Készült: 2024.09.20.18:07:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

52. ülésnap (1999.03.02.), 34. felszólalás
Felszólaló Dr. Hack Péter (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó Alkotmányügyi bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:28


Felszólalások:  Előző  34  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HACK PÉTER, az alkotmány- és igazságügyi bizottság kisebbségi véleményének előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Az alkotmányügyi bizottságban viszonylag hosszabb vita folyt a törvényjavaslatról, hiszen ez egy rendkívül nagy horderejű törvény. A jelenlegi statisztikák szerint évente több mint 400 ezer szabálysértést követnek el. Ezen szabálysértések döntő része nem igazán súlyos, úgynevezett kriminális cselekmény, hanem apróbb közigazgatási normasértés. Ilyen módon a polgárok jelentős hányada kerül élete során egyszer-kétszer kapcsolatba a szabálysértési hatósággal, illetőleg magával a szabálysértési eljárással.

Magyarország csatlakozása az Európai Emberi Jogi Egyezményhez azzal a követelménnyel járt, hogy azokban az esetekben, amikor a polgároknak büntetőjogi vagy büntetőjogias jellegű szankciót kell elszenvedni, meg kell teremteni a bírói kontrollt. Ezért olyan jogrendet kell létrehozni, ahol a bíróságokon nyilvános, közvetlen, szóbeli és pártatlan eljárásban van része, ráadásul gyors eljárásban azoknak, akikkel szemben szankciót alkalmaznak. A Magyar Köztársaság annak idején fenntartási nyilatkozatot tett az emberi jogi egyezménynek ehhez a passzusához, de nyilván ez a fenntartási nyilatkozat nem tartható tovább. Ezért az SZDSZ és az ellenzéki pártok is az alkotmányügyi bizottságban értelemszerűen támogatták azt, hogy megteremtődjön a bírói út lehetősége. Kötelezően írja ezt elő az Alkotmánybíróság döntése is.

Ugyanakkor a bizottsági vitában kiderült, hogy az előterjesztő - hogy úgy mondjam - nagyon nagy vonalakban szabja meg azokat a feltételeket, amelyek között a bírói utat megteremti. Az előterjesztésben miniszter úr is utalt arra, hogy majd a 2000-es költségvetésben kell megteremteni a bírói út alapjait. A jelenlegi tervezet 40 bíró és 40 bírósági alkalmazott létszámemelést ír elő, ami első ránézésre úgy tűnik, hogy megyénként 2 bíró és 2 bírósági alkalmazott. De úgymond megnyugtattak a kormány képviselői, hogy ez nem okoz problémát, hiszen ez az előterjesztés nem azt jelenti, hogy ennyien fognak szabálysértésekkel foglalkozni, hanem azt jelenti, hogy a már meglévő bírók is fognak szabálysértésekkel foglalkozni, plusz még 40 státuszt kap majd a bíróság országosan.

Tisztelt Ház! Előre látható, hogy ilyen módon a 2000 márciusi bevezetése ennek a törvénynek zavarokat fog okozni a szabálysértések elbírálásában is, és zavarokat fog okozni a bíróságok egyéb tevékenységében is, hiszen mindeddig az előterjesztés tekintetében úgy tűnt, hogy a Házban konszenzus van abban a kérdésben, hogy a bíróságok túlterheltek. Értelemszerűen, ha nem ez a 40 plusz bírói státusz fogja ellátni a szabálysértések összességét, ez csak azt jelentheti, hogy a jelen pillanatban büntetőügyekkel és az ebben a kódexben foglaltaknál súlyosabb normasértésekkel szemben fellépő bírákat kell majd terhelni szabálysértések elbírálásával is. Ez szerintünk az állam hatékony fellépését rontja. Ilyen értelemben a bizottsági ülésen is felvetődött, hogy ez az előterjesztés talán az előterjesztést készítők szándéka ellenére is egyfajta fricska lesz az európai emberi jogi követelményeknek, mert az európai emberi jogi követelmények teljesítése után rosszabb körülmények közé kerülhet a szabálysértések elbírálása, mint előtte volt.

 

(10.20)

Ez lassabban, bonyolultabban és drágábban fog történni. Ez pedig nem lehet cél, ezt nem követeli tőlünk sem az európai egyezmény, sem az Alkotmánybíróság. Ezért a megítélésünk szerint - több egyéb kifogás mellett - a kormánynak felül kell vizsgálnia, hogy a feltételrendszereket biztosítsa, és megítélésünk szerint ezt már most, e törvény vitájánál el kell dönteni, hiszen a költségvetésimaradvány-alkuban erre lehetetlen lesz vállalkozni.

Ugyanakkor szeretném még azt is elmondani, hogy az alkotmányügyi bizottságban azok a tisztázatlanságok, a profiltisztázatlanságok, amelyekről korábban az önkormányzati bizottság kisebbségi előadójának szavaiban szó volt, felvetődtek, ezek is vezettek arra (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), hogy az ellenzéki képviselők nem támogatták a javaslat általános vitára bocsátását.

Köszönöm. (Taps az ellenzék padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  34  Következő    Ülésnap adatai