Készült: 2024.04.29.19:02:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

307. ülésnap (2013.10.01.), 24. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 4:57


Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A magyarországi közúthálózat közútkezelői és -üzemeltetői rendszere a hálózat hierarchiája és a tulajdonosi viszonyok miatt rendkívül bonyolult, a külső partnerek és végfelhasználók számára szinte áttekinthetetlen.

Az országos közúthálózat és a gyorsforgalmi hálózat működtetését 1991-től önálló társaságként működő szervezetek látják el. A gyorsforgalmi hálózaton belül a helyzetet tovább bonyolítja, hogy az M5-ös és M6-os autópályák koncessziós rendszerben működnek. Az egyébként is tagolt rendszerben új elemként jelentkezik a megtett úttal arányos díjszedési rendszer, amely a korábbi matricás rendszerrel szemben a magyarországi úthálózat jelentős részére kiterjed.

A jelenleg hatályos jogszabályok alapján az Állami Autópálya Kezelő Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. feladatuk és tevékenységük tekintetében azonos közútkezelői és -üzemeltetési feladatokat látnak el. A törvényjavaslat ezért az Állami Autópálya Kezelő Zrt. közútkezeléssel kapcsolatos feladatainak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. részére történő átadására irányul. Ez a struktúraváltás megalapozza a jövőbeni országos közúthálózat egységes szemléletű kezelését, üzemeltetését, fenntartását, követelményrendszerét, finanszírozását és szervezeti hátterének biztosítását.

Az összevonással közép- és hosszú távon jelentős megtakarítások várhatók. Az Autópálya Kezelő 16, a Közútkezelő 77 üzemmérnökséggel rendelkezik. Az üzemmérnökségek egy része előreláthatólag a területi lefedettség figyelembevételével középtávon megszüntethető lesz.

A jelenlegi számítások szerint 12 megszűnő üzemmérnökséggel, telephelyenként évi 42 millió forint megtakarítással számolva összesen mintegy évi 500 millió forint költségcsökkenés várható. A két társaság béren kívüli juttatási csomagjában jelentős eltérések tapasztalhatók. Az átvételre kerülő munkavállalókra a jogutód Magyar Közút Nonprofit Zrt. kollektív szerződése és szabályzatai lesznek az irányadók, ami éves szinten mintegy 400 millió forintos megtakarítást eredményez.

A hatékonyabb működés következtében esetlegesen bekövetkező, fokozatos és összesen mintegy 5-15 százalékos nagyságrendű létszám-racionalizálással az ötéves periódust követően évente 1-3 milliárd forint közötti összegben további megtakarítási elérhető a személyi ráfordítások területén. Az országos gyorsforgalmi utakra és autópálya-szakaszokra vonatkozó üzemeltetési és fenntartási feladatok átvételével az iparűzési adón, az innovációs járulékon és a szakképzési hozzájáruláson keresztül megközelítően évi további 250 millió forintos megtakarítás keletkezik az ágazatban.

Amennyiben a feladatátadás megtörténik, nem szükséges megépíteni három további mérnökséget az Állami Autópálya Kezelő Zrt. részére, mert a Magyar Közút Nonprofit Zrt. saját meglévő telephelyeiről az azokon elvégzett kapacitásbővítés után el tudja látni az üzemeltetést az érintett autópálya-szakaszokon. A három mérnökség megépítésének elmaradásával mintegy további 4 milliárd forinttal csökken a kiadás és a forrásigény. Ezek a mérnökségi telepek az M85-ös, az M86-os és az M4-es gyorsforgalmi utak újabb szakaszaihoz kapcsolódva épültek volna meg.

Tisztelt Képviselőtársaim! Mindezek alapján kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy az említett megtakarítások eléréséhez szükséges jogszabályi módosításokat tartalmazó T/12338. számú törvényjavaslatot megvitatni, majd támogatni szíveskedjenek.

Köszönöm a türelmüket; elnök úr, köszönöm a szót.




Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai