Készült: 2024.09.20.18:15:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

324. ülésnap (2013.11.13.), 52-56. felszólalás
Felszólaló Dr. Komoróczki István
Beosztás Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 20:25


Felszólalások:  Előző  52 - 56  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KOMORÓCZKI ISTVÁN nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Mennyi idő áll rendelkezésre, hadd kérdezzem meg. Mennyi időkeretet kapok?

ELNÖK: Korlátlan.

DR. KOMORÓCZKI ISTVÁN nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Tehát nincs korlát.

ELNÖK: Nincs.

DR. KOMORÓCZKI ISTVÁN nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselők! Először is szeretném elmondani, mint szakember is nagyon örülök annak, hogy itt egy ilyen jó, hasznos a tisztelt képviselőház valódi érdeklődésére számot tartó vita, beszélgetés alakult ki mind a kormánypárti képviselők, mind az ellenzék között. Az itt elhangzottak nagyon érdekesek, egy jó pár félreértés, fogalmi, esetleg a szövegből nem teljesen világos pontatlanság tisztázására szeretnék itt lehetőséget kapni, és ahogy néhány képviselő úr, illetve hölgy jelezte, pontosítani; ami nagyon fontos, mert véleményünk szerint ez a törvény nem rövid egyeztetést követően került most önök elé, alapos, általunk komolynak minősített társadalmi és szakmai egyeztetés után került a kormány elé, és a kormány ezt teljes szívvel és jó szándékkal javasolja az önök figyelmébe.

Ha megengedik, itt először is gyorsan jegyzeteimet visszalapozva fogom kezdeni a hozzászólásomat. László Tamás képviselő úr megítélésem szerint nagyon értelmesen és hasznosan sorolta fel a kezdet kezdetén a törvény céljait, a térségek felzárkóztatását, a területi egyenlőtlenségek felszámolásának célját. Kiemelte, hogy ez a törvény, ez a normaszöveg lehetőséget teremt törvényi szinten is az EU-s források felhasználására.

(11.30)

Ne feledjük el, többen említették az ellenzékből is, hogy a 2014-2020-as pénzügyi időszak tervezése most kezdődik, tehát erre valahol jogilag is rá kell mutatnunk. Nagyon fontosnak tartjuk az Országos Területfejlesztési Érdekegyeztető Fórum - és nem tanács, ahogy néhányan gondolták - létrehozását.

A tisztelt képviselő asszonyok némelyike bírálta, hogy ez túlcentralizálás, a kormány egysíkú, egyoldalú túlsúlyát biztosítja. Nem értünk ezzel egyet. Nem, ez egy konszenzusos döntésen alapuló, minden résztvevőnek egy-egy szavazatot biztosító fórum, amely szerint - a némelyek által kifogásolt szubszidiaritási, az Európai Unió által joggal erőltetett elv szerint - a döntések ott lesznek meghozva, azon a szinten, ahol történnek az események. Ez a fórum a megyei önkormányzati vezetők és a kormányzat illetékes vezetőinek részvételével valóban széles körű párbeszédre, diszkusszióra alkalmat teremtő fórum lesz.

Itt valóban paradigmaváltásról van szó. Egyes képviselő urak által elmarasztalt módon arról volt szó, hogy az Országos Területfejlesztési Tanács nem működött, ezzel mi is egyetértünk. Ennek nyilván több oka volt. Meggyőződésünk, hogy egy ilyen fórum létrehozása - hangsúlyozom - nem a centralizáláshoz, hanem az egymás, a megyei és a kormányzati tervek, elképzelések összevetése, megbeszélése nyomán a megfelelő döntéshozatalhoz fog vezetni.

Varga Zoltán képviselő úr a kisebbségi véleményt ismertette az önkormányzati és területfejlesztési bizottság nevében. Kérdezte, hogy a regionális fejlesztési ügynökségek megyei önkormányzatok tulajdonába történő kerülése mitől biztosítja a forrást, hogyan lesznek ezek működőképesek. Mi úgy látjuk, hogy ezek az RFÜ-k pont a helyükre kerülnek ezáltal, hogy a megyei önkormányzatokat segítik, a döntéshozatal előkészítését és a döntéshozatalt. Megfelelő szakapparátus alakult ki. Forráshiány természetesen nem lehet, hiszen az ön által, Varga képviselő úr által is említett technical assistance programból lehetséges lesz a finanszírozás.

De kérdezte, hogy mi lesz a megyei jogú városokkal. A megyei jogú városok nem szerepelnek ebben a törvényben, hiszen - még egyszer hangsúlyozom - a 2011. évi, önkormányzatokról szóló törvény szellemében itt pontosítjuk, hogy mi lesz a megyei önkormányzatok felelősségi köre a területfejlesztés vonatkozásában. Ha úgy tetszik tehát, tartalommal töltjük ki ezt a törvényt. Úgy gondolom, hogy ezt a lépést mindenkinek üdvözölnie kell.

Aradszki képviselő úr említette, és ebben teljesen egyetértek, hogy az eddigi szabályozás megítélésünk szerint sem volt hatékony. Több vonatkozásban valóban módosítást kellett végrehajtani. Ez egy életszerű, proaktív, az Európai Unió szerepét és mint tagállam érdekeit is messzemenően figyelembe vevő javaslat.

Szél Bernadett képviselő asszony észrevételeivel ellentétben úgy látom és a kormány úgy látja, hogy nem a saját szerepe, a kormányzati szerep növelésére törekszik ez a javaslat, nem a centralizáció irányába halad, hanem az élethelyzet, az élet problémáival, a kormányzati tervek és a megyei tervek, elképzelések kölcsönös, gyors és hatékony összehangolásával pontosan lehetőséget teremt arra, hogy a jövőben az Országos Területfejlesztési Érdekegyeztetési Fórumon a párbeszéd folyamatos és effektív, hatékony legyen, hogy legyen miről beszélni, és egymás terveinek a megismerése és ezek koordinálása rendkívül fontos maradjon a jövőben is. Tehát meggyőződésem, még egyszer hangsúlyozom, hogy az OTÉF, az érdekegyeztetési fórum nem kormányzati és nem kormánypárti akaratot és szándékot fog tükrözni, hanem azt, amit az ott jelen lévők megfogalmaznak.

Gúr Nándor képviselő úr a foglalkoztatási bizottság kisebbségi véleményének hangot adva nem értette, nem teljesen értett egyet az érdekegyeztetési fórum létrehozásával. Mi - még egyszer szeretném hangsúlyozni - ezt másként látjuk, szerintünk ez egy olyan alkalmas fórum lesz, amely lehetőséget teremt úgy a helyi szereplők, mint a kormányzat szándékainak megvilágítására és a jövőbeni elképzelések koordinálására.

Köszönöm az Állami Számvevőszék alelnökének méltató szavait.

Noha elismerem nyilván, hogy a monitoring, amit Varga Zoltán képviselő úr említett, nyilván a múltban is jelen volt, de önök is nyilván tudják, hogy bármilyen uniós forrás felhasználását az Európai Unió nagyon szigorú kritériumrendszerhez és helyszíni monitoringhoz köti. Úgy gondoljuk, hogy ez a mostani törvény lehetőséget teremt még inkább a jogszabályi kritériumoknak és európai uniós előírásoknak való megfelelésre.

Azért nézem csak a jegyzeteimet, hogy megnézzem pontosan, hogy mely kérdések merültek fel, amelyekre mindenképpen reagálni szeretnék. A főépítész, az állami főépítész szerepének csorbulását, annak jelentőségének csökkenését fogalmazták meg egyes képviselő urak és hölgyek. Mi ezt ellenkezőleg látjuk. Tehát amint a XV. kerület képviseletében is jelen lévő képviselő úr fogalmazta, úgy látjuk, hogy az állami főépítész szerepe, szerepköre egyáltalán nem csorbul, jelen van.

Az, hogy az "előzetes" szó hiányzik a normaszöveg tervezetéből, úgy gondolom, hogy lehetséges, hogy igaza van a tisztelt képviselő asszonynak, hogy pontosíthatta volna, de nem is zárja ki azt, hogy előzetesen véleményezze. Ez nyilván - hogy úgy mondjam - annak kérdése, hogy ki miként értelmezi. Mi úgy értelmezzük, hogy az állami főépítész véleményezési jogköre az illetékességi területén megmarad, hiszen terveket kell véleményeznie, és indokolt esetben javaslatot tenni ennek módosítására. Tehát meggyőződésünk, hogy a normaszövegben helyesen szerepeltettük ezt a kitételt.

Varga Zoltán képviselő úr helyesen módosította önkritikusan korábbi felszólalását, amikor azt mondta, hogy a VEKOP nem a versenyképességi operatív program. Ez valóban így van. Van egy gazdaságfejlesztési és innovációs operatív program, területfejlesztési operatív program és a versenyképes közép-magyarország operatív program. Csak néhány számadatot mondanék, amelyek publikusak, amúgy miniszter úr is többször elmondta.

7000 milliárd forintnak megfelelő összeg ez a teljes operatív program, ennek körülbelül 60 százaléka fog tartozni a gazdaságfejlesztéshez. Nyilvánvalóan a területfejlesztési és a versenyképes Közép-Magyarországért operatív program is jelentősebb összegeket irányoz elő. Ezek részleteibe most nem mennék bele. De úgy gondolom, mint ahogy az egész világban - és mindjárt rátérek -, az Európai Unióban, így Magyarországon is valamifajta verseny zajlik a megyék és az országon belüli városok között a munkaerő, a foglalkoztatás, a gazdaságfejlesztés, a befektetések vonzása témakörében. Ezeknek a programoknak egy jelentős része arra irányul természetesen, hogy Magyarország megyéit, az ott élőket, ott dolgozókat próbáljuk erősíteni részben uniós források bevonásával.

Bizonyára nem titok a tisztelt Ház előtt, hogy idén januárban Cameron brit miniszterelnök azt mondta, hogy kérem szépen, az Egyesült Királyság 2016-ban népszavazást fog kiírni, ha a kormányom ott marad, mert úgy véljük, hogy mi túl sokat adunk Európának, az Európai Uniónak, és a népszavazással fogjuk majd eldönteni, hogy az Egyesült Királyság marad vagy nem marad az Európai Unió tagja. Ez óriási felzúdulást váltott ki az Egyesült Királyságban, hiszen mint többen - nem ebben a vitában, korábban, már tegnap - megfogalmazták, jelentős pénzeszközöket kap az Egyesült Királyság is saját gazdasága és mezőgazdasága fejlesztésére. Ugyanezt tudom mondani Horvátország csatlakozásáról. Bővült a torta, a felvágandó torta, de azok az uniós források, amelyeket a korábban az Európai Parlament megszavazásával különféle alapokba forgathatott át az Európai Bizottság, némileg csökkentek. Tehát ez a csökkenés tükröződik abban is, amit a tisztelt képviselő úr mondott, hogy Magyarország számára valamelyest kevesebb pénz fog jutni, de nem mi vagyunk az egyetlenek természetesen, hanem más uniós tagországok is, amelyek hozzánk hasonlóan nettó módon élvezik az Európai Bizottságtól érkező támogatásokat.

(11.40)

Két mondatot Békés megyéről, ahonnan a szüleim származnak amúgy, és a közelmúltban jártam ott. Egyetértek önnel, és a dél-alföldi térségnek, régiónak ez egy nagyon elmaradott, sajnálatosan elmaradott része. Így kormányzati szinten is őszintén mondom, csodálkozom, és értetlenségemnek adok hangot abban a vonatkozásban, hogy miért nem sikerült önöknek, hogy a helyi vállalkozások vagy gazdaság viszonylag gyorsabb mértékben szívja fel azokat a forrásokat, amelyek rendelkezésre álltak. Nyilván ennek megvan a magyarázata, de én úgy gondolom, hogy a területfejlesztésről és területrendezésről szóló törvény, amely most önök előtt áll, több szakmai lehetőséget fog biztosítani abban a vonatkozásban, hogy az ilyen típusú programok biztosította eszközöket több szakmai segítség bevonásával tudják önök is hasznosítani.

Néhány képviselő úr kifogásolta, hogy lám, lám, a törvény előttünk van, de vajon hol van a koncepció. A koncepció, tehát az országos területfejlesztésről és területrendezésről szóló koncepció is egy jelentős társadalmi vitán, majd kormányzati egyeztetésen esett át. Ennek a végére értünk, most van közigazgatási államtitkári értekezlet előtt a normaszöveg, és tervezzük, hogy a hétvégén, pénteken benyújtjuk a tisztelt Ház elé. Tehát a jövő heti ülések nyilván lehetőséget teremtenek ennek a megvitatására. (Varga Zoltán: Ehhez gratulálok! Csúcs!)

Lengyel Szilvia az LMP képviseletében természetesen bírálta az előterjesztést, mondván, hogy itt túlságosan kevés társadalmi egyeztetés zajlott le, amely nem publikus igazándiból. Ezzel nem értek egyet, én úgy gondolom, hogy az elmúlt másfél esztendőben - és nemcsak az önök által említett két nagyobb szövetséggel történő vita, társadalmasítás nyomán - a kormányzat igyekezett, hogy ezt kellő szélességben megtárgyalja, és ez meg is történt.

A néhányak által bírált, hogy miért kellett 2011-től 2013-ig másfél évet várni: tulajdonképpen ez is egyik magyarázata annak, hogy szerettünk volna egy minél jobban előkészített törvényt önök elé terjeszteni.

És tulajdonképpen ebben a párbeszédben, a vitában természetesen szóba került az állami főépítész szerepe, helye, és úgy látom, hogy ezt megfelelően tükrözi a normaszöveg, amely önök elé került.

A felszólaló tisztelt képviselő asszonnyal ellentétben mi egyáltalán semmifajta alkotmányossági problémát nem látunk, úgy gondoljuk, hogy ez egy koherens, más jogszabályokhoz megfelelő módon illeszkedő és ellentmondásokat ilyen értelemben sem tartalmazó törvényszöveg.

Gúr Nándor képviselő úr szakmai helyzetéből adódóan is mint a foglalkoztatási bizottság elnöke itt elmondott több számszerű adatot arról, hogy mekkora a különbség a különféle magyarországi régiók között, ugye Közép-Magyarország és Észak-Magyarország, tehát a leggazdagabb és feltételezhetően a legszegényebb között. Ezek vonatkozásában ő azt mondotta, hogy ez romlást jelent a korábbi időszakokhoz képest. Én azt javasoltam volna, képviselő úr, ha megengedi ezt a szerény észrevételt, hogy érdemes lett volna az előző kormányzat hasonló időszakára vonatkozó adatokat is ismertetni. De ennek kapcsán ez csak egy szerény észrevétel volt.

Említettem már képviselő úr felvetésére, hogy nem 6000 milliárd, hanem 7000 milliárd forint fog rendelkezésre állni az európai uniós alapokból e programok megvalósítására.

Többen kifogásolták, hogy ők úgy látják, hogy az elmúlt három és fél év alatt a régiók között valamifajta elszakadás zajlott le. Ez nyilván egy rendkívül komplex kérdéskör, amely nemcsak egy ilyen törvény hatása vagy nem hatása. Mi ezt nem így látjuk, azért a kormányzat mindent megtesz annak érdekében, hogy ez a megyék és régiók közötti különbség mérséklődjön. Én úgy gondolom, hogy éppen ellenkezőleg, a sokak által emlegetett elszegényedés, a szegény még szegényebb lesz címszó ellenében hat ennek a kormánynak a működése, és a törvény ilyen értelemben nem újrahangolásra, hanem egy pontos megvalósításra szorul.

Nagyon szépen köszönöm Hegedűs Lorántné képviselő asszony megszólalását, aki tudományos részletességgel taglalta a területfejlesztés lényegét, eszközeit, hogy mit lehetne. Ez egy nagyon érdekes megszólalás volt, mutatván a politikai pártok komoly érdeklődését is a téma iránt. Hogy milyen célokat kell szolgálni, ezekkel mi egyetértünk.

Nála is - valószínűleg képviselőtársai jelen vannak - itt-ott picike fogalmi zavart tapasztaltam, jelesül nem Budapest, hanem Pest megye lesz a regionális fejlesztési ügynökség tulajdonosa. Tehát 2014. január 1-től, azt javasolja a törvény.

Hogy az ő szerepüket mennyire kell tisztázni? Még egyszer mondom, a bevezetőben is említettem, meggyőződésünk, hogy a regionális fejlesztési ügynökségekben jól szakképzett, a folyamatokat és az uniós kritériumokat is átlátó kollégák vannak, akiknek szakértelme aligha megkérdőjelezhető az elmúlt időszak nyomán. Amennyiben bárki korrupciót vélt vagy lát, nyilván meg kell tennie az illetőnek a megfelelő lépéseket. Nem szerepem és tisztem, hogy ez ügyben nyilatkozzak, nyilván korrupció vonatkozásában az ügyészségnek kell megfelelő eljárást elvégezni.

Az állami főépítészről már mondtam, hogy mi úgy látjuk, az ő szerepe nem csorbul, fontos szakmai szereplője marad ennek a folyamatnak, és az ő bevonása természetes a területfejlesztési és településrendezési kérdésekbe.

Bocsánatot kérek még egyszer a némi kritikáért. A két MSZP-s képviselő úr felszólalásában, Varga úr és Gúr Nándor úr picikét ellentmondtak egymásnak abban a vonatkozásban, hogy a dél-alföldi régió nem tudott időben és megfelelő módon felszívni a regionális operatív programokban rendelkezésre álló eszközöket, mondotta Varga úr, aki ennek közvetlen közelében van (Varga Zoltán: Gazdaságfejlesztési tanács...), miközben úgy éreztem, hogy Gúr Nándor úr egy picikét másként fogalmaz.

Summa summarum, nem akarván vitát gerjeszteni és teremteni, én nagyon szépen köszönöm mindenkinek az észrevételt. Ezt a Nemzetgazdasági Minisztérium és a kormányzat nevében is tudom mondani, hogy ezek nagyon hasznos észrevételek, mutatják a társadalmi érdeklődést a téma iránt, hogy természetesen mindannyian, ez a kormány rendkívüli módon elkötelezett ennek az országnak a fejlesztése érdekében. Ez a törvény, ami önök előtt fekszik, nagyon fontos elemeket épített be, hozott be, a megyei önkormányzatok felelősségét, a kormány és a megyei önkormányzatok közötti párbeszéd fórumát, ahol a lehető legmagasabb szinten, úgy gondoljuk, hogy olyan fontos döntéseket lehet hozni, amikor egymás érdekeit, céljait, terveit és eszközeit megismerve tudunk konkrét javaslatokat tenni, hogy hogyan építsük a jövőt.

Igen, az Európai Uniónak fontos tagállama vagyunk, amelynek komoly szava van az Európai Bizottságban, de itt mint a magyar kormány képviselője jelezhetem önöknek, hogy mi minden vonatkozásban azon vagyunk, hogy úgy uniós, mint hazai forrásokból megtegyünk mindent annak érdekében, hogy ebben az országban - ahogy a kormányprogramban is megfogalmaztuk - gazdasági növekedés, a foglalkoztatás lehető legjobb növelése, a települések fejlesztése és a területrendezés leghatékonyabb módja valósuljon meg.

Úgyhogy ebben a vonatkozásban köszönöm szépen önöknek ezt az érdekes és hasznos tartalmi vitát, és javaslom a törvényjavaslat szövegét elfogadásra.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  52 - 56  Következő    Ülésnap adatai