Világosi Gábor Tartalom Elõzõ Következõ

DR. VILÁGOSI GÁBOR belügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselõtársaim! A törvényjavaslat általános vitájának megkezdésekor utaltam arra, hogy az elmúlt évben az Alkotmánybíróság több - a települési hulladékgyûjtés és -elhelyezés szervezett rendjét szolgáló - helyi önkormányzati rendeletet semmisített meg, mert az önkormányzatok megfelelõ jogszabályi alapok hiányában állapítottak meg szerzõdéskötési kényszert és díjfizetési kötelezettséget.

A kormány az egyes helyi közszolgáltatások kötelezõ igénybevételérõl szóló jogszabálytervezetet, törvénytervezetet tehát az Alkotmánybíróság döntése nyomán elõállott helyzet feloldása érdekében nyújtotta be a tisztelt Háznak. A törvényjavaslat kidolgozása során - egy újabb alkotmánybírósági határozat alapján - felmerült a törvényjavaslat kiegészítésének szükségessége a kéményseprõipari közszolgáltatással kapcsolatban is.

Az önkormányzati és rendészeti bizottság, a környezetvédelmi bizottság és az Országgyûlés plenáris ülése több alkalommal is tárgyalta a javaslatot. Figyelemmel a benyújtott módosításokra is, megerõsítésre került, hogy ezen közszolgáltatások alkotmányos alapokon nyugvó szabályozása nem tûr halasztást, és nemcsak jogi szempontból, hanem a lakosságot érintõ közegészségügy, környezetvédelem, élet- és vagyonbiztonság miatt sem.

Fontos, hogy a korábbi exlex állapothoz viszonyítva az érintett közszolgáltatásban érdekelteknek, illetve a közszolgáltatás szereplõinek - az önkormányzatoknak, a szolgáltatóknak, a lakosságnak - a jogai és kötelezettségei rendezetté váljanak.

Tisztelt Ház! Hölgyeim és Uraim! A kormány által benyújtott törvényjavaslatra tett képviselõi, és az érdemi vitákat követõ bizottsági módosító, illetve kiegészítõ javaslatok nyomán - és azok eredményeképp - az eredeti javaslat javult. A kisebb változtatások és pontosítások mellett két új elemmel gazdagodhat a törvényjavaslat - illetve a törvény, amennyiben megszavazásra kerül. Az egyik szerint: a települési szilárd és folyékony hulladék összegyûjtését, elszállítását és ártalommentes elhelyezését biztosító helyi közszolgáltatás mellett a törvény kiterjed a kéményseprõipari közszolgáltatásra is. A másik új elem, hogy a kötelezõ közszolgáltatás elvégzésére az önkormányzat által meghirdetett nyilvános pályázat biztosíthatja a gazdasági verseny szabadságát, és nem ad lehetõséget sem az egyes tulajdonosoknak, sem más szolgáltatóknak a helyi önkormányzati rendeletben foglaltaktól eltérõ egyéb, más megoldások kialakítására.

A törvényjavaslat preambulumához három módosító indítvány került benyújtásra. A kormány azt a kiegészítõ javaslatot támogatja, amely a köztisztaság, a településtisztaság és az élet- és vagyonbiztonság érdekében kíván kötelezõvé tenni egyes közszolgáltatásokat. Itt is szeretném megjegyezni - bár ez több módosító indítvánnyal kapcsolatban is elõkerül -, hogy egy-egy szakaszhoz, egy-egy bekezdéshez természetesen több módosító indítvány is benyújtásra került. Az, amelyet a kormányzat támogat, magában foglalja a többi, erre vonatkozó módosító indítványt is - ezek adott esetben nem annyira pontosak, mint az, amelyet a kormányzat támogat.

Az 1. § (1) bekezdésére tett azon módosító javaslattal, amely közcsatorna megléte esetén bekötési kényszert tartalmaz, elvileg szintén egyetért a kormányzat, azonban azért nem támogatjuk mégsem, mert a 38/1995. kormányszámú rendelet idõközben már szabályozta a közcsatornára való rácsatlakozást.

(18.20)

Mégpedig oly módon, hogy ha a környezetvédelmi és egyéb érdekek ezt szükségessé teszik és a feltételek adottak, akkor a település jegyzõje adja ki a kötelezést.

Azt a módosító javaslatot, amely a kötelezõ igénybevételt a kéményseprõipari közszolgáltatásra is kiterjeszti, szintén támogatjuk.

A módosító javaslatok egyharmada a beterjesztett törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésére irányult. Ezen korábbi javaslat a gazdasági versenyszabadságot úgy biztosította, hogy lehetõséget adott az ingatlantulajdonosoknak bizonyos keretek között a szolgáltató megválasztására. Az eredeti bekezdés elhagyására irányuló és ezzel egyidejûleg a környezetvédelmi bizottság új szövegû kiegészítõ javaslatát azért támogatjuk, mert ezek a gazdasági versenyszabadság biztosítása mellett a közfeladatok ellátására nagyobb garanciát biztosítanak, mint az eredeti beterjesztett tervezet, vagy annak továbbjavasolt, kiegészített módosításai.

A környezetvédelmi bizottság azon módosító javaslatát, hogy a közszolgáltatás végzésére nyilvánosan meghirdetett pályázat nyertese az önkormányzati rendeletben meghatározott mûködési területen belül a közszolgáltatást teljes körûen és rendszeresen köteles ellátni - erre vonatkozott -, ezt a kormányzat szintén támogatja.

A 2. § díjfizetésre vonatkozó f) pontja tekintetében nem támogatjuk azon javaslatot, amely a hulladék lakossági és nem lakossági eredetû szétválasztására irányul, hiszen így jól fizetõ és kevésbé jól fizetõ szolgáltatási tevékenységek alakulhatnának ki. Ugyanezen pont vonatkozásában azonban támogatjuk az önkormányzati bizottság javaslatát, amely az elvégzendõ szolgáltatást jelöli meg a díjfizetési kötelezettség alapjául, és ez a legreálisabb. Jóval reálisabb, mintha a mértékegységet a családok számában vagy gyûjtõedények számában határoznánk meg.

A 3. § f) ponttal történõ kiegészítésére vonatkozó módosító indítványt nem támogatjuk, mert a szakvállalkozót nem törvényben, hanem miniszteri rendeletben tartjuk elõnyösnek, meghatározhatónak. Támogatjuk azonban az önkormányzati bizottság azon indítványát, amely meghatározza a kötelezõ kéményseprõipari szolgáltatás fogalmát. Ezen javaslat tömören és részletezés nélkül jelöli meg e szolgáltatói tevékenységet, így nem indokolt a másik, túlzottan részletezett szakkifejezéseket tartalmazó javaslat támogatása.

A törvényjavaslat 4. § (2) bekezdésére tett önkormányzati bizottsági módosító javaslatot szintén támogatjuk, ez ugyanis megteremti annak a törvényi lehetõségét, hogy az önkormányzatok külön törvény felhatalmazása alapján és annak keretei között élhessenek az áru- és pénzviszonyok szabályozására vonatkozó, a Ptk. felhatalmazása szerinti jogalkotási lehetõséggel.

A törvényjavaslat 4. §-át új (3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni a környezetvédelmi bizottság, ez felhatalmazza a belügyminisztert, illetõleg a környezetvédelmi és területfejlesztési minisztert a törvényben megjelölt közszolgáltatásokra vonatkozó szakmai követelmények, a tevékenység körének és az ellátásra való jogosultság feltételeinek szabályozására. Ezt támogatjuk. A javaslat beépíti az erre vonatkozó egyéb képviselõi módosító indítványokat is.

A kormány nevében végezetül köszönöm a két bizottság és tisztelt képviselõtársaim szakmailag értékes és elõremutató javaslatait, amelyek nemcsak pontosították, de jelentõsen gazdagították is a törvényjavaslatot. Reméljük, hogy a törvény elfogadásával a köztisztaság, a településtisztaság és a kéményseprõipari közszolgáltatások területén az életviszonyok rendezettebbekké válnak önkormányzatainknál. Köszönöm szépen. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage