Készült: 2024.09.20.18:22:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

272. ülésnap (2005.11.28.), 270. felszólalás
Felszólaló Tállai András (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 9:05


Felszólalások:  Előző  270  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÁLLAI ANDRÁS (Fidesz), a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök asszony.

Tisztelt Országgyűlés! Ez a törvényjavaslat összesen kettő paragrafusból áll. Az első paragrafusban az 1992. évi XXXIV. törvény 33. § (4) bekezdésének helyébe lép egy új szöveg. Helyesebben nem is a szöveg, hanem csak mindössze egy szám változik, egy 50-es szám 30-ra változik. Ez annyit jelentene, hogy a jövőben a telefonszámlákból a levonható áfa mértéke 50 százalékról 70 százalékra növekedne, azaz a le nem vonható rész, ami a jelenleg hatályos törvények szerint az áfa összegének 50 százaléka, 30 százalékra csökkenne. A 2. § pedig összesen arról szól, hogy 2006. január 1-jén lépne hatályba ez a szabályozás.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Valójában talán nem is a törvény tartalma ennek az előterjesztésnek az érdekessége; az, hogyan kerülhetett ez a mai szavazással, napirend-kiegészítéssel a parlament napirendjére - érdekes története van ugyanis a módosító javaslatnak. Tanulságképpen szeretném felidézni azért ezeket a történéseket. (Dr. Németh Imre: Mesélj!)

Az első az, hogy végigtárgyaltuk a szeptemberben benyújtott adó- és járuléktörvényeket, és abban a törvényjavaslatban ez a javaslat nem szerepelt. Ez a javaslat nem szerepelt, a kormány nem terjesztette az Országgyűlés elé, sem kormánypárti, sem pedig ellenzéki képviselők nem nyújtottak be ehhez hasonló módosító javaslatot.

A zárószavazási módosítójavaslat-csomagban viszont nagyon érdekes módon, a kormány kezdeményezte, hogy ez a szabályozás történjen meg, amely most jelenleg ebben a törvényjavaslatban van megfogalmazva, mégpedig a 32. és a 33. pontban. Szeretném felidézni, hogy akkor a kormány a zárószavazás előtti módosító csomagban mivel indokolta ennek a változásnak a szükségességét. A módosítások az áfatörvényt, illetve a javaslat törvényi hivatkozásait pontosítják, továbbá a 77/388. EGK-tanácsi irányelv 17. cikk (6) bekezdésével összhangban szükséges a telefonszolgáltatások vonatkozásában a levonási tilalom 30 százalékos arányban történő megállapítása. Tehát hangsúlyozom, ez a kormány dr. Veres János pénzügyminiszter által aláírt módosításának az indokolása.

Megtörtént az az eset - a mai napig nem tudja senki ennek a valós okát -, hogy a zárószavazás előtt nem egy csomagban szavazott a parlament november 7-én, hanem a Magyar Szocialista Párt frakciója kikérte, és a parlament - azt kell mondanom, szinte egységesen - leszavazta ezt a módosító javaslatot. Holott ennek a tartalma nyilvánvalóan kedvező változás, lényegében a Magyarországon működő összes vállalkozás tekintetében, hiszen ma már kevés olyan vállalkozás van, amely nem rendelkezik telefonnal, vagy pedig, ha rendelkezik is, hogy ne tudná annak az áfáját egyébként levonni, magyarul, nincs áfakörben. Becslések szerint akár egymillió vállalkozást is érinthet ez a szabályozás.

Szóval, történt, hogy az Országgyűlés leszavazta a kormány javaslatát, még egyszer hangsúlyozom, hogy egységesen. Mint kiderült, az ellenzéki pártok és az egyik kormányzó párt tévedésből, míg a Szocialista Párt valamilyen ok folytán tudatosan kérte ki.

Viszont a javaslat újra a Ház elé került. Én a november 7-i szavazást követően egy nappal újra benyújtottam az Országgyűlés elé az ennek megfelelő tartalmú törvényjavaslatot. Ezt a kormány a költségvetési és pénzügyi bizottsági ülésen támogatta, ezért a költségvetési és pénzügyi bizottság tárgysorozatba vette, illetve általános vitára is alkalmasnak találta. Így kerülhetett a múlt héten az Országgyűlés elé, ahol sürgősségi indítványként az Országgyűlés többsége - 182 szavazattal - ezt napirendre is tűzte, tehát a sürgősséget elfogadta.

 

(19.50)

Ez azt jelentette, hogy harminc napon belül meg kell kezdeni a törvényjavaslat tárgyalását, a mai napon pedig kezdeményezte frakciónk, hogy erről külön szavazzunk. És nagyon örülök annak, hogy az Országgyűlés nagy többsége - azt hiszem, három olyan képviselő volt, aki nem szavazott igennel -  mind a négy frakció elfogadta, hogy mégiscsak kerüljön ez az Országgyűlés elé, és a mai napon kezdődjön meg az általános vita, illetve záruljon is le.

Miért fontos az, hogy elkezdődhetett ennek a törvényjavaslatnak ma a tárgyalása? Azért fontos, mert így minden esély megvan rá, hogy ebben az évben az Országgyűlés ezt legkésőbb december 19-én még el is tudja fogadni. Ez azt jelenti, hogy semmi nem fogja akadályozni, hogy ez a törvényjavaslat hatályba lépjen, és január elsejétől kedvező változás álljon be a telefonszámlák áfalevonása kapcsán. Én nagyon hiszek és nagyon bízom abban, hogy ez a mai általános vita is meg fogja győzni az esetleges kétkedő képviselőket abban, hogy ezt a törvényjavaslatot ma meg kell vitatni, illetve aki úgy gondolja, hogy ezen változtatni szükséges, nyilván lehetősége van módosító javaslatok benyújtására.

Biztos vagyok benne és bízom abban, hogy a kormány nem változtat az álláspontján, hiszen a kormány mindvégig támogatta ezt a javaslatot, mi több, ahogy elmondtam, maga a kormány kezdeményezte ennek a javaslatnak a hatályba léptetését.

Nagyon fontos dolog, hogy ezt elfogadja az Országgyűlés, hiszen ahogy mondtam, szinte minden magyar vállalkozást érinteni fog. Január 1-jétől joga van minden magyar vállalkozónak úgy adózni, ahogy azt az európai irányelvek előírják, és az európai irányelvek azt írják elő, hogy az európai uniós csatlakozásunkat követően nem volt joga a magyar kormánynak, a magyar parlamentnek tovább korlátozni a telefonszámlák áfalevonásának nagyságát 30 százalékról 50 százalékra. Hangsúlyozom, hogy ezt maga a kormány is elismerte a zárószavazás előtti módosító javaslatban.

Fontos, mert elég problémák voltak egyébként is már az elmúlt időszakban az áfával, a kormánynak eléggé meggyűlt a baja ezzel az adónemmel. Csak megemlítem, hogy többször módosultak az áfakulcsok, elsősorban fölfelé, most január 1-jétől a normál kulcs 25 százalékról 20 százalékra fog csökkenni, természetesen ezt is meg kell említeni. De tudjuk, hogy gondok voltak az áfa-visszautalásokkal is a vállalkozások irányába, illetve azt is tudjuk, hogy a mai napig is érvényben van egy olyan szabályozás, hogy az állami támogatás utáni áfaösszeget sajnos sem az önkormányzatok, sem a vállalkozások nem tudják levonni.

Úgy tűnik, hogy a kormány a költségvetési gondjait ezen az adónemen próbálja, próbálta legtöbbször helyrehozni. Nos, mint kiderült, ez a szigorítás a telefonszámlák áfalevonhatóságával kapcsolatosan nem állja meg az Európai Bizottság előtt a próbát, ezért én úgy érzem, kötelessége az Országgyűlésnek azt a bakit, amit november 7-én elkövetett, mielőbb módosítani, egy kicsit több munkával, mert akkor csak egy szavazás lett volna, így viszont végig kell tárgyalnunk a törvényt, és a végén tudjuk csak zárószavazással elfogadni.

Arra kérek mindenkit, hogy gondolja át még egyszer, tudja-e támogatni ezt a törvényt. Én azt gondolom, azért, hogy az Európai Uniónak a szemébe tudjunk nézni, hogy azt a hibát, amit elkövetett a parlament akkor, amikor 2005. január 1-jén tovább növelte a telefonszámlákban az áfalevonhatóság nagyságát 30 százalékról 50 százalékra, bízom benne, hogy ezt most egységesen, mind a négy frakció támogatásával és természetesen a kormány támogatásával ki tudja küszöbölni. Ehhez kérem képviselőtársaim segítségét.

Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  270  Következő    Ülésnap adatai