NACSA LŐRINC, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Az Országgyűlés előtt fekvő törvényjavaslat célja, hogy az e-ingatlan-nyilvántartási projekttel kapcsolatban az egyes szükséges ingatlan-nyilvántartási és térképészeti tárgyú törvényeket módosítsa. Az e-ingatlan-nyilvántartási projekt átfogó célja a magyar gazdaság versenyképességének növelése azzal, hogy csökkentésre kerüljön a földügyi eljárások átfutási ideje, költségszintje és a kapcsolódó közigazgatási adminisztratív terhek mértéke.

A mostani törvényjavaslat is ehhez a célhoz járul hozzá, egy újabb lépést tesz a bürokráciacsökkentés, az adminisztrációs terhek csökkentése, az elektronikus ügyintézés minél szélesebb körben való kiterjesztése irányába.

A Fidesz-KDNP-kormány fontos célkitűzése az ügyfélközpontú szolgáltató állam és a hatékony, korszerű közigazgatás kiépítése, amely megkönnyíti a magyar emberek és a magyar vállalkozások mindennapi életét. Az állampolgárokat és a vállalkozásokat érintő adminisztrációs és bürokratikus terhek csökkentése legalább olyan fontos, mint az adóterhek csökkentése. Az adminisztráció csökkentése felér egy adócsökkentéssel is.

A baloldali kormányok alatt a vállalkozások adminisztratív költségei kiugróan, extrém magasak voltak, a GDP 10,5 százalékát tették ki, miközben az EU-átlag 3,8 százalék volt. Tehát mintegy háromszoros adminisztratív költsége volt a vállalkozásoknak Magyarországon üzleti tevékenységet folytatni, mint az EU-átlag a Gyurcsány- és a Bajnai-kormányok idején. És ehhez jöttek még a vállalkozásokat sújtó Európa-rekorder magas adók és illetékek bonyolult, átláthatatlan és összetett rendszerben. Csak a vállalkozásokat terhelő fő adónem, a társasági adó 19 százalék volt a baloldal alatt, ami ma 9 százalék. Nem is csoda, hogy a baloldali kormányok alatt Magyarországon vállalkozni valami különleges kalandnak számított. Innen kellett tehát elindulnunk: a magyar polgárok és a hazai vagy hazánkban beruházó vállalkozások európai szinten összehasonlíthatatlanul kiugróan magas adókat és adminisztrációs terheket fizettek.

2010 után első lépésként a gazdasági növekedést kellett elindítani, munkahelyeket kellett teremteni, majd az adócsökkentések és a gazdaságfehérítés évei következtek, és örömmel mondhatom, hogy az elmúlt időszakban egymás után tárgyaljuk az Országgyűlésben a különböző bürokráciacsökkentési, adminisztrációcsökkentési javaslatokat.

Szerintem az egyik legfontosabb, hogy ilyen javaslatok időről időre a kormányzattól az Országgyűlés elé érkeznek. Szeretnék köszönetet mondani az adminisztrációnak, a Miniszterelnökségnek, a közigazgatási szervek dolgozóinak, akik előkészítik azokat a csomagokat, amelyek folyamatosan az állampolgárok és a vállalkozások adminisztratív terheit csökkentik, az állammal való kapcsolattartást egyszerűsítik és a bürokráciát csökkentik, mert azért, valljuk be, volt honnan elindulni, óriási volt a bürokrácia Magyarországon a baloldali kormányok alatt. Hála istennek, ez jelentősen csökkent az elmúlt években. Szerintem még mindig van hely további csökkentésre, ezért is fontos, hogy egy újabb állomásnál, ennél a törvényjavaslatnál éppen egy ilyen lépéssel találkozunk.

Az elmúlt években ebbe az irányba is számos jelentős lépés történt, ahogy elmondtam, melynek köszönhetően az ügyintézés mára összehasonlíthatatlanul egyszerűbb, gyorsabb és digitalizáltabb lett. Az adóhivatal már több mint ötmillió magánszemélynek készít szja-bevallási tervezetet, mára több mint négymillióan rendelkeznek ügyfélkapu-hozzáféréssel, és a kormányablakok létesítésével gyors és egyszerű az ügyintézés, online időpontfoglalással akár sorban állás nélkül rövid idő alatt mintegy 2500 ügy intézésére van lehetőség.

Ezenkívül érdemes megemlíteni, hogy az elmúlt években már másfél millió államigazgatási ügy intézése vált ingyenessé, illetékmentessé. Ingyenes többek között az erkölcsi bizonyítvány évente négy alkalommal, a személyi igazolvány, a lakcímkártya, a vállalkozói igazolvány, a diákigazolvány, az anyakönyvi kivonat, az elsőfokú közigazgatási eljárások, valamint megszűnt a közigazgatási hatósági eljárási illeték.

Az ingatlan-nyilvántartással kapcsolatban az Országgyűlés a tavalyi évben fogadta el azt a módosítást, amely kivezeti a korábbi nem hiteles tulajdonilap-másolat lekérésének lehetőségét. Helyette a természetes személyek évente két alkalommal hiteles tulajdonilap-másolatot tudnak ingyenesen lekérni a Takarnet-rendszerből.

(10.40)

A mostani módosítás célja, hogy pontosítsa a személyes díjmentességre vonatkozó rendelkezéseket tulajdonilap-másolat szolgáltatása esetén. A javaslat kimondja, hogy a magyar államot és a költségvetési szerveket elektronikusan szolgáltatott tulajdonilap-másolat esetén illeti meg a személyes díjmentesség, továbbá hatályon kívül helyezi a díjtörvény egyes rendelkezéseit, amelyeket 2024. január 1-jétől miniszteri rendeleti szintű jogszabály szabályozna.

Szintén az e-ingatlan-nyilvántartás című projekttel összefüggésben a törvényjavaslat módosítja az egyes térképészeti tárgyú törvények vonatkozó rendelkezéseit. A módosítás biztosítja a honvédelmi miniszter és a honvédelem térképészeti támogatásáért felelős szerv feladatainak ellátásához szükséges térképészeti adatok díjmentes szolgáltatását. Azt gondolom, hogy a szomszédban dúló háború és az Európát körülölelő konfliktusok idején mindenesetre indokolt ez a módosítás is.

A törvényjavaslat ezenkívül számos további szövegpontosító, jogtechnikai, jogharmonizációs módosításokat is tartalmaz. A törvényjavaslat tehát tesz egy újabb lépést a kormány bürokráciacsökkentési törekvései érdekében, amely csökkenti az állampolgárok és a vállalkozások adminisztrációs terheit és az adminisztrációs terhekkel együtt a költségeit is.

Mindezek figyelembevételével a KDNP támogatni fogja a törvényjavaslatot. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage