Készült: 2024.09.20.21:38:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

190. ülésnap (2001.03.05.), 102. felszólalás
Felszólaló Balsay István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Költségvetési bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 5:24


Felszólalások:  Előző  102  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BALSAY ISTVÁN, a költségvetési és pénzügyi bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Ház! A költségvetési bizottság külön kérésre vette napirendjére a területfejlesztési támogatásokról és a decentralizáció elveiről, valamint a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszeréről benyújtott országgyűlési határozati javaslatot, amelyet novemberben nyújtott be a minisztérium a parlamenthez.

A bizottsági ülésen elhangzott, hogy abban az esetben, ha a kijelölt bizottságok közül a pénzügyi bizottság nem hajlandó megtárgyalni vagy nem tárgyalja meg ezt a javaslatot, akkor legjobb esetben is csak szeptemberben kerülhet a regionális és a megyei területfejlesztési tanácsok elé a decentralizációs összeg, amelyekből ebben az évben csak az év vége felé köthettek volna szerződést. Ezért igaz az a mondás, állapítottuk meg, hogy kétszer ad, aki gyorsan ad. Ebben az esetben gyorsaságról nem lehet szó. Ezért külön kértük, hogy a bizottság minél hamarabb tárgyalja meg, és általános vitára való alkalmasságát vizsgálja meg.

A bizottsági ülésen elhangzott, ami már több bizottsági tájékoztatóban is hallható volt, hogy szükségessé tette a parlamenti határozat, az eddigi rendszer módosítását, hogy 1999-ben kialakításra került a területfejlesztési törvény módosításával a hét tervezési-statisztikai fejlesztési régió. Az is elhangzott, hogy az uniós csatlakozási folyamatunkban, vagy még szebben az európai egyesítés folyamatában a Phare 2000-program keretében három régió került kijelölésre, amelyre regionális fejlesztési programot készítettek. A kormány úgy látta, hogy ez a gyakorlási folyamat tovább kell hogy folytatódjon, és a négy másik régiót is, mind a hét régiót kijelölte, hogy a programfinanszírozásban jelentős gyakorlatot szerezzenek. Majd a területfejlesztési támogatásokat jelentős mértékben megemelte a 2001-2002. évi költségvetésben, elsősorban hogy a strukturális alapokhoz való hozzájutás, a gyakorlás, a programfinanszírozás, a monitorrendszer kialakítása megfelelő ütemben haladjon.

A harmadik téma, amely a költségvetési és pénzügyi bizottságban érvként szerepelt, hogy a hatályos szabályozással kapcsolatban úgy ítéltük meg, a korábbi országgyűlési határozat betöltötte a szerepét. Megfelelően hozzájárult ahhoz, hogy a közvetlen területfejlesztési támogatások a megyei területfejlesztési tanácsok útján szétosztható legyen. Ennek megfelelően szükséges volt, hogy a területfejlesztési célelőirányzat 35 százalékos lehatárolásával - amely a költségvetésben szerepel - és a megyei területfejlesztési tanácsok 30 százalékával a decentralizáció nőjön. Azok az állítások, amelyek az előző bizottsági érvelésben elhangzottak, hogy nem nőtt, hanem csökkent, nem felelnek meg a valóságnak. Nőtt az összeg decentralizált mértéke is, valamint 33 százalékkal nőtt a területfejlesztési célelőirányzat nagysága is.

Nagy vita alakult ki a kedvezményezett térségek besorolásánál, és minden képviselő - ez természetes is - a saját térségére vonatkozóan kereste az igazát a besorolásnál. A korábbi négy kedvezményezett térségtípussal szemben átláthatóbb a három kedvezményezett térségtípus, és azt is megállapítottuk, hogy a koncentráció elvének megfelelően nem indokolt, hogy az ország területének egyharmadán túlmenően kedvezményezett térségeket jelöljünk ki.

Az átláthatóság irányába hat a 28 mutató helyett a 18 mutató alkalmazása, amely egybeesik az Európai Unió eddig megismert elveivel is. Nagy hangsúlyt kapott az is, hogy tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy lehetőleg a másfél hónapot igénybe vevő négy kormányrendelet kidolgozását követően a fejlesztési tanácsok hozzájuthassanak az összegükhöz, megkezdődhessék az egyeztető tárgyalás, a szerződéskötés a minisztériumokkal, és annak érdekében, hogy elkerüljük, hogy későn kapjanak a területfejlesztési tanácsok összegeket, a parlament gyorsított eljárással tegye lehetővé, hogy hozzájussanak az összegekhez.

A költségvetési bizottság többségi szavazással, 14 igen és 10 nem szavazattal általános vitára alkalmasnak találta a parlamenti határozattervezetet.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a Fidesz padsoraiból.)

 




Felszólalások:  Előző  102  Következő    Ülésnap adatai