DR. BERNÁTH VARGA BALÁZS (FKGP): Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! A most tárgyalandó törvénymódosításhoz néhány megjegyzést, illetve megállapítást szeretnék fűzni.
Bevezetőként elmondanám és utalnék arra, hogy a polgármester a megbízatását a megyei önkormányzat kivételével közvetlen választás útján nyeri el, a közvetlen választás adta legitimáció erősíti a polgármestert pozíciójában, és ezt figyelembe véve, erre alapozva a törvény a polgármester részére önálló önkormányzati és államigazgatási hatásköröket is biztosít.
A polgármesteri megbízatás jelenlegi szabályozását kiegészítendő és a polgármester sajátos munkajogi jogállását szabályozandóan alkotta meg az Országgyűlés elé kerülően a módosítást a kormány a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseire vonatkozóan. A törvényjavaslat ez utóbbi módosítását tartalmazza, elfogadása esetén azonban nem jelent egy átfogó módosítást. A módosítás a törvény hatálybalépése óta eltelt időszak gyakorlati tapasztalataiból kiindulva szabályozza a korábban nem kellő mélységben vagy egyáltalán nem szabályozott lényeges kérdéseket.
A tervezett módosítás a javaslat szerint több területet érint, ilyen a tervezett módosítások körében a polgármesteri és alpolgármesteri megbízatás megszűnésének az esete. A polgármesteri tisztség megszűnési eseteinek felsorolása tartalmilag nem jelent változást a hatályos jogi szabályokhoz képest. Az új polgármester megválasztása mint megszűnési ok véleményem szerint magában foglalja a hatályos szabályozás szerinti megszűnési okok közül a képviselő-testületi megbízatás lejártából következő megszűnését, az új község alakulása esetén időközi választás miatti, új polgármester-választás miatti megbízatás megszűnését is. Így a törvényjavaslat szerint az új polgármester megválasztása mint a korábbi polgármester tisztségének megszűnési oka, annak szélesebb szabályozási terjedelme miatt magában foglalja a képviselő-testület feloszlatása miatti megbízatás megszűnését, és ez utóbbit nem szükséges a 2. § (1) bekezdésétől elkülönítetten is kezelni.
Az alpolgármesteri tisztség megszűnésére a javaslat szabályai a hatályos szabályozáshoz képest teljesen új előírásokat tartalmaznak. A hatályos szabályok szerint a képviselő-testület megbízatása és ebből következően az alpolgármester megbízatása is az önkormányzati választás napjáig tart. A hatályos jogforrások nem tartalmaztak előírást az alpolgármesteri jogviszonyra vonatkozóan a tekintetben, hogy hogyan alakul az alpolgármester foglalkoztatási jogviszonya a választás napja - amikor az alpolgármesteri megbízatás megszűnik a hatályos jogszabályok szerint - és az alakuló ülés közötti időszakra vonatkozóan abban az esetben, ha az alpolgármestert képviselőként újraválasztották.
A javaslat különböző időpontokat határoz meg az alpolgármesteri megbízatás megszűnésére, egymástól elkülönítetten, bizonyos esetekben. Ezzel a szabályozással az alpolgármester foglalkoztatási jogviszonya az új alpolgármester megválasztásáig tartana, ha őt képviselőként újra megválasztják. A javaslat elfogadása esetén tehát biztosított lehetne az alpolgármester foglalkoztatási jogviszonyának folyamatossága. Az alpolgármesteri tisztségnek a törvénysértő tevékenység, mulasztás, a választójog elvesztése és a tisztséggel összefüggő bűncselekmény miatti megbízatás megszűnése felvet egy, a későbbiekben visszatérő kérdést az alpolgármesteri felelősség tekintetében.
A polgármesteri végkielégítés szabályaival kapcsolatban a javaslat: ha a polgármester foglalkoztatási jogviszonya új polgármester megválasztása, halála vagy a tisztségről történő lemondása esetén szűnik meg, és minimum két évig betöltötte megbízatását, három havi illetményének megfelelő összegű végkielégítés illeti meg. Ez a szabályozás a hatályos szabályokhoz képest a végkielégítés kifizetését a tisztség betöltésének minimális időtartamához, két évhez köti. A hatályos szabályok szerint végkielégítés csak új polgármester megválasztása esetén illeti meg a korábbi polgármestert. A tervezet akkor is végkielégítésben részesítené a hatályos szabályokat kibővítve a megszűnt megbízatású polgármestert, ha megbízatása - az új polgármester megválasztásán kívül - a tisztségről történő lemondással vagy halál miatt szűnik meg. Ez utóbbi megszűnési ok fogalmilag kizárja, hogy a megszűnt megbízatású polgármestert illeti meg a végkielégítés, ezért célszerű lenne ebben az esetben a végkielégítés folyósításának szabályait pontosítani.
A polgármesteri illetmény tekintetében a javaslat, mivel az alpolgármesteri illetmény és a képviselői tiszteletdíj megállapításának az alapja a polgármesteri illetmény, ezeket a járandóságokat is a köztisztviselői törvény szerint a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott, és ezt alapul véve az önkormányzat által helyi rendeletben szabályozott illetményalaphoz köti a hatályos szabály szerinti vezetői pótlék nélküli miniszteri illetmény helyett. Ez a szabályozás minden, a javaslatban szereplő önkormányzati kategória polgármesterét előnyösebben érintené a költségvetési törvény szerinti 2000. évre meghatározott illetményalappal számítva.
A társadalmi megbízatású alpolgármesterek tekintetében a javaslat a társadalmi megbízatású alpolgármester tiszteletdíját a polgármesteri illetmény analógiájára az önkormányzati rendeletben megállapított illetményalaphoz köti. A hatályos jogszabályok szerint kötelező jelleggel, településnagyságtól függetlenül a társadalmi megbízatású alpolgármester részére tiszteletdíjat kell a képviselő-testületnek megállapítani.
A javaslat megszünteti a társadalmi megbízatású alpolgármester részére a település nagyságától függetlenül kötelezően megállapítandó tiszteletdíj szabályait. A polgármesteri és alpolgármesteri illemtény csökkentési lehetőségének korlátozására vonatkozó szabályozás meghatározza a polgármesteri és alpolgármesteri illetmény csökkentési lehetőségének legfelsőbb mértékét.
(12.00)
A javaslat 4. §-ából nem tűnik ki, hogy az újraválasztott polgármesterre és az alpolgármesterre vonatkozik-e a jogszabályi védelem az illetmény csökkentése tekintetében. A hatályos szabályokkal nem ellentétes a képviselő-testületnek a polgármester illetményének, tiszteletdíjának meghatározására vonatkozó olyan döntése, hogy az újraválasztott polgármester esetében a korábbi ciklusban az illetmény legfelsőbb érték szerinti megállapítását figyelmen kívül hagyva a képviselő-testület az új ciklusban a törvényi legalacsonyabb mérték szerint állapítja meg a polgármester illetményét. Ez a gyakorlatban a polgármester korábbi illetményéhez képest 20 százalékot lényegesen meghaladó illetménycsökkenést eredményezhet szinte minden önkormányzati típusnál.
Összegezve a törvényjavaslatot: az 1994 óta eltelt időszak önkormányzati gyakorlatának figyelembevételével építő jelleggel nyúl a hatályos szabályozáshoz és igyekszik a nem vagy kevésbé szabályozott kérdések tekintetében világos, a rendszer egészébe illeszkedő szabályozást teremteni.
Köszönöm a türelmüket. (Taps.)
Előző Következő