VARGHA TAMÁS külgazdasági és külügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Egy tengeri kikötő státuszát nem az határozza meg, hogy ott mi volt korábban, hanem hogy az adott állam jogai szerint ott tengeri kikötő létesíthető. A magyar állam által megvásárolt partszakaszra vonatkozó állami koncesszió pedig tengeri kikötő működtetését teszi lehetővé. Így a jogi státusz: tengeri kikötő és tengeri kikötő létesítésére alkalmas.

Jelen pillanatban folyamatban vannak azok a szakmai előkészítő munkák, amelyek meghatározzák a fejlesztés részleteit, és az eredmények birtokában fogjuk lezárni az olasz hatóságokkal folytatott egyeztetéseket a fejlesztésről, és ez alapján lehet meghatározni a környezeti állapot szükséges rendezését és a szükséges infrastruktúra-kialakítási munkálatok költségeit, továbbá a fejlesztés pontos ütemezését.

Ami a vasútvonalat illeti: nincs olyan vasútvonal, amely csak egy irányban működne, nemcsak a Pireusz felől érkező áruk szállítására szolgál, hanem mindkét irányban működik a vasútvonal, hiszen a szállítmányozás egyik alapelve, hogy a folyamatos kiszolgálás érdekében a konténereket vissza is kell juttatni a rendeltetési helyükre. E folyamat során az elmúlt években az egyetlen cég esetében évi 3 millióról 5 millióra emelkedett a konténerek száma, amit szállítanak, és 10 millió konténer kezelése a jövőbeni cél.

Tehát Trieszt és Pireusz nem konkurensei egymásnak, hanem két külön célokat szolgáló kikötő. Triesztben, a térség legdinamikusabban fejlődő kikötőjében egy saját tulajdonú terminált alakít ki Magyarország, és ezzel egy regionális jelentőségű projekt valósul meg, amellyel Magyarország a saját gazdasági pozícióit tudja a globális kereskedelmi térben láncokban megvalósítani. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage