Készült: 2024.09.18.22:59:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

29. ülésnap (2014.11.20.), 124. felszólalás
Felszólaló Gőgös Zoltán (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 14:17


Felszólalások:  Előző  124  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GŐGÖS ZOLTÁN (MSZP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Egy-két reakcióm lenne, de így általánosságban annyit szeretnék mondani a költségvetésről, hogy itt nagyon-nagyon nagy baj lesz január végén. Azért lesz nagyon-nagyon nagy baj, mert az emberek rájönnek, hogy nagyon sok pénz kikerül a finanszírozásból, mégpedig a kisemberek és a szegény emberek finanszírozásából, és ez elsősorban falun lesz óriási probléma.

Ugyanis én azt nagyon veszélyes játéknak látom, hogy szembeállítja a kormány a dolgozó embert meg az úgymond segélyen élő embert, és csökkenteni akarja, ami még elveiben helyes is, a segélyen élők számát. Csak egyet felejt el a kormány, hogy Magyarországon ez a két fogalom összefügg és összetartozik. Ugyanis minden olyan négytagú család, ahol egy minimálbéres ember van, az nagyon-nagyon sokféle támogatásra jogosult, és hogyha ebbe a rendszerbe valaki úgy nyúl bele, hogy mondjuk, azokat a támogatásokat vonja meg majd az önkormányzatoktól, és nem tudnak ilyeneket fizetni, amik egyébként a különben dolgozó emberek családját segítik a szegénységből valamilyen módon azért kikapaszkodni, vagy a szegénységben, de azért az éhhaláltól megmenekülni, az nagyon-nagyon nagy felelősség. Ezt szeretném jelezni azoknak a képviselőtársaimnak, akik ezt nem gondolták végig.

Ugyanis itt nem arról van szó, hogy csak az kap Magyarországon segélyt, aki nem dolgozik. Nem csak az kap Magyarországon segélyt. És az is nagy baj, hogy ha nem követjük valamilyen szinten az árak mozgását a bérszínvonallal meg a minimálbér-emeléssel, akkor nagyon-nagyon komoly probléma lesz, mert most már nem arról beszélünk, hogy munkanélküli-szegénység van, hanem dolgozói szegénység van, és ez nagyon-nagyon nagy baj, ez falun különösen nagy baj.

Hogy az agráriumra áttérjek, most olyan helyzet áll elő, hogy ha nem változik a támogatáspolitika, akkor sokan még inkább bajban lesznek, mert nagyon sok ember ki fog kerülni a rendszerből. Itt elhangzott az államtitkár úrnak, Nagy István államtitkár úrnak a szájából, hogy támogatni kell a profi állattenyésztést, és még díjak is lesznek az állatok kapcsán, mellette elhangzott, hogy támogatásokat vonnak el a nagyobb birtokoktól, és azokat majd odaadják vidékfejlesztési célra. A két dolog között óriási ellentmondás van.

Magyarország genetikailag legjobb három vállalkozása jelenleg Mezőhegyes, Hódmezővásárhely és Komárom ? öt éven belül teljes földterületüket elvesztik, és mondjuk, nagyjából ezer fő kerül az utcára ennek a három cégcsoportnak a kapcsán. Ez igen nagy baj.

Igen-igen nagy baj, mert ahhoz képest, hogy a 80-as évek közepén Magyarországon már kompu­terizált sertésetetések voltak, most újra elkezdtünk vödörrel etetni. Nem lesz ennek jó vége. Én ettől óvnék mindenkit.

A másik: Rétvári államtitkár úr mondta, hogy minden kistelepülésre fog majd kerülni internet. Igen, gáz is van mindenhol, csak nincsen bekötve ? és attól tartok, hogy ha ilyen jövedelmi viszonyok maradnak, akkor nem is lesz, aki ezt használni fogja, mert nem tudja. Hozzá kéne tenni, hogy ingyenes internet, akkor azt gondolom, hogy ebben van valami. De itt erről szó nem volt, sőt itt adóztatási kérdés is fölmerült ennek kapcsán, amiért kiment a nép az utcára.

Itt komoly előadásokat hallottunk, sajnos elment Pócs képviselőtársam, Font képviselőtársam itt van. Pócs János nagyon fölkészült, vagy jól leírták neki a következő támogatási program, uniós támogatási program étlapját; ezzel óriási sikere lesz biztos a téli estéken majd tollfosztáskor meg kukoricamorzsoláskor. De egyetlenegy óriási nagy baj van: a mostani költségvetési ciklus támogatásait se tudja ez a rendszer kifizetni.

(16.20)

Ha nem tudnák, képviselőtársaim, az MVH-tól elvették a másodfokot, és két minisztérium között felosztották. Ez a vita a mai napig zajlik, hatezer darab másodfokú ügy van jelenleg a két minisztériumnál. A hatezer ügy július óta áll, azóta csak szaporodik, és ezekben a pályázati programokban nincsen határidő-hosszabbítás, hölgyeim és uraim. Ez azt jelenti, hogy százmilliárdos nagyságrendű pénz fog beszorulni ebbe a mostani költségvetési programba. Balázs, ezt neked is mondom, erre nagyon oda kellene figyelni, mert bírósági döntések nincsenek végrehajtva azzal, hogy nem találják az okiratot. Nagyon-nagyon gyorsan vissza kellene adni az MVH-nak a másodfokot, mert iszonyatosan nagy baj lesz belőle. Tehát oda kellene visszatenni, ahol ezt el lehet rendezni, mert se a Miniszterelnöki Hivatalban nem fogják elrendezni, se a Vidékfejlesztési Minisztériumban ? vagy most már nem is Vidékfejlesztési, hanem Földművelésügyi Minisztériumban. Ez az igen nagy baj.

A költségvetés száma is azt igazolja, hogy a kormány nem számol jövőre csak közvetlen kifizetéssel. Hölgyeim és uraim, 47 milliárd forint van a nem közvetlen európai uniós támogatási soron. Tudják, hogy az mennyire nulla, mennyi szokott ott lenni? 200-300 milliárd forint, most meg 47 milliárd. Ez azt jelenti, hogy nincs intézményrendszer, nincs informatikai rendszer, hanem van egy hatalmas káosz. Azt hiszem, ha ezt nem veszik komolyan, akkor itt óriási problémák lesznek.

Itt dicshimnuszokat hallottunk ma délután. Van pénz, szeretném jelezni, nem is kevés ? van olyan terület, ahol nincs, erről majd beszélek ?, de ki fogja kifizetni? Ki tudja-e fizetni az a megnyomorgatott hivatal, ahol a legfontosabb ügye az volt a miniszternek, hogy Hódmezővásárhelyre költöztesse Szegedről a megyei hivatalt? Én szerintem nem ez lenne a legfontosabb ügye, nem ennek kellene lenni, hanem csináljon rendet, de nagyon gyorsan.

A másik az, hogy a kormány a saját határozatát nem tartja be az agráriumban. Itt elhangzott, hogy lesznek pénzek átcsoportosítva, nagyon sokan elmondták, hogy 200 milliárd forint lesz hét év alatt az érzékeny foglalkoztatásban jelentős ágazatokra. Szeretném jelezni, hogy ezt a 143/2014. kormányhatározatot, amely július 30-án született, az első évben nem sikerült végrehajtani. Felelős: Varga Mihály ? ide van írva. Ebben az van, hogy pontos legyek, hogy 82,5 milliárd forint kell hogy legyen a nemzeti közvetlen támogatások soron ? folyó kiadások, jövedelemtámogatások, így van írva, ez a nemzeti kasszája az agráriumnak ?, a költségvetési soron pedig van 77,7 milliárd forint. Kérdezem én, hogy mennyire lehet komolyan venni annak a kormánynak az ígéretét, amelyik a saját határozatát nem hajtja végre, és ezzel haknizta végig a miniszter az országot, hogy milyen jó lesz, mert majd mennyi pénz lesz az ágazatnak.

A másik: itt a fenntarthatóságról is szó volt. 2015-ben nem lesz agrár-környezetgazdálkodási támogatás. Ez nagyjából 40 milliárdos kiesés, de nem ezzel van igazán a nagy probléma, hanem azzal van probléma, hogy megszakad egy folyamat: amin dolgoztunk tíz évig ? mert nagyjából most már tízéves program ez ?, az most megáll, és majd talán, körülbelül fele pénzzel 2016-ban újraindul. Ez pont ugyanaz, mint Kishantos: húsz évig kínlódtak, hogy biogazdaság legyenek, majd utána egy tollvonással elvették tőlük a földet. Ezt nem kellene csinálni! Én tudom, hogy ez nehéz, mert az idén augusztusban ez véget ér, de semmi nem tiltotta volna a kormánynak, hogy nemzeti támogatásból ezt a programot továbbvigye, és majd utána az Unióból ezt a pénzt lehívja. Rengeteg ilyen ügyet csináltunk, szeretném jelezni, rengeteg ilyen ügyet, hogy saját kockázatra indítottunk el programokat vagy túlvállaltunk programokat, lásd SAPARD meg a többi, mindegyiket sikerült elkölteni. Most az a szégyen fogja érni Magyarországot, hogy a most folyó programra nem tudják kifizetni a pénzt, ott fog bennmaradni az Unióban a pénz. Ennyire nem lehetünk buták, én azt hiszem.

Demonstrálni akarnak a tejtermelők ? hallom most ?, hogy az importtal valamit kezdjenek. Ahelyett, hogy a világrekord áfával valamit kezdenénk, és megpróbálnánk a korrupciót visszafogni, még ráteszünk a magyarországi kiskereskedelmi élelmiszer-forgalom több mint felére 6 százalék különadót. Ez azt jelenti, hogy az a kör, aki ezt megkapta, kénytelen lesz árat emelni; ez egy áfa. Hiába mondja a miniszterelnök, hogy nem az, olvassa el a mai gazdasági elemzéseket: mind forgalmi típusú adóról beszél, ugyanis árbevétel-arányos. Ezzel a kiskereskedelmi hálózatok felét veszteségbe viszik, utána kettő év múlva meg kitiltják az országból. Zseniális gazemberség, nem tudok rá mást mondani. Ez egy zseniális gazemberség, ugyanis az, akit nem érint, ugyanúgy meg fogja emelni 4-5 százalékkal az árat ? és még jó fiú lesz, mert nem 6 százalékkal ?, csak neki az tiszta haszon lesz. Ezt úgy hívják többek között, hogy CBA.

Ezt nem kellene, tisztelt hölgyeim és uraim, ennyire nyíltan nem kellene állami korrupciót vinni, mert az is korrupció, ha maga az állam a saját eszközeivel egy-egy cég érdekében hoz törvényeket; ez erről szól. Nemcsak az a korrupció, ha valaki elteszi zsebre a pénzt, hanem az is, ha ellehetetlenít egy céget azzal, hogy visszaél az állami szervek hatalmával. Itt erről van szó, ráadásul törvényi felhatalmazással. Törvényi felhatalmazással! Na most, én ezt nagyon nem javasolnám.

És akkor erre mi a válasz? Itt elhangzott már az adóvitában is nagyon komoly emberek szájából, hogy igen, de a kecske áfáját csökkentettük, hölgyeim és uraim ? igen, és még mellette kevesebb lesz a tranzakciós díja a kártyahasználatnak. Na most, falun ez azt jelenti ? a múltkor is elmondtam ?, hogy az 5 százalékos áfakörbe sorolt kecske hátsóján, hogy finoman fogalmazzak, le lehet húzkodni majd a bankkártyát. Én azt hiszem, hogy ez komolytalan válasz, ugyanis azokban a körökben, ahol most áfacsökken­tés van ? ez az egész kecske élve, a félkecske, az egész birka, a félbirka, az egész marha meg a negyedelt marha; na most, az első négy biztosan semmilyen forgalmat nem generál, csak exportot, ott meg nincs áfa. A második generál, de kizárt, hogy pont a szarvasmarhánál legyen áfacsalás, ugyanis egyedi fülszámos állatokról van szó, nem úgy, hogy majd akkor rakjuk rá a fülszámot, amikor levágjuk, mint a disznónál meg a többinél. Ha valaki ezt így gondolja, hogy ez majd megoldja a problémát, akkor óriási tévedésben van, mert biztos, hogy nem fogja megoldani.

És nem fogja megoldani az áfacsalást az a 8 milliárdos fejlesztés sem, ami elég homályos körülmények között zajlik. Nekem egy rendszerszervező elküldte azt a levelezését, amelyet elküldött a miniszterelnöknek és Varga Mihálynak, és amelyben 2011 óta ajánl egy teljesen ugyanilyen rendszert, majdnem hogy Ctrl+C-vel és Ctrl+V-vel van a költségvetés adótörvény-mellékletében, és ő nem 8 milliárdot kért volna érte. Majd nagyon kíváncsi leszek, hogy kinek lesz a biznisze ez a történet, de nem fogja meg az áfacsalást.

Az áfacsalást egy módon lehet megállítani: ha az érzékeny körökben lejjebb visszük az áfát; semmi más esélye nincsen, semmi. Ez pont olyan, mint az olajszőkítés: minden trükköt ki lehetett találni, de amíg nem lett egy áron a gázolaj meg a fűtőolaj, addig csaltak vele. Ez pont ugyanígy lesz: amíg nem megy le a csalható körben ? ami nagy volumen, nagy forgalmú ? az áfa, addig biztos, hogy ez lesz. Erre most már üzletág és iparág szerveződött, és ebben nagyon-nagyon magas körök vannak, nagyon komoly raktárbázisok vannak Szegeden meg Budaörsön. Mi ezt leírtuk, erre voltak kérdéseink, és úgy tűnik, hogy senkit nem érdekel. Senkit nem érdekel; szerintem kellene vele foglalkozni.

Azt is mondtam, hogy majd egy-két dologban segítünk. Segítünk abban például, hogy ez a 30 milliárd forint, amit most végül is mégis elvonnak az áruházaktól ? amivel nem értünk egyet, mert ez élelmiszerár-emelést jelent ?, az Élelmiszer-bizton­sági Hivatalhoz kerüljön. A kormányhivatalokban mostohagyerek a parasztvilág. Én tudom, hogy mennyire mostoha az agráriumból átment intézményi kör: azonnal elvették az autókat, felére csökkentették a kilométert, nem emeltek fizetést. Soroljam? Akkor mi a garancia arra, hogy ha ez a pénz odakerül, az oda is fordítódik? Erre akkor van garancia, ha azt megkapja a Nébih. Meg is emeltük most 30 milliárddal.

Font Sándornak egy dolgot mondanék az osztatlan közössel kapcsolatban, mert itt nagy büszkén jelentette, hogy most tízszeresére emelték már az idén, ebben az évben a díját. De ugyanúgy 250 milliárdot költöttek rá, képviselő úr, mint mi annak idején! Mert ha nincs hozzá humán erőforrás, be lehet oda rakni 20 milliárdot is, csak nem fogják tudni elkölteni. Nézze meg, hogy mennyi ment el, mennyit költöttek el a 3 milliárdból! 270 milliót. Ezt is átírtuk, és azt mondtuk, hogy inkább legyen az NFA-nál egy alap, amiből földet tud venni a spekulánsok előtt, mert oda meg nem tettek pénzt, szeretném jelezni. Egész eddig az volt a duma, hogy majd megakadályozza az NFA a spekulációs földvásárlást. Miből, ha nem lesz pénze rá? Oda most mi tettünk forrást.

Úgyhogy, hölgyeim és uraim, tisztelt képviselőtársaim, olyan helyzet van az agráriumban, hogy vannak források vitathatatlanul, sokkal több ? itt elmondta Turi-Kovács Béla is még korábban ?, de azért mégse annyi, mint volt, mert azért csak 60 ezer forint lesz hektáronként a támogatás, nem 70 ezer.

(16.30)

Úgyhogy nem lett igazuk, hogy növekszenek a támogatások. Lehet, hogy hét év alatt növekszenek, ha a hét évet megszorzom 60 ezerrel a korábbi hét évhez képest, de ezt a paraszt nem így éli meg. Az úgy éli meg, hogy eddig kapott 70 ezret, most fog kapni 60-at. Innentől kezdve kár etetni, mert úgyis kiderül az első utalásnál.

Úgyhogy én azt kérem, hogy gondolják ezt át, de legeslegelőször az intézményrendszert, mert anélkül itt senki nem fog kapni egy fillért sem, és borzasztó nagy baj lesz belőle, borzasztó nagy baj, és ez mind ennek a kormánynak lesz a felelőssége. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  124  Következő    Ülésnap adatai