Készült: 2024.09.19.18:05:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

153. ülésnap (2008.06.03.), 84. felszólalás
Felszólaló Gyula Ferencné (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Környezetvédelmi bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 5:23


Felszólalások:  Előző  84  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GYULA FERENCNÉ, a környezetvédelmi bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Kedves Képviselőtársaim! A környezetvédelmi bizottság 2008. május 21-én vitatta meg a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény módosításáról szóló T/5723. számú törvényjavaslatot. Röviden beszámolok az ülésen elhangzottakról, amelyek alapján a bizottság 9:8 arányban általános vitára alkalmasnak ítélte az indítványt.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Jelenlevők! Mielőtt rátérnék erre, egy dologra mindenképpen fel kívánom hívni képviselőtársaim figyelmét. Tény, hogy a vasúti közlekedés - akár a személyszállítás, akár a teherszállítás - környezeti szempontból kedvezőbb, mint a közúti közlekedés. Ha tehát kedvezőbb a közúti közlekedésnél, akkor a vasúti közlekedés szerepének erősítése elengedhetetlen feladat. Az ezt elősegítő változások azok, amelyek megfelelnek az általunk elfogadott nemzeti éghajlat-változási stratégiának. Ebből következik egy, talán nem mindenkinek szimpatikus gondolat, ami szerint a feladat megoldási módja bizonyos értelemben másodlagos. A lényeg az, hogy hozzájárul-e a klímaváltozás elleni lépéseinkhez, a fenntartható fejlődés megvalósításához. Vagyis a megtett intézkedések eredményessége számít, az dönti el, hogy jól döntünk-e, sikerül-e csökkenteni a jövő generációjára zúdított problémákat, amelyeket mi is előidéztünk.

A törvényjavaslattal kapcsolatban elsők között azt a kérdést említem, mely szerint a kötelező vasúti szolgáltatás előírható-e a vállalkozó vasúttársaságoknak. Megnyugtatónak tartjuk, hogy az előterjesztő tájékoztatása szerint ez a megkötendő közszolgáltatási szerződésben biztosítható. A szerződést pedig az Unió kötelezően előírja, mely kötelezettséget a törvényjavaslat a 7. §-ában megjelenít.

Felmerült az ülésen az is, hogy milyen előnyöket tartalmaz a törvényjavaslat. Az egyik, amiről már a miniszter úr is szólt a bevezetőjében, a munkavállalók egységes elveken alapuló képzése, a vizsgarendszer, mely szintén az uniós tagságunkból következik. Ez nemcsak a munkavállalók mozgásterét bővíti, hanem áttételesen közlekedésbiztonsági szempontból is jelentős, hiszen a vasúti balesetek nem egy esetben környezetbiztonsági kérdést is jelentenek. A minőségi szakemberképzés biztosítékot jelent arra, hogy kevesebb baleset következzen be, ezáltal növekedjen a környezetbiztonság. A másik előny a vasúti fejlesztések kedvező feltételeinek megteremtése, mely természetesen elősegítheti a hatékonyabb, jobb vasúti közlekedés kialakítását.

Szintén az uniós kötelezettségeinkkel kapcsolatban felvetődött a bizottsági ülésen, hogy milyen arányban tartalmaz valóban halaszthatatlan uniós feladatokat a törvényjavaslat. Megtudhattuk, hogy ez nagyjából 50 százalék. Ehhez kötődően került sor annak megvitatására, hogy a 2005. évi vasúti törvény módosítása miért három csomagban kerül a parlament elé. A válasz szinte sejthető abból, hogy az Európai Unió határozott lépéseket tesz és kíván tenni a klímaváltozás mérsékléséért. Ennek része a vasúti közlekedés fejlesztése, ami most itt aktuális uniós ügy. Az így megszülető eredmények megfelelő elemeit pedig át kell ültetni a hazai jogszabályok közé.

Jogos felvetés volt többek részéről, hogy a vasút üzemeltetésének megváltoztatásával hogyan lehet biztosítani a vasúti pályák környékének karbantartását, gyomtalanítását és parlagfűmentesen tartását. Azt gondolom, hogy akik itt ülünk a teremben, mindannyian voltunk már szemtanúi annak vagy olvastunk róla, hogy a közmunkaprogram keretében ezeket a feladatokat esetlegesen végzik. Ennek végleges megoldása az, hogy az állam a pályahálózat működtetőjével kötött szerződésben fekteti le a feltételeit, amelyek nagyon remélem, sokkal jobb körülményeket fognak teremteni a ma néhol súlyos állapotokhoz képest.

Fontosnak tartom azt a gondolatot, ami a bizottsági ülés végén megfogalmazódott. Ennek lényege, hogy a kötendő közszolgáltatási szerződés kötelező elemei között lehet megfogalmazni azokat a környezeti vonatkozásokat, melyeket az Országgyűlés jónak lát, és amely elemek beépítését mindannyian, mi is a bizottságban fontosnak tartjuk.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  84  Következő    Ülésnap adatai