Fedor Vilmos Tartalom Elõzõ Következõ

FEDOR VILMOS (MSZP), a napirendi pont elõadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselõtársaim! Hatéves mulasztást pótol a törvényhozás, amikor a törvényalkotás szándékával napirendjére tûzte a társadalmi szervezetek ingatlanhasználatának jogi rendezésérõl szóló törvényjavaslatot.

Az ingatlanhasználat rendezésérõl, mégpedig végleges rendezésérõl beszélünk, hiszen az e tárgykörben hat esztendõvel korábban született törvény átmeneti szabályokat fogalmazott meg. Az 1990. évi LXX. törvény az akkori kormány és parlament szándékai szerint ugyanis még 1990. évre a végleges szabályozás igényét is meghatározta. Sem akkor, sem az azt követõ években a törvény nem született meg, jóllehet, 1992-ben voltak erre próbálkozások, történtek e tárgykörben egyeztetések a pártok között.

Fontosnak tartom, hogy az 1990-ben alkotott törvény legfontosabb vonásait felidézzem most, a törvényjavaslat általános vitájának megkezdésekor. Azt hiszem, egyetértünk abban, hogy az alaptörvény, jellegét tekintve, az úgynevezett rendszerváltó törvények közé sorolható. Rendszerváltó jellegét adja, hogy megszüntette az európai joggyakorlattól teljesen eltérõ és egyfajta szocialista tulajdonjogként értelmezhetõ kezelõi jogot, s tette ezt azzal a szándékkal - és ez a rendszerváltó jellegre utaló másik vonása -, hogy új alapokra helyezze az ingatlanvagyon hasznosítását. Ez a szándék azonban nem valósult meg a korábban már említett okok miatt.

Volt ugyanakkor a törvénynek egy nagyon fontos megállapítása, hogy tudniillik a törvény a kezelõi jogot vagyonértékû jogként ismerte el, hiszen helyette egy másik típusú vagyoni jogot, az ingyenes használati jogot biztosította a társadalmi szervezetek számára. Ez nem bizonyít mást, mint azt, 53 hogy az elsõ szabadon választott Országgyûlés nem elvenni akarta az ingatlanokat a társadalmi szervezetektõl, hanem szabályozni azok használatát oly módon, hogy figyelembe veszi a rendszerváltozást követõen kialakult és a társadalmi szervezetek mûködését is érintõ változásokat.

Nos, mint mondtam, a végleges rendezés hat éve várat magára. Ennek következményeként a társadalmi szervezetek teljes bizonytalanságban mûködtek és mûködnek ma is. Ugyanakkor az a nagyértékû vagyon, amit az ingatlanok jelentettek, folyamatosan pusztult. Hiszen sem az államnak nem volt pénze, a használó társadalmi szervezeteknek pedig sem pénzük nem volt, sem érdekük nem fûzõdött az ingatlanok felújításához.

Tisztelt Képviselõtársaim! Mindezt figyelembe kellett venni akkor, amikor egy esztendõvel ezelõtt elkezdtük az önök elõtt fekvõ törvényjavaslat elõkészítését. A szakmai tervezetet a pártok 16 alkalommal vitatták meg, végül négypárti támogatással került a tisztelt Ház elé. A törvényjavaslatot folyamatosan egyeztettük az érintett minisztériumok szakértõivel és több társadalmi szervezet képviselõjével is.

A javaslat részletesen és teljes körûen szabályozza az ingatlanhasználatot. Megszünteti az ingyenes használati jogot, s helyébe az alaptevékenységhez szükséges mértékig tulajdonjogot biztosít. Ezzel lehetõvé teszi azt, hogy a társadalmi szervezetek, pártok mûködésükhöz szükséges és az infrastruktúra fontos részét képezõ ingatlanhoz jussanak. Ugyanakkor bérleti jogot biztosít a használó társadalmi szervezetek számára az irodahelyiségeken felüli, de az alaptevékenységük folytatásához szükséges ingatlanokra. Egy példával szeretném ezt alátámasztani. Ilyen például a Tudományos Ismeretterjesztõ Társulat ingyenes használatában lévõ Planetárium.

A törvényjavaslat lehetõséget biztosít arra, hogy pályázat útján egy, a demokrácia szabályai szerint létrehozandó bizottság döntésével egyéb társadalmi szervezetek, alapítványok is ingatlanhoz jussanak, olyanok, amelyek ma egyáltalán nem rendelkeznek ingatlannal, hiszen többségük 1990 után alakult.

Fontos vonása a törvénynek, hogy biztosítani kívánja megfelelõ szankciók alkalmazásával is azt a követelményt, hogy az ingatlanok a jövõben is társadalmi célokat szolgáljanak. Ugyanakkor a társadalmi szervezetek alapmûködéséhez nem köthetõ ingatlanokat, melyek igen nagy részét képezik az ingatlanvagyonnak, a törvényjavaslat a Kincstári Vagyonkezelõ Igazgatóság által hasznosítandó vagyoni körbe helyezi, s bevételébõl forrást teremt társadalmi szervezetek támogatására.

Tisztelt Képviselõtársaim! Nagy jelentõségû törvényjavaslatot tárgyalunk, olyan törvényjavaslatot, melyre joggal figyel a közvélemény, amely örökösen hírértékkel bír a sajtó számára. Éppen ezért fontos, hogy a hatéves mulasztást pótoljuk, s tegyük mindezt valamennyi érintett számára megnyugtató módon. Meggyõzõdésem, hogy e törvényjavaslat ezt a célt szolgálja. Köszönöm szépen. (Általános taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage