Készült: 2024.09.23.05:54:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

37. ülésnap (2014.12.08.), 246. felszólalás
Felszólaló Z. Kárpát Dániel (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:11


Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! El kell hogy mondjuk, nem változott a lényegi alapállásunk, miszerint a korábbi megszorítások és az új típusú adófajták költségvetése fekszik előttünk. Hiszen az első sajtóhírek megjelenése óta, amelyek ezen költségvetési tervezetről szóltak, a módosítások végéig és a mostani, gyakorlatilag részletes vita egyik szakaszáig öt adótípusról derült ki, hogy emelkednek, emellett pedig ötféle hasonló átterhelésre került sor, ami a módosítások kapcsán is kiderül, és bevezetésre került a rendszerbe.

Továbbra is a 2 százalék fölötti gazdasági növekedéssel számol a kormányzat, ami nemcsak hogy erősen eltúlzott, de nagyon sok kipörgő és átmeneti hatást is tartalmaz. Mi, jobbikosok pedig annak annyira azért nem tudunk örülni, hogy a magyar gazdaság motorja különböző külföldi gyárak itteni teljesítményéből ered, hiszen ezek jobbára kivonják a közteherviselésbe bevonandó tőkét az országból. A közteherviselésben azért sem vesznek részt kellő mértékben, mert a kormányzat stratégiai partnerként még mindig indokolatlanul nagy, hatalmas kedvezményeket biztosít számukra, sok esetben munkahelyteremtés címszó alatt, akkorákat, amelyekből ki lehet fizetni az illető multicégnek a következő két évre vonatkozó munkaterhét az érintett dolgozókat illetően.

Látható, hogy miközben önök a bankok elszámoltatásának költségvetéséről beszélnek, és mi jobbító javaslataink során ezerszer felhoztuk azt, hogy igenis fogyasztóvédelmi mechanizmusokkal és más eszközökkel is meg kell akadályozni a különböző szektorális különadók, tranzakciós illeték, egyebek áthárítását, továbbra is 400 milliárdos terhet jelent a magyar polgárok, lakosok számára az, hogy ezen szektorális adófajták áthárítását semmilyen eszközzel nem akadályozza meg a kormányzat, kommunikációs kísérletet sem tesz rá. Egész egyszerűen beletörődik abba, hogy az érintett bankok, pénzintézetek maguk a közleményeikben bevallják, hogy igenis áthárítják ezeket a terheket. És mit tesz erre a Fidesz-KDNP? Néha egy-egy államtitkára elmondja, hogy ez nem igaz. Ehhez képest a statisztikákból csúnya módon kiderül, hogy igaz.

Elhangzott már, hogy a 2015-ös évben akár 13 féle adó is emelkedhet, de az adórendszer tekintetében nagyon fontos kiemelnünk azt, hogy az áfabevételek sorában 100 milliárdos nagyságrendű várakozásnövekménnyel rendelkezik a kormányzat. Tehát ennyivel többet kíván kifacsarni áfa formájában az érintettekből. Ugyanakkor az emögötti háttérszámítások, ennek a ritmikája, logikája nem ismeretes, pedig a számokból ez derül ki. Érdemes lenne tehát tudni, hogy mégis milyen várakozások állnak emögött. Mégis kik lesznek azok, akiket a szegények adója, mert így hívják az áfát, 27 százalékos európai rekorder mértékben még inkább fog terhelni, mint az eddigiekben?

És hát el kell hogy mondjuk, hogy amire módosító indítványaink jó nagy többsége irányult - alap­vetően szociális, az egyszerű emberek életét jobbító kérdéseket felölelő témakörökről beszélünk ‑, jelesül az otthonteremtéssel kapcsolatos problémák, a kormányzat lényegében semmi jóval nem kecsegtet. Eddig amit otthonteremtés címszó alatt műveltek, azon lényegében az árfolyamgát 2.0-ások állami lábának a kipótlásáról lehetett beszélni, de arról nem, hogy állami bérlakás-építési rendszer vagy otthonteremtési hálózat szisztéma jöjjön létre, akár az osztrák modell alapján, akár már bizonyított szisztémák mentén. Látható, hogy a szocpol és félszocpol típusú kedvezményekkel önök azt mondják a magyar fiatalnak, akinek nincs 16 millió forintja egy nagyvárosi vagy egyszerű városi lakásra, hogy kapsz szocpolt, félszocpolt, mondjuk, másfél millió kedvezményt, de lehet, hogy neki 13 vagy 16 milliója sem lesz rá.

Egész egyszerűen olyan programot kéne letenni a magyar fiatalok, a kivándorlás által leginkább sújtott magyar rétegek elé, hogy itthon tudjanak maradni, hogy pár éves távlatban láthassák, hogy önálló otthonhoz képesek jutni, és egy bérleti jogviszony, a mostani piaci bérleti díjak fele-harmadából maximalizálva ezt az egészet, egy olyan helyzetet idézhetne elő, hogy pár évvel később a tulajdonukba kerülhetnének át az érintett ingatlanok.

(18.30)

Egy ilyen program ‑ az érintett költségvetési terhek figyelembevételével is ‑ négy-öt magyar gazdasági ágazatnak adna hatalmas tőkeinjekciót, fiatalokat tartana itthon, Magyarországon, és ami talán a legfontosabb, a gyermekvállalási hajlandóságot is képes lenne érdemben növelni. De egy ilyen költségvetés mentén, amely nem vezet ki szinte egyet sem a Gyurcsány-, Bajnai-korszakok megszorító csomagjainak intézkedései közül, hanem új típusú adófajtákat vezet be… ‑ ne felejtsük el, hogy 2010-ben 34 adóféléről tudtunk, aztán ez fölment 2014-re 41-re, és most már 45-felé tart a kormányzat adópalettája! Nem tudjuk, hogy meddig lehet ezt még szélesíteni, de mindez, mindennek a lenyomata itt látható ezen költségvetési tervezeten. Ezen sem az általános, sem a részletes vita nem tudott változtatni, éppen ezért a Jobbik fenntartja magának a jogot, hogy minden tisztességes eszközzel harcoljon az ellen, amit ide elénk letettek, hiszen ez Magyarországra a sorvadást hozza és a megszorítások bebetonozását. Köszönöm a lehetőséget. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai