Készült: 2024.04.29.19:05:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

307. ülésnap (2013.10.01.), 30. felszólalás
Felszólaló Göndör István (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:35


Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GÖNDÖR ISTVÁN (MSZP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! A törvényjavaslat nem nagy terjedelmű, és úgy, ahogy Fónagy államtitkár úr említett adatokat a hatékonyság kérdéséről, ezzel mondhatnánk azt is, hogy részben kipipálhatnánk azokat az aggályokat, amelyeket mi, szocialista képviselők megfogalmaztunk ezzel az egyszerű és kis terjedelmű törvényjavaslattal szemben, amelynek a lényege - azért egy mondatban muszáj mégiscsak kitérni rá -, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. és a Magyar Közút Zrt. feladatai valóban átfedték egymást, a kettőt szétválasztják.

Ettől kezdve van nekünk ezzel a kérdéssel problémánk. Ha elfogadjuk mindazt, amit az államtitkár úr felsorolt, tehát egyértelművé válik, hogy a Magyar Közútkezelő hatékonyabban képes végezni ezt a feladatot, rendben van, kapja meg a teljes üzemeltetési feladatot, de itt vetődik fel a kérdés: az üzemeltetésnek része a díj beszedése, a díjfizetés ellenőrzése. Tehát ha ennyire egyértelmű, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. nem megfelelően működik, akkor nemcsak ezeket a feladatokat, tehát mondjuk azt, hogy a műszaki tartalmakat, hanem magát a díjfizetés rendszerét is nyugodtan át lehetett volna csoportosítani a most már új néven Magyar Közút Nonprofit Zrt.-hez.

Elég furcsa az, hogy egy szervezetet csak azért tartunk fenn, hogy az úthasználattal arányos útdíjrendszert ellenőrizze és fejlessze, vagy a matricás rendszert is ehhez, természetesen, hozzá kell érteni; különösen arra az esetre, ahogy államtitkár úr is elmondta, és a törvényjavaslatból egyértelműen kitűnik, hogy a koncessziós utakra ez semmiképpen nem terjed ki.

Tehát nekünk az a véleményünk, hogy ezek azok a furcsa helyzetek, amikor egyet tudunk érteni az átalakítással, annak irányával, csak egyszerűen érthetetlen, hogy valamilyen közbülső ok miatt mégiscsak megmarad és marad két szervezet. Az egyiknek lesz feladata és követelménye, hogy hatékonyan működjön, és ez számunkra szimpatikus, mert nyilván azt a reményünket erősíti, hogy az a több milliárd forint megtakarítás, amiről államtitkár úr beszélt, valóban a közutak fenntartására, felújítására lesz fordítható és arra is fordítják, nem pedig eltűnik a költségvetés nagy bugyrában, mert a közútjaink állapota meglehetősen kétségbeejtő, ahogy távolodunk a fővárostól az országhatár irányába.

Azért van egy kérdésünk is. Jó lett volna, ha a törvényjavaslat kapcsán azért arról is lehetne hallani, hogy az, hogy a munkavállalók átkerülnek, ez egyértelmű, tehát nem csak az eszközök, a munkavállalók is, de amit államtitkár úr elmondott, ez azt jelenti, hogy a munkavállalók rosszabb kondíciókkal rendelkező kollektív szerződéssel bíró vállalkozáshoz kerülnek. Tehát őket egyfajta anyagi veszteség éri. A másik, hogy létszámcsökkentés is lesz. Tehát erről azért szerettünk volna többet tudni.

Tehát a befejező mondatom, hogy magával az átszervezés irányával egyetértünk, de hiányoljuk és benyújtunk ilyen jellegű módosító javaslatot, hogy ebben az esetben egyszerűen szüntessük meg az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t, és az útdíjakkal kapcsolatos feladatokat is telepítsük a sokkal hatékonyabban működő Magyar Közút Nonprofit Zrt.-hez.

Köszönöm szépen a szót, elnök úr. (Taps az MSZP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai