DR. SÓLYOM LÁSZLÓ, a Magyar Köztársaság elnöke: Tisztelt Országgyűlés! Köszöntöm az országgyűlési képviselőket, valamint vendégeinket.

Az Országgyűlés alakuló ülését megnyitom. Kérem, énekeljük el a Himnuszt! (A felcsendülő Himnuszt a teremben lévők állva együtt éneklik.)

Tisztelt Országgyűlés! Az Országgyűlés alakuló ülése ünnep. A fanfárok, zászlók és díszőrök csupán hozzájárulnak ahhoz, annak kifejezéséhez, amit ma itt mindnyájan átérzünk. Minden parlamenti választás után a választásoktól a kormány eskütételéig tart a demokráciának az az ünnepi időszaka, amikor a hatalom birtokosa, a nép kinyilvánítja akaratát, és amikor akarata testet ölt, formát nyer a szuverenitást gyakorló népképviseleti Országgyűlésben, amelytől azután a kormány felhatalmazását nyeri. Ünnepi érzésünk a célba érés, a megvalósulás öröme, ünnepi érzésünk a demokrácia működése fölötti öröm.

Tisztelt Országgyűlés! Ünnepélyes ez a mai alakuló ülés. Vajon történelmi lesz-e? Minden kezdet magában hordja ezt a lehetőséget. Minden képviselőben, aki arra a feladatra vállalkozott, hogy Magyarország törvényhozója legyen, óriási elszánásnak, akaratnak kell lennie, hiszen a feladatok szinte emberfelettiek. Magyarországot talpra kell állítani, és ez történelmi feladat. Az ítéletet majd a választók hozzák meg, a dicsérő vagy elmarasztaló jelzőt az utókortól kell várnia ennek az Országgyűlésnek. A kérdést azonban, hogy történelmi lesz-e ez az Országgyűlés, a mai kor parancsolóan teszi fel. Ezt fogják számon kérni önökön.

Különösen időszerű ezért, hogy felidézzünk most egy alakuló ülést, amely már bevonult a történelembe. Húsz évvel ezelőtt, 1990. május 2-án, hosszú évtizedek után ismét szabadon választott Magyar Országgyűlés ült össze.

(13.10)

Egy emberöltővel ezelőtt történt ez. Egyre kevesebben ülnek a képviselői padsorokban, akik itt voltak akkor. Vajon hogyan lehet átadni azt a megtisztító élményt, amikor a 88 éves Varga Béla, a Nemzetgyűlés egykori elnöke - ezúttal korelnökként - ismét a szószékre lépett, hogy 43 évi számkivetés után ne a múltról, hanem a jövőről beszéljen? Hogyan lehet érzékeltetni, mit jelentett, amikor Szabad György elfoglalta az Országgyűlés elnöki székét? Lehet, hogy mindez a maga teljességében már csak a mi, az akkori tanúk kincse.

Van azonban valami, amit az első nemzedék szándékából és önképéből az új Országgyűlésnek át szeretnék adni. Sokat írtak már a kezdeti idők nagyvonalúságáról, vagy idézték Antall Józsefet, hogy "a tisztesség megéri". Mindennek alapja azonban az az elhatározás és a mindenek fölé helyezett törekvés volt, hogy a korábbi rendszernél különbek leszünk. A kezdeteknek ezt az üzenetét szeretném átadni az új Országgyűlésnek.

Tisztelt Képviselő Asszonyok és Képviselő Urak! Miért idézem fel a független demokratikus és jogállami Magyarország első Országgyűlésének a megalakulását? Nem érzelmi okokból, hanem a párhuzamok és a különbségek miatt. Hasonlóság van a közérzületben, a múlt tagadásában és a várakozásokban. Más a helyzet annyiban, hogy a politika és a társadalom alkotmányos keretei - amelyeket akkor az akkori Országgyűlésnek meg kellett teremteni - ma adva vannak, és a jövőt ezekre kell építeni.

A múlt elvetése és a jövőre irányuló hatalmas várakozás ma is fennáll. Az utóbbi években ismét átéltük, ahogy az ország elfordult az uralkodó kormányzási módtól, annak tartalmától és stílusától; ahogy a kormánypártok mondanivalója a többség számára egyszerűen érdektelenné vált.

Másfelől a várakozások ma is átfogóak. A közbiztonságtól a gazdaság fellendüléséig, a törvényes rendtől a politika stílusának megváltozásáig, a jó közérzetig, a társadalom kettészakadásának a megszüntetéséig néhány pontosan körvonalazott és számtalan elmosódó körvonalú, de érzelmileg egyértelmű és erős követelés van jelen.

Tisztelt Képviselő Asszonyok és Urak! Nincs olyan Országgyűlés, nincs olyan kormány és nincs olyan államapparátus, amely ezeket a feladatokat egyedül megoldhatná. Az egész társadalom együttműködése szükséges ahhoz, hogy eredmények szülessenek. De az a bizalom és az a felhatalmazás, amelyet a munkáját most megkezdő Országgyűlés a választóktól megkapott, sokkal többre kötelez, mint ami egy új parlamenti ciklussal szokásosan együtt jár. Ennek a parlamentnek, de különösen az óriási kormánytöbbségnek a képviselői egy morális válsággal terhelt korszak után az erkölcsi kudarc kockázatát is viselik. Ezért idéztem támaszként a rendszerváltók hitvallását: "különbnek kell lenni".

Tisztelt Képviselő Asszonyok és Urak! Rögtön foglalkoznunk kell egy szembeötlő különbséggel is. Abban a történelmi parlamentben nem volt radikális jobboldali párt és frakció. Most viszont a választók akaratából van.

Le kell szögeznünk, hogy minden országgyűlési képviselő egyenlő legitimáció birtokosa, jogállásukban nincsen különbség. Minden párt létének azonban megvannak az alkotmányos feltételei, valamint működésének világos és alkotmányos határai. A véleménynyilvánítás szabadságát a gyakorlatban is a legfontosabb emberi és politikai jogok egyikének tartjuk, és ezért sokat kell elviselnünk. Ám pontos határa van annak is, hogy az alkotmány alapértékeivel, az emberi méltósággal és az egyenlőséggel szemben álló, erkölcsileg elfogadhatatlan nézetek hangoztatása mikor lesz tűrhetetlen, büntetőjogilag is.

Nem engedhető meg például, hogy gyűlöletre uszítás elhangozzék az Országgyűlésben vagy az Országgyűlés tagjának a szájából. A mentelmi jog nem védheti azt a képviselőt, aki ezt a bűncselekményt elköveti. A mentelmi jog feladata, hogy a képviselőt megvédje a munkáját akadályozó zaklatástól és támadásoktól, de nem lehet menlevél a tudatos jogsértőknek. Továbbá, amit jogilag el kell viselni, vagyis nem lehet betiltani és büntetni, azt nem kell elviselni sem emberileg, sem a politikában. Sőt nem is szabad.

(13.20)

Biztos vagyok benne, hogy ennek az Országgyűlésnek a túlnyomó többsége minden alkalommal kiáll az alkotmány és civilizációnk alapértékei mellett, és visszautasítja ezen értékek megsértését.

Téves és félrevezető, sőt rosszakaratú lenne a Magyar Országgyűlést vagy a magyar politikai életet azzal jellemezni vagy annak alapján megítélni, hogy radikális jobboldali párt is bejutott az Országgyűlésbe. A számos régi európai demokráciát, ahol szélsőséges párt is van a parlamentben, nem eszerint, hanem az egész demokratikus rendszer szilárdsága és alkotmányos működése alapján ítélik meg, az alkotmányos demokrácia egyértelműsége és szilárdsága pedig Magyarország és a most megalakuló Országgyűlés tekintetében sem kérdőjelezhető meg. A médiában mégis megjelenő kétségeket pedig, táplálkozzanak akár tájékozatlanságból, akár más motivációból, úgysem lehet cáfolatokkal semlegesíteni, és az nem is lenne kívánatos. Kizárólag a tettek számítanak. Azzal foglalja el Magyarország megkérdőjelezhetetlen helyét a demokráciák sorában, ha megfékezi a szélsőségesek erőszakosságát és propagandáját.

Tisztelt Országgyűlés! Van más újdonságunk is. Magyarországon megalakult és rögtön a parlamentbe jutott az a párt, amely a környezetvédelmet, a jövő nemzedékek iránti felelősséget, a fenntartható fejlődést tartja egyik fő és jellegadó feladatának, és ezzel az európai törvényhozásoknak nemcsak egy negatív, hanem egy pozitív megfelelőjével is rendelkezik ez az új Országgyűlés.

Tisztelt Országgyűlés! Az első szabadon választott Országgyűlésünk korszakot nyitott. Ennek a parlamentnek is törekvése új fejezetet kezdeni. Azonban mint mondtam, a két váltás különbözik is. A húsz évvel ezelőtti jogállami forradalom a szó minden értelmében forradalmi volt. Az állam, a jog, a politikai rendszer, a gazdaság és végül az egész társadalom jellegét alapvetően megváltoztatta. A nem demokratikus és nem jogállami rendszer helyébe alkotmányos demokráciát teremtett. A rendszerváltás megtörtént, és a ma szükséges megújulás már ezekre az alapokra épül. Azaz éppen az első Országgyűlésnek és annak a korszaknak vannak olyan alkotásai, amelyek nélkülözhetetlenek, sőt jellemzőnek kell maradniuk. Ezek pedig az alkotmányosság, a jogállami intézmények, az alapjogi normák és az az értéktartalom, amelyet hordoznak.

Az elmúlt évek válságai bizonyították, hogy az alkotmány és az alapjogok a végső támaszunk és segítőnk. Köztársasági elnöki működésem ennek a rendnek a védelmére és a fenntartására irányult. Az alkotmány alól semmiféle rendkívüli helyzetre hivatkozva nem szabad kivételt tenni. Ha tehát felidézzük első történelmi érdemű Országgyűlésünket, éppen azért, mert nekünk is rendkívüli feladataink vannak, akkor használjuk annak a kornak a tapasztalatait is. Ez a tapasztalat kettős. Egyrészt minden problémát meg lehet oldani alkotmányos módon, és óriási a haszna annak, hogy a jogállami rendszer sértetlen maradt. Másrészt pedig látnunk kell, sőt belátnunk, hogy azok a nehéz döntések és választások, amelyeket a rendkívüliségre hivatkozva oly szívesen és drámaian vetnek fel, ezek folyamatosan felmerülnek. Gondoljunk csak a terrorizmus elleni küzdelem és az egyéni szabadságjogok ütközésére vagy a gazdasági válság megkövetelte állami beavatkozásokra. Ezekben az értékválasztás és a jogok kiegyensúlyozása szinte üzemszerűen működik. Minden körülmények között tehát ugyanazt az alkotmányos mércét kell alkalmaznunk.

Tisztelt Képviselő Asszonyok és Képviselő Urak! Arról is van tapasztalat, hogy hogyan lehet az alkotmányhoz nyúlni; mi az, amit fenn kell tartani, amihez ragaszkodni kell. Az alkotmány nem holt betű, hanem él és fejlődik. Az alkotmányosság az időközben felmerülő súlyos problémáknak nem gátja, hanem megoldásuk alapja. A magyar országgyűlések nem bántak kesztyűs kézzel az alkotmánnyal: 1990 óta 22 alkalommal módosították. És nálunk nincs úgynevezett örökkévalósági klauzula, amely egyes országokban bizonyos alkotmányossági szakaszok módosítását kizárja.

Viszont létezik az alkotmány és a benne foglalt jogok elvi alapjainak egy olyan koherens rendszere, amely a napi érdekű módosítások felett is az alkotmányosság biztos mércéjéül szolgál. Ez az első Országgyűlés idején még láthatatlan alkotmány azóta az Alkotmánybíróság húszéves működésében látható és kiszámítható kifejtést nyert. Ez az, amit fenn kell tartani. Az Országgyűlés pedig ezen keretek között bátran élhet lehetőségeivel.

Tisztelt Képviselő Asszonyok és Képviselő Urak! Az Országgyűlés hamarosan megkezdi a kormányprogram vitáját, és majd az elfogadott program nagyban meghatározza az Országgyűlés teendőit is. Az elsődleges feladat a gazdaság rendbe hozása. Mégis van néhány téma, amelyekre különösen fel szeretném hívni a figyelmet. Ezek a jövő számára különösen fontosak, és a gazdasági célkitűzésektől sem függetlenek.

Az első a nevelés és oktatás rendszerének teljes újjáépítése, amelyre az Országgyűlésnek semmilyen kiadást nem szabad sajnálnia. A második a korrupció megfékezése, amelyhez intézmények is kellenek, de elsősorban politikai eltökéltség kérdése, és az azáltal nyert hitelességé, hogy senkinek nincs kegyelem. Végül a szegénység keserűségétől kell megszabadítani az országot. És ettől elválaszthatatlanul a cigányság integrációját is meg kell oldani. Ehhez munkalehetőség mellett mindenekelőtt az iskolán keresztül vezet út.

Tisztelt Országgyűlés! Kívánok mindehhez a most megnyíló Országgyűlésnek sok erőt és sikert. (Taps a Fidesz, a KDNP, az MSZP és az LMP soraiban.)

Tisztelt Országgyűlés! Bejelentem, hogy a Házszabály 2. § (1) bekezdésének megfelelően az alakuló ülésig mind a 386 megválasztott képviselő benyújtotta megbízólevelét.

Tisztelt Országgyűlés! Az alkotmány 33. § (3) bekezdése alapján a miniszterelnök tisztségére dr. Orbán Viktor urat fogom javasolni az Országgyűlésnek. (Hosszan tartó taps a Fidesz és a KDNP soraiban. - Taps az LMP soraiban.)

Tisztelt Országgyűlés! A Házszabály 4. §-a alapján a tisztségviselők megválasztásáig az alakuló ülést a korelnök vezeti, a jegyzői feladatokat pedig a négy legfiatalabb képviselő korjegyzőként látja el. Ennek alapján felkérem Horváth János képviselő urat a korelnöki tisztség, továbbá Dúró Dóra képviselő asszonyt, valamint Farkas Gergely, Samu Tamás Gergő és Bana Tibor képviselő urakat a korjegyzői feladatok ellátására. (Taps.)

Tisztelt Országgyűlés! Bejelentem, hogy a képviselők megbízóleveleit mandátumvizsgálat céljából a korelnök úr és a korjegyzők rendelkezésére bocsátottam.

Az ülés vezetését átadom Horváth János korelnök úrnak, a korjegyzői teendőket pedig Bana Tibor és Farkas Gergely látják el.

Köszönöm figyelmüket. (Nagy taps. - Dr. Horváth János korelnök az elnöki emelvényre lép, s kezet fog dr. Sólyom László köztársasági elnökkel, majd elfoglalja az elnöki széket. - Dr. Sólyom László köztársasági elnök a díszőrség parancsnokának kíséretében a fanfárok hangja mellett elfoglalja helyét a díszpáholyban. - Bana Tibor és Farkas Gergely korjegyzők elfoglalják jegyzői széküket.)

(13.30)

Következő

Eleje Tartalom Homepage