Készült: 2024.09.25.20:56:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

302. ülésnap (2013.09.16.), 283. felszólalás
Felszólaló Halász János (Fidesz)
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:01


Felszólalások:  Előző  283  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HALÁSZ JÁNOS, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Engedjék meg, hogy először megköszönjem a beterjesztőknek, Gyimesi Endre és L. Simon László képviselőtársamnak a benyújtott törvényjavaslatot, hiszen annak tartalma a tárca szándékával megegyező. Az időzítés is kiváló, hiszen közeleg a kulturális örökség napja, ilyenkor közgyűjteményeinkre amúgy is több figyelem irányul.

Múzeumban mindannyian jártunk már, láttuk a kiállított tárgyakat, örülhettünk annak, hogy megmaradtak, és mi kedvünkre csodálhatjuk őket, azonban akadnak olyanok is, amelyeket nem láthatunk, mert a raktárak mélye rejti őket. A javasolt módosítás a kultúráért felelős miniszter hatáskörének megerősítésével elősegíti a gyűjteményi mobilitást, reményeink szerint serkentve ezzel a muzeális intézmények raktáraiban őrzött, a látogatók számára nem vagy kevésbé hozzáférhető kulturális javak bemutatását. Ily módon a javaslat hozzájárul a muzeális intézmények megújításához, gyűjteményeik megmozgatásához, ismertté tételéhez.

A Nemzeti Könyvtár és a Magyar Nemzeti Levéltár, illetve a legnagyobb hazai múzeumaink a kultúráért felelős miniszter irányítása alatt állnak. Ezekben az esetekben az államháztartási törvény lehetővé teszi, hogy az irányító szerv képviselője egyedi utasítást adjon ki egy feladat elvégzésére avagy mulasztás pótlására. Ebben a körben a gyűjteményi mobilitás elősegítésére a miniszternek tehát már jelenleg is van és eddig is volt eszköze, azonban szükséges, hogy ez a lehetőség olyan muzeális intézmények esetében is megteremtődjék, ahol az irányítási jogkör gyakorlója nem a kultúráért felelős miniszter.

Mindannyian tudjuk, hogy 2013. január 1-jével a múzeumok fenntartása visszakerült a megyei jogú városokhoz, a településekhez, a városokhoz kisebb múzeumok esetén, de a műtárgyállomány állami tulajdonban maradt. Ez a mostani módosítás lehetővé teszi, hogy a miniszter gyakorlatilag a teljes állami műtárgyállományt egységes módon szemlélve intézkedhessen a kulturális javak megfelelő elhelyezése ügyében. A javaslat tehát megállapítja a muzeális intézmények esetén a miniszteri hatáskörök kereteit. Az alaptörvényben is rögzített tulajdonhoz való jog tiszteletben tartásával összhangban mindez csak a muzeális intézményekben őrzött, állami tulajdonban lévő kulturális javakra terjedhet ki értelemszerűen.

Az előterjesztés másik része is az egységesítésre irányul, jelesül, hogy három, szakmai feladatellátásuk tekintetében egymáshoz hasonló szakterület, a múzeumi, a könyvtári és a közművelődési szakterület esetében azonos módon és tartalommal kerüljön szabályozásra a vezetők alkalmazásának feltételrendszere. A közalkalmazotti jogállású vezetők esetében a kormány egységesen rendeleti szinten szabályozza a jogviszony részfeltételeit, semmi sem indokolja, hogy egy másik körben törvényi szinten történjen a szabályozás, amely egyébként tartalmilag nem ellentétes a kormányzati szándékokkal.

Az elmúlt napokban több szakmai szervezet különféle nyílt levél, minisztériumunknak írt vélemény formájában véleményét nyilvánította, de úgy látom, hogy félreértették ezt a javaslatot mindannyian. Volt is olyan szervezet, az egyik legátfogóbb a szakmaterületünkön, az említett muzeális, kulturális, közgyűjteményi szakterületen működő egyik érdekvédelmi szakmai szervezet, amelynek a fórumán jelen is voltam a minap, ahol tisztáztuk is ezt a kérdést. Most szeretném itt a Házban is ezt elmondani, éppen azért, mert más szervezetek is fordultak hozzánk, illetve a nyilvánossághoz, tegyük világossá, hogy miről is van szó a törvény ezen második nagyobb módosítási csomagjában.

Természetesen nincs szó arról, hogy megszűnne az az előírás, hogy közgyűjtemény vezetője csak szakirányú végzettséggel rendelkező szakember lehet, tehát nem fog megszűnni ez az előírás, ugyanis a képesítési követelményeket illetően jelenleg párhuzamos jogi szabályozás érvényesül. A törvényjavaslat által módosított 1997. évi CXL. törvény, a kulturális törvény mellett, amelyről most itt tárgyalunk, a közalkalmazotti jogállásról szóló, '92-ben elfogadott törvény és annak a végrehajtásáról a művészeti, közművelődési és közgyűjteményi területen foglalkoztatott közalkalmazott jogviszonyával összefüggő egyes kérdések rendelkezése tárgyú kormányrendelet is tartalmaz - ez az úgynevezett 150/1992. kormányrendelet - a képesítési követelményekre vonatkozó előírásokat. A kulturális törvény 95. §-ának hatályon kívül helyezésével - erről nyújtottak be indítványt képviselő úrék - a törvényből kikerülnek ugyan az állami fenntartású muzeális, könyvtári, levéltári és közművelődési intézményekben alkalmazott magasabb vezetők képesítési követelmények előírását szolgáló szabályok, de csak ebből a törvényből, merthogy azok a szabályok a közalkalmazottak jogállásáról szóló '92. évi XXIII. törvény 23. § (1) és (2) bekezdésében rögzített, a magasabb vezetői beosztás ellátását felsőfokú végzettséghez kötő alapszabályát kiegészítő részletszabályokat a kormányrendelet, ami ehhez a törvényhez kapcsolódik, továbbra is megtartja, annak a 6/A., 6/H. §-aiban továbbra is megtalálhatók, és érvényben maradnak - és ez is a szándékunk - ezek a képesítési előírások.

Tehát nincs szó arról, hogy megszűnne az az előírás, hogy közgyűjtemény vezetője csak szakirányú végzettséggel rendelkező szakember lehet. A törvényjavaslatnak a magasabb vezetők képesítési követelményeit érintő szabályai - tehát a most tárgyalt módosító javaslatnak - jogtechnikai jellegűek, mert a módosítás célja, hogy a kulturális törvény, a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény és az ehhez kapcsolódó végrehajtási rendelet teljes összhangba hozza a dolgot. Tehát ennek a teljes összhangba hozása a cél, és a párhuzamos szabályozás megszüntetése. Tehát aki úgy értette, hogy valami előírás ilyen módon sérül, szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy szó sincs erről, mert az érvényes törvények szerint a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény esetén is, annak a végrehajtási rendeletében ez a szándékunk továbbra is, hogy ez mind megmaradjon, csak egységes legyen a dolog. Ezért is mondom, és ezért is van így, hogy egy jogtechnikai jellegű módosításról van szó.

Egyébként pedig szeretném jelezni, hogy a most tárgyalt törvényjavaslat, módosító javaslat elfogadása esetén ez a javaslat felhatalmazza a minisztert arra is, hogy a szakmai garanciák pontos és számon kérhető megfogalmazása érdekében a muzeális intézményekben őrzött kulturális javak elidegenítésére, cseréjére és kölcsönzésére, valamint a muzeális intézmény alapleltárában szereplő, állami tulajdonban lévő kulturális javak őrzési vagy bemutatási helyének kijelölésére vonatkozó részletes szabályokat rendeletben állapítsa meg.

(21.10)

Tehát készítünk egy rendeletet is ezután. Ennek kidolgozása lesz a feladatunk az elkövetkező időszakban. A vita során ezért kiemelt figyelemmel kísérem az erre irányuló javaslatukat is.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  283  Következő    Ülésnap adatai