Készült: 2024.09.19.00:07:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

302. ülésnap (2013.09.16.), 291. felszólalás
Felszólaló Osztolykán Ágnes (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:56


Felszólalások:  Előző  291  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

OSZTOLYKÁN ÁGNES (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr. Már megszokhattuk azt, hogy önök fontos törvényeket egyéni képviselői önálló indítványként módosítgatnak, ebből viszont sajnos az következik, hogy semmiféle szakmai vagy szakszervezeti érdekegyeztetés nem előzte meg ezt a javaslatot, ahogyan azt egy kicsit burkoltan államtitkár úr is elmondta. Az érintettek meghallgatása és bevonása továbbra sem fontos önöknek, ahogy ezt az elmúlt 3 évben már megszokhattuk.

Mindezek ellenére a szakma egy része azonban megpróbálta ez ügyben hallatni a hangját, persze úgy tűnik, sikertelenül. Levélben fordultak L. Simon Lászlóhoz, a módosító egyik beterjesztőjéhez és az Országgyűlés kulturális és sajtóbizottságának elnökéhez. Idézem: "A törvénymódosítást ezen formájában a kulturális és sajtóbizottság semmiképpen se támogassa, sőt a hozzáértésével bizonyítsa be, hogy ez az intézkedés több kárt okoz, mint hasznot, és politikai tekintélyével érje el a módosítás visszavonását."

Miután ennek ellenére a bizottság általános vitára alkalmasnak találta a módosító javaslatot, egy tiltakozó levelet tettek közzé, miszerint: "Az előterjesztés azt mondja ki, hogy a mindenkori miniszter - beosztásából adódóan - a műtárgyakat őrző intézmények szakembereinél sokkal jobban ért a műtárgyak őrzéséhez, elhelyezéséhez, bemutatásához. Hamis érvek álcája mögé bújva azt sugallják, hogy a muzeológusok indokolatlanul megfosztották a közt saját kincseinek élvezetétől. Tovább súlyosbítja a helyzetet a törvényjavaslat azon része, amely eltörli a hatályos törvény szakmai képesítésre vonatkozó előírásait, nem köti szakmai végzettséghez se a szakalkalmazottak, se az intézményvezető kinevezését. Ez a módosítás a teljes kulturális alapellátást veszélyezteti. Követeljük, hogy a módosító indítványt benyújtó képviselők vonják vissza előterjesztésüket, a kormány és az Országgyűlés pedig ne támogassa ezt a törvénymódosítást."

Mások pedig röviden, lényegre törően a következő véleményüknek adnak hangot: "A jelen törvénymódosításnak semmi értelmét nem látjuk, ebben a szakma kompetenciájának, jogkörének és gyűjteményi biztonságának súlyos sérelmét viszont igen." Az utóbbi véleményt az LMP parlamenti frakciója is osztja, ugyanakkor azt gondolom, szakmai érvek nem is szólnak a módosító mellett. Ez, mint látjuk, nem azt jelenti, hogy önök más értelmet nem találnak benne. A magát nemzeti konzervatívnak nevező, populista kormányzat és a balliberálisnak mondott oldal között zajló kultúrkampfnak már nem ez az első felvonása. A Lehet Más a Politika már mérhetetlenül rossz szemmel nézi ezt, és azt gondoljuk, hogy ezzel a hozzáállással nem igazán lehet előrejutni.

A Fidesz-kormányzat már az előző kormányzati ciklusában, tehát '98 és 2002 között világosan felismerte, hogy a szimbolikus politizálás által nyitott térben a múlt bizonyos tárgyi emlékei kiemelt politikai jelentőségre tehetnek szert. A műtárgyak nemcsak egy adott épített tér reprezentativitását növelik, hanem szimbolikus kapcsolatot teremtenek korábbi korokkal és eszmékkel. Ez a módosító pedig lehetővé teszi a közgyűjtemények anyagának aktuálpolitikai, mi több, ideológiai célokra történő hasznosítását, használatát. Tulajdonképpen kiveszi a szakma kezéből a közgyűjtemények irányítását, hogy azt végső soron a politikusok kezébe adja.

A módosító indítvány mindkét fő változtatása ebbe az irányba mutat. Az egyik, hogy felruházza a minisztert a műtárgyak áthelyezésének jogával, amit kétféleképpen tehet meg. Egyrészt határozott időre kijelölheti az állami tulajdonú kulturális javak őrzési és bemutatási helyét. Vagyis például a kiállítás erejéig elrendelheti, hogy egy műtárgyat szállítsanak át egy másik múzeumba vagy egyéb kiállítóhelyre, továbbá, és ezt a törvényjavaslatban a miniszternek biztosított jogot erősebbé változtatná, az ő javaslatára a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. szerződést köthetne bármely védett, állami tulajdonú műtárgy vagyonkezelésére. Ez azt jelenti, hogy a miniszter nemcsak a múzeumokba, de az összes, bárhol máshol fellelhető állami tulajdonú műtárgy végleges áthelyezéséről is rendelkezhetne. A kézi vezérlés, a kézi irányítás a kultúrpolitikában is folytatódik.

A másik, hogy a módosító elfogadásával a kormányzat feltétlenül lojális, ugyanakkor megfelelő képesítéssel nem biztosan rendelkező politikai megbízottakat is pozícióba emelhetne, akik helyi szinten tudnának érvényt szerezni a vélt vagy valós minisztériumi elvárásnak. A módosító indoklása, illetve L. Simon László nyilatkozata, miszerint a változtatásokra egyrészt azért van szükség, mert meg kell erősíteni a vidéki múzeumokat, kiállítóhelyeket, szakmailag nehezen védhető, mert a múzeumok közötti kölcsönzés, amelynek szabályait éppen a módosítani kívánt törvény rögzíti, minden szakmailag indokolt esetben eddig is megfelelően működött. Nem igazán volt példa arra, hogy a kölcsönvevő és a kölcsönadó nem tudott volna egyezségre jutni, és emiatt hiúsult volna meg bármilyen kiállítás vagy egyéb szakmai esemény.

Tekintettel arra, hogy a törvény nem rögzíti, hogy milyen hosszúságú időtartam lehet az úgynevezett határozott idő, továbbá azt sem, hogy hányszor lehet újabb határozott időre díj és biztosíték nélkül a kölcsönzést előírni, jogilag lehetségessé válik, hogy a múzeumok legféltettebb kincseiket, a szakmai profiljukat meghatározó anyagaikat beláthatatlan időre elveszítik, és ezzel megvalósíthatatlanná válnak saját terveik, gyűjteménykezelési koncepciójuk lényegi elemei.

(21.30)

Tehát értelmetlen, szükségtelen és a mi meglátásunk szerint ez a módosító káros, a gyűjtemények helyzetét kiszámíthatatlanná és bizonytalanná teszi.

A vidéki kulturális lehetőségek bővítése természetesen üdvözlendő cél, ugyanakkor talán első lépésként a megfelelő befogadói közeg kialakítására kellene koncentrálni, azaz a művészeti nevelésre, például az alapítványi és magániskolákban folyó, a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatását, tehetséggondozását szolgáló pedagógiai munkára, a művészetet értő és művelő emberek nevelésére. Sajnos a vidéki Magyarországon sok helyen a kulturális élet kérdése sokadrangú kérdés. Ezen kellene inkább elgondolkodniuk és ezen kellene inkább változtatniuk. A Lehet Más a Politika inkább ilyen változtatásokat várna, és erről tárgyalnánk is önökkel szívesen.

Súlyosan aggályos, hogy a törvénymódosítás szövege nem ír elő a kulturális javak minisztere által kijelölt őrzési vagy bemutatási helyként állami közgyűjteményt, azaz bármely magánszemélynek vagy vállalatnak kölcsönözhető bármilyen érték. Vajon ezek a műalkotások tényleg közönség elé kerülnek-e majd, vagy inkább kormányzati hivatalokba, vadászházakba, esetleg a helyi kiskirályok irodáiba vagy kúriáiba? Tényleg a minél szélesebb körű hozzáférés szempontjai vagy más egyéb, partikuláris érdekek fognak dönteni egy-egy műalkotás elhelyezéséről?

Az pedig, hogy L. Simon László szerint a kinevezési feltételek módosítására a szakemberek kis száma miatt van szükség, mert "hihetetlen kevés olyan személy van az országban, aki egyszerre megfelel mindazoknak az elvárásoknak, amelyeket joggal támaszt egyrészt a szakmai, másfelől a fenntartói oldal", ez egy meglehetősen ellentmondásos állítás. Ha ugyanis tényleg kevés a megfelelő szakember, akkor nem a kinevezési gyakorlatot kellene megváltoztatni, hanem egyrészt az utánpótlás-nevelésről kellene gondoskodni, azaz a felsőoktatást kellene olyan pályára állítani, ahonnan a megfelelő képesítéssel rendelkező szakemberek megfelelő számban kerülnek ki. A jelenlegi kormányzati felsőoktatás irányai azonban - ahogyan látjuk - eléggé más utakon járnak, másrészt pedig a már végzettek részére kellene olyan feltételeket biztosítani, hogy a pályán is maradjanak.

Mivel sem az intézményvezetők képesítési követelményeinek, sem a műtárgykölcsönzés feltételeinek ilyen módon történő megváltoztatása szakmai érvekkel nem támasztható alá, továbbá a szakma kialakult gyakorlatát alapjaiban veszélyezteti, ezért a benyújtott módosító javaslatokat a kulturális szakmához hasonlóan az LMP nem támogatja. Ha ezt elfogadják, ez megint csak a kormánypárti képviselők és az általuk kiszolgált jobboldali kulturális lobbi javaslata lesz, senki másé.

Köszönöm szépen. (Taps az LMP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  291  Következő    Ülésnap adatai