Készült: 2024.04.26.11:37:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

116. ülésnap (2003.12.08.), 365. felszólalás
Felszólaló Dr. Kékesi Tibor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:08


Felszólalások:  Előző  365  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KÉKESI TIBOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A 27., a 29. és a 32. ajánlási pontokban megfogalmazott módosító indítványaimat szeretném röviden indokolni.

 

(23.10)

 

A 27. számú módosító indítvány a közbeszerzési eljárásnak azt a részét érinti, amely megfogalmazza, hogy melyek lehetnek azok a szempontok, amelyek a közbeszerzési eljárás minősítő feltételeivé válhatnak. A szövegből egy számomra nagyon fontos elem, maga a közbeszerzés értéke kimaradt. Nemcsak mennyiségre és más szempontokra vonatkozóan lehet a közbeszerzési eljárásokat meghirdetni, hanem magára a közbeszerzés értékére is, mint ahogy a rendelkezésre álló szöveg utal is a mennyiségnél az eltérésre; ahol viszont már az értéket is figyelembe lehet venni, százalékos mértéket lehetne megfogalmazni arra, hogy mennyivel lehet az egyébként megfogalmazott értékhatártól eltérni.

Úgy gondolom, hogy a közbeszerzési eljárások nagy részénél szakmailag rendkívül felkészült, a piacon tájékozott ajánlatkérő szereplők írnak ki közbeszerzési pályázatokat. A felkészülés során árazott és árazatlan költségvetéseket vagy a beszerzéssel kapcsolatos egyéb információkat beszerzik, azokkal rendelkeznek, tehát tökéletesen tudniuk kell, hogy a piacon az adott időpontban, az adott szegmensben mi a forgalmi érték, mi az ár. Ezzel - éppen a költségvetési vagy egyéb fedezet vonatkozásában - ismerik azt a mértéket, amit meg kell célozni, meg tudják határozni azt az amplitúdót, azt a sávot, amiben az ajánlatkérők mozoghatnak. Azokat a feltételeket, amik elsősorban a minőségi munka teljesítésére, a minőségi tevékenység végzésére vonatkoznak, differenciálta a közbeszerző, és nem alapvetően a túl alacsony vagy túl magas ár, vagy esetleg az összebeszélés, mint amiről szoktunk hallani, minősíti a munka elvégzését. Ezért javaslom ennek a módosító indítványnak a támogatását.

A másik két módosító indítvány azonos elv - bár két eltérő funkciójú rész a közbeszerzési törvényből - mentén fogalmazódott meg. Az pedig arról szól, hogy szűkítsük azt a lehetőséget, ha lehet, a törvény konkrét szintjén, ahol a közbeszerző különféle paramétereken keresztül jogszerűen olyan feltételrendszert teremthet, amivel már eleve szűri az esetleg pályázó, pályázni tudó, pályázni képes részvevőket, különösen abból az aspektusból, hogy szeretnénk, ha a magyar kis- és középvállalkozások - nyilván más országok kis- és középvállalkozásai is - alkalmassá válnának és tartósan meg tudnának maradni akár a közbeszerzési piacon, növelve a versenyt és ezzel a verseny tisztaságát is.

Úgy gondolom, hogy ennél a két elemnél - a 29-esben az ajánlati dokumentáció, illetve a 32-esben az ajánlati biztosíték esetében - szükséges meghúzni egy olyan sávot, egy olyan mértéket, amelyen belül mozoghat az ajánlatkérő, hogy - még egyszer mondom - ne szűrje előzetesen egy olyan paraméterrel a kevésbé tőkeerős, kevésbé likvid vállalkozásokat, amelyek egyébként magával az ajánlattétellel ezt a hátrányt amúgy is elszenvedhetik, hiszen valószínűleg más paraméterekben, más jótállási biztosítékban vagy egyéb ajánlati feltételekben bizonyára nem tudnak a nagyobb, tőkeerősebb partnerekhez képest versenyképesnek mondható ajánlatot vagy paramétert beállítani.

Ezekben a módosító indítványokban az érték - s itt visszautalok a korábbi módosító indítványomra, az abban megfogalmazott értékre - a piacon a közbeszerzés kiírásakor becsülhető forgalmi érték alapján 1, illetve 5 százalékos maximális mértéknek megfelelően kerülne meghatározásra. Ezek természetesen vitatható számok, de ha az elv mégis elfogadható, akár bizottsági módosító indítvány keretében korrigálhatók a mértékek.

Köszönöm a szót, elnök úr, köszönöm a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  365  Következő    Ülésnap adatai