Nyári pedagógus-továbbképzések az Országházban

Az Országgyűlés Hivatala július 17. és augusztus 11. között négy ötnapos akkreditált pedagógus-továbbképzést szervezett az Országházban. A programok célja a történeti kutatások legújabb eredményeinek ismertetése mellett olyan pedagógiai, módszertani gyakorlatok bemutatása, illetve kipróbálása volt, melyeket az általános és középiskolai történelemtanárok hatékonyan alkalmazhatnak a magyar történelem egy-egy korszakának tanítása során. A képzéseken összesen 103 pedagógus vett részt.

Az Aranybulla és hatása a magyar történelemre című képzés az Országgyűlés Hivatala és a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézetének közös szervezében valósult meg. A program során a résztvevők komplex ismereteket szerezhettek az Aranybulla keletkezésének körülményeiről és annak a magyar államelméletre gyakorolt hatásáról. Korszakokon átívelően tekinthették végig a rendiség fejlődését, a kezdetektől a 17–18. századi rendi mozgalmakon át egészen a 19. századig. Az Országgyűlési Könyvtár muzeális gyűjteményének segítségével fizikailag is közelebb kerülhettek a Hármaskönyv és a későbbi Corpus Jurisok világához, tartalmuk felfedezését interaktív feladatokkal fűszerezve. Emellett részt vehettek egy II. András korabeli törvénylátó nap modellezésében, elmerülhettek az oklevélkészítés rejtelmeiben, és a reformkori politikusok szerepébe bújva vitatkozhattak a korszak nemességét foglalkoztató kérdésekről. Az Országház mellett további állomások is részét képezték a programnak: a pedagógusok ellátogattak az Esztergomi Vármúzeumba, a Keresztény Múzeumba, valamint a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárába, és megismerkedhettek az intézmények pedagógiai tevékenységével.

A „Látszatparlamentarizmus” – Politikai élet Magyarországon 1945 és 1956 között címet viselő képzés az 1945 utáni magyarországi parlamentarizmus tudatos felszámolását, a magyarországi kommunista diktatúra kialakulásának folyamatát, működési mechanizmusát, az 1956. évi forradalmat és szabadságharcot, valamint annak következményeit járta körül. A pedagógusok ízelítőt kaphattak a korszakot megelevenítő múzeumpedagógiai foglalkozásból; szerepjáték keretében élhették át ennek az időszaknak egy meghatározó politikai vitáját; valamint interaktív módon ismerkedhettek meg a korszakkal foglalkozó, a tanítás során alkalmazható digitális adatbázisokkal, honlapokkal és oktatófilmekkel. A program részeként a pedagógusok a korszakhoz kapcsolódó helyszíneket és eseményeket érintve ismerhették meg az Országházat és a Kossuth tér 1956-os forradalomhoz köthető tragédiáját. Emellett látogatást tettek a Kisfogház Emlékhelyre és a Rákoskeresztúri Új köztemető 301. parcellájához is. A továbbképzés a Nemzeti Emlékezet Bizottsága és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára együttműködésében valósult meg.

A VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltár együttműködésével zajló Egy ellentmondásos korszak – Politikai élet a két világháború közötti Magyarországon című képzés középpontjában a vizsgált időszak politikai berendezkedése, társadalom-, gazdaság- és külpolitikai döntései álltak. A pedagógusok áttekintést kaphattak a rendszer létrejöttének körülményeiről és működéséről, majd az 1930-as évekre fókuszálva olyan eseményekkel, törvényekkel és jelenségekkel foglalkozhattak, mint a megoldatlan földkérdés, a szociális háló megteremtése, a nagy gazdasági világválság kezelésére hozott kormányzati intézkedések, a revízió, a zsidótörvények, a választójog, a háborúba lépés és az utódállamokban élő magyarság helyzete. A témában való elmélyülést az Országház Filmműhely korszakhoz kapcsolódó dokumentumfilmjei és a hozzájuk készült egyéni és csoportmunkában megvalósítható feldolgozási javaslatok; az 1938-as választójogi törvény vitáját modellező szerepjáték; egy, a bethleni konszolidációt bemutató társasjáték és további, tanórákba beépíthető interaktív javaslatok segítették.

A magyar történelem 1956 és 1989 közötti időszakát a Miért így történt? – A rendszerváltozáshoz vezető út története című képzési program mutatta be, mely a Nemzeti Emlékezet Bizottsága és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára közreműködésével valósult meg. A tanárok átfogó képet kaphattak a pártállam működéséről, annak az 1956-os forradalomhoz való viszonyulásáról, a korszak gazdasági és kulturális sajátosságairól, az 1956-ot követő társadalmi ellenállás formáiról a spontán tüntetésektől a pártok létrejöttéig. A képzés betekintést nyújtott az Ellenzéki és a Nemzeti Kerekasztal tevékenységébe is. A résztvevők útmutatót kaptak az oktatás során felhasználható filmek és reklámfilmek elemzéséhez; csoportmunkában március 15-i ünnepi műsort állítottak össze, rekonstruálták egy ’70-es évekbeli tüntetés eseményeit; fiktív szereplők bőrébe bújva vitatták meg a társadalom egyik legjelentősebb dilemmáját a forradalom leverését követően. A pedagógusok a rendszerváltozáshoz köthető események kiemelésével rendhagyó Országház-látogatáson vettek részt, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában tett látogatás során pedig megismerkedhettek a levéltár szolgáltatásaival és az ott őrzött anyagokkal.

Az Aranybulla és hatása a magyar történelemre című továbbképzés.
Az Aranybulla és hatása a magyar történelemre című továbbképzés
Forrás: Országgyűlési Múzeum