Készült: 2024.09.23.07:48:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

304. ülésnap (2013.09.23.), 217. felszólalás
Felszólaló Ertsey Katalin (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:05


Felszólalások:  Előző  217  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ERTSEY KATALIN (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr. Az előttünk fekvő, az oktatás finanszírozására vonatkozó, zárószavazás előtti módosítóhoz szeretnék hozzászólni, ami tipikus példája annak a kétharmados kormányzásnak, ami először üt, és utána kérdez. Az a fajta oktatási ámokfutás, amelyről beszélünk, ebben jól megfogható, hiszen a pedagógus-béremelésre vonatkozó ígéret megszegése miatt kell ma módosítanunk a költségvetést. Ez a javaslat azonban eredeti formájában az alapítványi iskolák halálos ítéletét is kimondta, a kötelező bérfejlesztés forrását ugyanis egész egyszerűen nem akarják biztosítani mindenkinek egyforma mértékben, a jogszabályok pedig mindenki számára előírják, hogy mennyit kell adni a pedagógusoknak, azonban az ehhez szükséges forrásokat nem adja meg továbbra sem a költségvetés. Az állami iskolák a KLIK-en keresztül kapnak plusztámogatást, de az alapítványi fenntartású iskolák nem. Ezek az intézmények, ha nem tartják be a törvényi előírásokat, akkor be kell őket zárni, ha pedig betartják, akkor viszont csődbe mennek. Ad hoc, kézzel válogatva kötnek velük szerződéseket, és teljes mértékben önkényes alapon, ezért futnak be hozzánk olyan jelzések, hogy az egyik intézmény kapott, a másik ellenzéki nyomásra fog kapni, a harmadik pedig nem tudja, hogy mi lesz vele.

(17.40)

Ezen a helyzeten most némileg javít a 15. számú javaslat, de csak némileg. Mivel a javaslat a hét végén jelent meg, még nem tudtunk részletes számításokat végezni, de olyan visszajelzéseket kaptunk azoktól az iskoláktól, amelyekkel rendszeresen kapcsolatban vagyunk, hogy ugyan első ránézésre jobb a helyzet, de ez nem fogja őket kihúzni a bajból, ugyanis speciális igények vannak, ezek az alapítványi iskolák hátrányos helyzetű, sérült, adott esetben mozgássérült, értelmi sérült vagy más módon integrálandó gyerekekkel is foglalkoznak, nem beszélve azokról, akik más rendszerekből kiesnek.

A kollégiumok helyzetét sem oldja meg, ami még súlyosabb, hiszen ezek a kollégiumok egészen speciális szerepet töltenek be.

Azt a jelzést is kapták ezek az iskolák, hogy ugyan most még segít rajtuk ez a hirtelen behozott módosító, de 2014-től vége. Tehát még ezeknek a kézzel kiválogatott intézményeknek is reszeltek jövőre, ami azt gondolom, nagyon súlyos, hiszen ha belegondolunk, hogy az Igazgyöngy Alapítvány, a Zöld Kakas Líceum, a downosok Salva Vita Alapítvánnyal együttműködésben végzett szakképzési szolgálata, illetve a Pető Intézet mind olyan csoportokat emelnek vissza a társadalomba, amelyek, hogyha nem kapnak ilyen speciális támogatást ezek az iskolák, akkor kihullanak a társadalomból, és ezekre, úgymond, keresztet vet a társadalom. Azt gondolom, hogy ez elfogadhatatlan, ezért támogatjuk ezeket a módosítókat.

Azt gondoljuk, hogy továbbra is fennáll egy hosszú távú fenntarthatósági probléma, hiszen a korábbi évek elvonásai, a teljesen ad hoc, kijárásos alapon kötött köznevelési szerződések, illetve a kiegészítő pályázati támogatások botrányos kiosztása azt jelenti, hogy az alapítványi iskolák, amelyek speciális, különleges, nehéz sorsú vagy különleges igényekkel rendelkező gyerekek sorsát segítik, továbbra is bizonytalan sorsúak.

Tehát azt kérjük, hogy ezt a vitát ne tekintsük most egy záróvitának abban a tekintetben, hogy hosszú távon hogyan fogjuk segíteni ezeket az iskolákat. Nem létezik, hogy Magyarország Európa közepén lemondjon azokról a hátrányos helyzetű, illetve sérült gyerekekről, akik mindennap ezekben az iskolákban komoly, speciális fejlesztő segítséget kapnak.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps az LMP soraiból.)




Felszólalások:  Előző  217  Következő    Ülésnap adatai