Készült: 2024.09.21.08:23:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

178. ülésnap (2012.04.10.), 248. felszólalás
Felszólaló Dr. Schiffer András (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:13


Felszólalások:  Előző  248  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SCHIFFER ANDRÁS (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az alapvető probléma maga a kiemelt beruházási törvény, az a törvény, amit itt önök, fideszes és szocialista képviselők közösen fogadtak el 2006 tavaszán. Ha nincs ez a törvény, nincs Sukoró-botrány, és nincs egy csomó más botrány, ami fémjelezte az elmúlt éveket. Ez a törvény önmagában hordozza a korrupciót, egy tűrhetetlen politikai korrupciós nyomás alá helyezi a mindenkori kormányt.

De van egy sokkal mélyebb gazdaságfejlesztés-politikai probléma ezzel a törvénnyel, ezért terjesztettük elő Jávor Benedek képviselőtársammal a múlt nyáron azt a javaslatot, hogy magát a kiemelt beruházási törvényt helyezze végre hatályon kívül a parlament. Arról van szó, hogy ha a magyar gazdaságpolitika bizonyos érdekköröket, multinacionális befektetőket vagy udvari szállítókat, oligarchákat kiemeltnek nevez, azzal befagyasztja a magyar gazdaság végletes kettészakítottságát. Ez a törvény nem jó másra, mint hogy prolongálja azt a hatalmas szakadékot, amit az elmúlt húsz év elhibázott fejlesztéspolitikája csinált a multinacionális cégek és a hazai kis- és középvállalkozói szektor között.

Ma a gazdaságpolitikának az lenne a hivatása, hogy kiemeltnek tekintsen minden helyi gazdálkodót, kiemeltnek tekintse a helyi gazdaságot, kiemeltnek tekintse a családi gazdaságokat. Nem ez folyik. Egy ilyen törvényjavaslattal a kedvezmények továbbra is azoknak mennek, akik a kormány kegyencei, akik oligarchák a kormány és a kormánypártok körül, és mennek a kedvezmények továbbra is a multinacionális cégeknek.

Ezért az alapvető probléma maga ez a törvényjavaslat, és ezért érthetetlen, hogy nem szavazták meg azt a módosító javaslatot, ami egyébként szintén ennek a törvénynek a hatályon kívül helyezését szolgálja. Ez a törvény egyszerre biztosítja a korrupciós nyomást a kormányzati politikán, másfelől pedig tartósítja a magyar gazdaság tragikus kettészakítottságát, behozhatatlan hátrányba taszítja a helyi gazdaságot, a hazai kis- és középvállalkozásokat.

Amikor ezt a szégyenletes törvénymódosítást idehozták a Ház elé, önök arra hivatkoztak, hogy az uniós források hatékonyabb felhasználása miatt van erre szükség. Önök is pontosan tudják, próbáltam Tállai államtitkár úrnak is ezt elmondani már az általános vitában, hogy ebből egy szó sem igaz. Az uniós források lehívását az veszélyezteti, ha itt önök olyan szabályokat fogadnak el, olyan eljárásokat követnek, ahol egész egyszerűen félreteszik a társadalmi részvételt, az állampolgári nézetegyeztetési folyamatokat. Az veszélyezteti az uniós forrásokat, ha Magyarországon a közösségi ellenőrzés, a hatékony környezeti hatásvizsgálatok nem érvényesülnek. Ezért lehet akár kötelezettségszegési eljárás is Magyarország ellen, ezért bekövetkezhet az, hogy befagyasztanak uniós forrásokat.

Amikor önök ezt a törvénymódosítást először betolták a Ház elé, voltak olyan bátrak, hogy egy olyan javaslatot tettek, hogy gyakorlatilag az eredeti javaslat szerint nem kerülne sokkal hosszabb időbe áttolni egy hatóságon, mondjuk, egy vörösiszap-tározó engedélyeztetését, mint mondjuk, egy családi ház engedélyeztetését. Az eredeti törvényjavaslat, ahonnan önök elmozdultak, azt mondja, hogy 30 nap lett volna a hatásvizsgálat egy vörösiszap-tározó esetében, miközben egy családi háznál ez az építési hatósági vizsgálat 21 nap.

(21.00)

Ehhez képest természetesen nagy eredmény az, ahol most állunk. Most azt mondják, hogy három környezeti hatósági eljárástípusnál, ahol eddig 90 napja volt a közösségnek, hogy a közösségi érdekeket érvényesítse a magánérdekekkel szemben, ezt a 90 napot csökkentik le az általános szabálynak megfelelő 60 napra.

Beszéljünk nyíltan! Itt nem befektetésösztönzésről van szó. Ha a közigazgatásban van valami hiba, a közigazgatás problémáit, anomáliáit nem lehet a fejlesztéspolitikára ráterhelni. A közigazgatással kell kezdeni valamit, ha nem hatékonyak a közigazgatási eljárások. Itt arról van szó, hogy ha egy ilyen nyomás alá helyezik a környezeti hatóságokat, akkor egész egyszerűen a jövő nemzedékek érdekei, a természeti erőforrások védelméhez fűződő érdekek szenvednek csorbát.

S nem utolsósorban arra is szeretném fölhívni a figyelmet, hogy az egyik módosító javaslattal sikerült a közbeszerzési törvénybe belehelyezni egy olyan szabályt, amely rendkívül sunyi módon szűkíti az átláthatóságot. Olyan adatok lesznek mentesek a nyilvánosság elől, amiket a titokgazda valamiért nem minősít minősített adatnak, nem minősít államtitoknak, de nemzetbiztonsági érdekre hivatkozva lényeges és nagy értékű közbeszerzések alapvető információt bármikor el lehet titkolni. Ez továbbra is a mutyivilágnak fog kedvezni.

Köszönöm. (Taps az LMP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  248  Következő    Ülésnap adatai