Készült: 2024.09.19.00:09:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

148. ülésnap (2020.07.14.), 124-126. felszólalás
Felszólaló Dr. Lukács László György (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:59


Felszólalások:  Előző  124 - 126  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Semmi gond.

ELNÖK: Jobbik-képviselőcsoport. Parancsoljon!

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Nincs egyébként semmi gond, korábban volt fideszes Lukács László képviselő a Házban, tehát szerintem még méltányolható is ez az összekeveredés, de ha nem bánja, elnök úr, akkor én itt töltöm a helyemet, és itt is szeretnék maradni. És ezt nem kritizálásnak szántam, hanem inkább humorosan jegyeztem meg, elnök úr, mielőtt…  de szerintem ez kölcsönös mindkét oldalról.

(Dr. Varga Lászlót a jegyzői székben Tordai Bence váltja fel.)

Tisztelt Képviselőtársaim! A jelenlegi törvényjavaslattal kapcsolatosan szerintem tartozunk egymásnak annyival, hogy nagyjából megnézzük, mi is volt maga az egész Airbnb mint jelenség, maga a techcég mögött, amely egyébként egy valós problémára kívánt választ adni, aztán kihasználva a technológiai robbanást és fejlődést, lényegében egy világtrenddé vált a szállásközvetítés, illetve a szálláshely-szolgáltatás vonatkozásában.

Egyébként maga az ötlet és az Airbnb név San Franciscóból származik. Annak idején akik ezt feltalálták, szintén azzal a problémával álltak szemben, amivel most nagyon sokan Budapesten vagy a nagyvárosokban szemben állnak, hogy egy túltelített piacon mind a hoteleknek, mind a szállásadóknak a területén, lényegében San Franciscóban az alapítás időpontjában képtelenség volt akár üzleti vagy más célra hosszabb-rövidebb távra lakást, illetve bármilyen tartózkodási helyet bérelni, ezért kitalálták ezek a fiatalok, hogy a saját nappalijukat adják ki egy felfújható matraccal és reggelivel. Tehát az airbed és a breakfast szavakból jött az Airbnb név. Ez annyira kapós volt ezen a környéken, hogy erre sikerült egy üzleti modellt építeni, és nem gondolták volna az alapítók, hogy 2020-ban egy tőlük igen távoli közép-európai országban, Magyarországon éppen parlamenti vitát fognak arról rendezni, hogy miként lehet az általuk kialakított szabályozást és technológiai nóvumot majd úgy szabályozni, hogy az mindenki számára jó legyen.

Az világos volt, hogy maguk az alapítók egy lakhatási válságra keresték a megoldást, egy megfelelő innovatív megoldást adtak rá, de azt nem gondolták, hogy ezzel egy következő lakhatási válságot és Európában egyébként egy nagyon komoly válságot fognak ezzel előidézni.

Abban vitán felül áll minden, hogy Európában több nagyváros megpróbálta mérsékelni a rövid távú turisztikaiszálláshely-szolgáltatás káros hatását. Ebben nyilvánvalóan mindannyiunknak tennivalója van, ez az említett nagyvárosokon kívül Budapesten is egy égető probléma.

De azt szeretném hozzátenni, és elnézést, ha ez túl politikaira sikerül, azt azért mégis a fideszes képviselők figyelmébe ajánlanám, hogy az önök egyik képviselőtársa ellentétesen cselekedett az önök által hangoztatott céllal, hogy mindenki jusson Budapesten olyan lakhatáshoz, ami megfizethető, ami elérhető. Becsó Zsolt képviselő úr saját kft.-jén keresztül elkezdte felvásárolni például a nem is olyan távoli Nagymező utcában a lakásokat, amelyekből később egy jegyzői bejelentés nélküli, az újságok által csak zughotelként emlegetett, hotelt hozott létre, amely lényegében egy ilyen továbbfejlesztett Airbnb-ként működött. Egyes lakásokat vásárolt fel olyannyira, hogy egyébként ott akár több családnak a potenciális beköltözését akadályozta meg azzal, hogy ő ott szálláshelyet nyitott. Nem azzal van gond, hogy szálláshelyet nyit, hanem azzal van gond, hogy az egyébként is zsúfolt belvárosba, ahova egyébként munka vagy bármilyen más célból az emberek költöznének, képtelenek beköltözni, mert rendkívül magas albérleti árak alakultak ki az elmúlt években.

Magával a jogszabállyal kapcsolatosan azt azért szeretném megjegyezni, hogy bár a cél, hogy valamilyen rendezés legyen  és a Jobbik nem a tilalom, hanem a rendezett viszonyok pártján áll, hogy egy rendezett viszony legyen ebben az esetben , mindannyiunknak az érdeke, de hogy például a nagyon nehéz helyzetben lévő és az elmúlt időszakban megsokasodott teherrel szembenéző önkormányzatok lehetőségének adjuk azt, és őrájuk hárítjuk azt a felelősséget, hogy gondolkodjanak el, miként lehet mind az adóbevételeiket figyelembe véve, mind a helyi lakhatásnak a problémáit figyelembe véve meghatározni, hogy milyen szabályozás legyen, az szerintem viszonylag nagy teher az önkormányzatokon. Talán egyszerűbb és sokkal jobb lenne, ha mi központilag, tehát maga az állam határozná meg, hogy ez miként és milyen módon lehetséges, és nem az egyes önkormányzatokra bíznánk ezt a lehetőséget.

Az is nyilvánvaló és hiányzik ebből a javaslatból, és szerintem nagyon régóta szabályozandó kérdés az Airbnb-vel kapcsolatosan az adóelkerülő, és mondjuk úgy, hogy adóoptimalizáló tevékenységeknek a rövidre zárása, ami nagyon sokszor felmerül. Az Airbnb és a rövid távú turisztikaiszálláshely-szolgáltatás területének legalább a fele illegális tevékenységgel érintett, tehát gyakorlatilag nem fizetnek utánuk adót. Ennek a javaslatnak az is célja kellett volna hogy legyen, hogy ezt rendezze, rövidre zárja, és a lehető legtöbb szálláshelykiadót bevonjuk a közös teherviselésbe, mert így lehetne csak igazán és szerintem jól az Airbnb-vel kapcsolatos szabályozást megtenni.

Ezzel kapcsolatban még érdemes elmondani, hogy valóban szükséges a lakhatási válságnak a megoldása. A Jobbik 2010 óta határozottan azon az állásponton van, hogy egy jól működő, és egy, a lakosok számára viszonylag előnyös állami bérlakásépítési programot és azt működtető programot kell indítani, amelyben belátható időn belül, akár hat-nyolc éven belül az azt bérlők  itt ugye családot alapító fiatalokról van szó, tehát gyermeket vállaló családokról van szó  meg tudnák szerezni azt a bérleményt, amelyben laknak, és ezáltal őket egy nagyon nehéz nagyvárosi lakáspiacon lakáshoz lehetne juttatni.

Ezt egyébként a rozsdaövezeti beruházásokkal kapcsolatos vitában is már elmondtam talán egy hónappal ezelőtt, hogy azoknak a beruházásoknak is, amelyek a város viszonylagosan jól megközelíthető helyén lévő projektre vonatkoztak, az lenne a célja, hogy élhető és jó lakóhelyeket kellene létrehozni, különösen kihasználva egy ilyen állami bérlakásprogramot.

Mi abban hiszünk tehát, hogy ezeket a közösségi kezdeményezéseket nem betiltani, hanem valamilyen módon korlátozni, regulázni kell. Mi azt tudjuk a kormány figyelmébe ajánlani, hogy amiben bátrabban lehetne lépni, az az adóelkerülés kizárása, annak a fajta adóoptimalizálásnak vagy akár a tényleges adóelkerülésnek a betiltása, ami nagyon sok esetben zajlik. Azt tudjuk mondani, hogy ebben egy központi akarat által létrehozott központi döntésre és nem az egyébként nagyon leterhelt önkormányzatoknak a különböző döntéseire van szükség, mert egy egységes, jól átlátható, és a cégek számára, valamint a lakáskiadásra, illetve a szálláshelykiadásra alapozó vállalkozók számára is egy jól látható és kiszámítható közegnek a megteremtésére csak így van lehetőség. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  124 - 126  Következő    Ülésnap adatai