DÚRÓ DÓRA (Jobbik): Köszönöm a szót. Mélyen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az elmúlt hónapokban 14 felsőoktatási intézményben tettem látogatást azért, hogy a helyszínen tájékozódjak az egyetemek és főiskolák állapotáról, az ott folyó oktatási, tudományos munkáról, és lássam a saját szememmel a dolgozók helyzetét is. Jártam az ELTE-n, a Semmelweis Egyetemen, a Műegyetemen, a Corvinus Egyetemen, a Szent István Egyetemen, voltam Miskolcon, Debrecenben, Szegeden, Pécsett, Győrött, a Zeneakadémián, a Táncművészeti Főiskolán, a Testnevelési Egyetemen és Vona Gábor elnök úrral közösen Gyöngyösön látogatást tettünk a Károly Róbert Főiskolán is.
A felsőoktatási intézmények látogatását követően úgy gondolom, hogy egyértelmű az az alulfinanszírozottság, ami a felsőoktatásban jelen van, hiszen az Orbán-kormány az elmúlt öt évben az egyetemek, főiskolák finanszírozásából jól nyomon követhető módon, a költségvetésben szereplő módon körülbelül 50 milliárd forintot vont ki. Bár ezzel párhuzamosan igyekeztek azt a látszatot kelteni, hogy mennyire pazarlóan működik a felsőoktatás, az intézmények nem jól gazdálkodnak, ugyanakkor, ha ezt az összeget figyelembe vesszük, látható, hogy sokkal inkább a pénzkivonás az, ami a felsőoktatás finanszírozásával kapcsolatban probléma, nem pedig a pazarlás, mindazonáltal természetesen semmilyen szabálytalanság mellett nem szeretném a voksunkat letenni.
Az alulfinanszírozottságot tovább súlyosbítja, hogy rossz is a forráselosztás, tehát számos olyan esettel találkoztam, amikor értelmetlen beruházások valósultak meg az egyetemek, főiskolák esetében, miközben egyébként napi szintű problémákkal is küzdenek. De a pénz mellett szemléletbeli problémák is vannak a kormányzat esetében sajnos.
Az az alapvető kérdés, hogy minek tekinti a kormányzat az egyetemeket. Erre több válasz is adható, és az elmúlt időszak, az elmúlt évek intézkedései alapján, főleg a kancellári rendszer, illetve a konzisztóriumok létrehozásával egyértelmű, hogy egyvégrehajtó hivatalként tekint az egyetemekre a kormányzat, a saját akaratát akarja rájuk erőltetni. Ezzel szemben a Jobbik szellemi központként és autonóm intézményekként tekint a felsőoktatási intézményekre, hiszen ez tudja garantálni azt, hogy megfelelőszakmaisággal és a tudományos-oktatási életben megfelelően kiteljesedve tudjanak működni. Ez nagyon fontos szemléletbeli különbség a kormányzat és miköztünk, és sajnos az elmúlt időszak lépései egyre inkább csökkentették az intézmények autonómiáját, és egyre inkább a fenntartó jogait akarták érvényesíteni.
Számos alkalommal tapasztalhattuk azt is, hogy nem hallgatóbarát szemléletű a kormányzat. Úgy gondoljuk, hogy azok az emberek, akikről elsősorban szólnia kell a felsőoktatásnak, a hallgatók, ők kellene hogy középpontba álljanak. A felsőoktatásnak nagyon fontos társadalmi mobilizációs szerepe is kellene hogy legyen, és ez egyébként az egész oktatásra elmondható, ugyanakkor Magyarországon nemzetközi összehasonlításban is igen magas azoknak az aránya, akiknek a pénztárcája határozza meg azt, hogy mennyire tudnak előbbre jutni az életben. Tehát Magyarországon egy szegény családba születő gyereknek nagyon kis esélye van arra, hogy fel tudjon emelkedni, és neki dolgozó emberként már ne szegénységben kelljen élnie.
Éppen ezért fontos lenne érzékeltetni, hogy az esélyteremtő funkció a köznevelésben is és a felsőoktatásban is meglegyen, ehhez pedig hallgatóbarát szemléletre van szükség. Érzékeltetni kell a hallgatókkal azt, hogy értük van a felsőoktatás, és a hallgatói szervezetek javaslatait érdemben meg kellene fontolnia az államtitkárságnak, illetve a kormánynak.
Emellett a kiaknázatlan lehetőségek tárháza is a felsőoktatásra jellemző. Gondoljunk csak az elvándorlásra, akár a Magyarországon belüli elvándorlásra, tehát a kutatók utánpótlási problémáira, illetve a tehetséggondozás területén is számos olyan programról beszélhetünk, amelyik nem kellő hatékonysággal működik.
Az elmúlt öt évben, amióta a Fidesz átvette a kormányzást, nem került sor bérrendezésre a felsőoktatásban. Ez egy rendkívül világos értékválasztás a kormány részéről, már ha ezt értéknek lehet nevezni. Ennek is következménye az, hogy számos tudományterületen, számos ágazatban alapvető problémák vannak a kutatói, oktatói utánpótlással. Önöknek az elmúlt öt évben nem ért annyit ezeknek az embereknek a munkája, hogy fizetésüket emeljék, rendezzék.
Úgy gondolom, hogy az oktatásra és a felsőoktatásra elsősorban befektetésként kell tekinteni, az egyetemek-főiskolák pedig szellemi központok, és akkor tud hatékony lenni a felsőoktatás. Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiban.)