KUNHALMI ÁGNES (MSZP): Nagyon szépen köszönöm, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Rétvári Bencétől szeretnék kérdezni pár dolgot, valóban aktuális kérdések: költségvetés, státusztörvény, önhöz tartozik a terület.
Igazából ennek egy pici szeletét szeretném megkérdezni, mert valahogy nem fér a fejembe, hátha választ tud erre adni. Nem lesz újdonság önnek, amit elmondok, azt hiszem, de mégiscsak érdekelne az, hogy mi köze van Brüsszelnek egy nemzeti hatáskörbe tartozó terület finanszírozásához. Én magam azt gondolom baloldali politikusként, hogy nagyon-nagyon kellene a brüsszeli pénz, ahogy az előttem szóló államtitkár is elmondta, nagyon-nagyon fontos lenne, de azt már eleve szégyennek tartom, hogy egyáltalán Brüsszel oda fanyalodik, hogy egy nemzeti hatáskörbe tartozó területet elkezd valamilyen módon finanszírozni. Ha még csak részletterületként is, de ez egy nemzeti hatáskörbe tartozó terület.
Ugye, ön szokta azt mondani, hogy ez a pénz jár nekünk, az előttem szóló is elmondta, én meg azt gondolom, hogy azokkal a pedagógusokkal értek egyet, akik azt mondják, hogy a nemzeti költségvetésből járna nekik ez a pénz. Ha a kormány bármilyen módon közösségi forrásokat kíván felhasználni egy nemzeti hatáskörbe tartozó terület finanszírozására, akkor ott bizony, ahogy szokta ön is mondani, nincs feltétel nélküli élet. Ha önök ezt a nemzeti költségvetésből tudnák finanszírozni, és onnan kellene finanszírozni, akkor bizony ez az érvrendszerük nem állná meg a helyét.
Én azt szeretném öntől kérdezni, hogy nem zavarja‑e önt és a kormányát, a Fidesz-szavazókat, illetve a Fidesz támogatóit és képviselőit, a szuverenitás kérdésére oly kényes miniszterelnököt, hogyha egy nemzeti hatáskörbe tartozó területet finanszírozunk brüsszeli forrásból. Akkor legközelebb önök a Nemzeti alaptantervet is ott fogják megíratni? Ez az óriási kérdésem.
A másik pedig az, arra is ki szeretnék térni, hogy nemcsak ezt szokták érvként hozni, hogy nem tudják a pedagógusok bérét felemelni, hanem a háború kérdését is ide szokták hozni párhuzamosan a propagandagépezetben érvként. Akkor kérdezem én: a cseheket, akik most döntöttek arról, mind a két ház, hogy nagyarányú pedagógusbér-emelést fognak végrehajtani, nem érinti a háború? De mondok mást: egyre több, sajtóban megjelenő hír van például arról, hogy a magyar pedagógusok a román határ mentén átjárnak Romániába dolgozni, már ha elfogadják a végzettségüket, mert még ott is az átlagbér magasabb a pedagógusok fizetését tekintve. Tehát ott nem hat, és Csehországban sem hat a háború?
Végezetül, de nem utolsósorban szeretnék öntől érdeklődni az EFOP Plusz megállapodással kapcsolatban.
(9.50)
Ugye, az EFOP Plusz az Emberi Erőforrások Fejlesztési Operatív Program Plusz megállapodás, amely a magyar állam és az EU közötti megállapodás alapelemeit tartalmazza, és amelyre a költségvetés benyújtásánál egyébként hivatkozott pénzügyminiszter úr is.
Ez tételesen azt tartalmazza: „A kormány és a parlament nem fog egyoldalúan bevezetni a pedagógusok munkaterheit növelő…” ‑ ugye, tudjuk, hogy a státusztörvényben átvezényelhetőség, vagy például a munkaórákról, a többletmunkaóráról való döntése az igazgatónak, sorolhatnám, vagy a meglévő szakmai autonómiát korlátozó, már a pedagógiai programjáról sem dönthet egy pedagógus úgy, mint régebben, vagy a szakma vonzerejét csökkentő szabályok, itt az eszközeik megfigyelhetőségét, de számtalan dolgot említhetnék. Ugye, ilyen intézkedések állnak ebben az EFOP Plusz programban, kizárólag a legnagyobb pedagógus-szakszervezetekkel folytatott érdemi társadalmi párbeszéd alapján. Tudom, mit fog mondani rá, de már előre mondom: a mennyiség nem egyenlő a minőséggel. Úgy is mondhatnám, a mennyiség nem mindig egyenlő egyébként a minőséggel.
Tehát párbeszéd alapján, különösen a szerzett jogok tekintetében, hát, a közalkalmazotti jogviszony megszüntetése nagyon sok tekintetben a korábban szerzett jogoktól való visszalépést jelenti, konszenzusra kerülhet sor... (Rétvári Bence: Konszenzusra törekedve!) Tessék? (Rétvári Bence: A „törekedve” szó benne van! Fontos szó! Elharapta véletlenül! ‑ Zaj. ‑ Az elnök csenget.) Benne van a „törekvés” szó, így van, a párbeszédre törekvés, azt láttuk. Ezért mondtam, hogy a mennyiség nem egyenlő egyébként a minőséggel. Érdeklődni szeretnék öntől, hogy ezt hogyan értelmezik. Ha ebben nem teljesülnek azok a feltételek, amelyekben önök állapodtak meg, akkor valóban várják‑e az Európai Uniótól ezeket a pénzeket.
Összességében, én azt gondolom, hogy óriási ellentmondás van a propagandagépezetben: Brüsszeltől várni egy szuverenitásra oly büszke kormánynak a pénzeket, ha ez a pénz jár egy nemzeti hatáskörben. Azt gondolom, hogy a pedagógusoknak a nemzeti költségvetésből jár a forrás, és ott tessenek megemelni a pedagógusok bérét! Várom megtisztelő válaszát. Köszönöm, elnök úr. (Taps az MSZP soraiból.)