HOHN KRISZTINA (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! A járványügyi korlátozások következtében elrendelt óvoda- és iskolabezárások során a gyermekeknek nem csupán a megszokott élete változott, de oktatási joguk érvényesítésében is károsultak.
Tavaly májusban a gyerekek nagyjából 10 százalékát kvázi elvesztettük a digitális oktatással. Sajnos továbbra sem születtek arra vonatkozóan részletes nyilvános felmérések, hogy pontosan hány gyermek nem fért vagy nem fér hozzá továbbra sem megfelelően a digitális oktatáshoz az intézménybezárások idején. A gyermekvédelmi szakellátásban, a gyermekotthonokban, a nevelőszülői hálózatokban, ahol valószínűleg nem áll rendelkezésre annyi számítógép, mint amennyire szükség lenne, a hátrányos helyzetű településeken pedig végképp ez a helyzet. Sokszor nem is az eszközhiány jelent gondot, hanem inkább a digitális kompetenciák hiánya vagy egyszerűen a fizikai tér hiánya otthon, a lakásban, az, hogy tudnak‑e a gyereknek legalább 3 négyzetméter saját területet biztosítani, ahol online tud tanulni.
Április 19-én kinyitottak az óvodák és az általános iskolák alsó tagozatai. A többiek számára pedig május 10-én nyílnak az iskolakapuk. A nyitás a járványügyi adatok ismeretében lehet, hogy megkérdőjelezhető, azonban az oktatási és gyermeki jogok érvényesülését elősegítheti, főleg a hátrányos helyzetű térségekben. Ennek ellenére pusztán az intézmények nyitása nem elég a szerzett lemaradások bepótlására és az az okozta ártalmak csökkenésére.
Szeretném ezért, ha mihamarabb választ kaphatnék az alábbi kérdésre. Milyen eszközökkel kívánják megteremteni annak az esélyét, hogy az egy éve tartó oktatási korlátozások és a digitális szakadékok okozta óriási hátrányok behozhatók legyenek minden gyermek számára? Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki padsorokból.)
(13.10)