmében a visszavásárlás során az eddig befizetett nagyon nyomott bérleti díj beleszámítana a vételárba, szintén egyfajta kormányzati kegyként tűnt fel a sajtóban, ugyanakkor igen aljas csúsztatásról van szó: a bérleti díjak és az átlagos négyzetméterárak ismeretében itt nagyjából egy 20 és 40 ezer forint körüli összegről beszélhetünk ügyfelenként, ami engedményként jelenne meg az engedményoldalon, ugyanakkor szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy ezen ingatlanok visszaértékesítése szintén az eredetileg megállapított uzsoraáron zajlik, tehát nem egy felvételkori árfolyamon történő forintosítás, a szerződés megtisztítása utáni korrekt áron, ami ugye egy tisztességes átváltási árfolyamból következne, nem pedig a piaciból, éppen ezért a nagyon emelt összegből engedni pár tízezer forintot, és mindezt kegyként beállítani legalábbis visszás, más álláspontok szerint gyomorforgató viselkedés.

És azt is el kell hogy mondjuk, hogy mit tenne a kormányzat ezekkel a lakásokkal  nyilván itt a kormányzatot átvitt értelemben kell érteni, hiszen az eszközkezelő teszi, de mégiscsak a kormányzat hozza létre számára a klímát. Azt kell hogy mondjuk, akinek tudja, igyekszik újra eladni a saját ingatlanát, ebből némi bevételt remél, ezt követően árverésen igyekszik a fennmaradt ingatlan vagyont értékesíteni, tehát pótlólagos bevételhez jutni, harmadsorban a maradékot, ami nem piacosítható, az önkormányzatok rendelkezésre kívánja bocsátani. Talán ezen harmadik ágról lehetne még érdemi és szakmai vitát folytatni, ami hozzám közel állna, ilyenre ugyanakkor nem volt lehetőségünk a Ház előtt.

Szeretném elmondani, hogy a megszorító csomag értelmében Magyarország Kormánya nem bérlakásprogramot hoz létre, nem bővíti a Nemzeti Eszközkezelőt, hanem megpróbál mindent dobra verni belőle, bevételre szert tenni, és így a folyó fizetési mérleget még pár évig ezen megszorító csomag elemeivel valamilyen szinten szinten tartani. De azt is el kell mondjuk ezzel kapcsolatban, hogy a legnagyobb történelmi bűn és mulasztás az, hogy az eszközkezelő a továbbiakban nem fogad be szerződést, nem kíván több ügyfelet fogadni, és a fő probléma ott kezdődik, hogy ha elénk kerülne ez a papiros, úgy, hogy nyitva marad a rendszer megfelelő költségvetésikalap-nélküliséggel, tehát felső határ nélkül ellátva, akkor azt mondhatnánk, hogy lehet vitatkozni a visszavásárlás különböző elemeiről. Ugyanakkor a Jobbik fogadóóráira hat vagy hét olyan ügy jött be az utóbbi hetekben, ahol egyértelműen szeretné az ügyfél az eszközkezelő segítségét elérni, ugyanakkor a kereskedelmi bank, amely érintett az ügyletben, nem adja meg a szó szerinti engedélyt ehhez. A Jobbik elsődleges követelése tehát az, hogy ilyen esetekben ne az érintett  és nevezzük a nevén  bűnös kereskedelmi bank adhassa meg az engedélyt, hogy Magyarország Kormánya, parlamentje segíthessen, illetve ne, saját hatáskörben szeretnénk erről dönteni, ennek ugyanakkor feltétele az eszközkezelő körüli kommunikációs sunyiságok és visszásságok megszüntetése, valamint őszinte szakmai viták lefolytatása. Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  373  Következő    Ülésnap adatai